Stream Deck XL בביקורת

2
0

אנו מפרסמים היום סקירה של אחד ממוצרי העזר השימושיים ביותר בהם נתקלנו בשנה האחרונה מבית חברת Elgato (חברת בת של היצרנית האמריקנית Corsair), ה-Stream Deck XL – מקלדת קיצורים מוגדלת אשר תוכל לחסוך לכם זמן לא מבוטל במגוון מטלות הנוגעות לעריכת תמונה, וידאו, סאונד ולמעשה כמעט כל פעולה שתוכלו להעלות על הדעת במחשב.

לפני מספר חודשים פרסמנו כאן ביקורת מקיפה על המוצר הראשון בסדרה – ה-Stream Deck ואם טרם קראתם/צפיתם בביקורת שלנו אנו ממליצים על כך בחום (מדובר במוצר פורץ דרך ששינה מהיסוד את האופן בו אנו עובדים יום יום עם מגוון רחב של תוכנות וחוסך לנו אינספור פעולות קטנות יותר או פחות בכל יום).

דגם ה-XL שהוכרז לפני קצת יותר מחודש (וגם דיווחנו עליו כאן) הוא גרסה מוגדלת ומשודרגת של ה-Stream Deck הבסיסי שהוכרז לפני כשנתיים (מאז הושק אגב גם דגם מיני עם 6 מקשים למי שמחפש מוצר סופר קומפקטי), בביקורת הנוכחית אנו נעבור על השינויים שהוכנסו בגרסה החדשה ונתייחס לחוויית השימוש המשופרת בגרסה החדשה כמו גם לחלק מהשיפורים שהוכנסו בתוכנה שמגיעה עם המוצר.

מימין דגם ה-XL הגדול לצד הדגם המקורי

size comperison stream deck

חיצונית ה-XL גדול משמעותית מהדגם המקורי – רוחבו 18 ס”מ (מול 11 בדגם הקודם) וגובהו 8.5 ס”מ. עם הגודל מגיע כמובן גם השינוי הגדול ביותר במקלדת החדשה – כמות מסכי/כפתורי הקיצורים – לא פחות מ-32 לעומת 15 בלבד במקלדת המקורית והאמינו לנו מדובר בהבדל אדיר עבור משתמשים כבדים של ה-Stream Deck (סידור המקשים הוא 8 על 4 במקום 5 על 3 במקלדת המקורית). עוד הבדל חשוב הקשור במסכים/כפתורים גילינו אחרי שימוש קצר בהם – החדשים בדגם ה-XL נראים מעט חדים יותר, ואכן משיחה עם Elgato עולה כי הם החליפו את הפנלים הזעירים בכפתורים בדגם חדש ומשופר (אין פה הבדל של שמים וארץ אבל יש שיפור קל – בכל מקרה שני הדגמים פועלים היטב).

מלבד כמות המסכים ההבדל המשמעותי ביותר בין ה-XL לדגם המקורי הוא הבסיס. עם הדגם המקורי מגיע מעמד פלסטיק אנמי למדי, אמנם ניתן לכוון אותו למגוון זוויות והוא משרת את מטרתו אבל ביחס לאיכות הבניה המצויינת של ה-Stream Deck עצמו (גם של הדגם המקורי ובוודאי של דגם ה-XL העשוי ברובו ממתכת), הבסיס תמיד הרגיש לא מספיק איכותי. בדגם ה-XL הלכה חברת Elgato צעד גדול קדימה ויצרה בסיס מסיבי שמחזיק את המקלדת מצוין באמצעות מגנטים חזקים ויושב מצויין על השולחן (הוא לא יזוז לשום מקום אם לא תזיזו אותו). החיסרון היחיד – לדגם החדש אין אפשרות לשנות זוויות. ניתן כמובן לא להשתמש בבסיס ואז תקבלו זווית שטוחה יחסית (עדיין מעט יותר מה-Stream Deck המקורי ללא בסיס אבל פחות מידי באופן כללי לטעמנו).

במקרה שלנו אנו משתמשים במדף מקלדת נשלף וה-XL גבוה מידי בכדי להיכנס אליו כשהוא סגור עם הבסיס – אין לכך פיתרון כנראה מלבד החלפת המגירה מה שכנראה נאלץ לעשות. אם אתם עובדים על שולחן ויש לכם מספיק מקום ל-XL (כאמור כמעט 20 ס”מ לרוחב) אתם מסודרים והזווית עם הבסיס החדש מצויינת לטעמנו. אגב אם אתם בעניין של ה-Stream Deck המקורי ולא אוהבים את הבסיס – אנשים טובים ברשת כבר יצרו גרסאות בהדפסת תלת מימד של בסיסים חדשים במגוון צורות שאפשר לייצר בעצמכם עם מדפסת תלת מימד (או להזמין הדפסה ממגוון חנויות מקוונות תמורת כמה דולרים).

ההבדל המשמעותי האחרון נוגע לכבל החיבור למחשב. אנו היינו שמחים אמנם לגרסה אלחוטית של ה-Stream Deck (הכי קרוב שיש בנתיים הוא ה-Stream Deck mobile – אפליקציה הזמינה בנתיים למערכת ההפעלה iOS בלבד עם 15 כפתורים) אבל ה-XL בכל זאת מציעה שיפור בתחום החיבוריות ביחס לדגם המקורי. בעוד שבדגם המקורי היא כבל קבוע ובלתי ניתן להסרה באורך של כ-1.4 מטרים (דק יחסית). עם ה-XL תקבלו כבל USB-C ל-USB-A באורך של כ-1.5 מטר אותו תוכלו להחליף בכבל USB-C אחר ארוך יותר (אפילו USB-C ל-USB-C אם זה מה שמתאים יותר למחשב שלכם). הכבל עצמו אגב עבה ואיכותי בהרבה מזה של הדגם הראשון.

עד כאן בנוגע לשינויים פיזיים. התוכנה שמגיעה עם ה-Stream Deck היא ללא ספק הדבר הטוב ביותר בכל הפלטפורמה ועומדים מאחוריה מתכנתים מוכשרים להפליא (הזדמן לנו גם לשוחח איתם לא אחת והם מאד קשובים למשתמשים). הם השיקו מאז הוכרז הדגם הראשון שורה ארוכה של עדכוני תוכנה אשר לא רק תיקנו באגים ובעיות שונות, אלא הוסיפו גם אין ספור תכונות מתקדמות חלקן מהפכניות למדי.

אולי התכונה החשובה ביותר שנוספה לפני מספר חודשים (והזכרנו אותה בקצרה גם בביקורת המקורית) נוגעת ליכולת לייצר שורה של פקודות שונות בלחיצת כפתור (סוג של מאקרו בסיסי אבל רב עוצמה למדי). לא צריך לדעת לתכנת, לא צריך ידע מעמיק בקוד של או התוכנה בה אתם משתמשים (למרות שכמו תמיד power users יצליחו כנראה לנצל תכונות אלו טוב מאחרים), צריך שכל ישר, סבלנות ולעיתים טיפה עזרה מחברים ברשת ואפשר לייצר קיצורים מורכבים ושימושיים במיוחד. שתי דוגמאות בסיסיות שאנחנו רקחנו בתוך כמה דקות בלבד – בתוכנת הפרמייר של אדובי יצרנו קיצור דרך שמאפשר לנו בלחיצת כפתור על Track ב-Timeline להגביר את מהירות הקטע ב-500% (אחת התכונות הנהדרות שניתן להוסיף כעת היא טקסט ו-Enter כך שתוכלו באמצעות קיצורי דרך בתוכנה עצמה להקליד משתנים כרצונכם וליצור להם קיצורים – לצערנו אגב ישנם משתנים שלא הצלחנו ליצור להם קיצור דרך בצורה זו כמו motion>scale אבל זאת כמובן מגבלה של תוכנת הפרמייר ולא של ה-Stream Deck ואנו מקווים שאדובי יתקנו את העניין בהמשך). עוד דוגמא נחמדה ל-multi action (כך נקראות פקודות המאקרו בתוכנת ה-Stream Deck) שיצרנו מאפשר לנו לבצע בלחיצת כפתור צילום מסך ופתיחה שלו במסמך בגודל תואם בתוך פוטושופ – פעולה שחוסכת לנו כמה שניות יקרות כמעט כל יום.

התוכנה מצויינת ומשתפרת באופן קבוע

Stream deck profile

מה היינו רוצים לראות ב-Stream Deck שעדיין לא קיים בו? אם לומר את האמת לא יותר מידי. אולי הדבר החשוב ביותר שעדיין חסר ויכול לתרום רבות לקהל גדול של משתמשים הוא קהילה. אל תבינו אותנו לא נכון – ה-Stream Deck כבר יצר סביבו קהילה לא קטנה (בעיקר סביב קהל היעד המקורי שלו – סטרימרים וגיימרים אבל פה ושם יש גם יוצרי תוכן שמשתתפים בקבוצות דיון ופורומים). הדבר היחיד שבאמת חסר הוא מערכת ייעודית של Elgato עצמה שתאפשר לשתף מתוך הממשק של התוכנה פרופילים שונים. כיום ניתן לייצא ולייבא פרופילים רק באופן ידני (פרופיל ב-Stream Deck הוא כל ההגדרות/מקשים שהזנתם עבור תוכנה מסויימת – בשלב זה אגב לא ניתן להגדיר פרופיל לאתר אינטרנט ספציפי אם כי הדבר נמצא ברשימת הפיתוח גם אם ייקח זמן מה). מה שאנחנו הצענו ל-Elgato הוא מערכת שתאפשר לשתף פרופילים עם הקהילה, לדרג פרופילים מוצלחים, לחפש פרופילים ופקודות ספציפיות ואולי אפילו לבקש פקודות מורכבות או אייקונים מהקהילה (כשירות בין גולשים או אפילו בתשלום סימלי). מדובר במערכת מורכבת אבל אנו סומכים על המפתחים של Elgato שבבוא הזמן ימצאו פתרון גם לנושא זה.

לסיכום, אחרי למעלה משנה של שימוש ב-Stream Deck המקורי (מאז רכשנו אגב אחד נוסף לסטודיו החדש שלנו) וקצת יותר מחודש של שימוש בדגם ה-XL החדש אנו לא מסוגלים להבין כיצד הסתדרנו בלעדיו. החיסכון בזמן שמציע המוצר הזה אינו דומה לשום מוצר עזר בו השתמשנו. ה-XL אולי אינו פורץ דרך כמו ה-Stream Deck המקורי אבל למי שמרגיש ש-15 כפתורים מגבילים אותו – כמונו ושיצירת ספריות בתוך סיפריות לפקודות איננה שיטה נוחה ואין לו מקום על השולחן לזוג Stream Decks – ה-XL בהחלט מציג פיתרון נוח ואלגנטי (אם כי אנו חייבים להודות שלא זול אבל אם אתם משתמשים כבדים – החיסכון בזמן ונוחות השימוש שהוא מציע הן חסרות תחרות).

מחירים למעוניינים:

  • Stream Deck Mini – עם 6 כפתורים – מחיר: $82 באמזון.
  • Stream Deck – עם 15 כפתורים -מחיר: $150 באמזון (שימו לב ל-sales!).
  • Stream Deck XL – עם 32 כפתורים -מחיר: $250 באמזון.

סרטון הביקורת שלנו על ה-Stream Deck XL מאתר הבת שלנו LensVid.com

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

2 תגובות

  1. Avatar

    אהרון

    07/05/2020 ב 6:54 PM

    היי תודה רבה רבה על כל הכתבות המושקעות שלכם!
    אפשר לשאול שאלה?
    האם המוצר הזה עובד כמו מקלדת MIDI או שהוא מתכבר לתוכנות השונות כמו OSC?

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    13/05/2020 ב 9:36 PM

    לא יודע/מבין את השאלה. בגדול האופן המרכזי בו אנחנו ורבים אחרים משתמשים ב-SD זה כמקלדת קיצורים מאד מתקדמת (אפשר גם לייצר מאקרו די מורכבים יחסית תלוי ברמת הידע והסבלנות שלך).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *