ראשי ביקורות\סקירות Asus ProArt PA329CV – מסך ליוצרי תוכן בביקורת

Asus ProArt PA329CV – מסך ליוצרי תוכן בביקורת

0
0

היום אנו גאים לפרסם את ביקורת המסך הראשונה שלנו כאן במגה פיקסל. המסך שיעמוד במרכז הביקורת הוא ה-Asus ProArt PA329CV והוא פותח כמסך תקציבי לעורכי וידאו/תמונה ותוכן ואנו עבדנו איתו בחודשים האחרונים ולהלן התרשמותנו.

סדרת ה-ProArt של חברת אסוס כוללת בין השאר מחשבים ניידים ושולחניים, מסכים ואבזרים אחרים ליוצרי תוכן בדגש על איכות צבע, מרחב צבע, HDR ותכונות נוספות הרלבנטיות ליוצרי תוכן ממגוון תחומים. המסך אותו אנו בוחנים היום הגיע לשוק בסוף 2021 והוא מיועד להיות מסך כניסה ליוצרי תוכן. מה שאנו יצאנו לברר הוא כיצד מתפקד המסך והאם הוא מקריב משהו מבחינת יכולות וביצועים בהיותו נגיש יותר מבחינת מחירו ביחס למוצרים האחרים של החברה מהסדרה.

סרטון הביקורת מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

איכות בניה ועיצוב

איכות הבניה של המסך טובה והוא עשוי ממה שמרגיש כמו פלסטיק קשיח עם טקסטורת קווים בצבע כהה. יש למסך בסיס כבד בגודל 33 ס”מ על 24 מ”מ והמסך מגיע גם עם רגלית מסיבית אם תעדיפו לחבר אותו לקצה השולחן בצורה זו. המסך עם הבסיס כבד למדי – 12.5 ק”ג – בהחלט לא משהו לקחת איתכם ממקום למקום.

גודלו של המסך 72 ס”מ לרוחב וגובהו 42 ס”מ כולל המסגרת. אם מדברים על המסגרת, זאת ממוצעת למסכים מודרניים ברוחב של 1 ס”מ ו-1.5 ס”מ בחלק התחתון. המסך עצמו בגודל 32 אינצ’ ברזולוציית 4K והפאנל הוא מסוג IPS ביחס של 16:9.

Asus monitor 2

ארגונומיה

הבסיס אותו הזכרנו מאפשר סיבוב של המסך בכ-30 מעלות לכל כיוון. בנוסף ניתן להעלות ולהוריד את בכ-10 ס”מ לערך (בין 50-60 ס”מ מהשולחן גובה מקסימאלי), וכן ניתן להטות את המסך מעט (ממינוס 5 עד 23 מעלות) פנימה והחוצה מה שגם מאפשר לסובב את המסך ב-90 מעלות (ממצב אנכי לאופקי) לשני הכיוונים. לנו קצת חבל שאין למסך ג’ירוסקופ מובנה המתחבר למערכת ההפעלה של המחשב המאפשר לסובב את התמונה ברגע שמסובבים את המסך.

למסך חיבור VESA המאפשר לחבר את המסך לזרוע חיצונית – שימו לב שחשוב למצוא זרוע המסוגלת להחזיק את המסך (מרבית הזרועות מתאימות למסכים עד 27 אינצ’ ורק חלק קטן למסכים גדולים וכבדים יותר). אגב ניתוק הרגלית מהמסך נעשית באמצעות כפתור המצוי באזור החיבורים של המסך (למדנו זאת כשפרקנו את המסך לצורך משלוח חזרה לחברה).

Asus base

חיבורים

למסך יש מספר רב יחסית של חיבורים כולל DisplayPort 1.2 וזוג חיבורי HDMI 2.0 (אנו היינו שמחים לראות גם יציאת HDMI אבל זה חיבור הרבה פחות נפוץ במסכים) וכן חיבור 3.5 מ”מ לאודיו ו-USB-C עם תמיכה בהעברה של עד 90 וואט וכן 4 חיבורי USB-A (שניים בצד המסך ושניים בחלק התחתון).

מה שמאד מפריע לנו בכל המסכים הקיימים (אין זה עניין ייחודי למסך זה) הוא שהם לא כוללים קופסא חיצונית לחיבור הכבלים כמו בחלק מהטלויזיות. קופסא כזאת מאפשרת חיבור הרבה יותר נוח של הכבלים (אם ניסיתם לחבר ולנתק כבלים מחלקו התחתון של המסך אתם יודעים בדיוק על מה אנחנו מדברים).

Asus-connectors

כפתורים

למסך 6 כפתורים וג’ויסטיק זעיר הניתן גם ללחיצה. זאת שיטת שליטה שונה מאד מזו של מרבית המסכים שאנו מכירים והכפתורים ממוקמים בחלק הקדמי של המסך ולא מתחת כמו מרבית המסכים בשוק. אנו אוהבים את הבחירה הזאת – היא הרבה יותר נוחה גם אם פחות אסתטית אולי והרבה יותר מתאימה לשימוש מקצועי. השליטה במסך נוחה (גם אם דורשת תקופת הסתגלות מסויימת לעבודה עם הגויסטיק).

Asus buttons

תפריטים ותכונות מרכזיות

ישנם 11 תפריטים מרכזיים למסך. באופן מעניין התכונה היחידה שלא ניתנת לשינוי מהמסך עצמו היא HDR (יש להפעיל אותה ממערכת ההפעלה – לפחות במקרה של חלונות – מרגיז, אבל כנראה שהאשמה במקרה זה מקורה במיקרוסופט ולא באסוס).

למסך 4 מצבי תאורת לילה (תאורה כחולה) – שימושי לעבודה משרדית בערב אבל לא מומלץ בעת עבודה על תוכן בו דיוק הצבע חשוב.

בתפריט ה-Palette תוכלו למצוא הרבה מאד אפשרויות הקשורות לאופן התצוגה כולל ביהרות, קונטרסט, סטורציה, טמפרטורת צבע, רמות צבע (כולל RGB+CMY) ועוד.

בתפריט התמונה תוכלו לשלוט בחדות, ארטיפקטים של תנועה (באמצעות ה-Asus Trace Free slider), יחס התצוגה ועוד.

למסך יש רמקול מובנה – אפשר לכבות אותו מהתפריטים במסך ואם יש לכם רמקולים מומליץ מאד לעשות זאת.

אפשרויות מעניינות שיש למסך הן תמונה בתוך תמונה או ליד תמונה ואם אתם עובדים עם יותר ממקור אחר (יותר ממחשב אחד או אולי מצלמה או כל מקור אחר) הדבר בהחלט שימושי.

סט תכונות שלא ראינו במסכים אחרים ומעניין למצוא כאן מכונה Quick Fit והוא כולל תכונות כמו safe areaו- center marker אבל גם אפשרות להציג סרגל על המסך – לא מצאנו עדיין שימוש לתכונה הזאת אבל היא בוודאי לא מזיקה.

ניתן גם לכבות את תאורת ה-LED הקדמית של המסך (למשל אם אתם ישנים באותו החדר). בסך הכל לא מצאנו שום דבר שהיה חסר לנו בתפריטים של המסך.

Asus monitor menu

בדיקות וביצועים

לפני שניגש לביצועים של המסך עצמו רצינו לציין את ציוד הבדיקה שלנו. חברת X-RITE נאותה לשלוח לנו את אחד ממוצרי הדגל שלה – ה- i1Photo Pro 3 – ספקטרומטר מתקדם המותאם לבדיקה וכיול לא רק של מסכים אלא גם של ציוד הדפסה. בנוסף עשינו שימוש גם במכייל ה-i1Display Pro של החברה בו אנו משתמשים באופן קבוע לכיול המסכים בסטודיו שלנו והתוצאות שקיבלנו הן תולדה של שילוב של שני הבודקים הללו.

שווה להזכיר בנקודה זו כי בשנה שעברה עברה X-RITE שינוי וכעת ליין ה-i1Display Pro נמצא תחת המותג החדש calibrite ורק המוצרים לשוק הדפוס נשארו תחת המיתוג של X-RITE עצמה (בפועל אגב המוצרים לא השתנו).

תחילה בדקנו את הבהירות ואת אחידות התאורה של המסך באמצעות שני מכשירי הבדיקה שלנו – אתם יכולים לראות את התוצאות למטה – הבהירות נמדדת ביחידות של cd/㎡ והדלתה או השינוי מצויין באחוזים ביחס לריבוע במרכז המסך. סטיה שמעבר ל-10% צבועה באדום.

Asus PA329CV brightness and uniformity test results

אף שהבהירות המקסימאלית קרובה להצהרות היצרן (כ-400cd/㎡) היינו שמחים לראות תוצאות טובות יותר מבחינת אחידות התאורה. מסכי 27″ שבדקנו הפגינו תוצאות טובות משמעותית ואפשר שהתוצאה כאן נובעת מהקושי להאיר בצורה אחידה מסך כה גדול ויכול להיות שתצטרכו להוציא משמעותית יותר על מסך 32 אינצ’ בעל תאורה אחידה לגמרי.

מה שהפתיע אותנו יותר הן תוצאות ה-HDR של המסך שהיו נמוכות משמעותית מהתוצאות בבהירות מקסימאלית “רגילה”. אין לנו ממש הסבר להבדל אבל בכל מקרה לדעתנו ה-ProArt PA329CV ממש לא מתוכנן לעבודת HDR מקצועית (לאסוס מסכים אחרים שתוכננו לכך ועולים בהתאם).

תוצאות בהירות במצב HDR

 

Asus PA329CV brightness – HDR mode

באמצעות תוכנת ה-DisplayCAL (גרסה 3) בדקנו את כיסוי ה-Gamut של המסך (ואת ערכי ה-Gamut) וקיבלנו את התוצאות הבאות:

  • 99.6% sRGB (וערך Gamut של 113.1%).
  • 73.2% Adobe RGB (וערך Gamut של 78%).
  • 80% DCI P3 (וערך Gamut של 80.1%).

כיסוי ה-sRGB טוב ובהתאם להצהרות היצרן, בנוגע לכיסוי ה-Adobe RGB וה-DCI P3 ראינו כבר תוצאות טובות יותר אם כי לרוב במסכים יקרים יותר.

בכל הנוגע לזוויות צפיה המסך הציג יכולות משביעות רצון לא רק מהצדדים אלא גם מלמעלה למטה (משהו שפעמים רבות לא זוכה לתשומת לב במסכים עם פאנלים זולים).

למי שמעוניין כללנו בגרסה האנגלית של הביקורת את עיקרי המפרט של המסך.

סיכום

ה-PA329CV הוא מוניטור תקציבי של חברת אסוס ליוצרי תוכן. איכות הבניה שלו טובה, הארגונומיה שלו, החיבורים וההתפריטים כמו גם השליטה במסך טובים מאד וניכר שחברת אסוס השקיעה במסך לא מעט מחשבה.

הנקודה המרכזית בה אפשר לראות היכן נכנס ההיבט התקציבי לתמונה הוא בכל הקשור לביצועים בדגש על הבהירות ואחידות התמונה. אף שלעבודה רגילה המסך בהיר מספיק, זהו איננו מסך HDR בשום אופן והבהירות איננה אחידה מספיק על פני הפאנל (יכול כמובן להיות שישנם הבדלים בין מסך למסך אבל אנו יכולים להעיד כמובן רק על מסך הבדיקה שקיבלנו).

בצד החיובי הצבעים של המסך בהחלט עומדים בהצהרות היצרן וזוויות הצפיה של המסך טובות מאד (גם מלמעלה).

לפני שנעבור לגזרת המחיר חשוב לנו להוסיף הערה כללית. כמי שעובדים בעיקר עם מסכי 27 אינצ’, המעבר למסך 32 אינצ’ הוא משמעותי מאד. 5 אינצ’ אולי לא נשמעים כמו שינוי גדול אבל בפועל מדובר בקפיצה עצומה ואם טרם יצא לכם לעבוד עם מסך בגודל כזה אנו יכולים להמליץ על כך בחום אם יש לכם את המקום והתקציב (אנו בהחלט מתכננים להחליף את 3 מסכי ה-27″ 4K שלנו לשלושה או ארבעה מסכי 32 אינצ’ בעתיד).

Asus proart monitor

מחיר

מבדיקה שערכנו ה-ProArt PA329CV לא נמצא כרגע במלאי בחנויות בארץ אבל בעבר הוא נמכר סביב 4200 ש”ח. בארה”ב מחירו כ-$780.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *