ראשי חדשות כל מה שאתם צריכים לדעת על הניקון Z9

כל מה שאתם צריכים לדעת על הניקון Z9

2
0

חברת ניקון השיקה מוקדם יותר היום את ה-Z9, מצלמת הדגל חסרת המראה החדשה של החברה. ניקון היא החברה השלישית המשיקה מצלמת דגל מקצועית בנישה הגבוהה לצלמי ספורט, עיתונות וכו’ וכפי שנראה מייד המצלמה החדשה לא חוסכת בשוק היבט משמעותי בסטילס או בוידאו וחיד עם זאת מציגה תג מחיר תחרותי ביחס למקבילותיה. מלבד המצלמה השיקה ניקון גם מתאם חדש לעדשות F ועדשות 24-120 מ”מ ו-100-400 מ”מ לתושבת Z ועדכנה את מפת הדרכים שלה לעדשות ל-2022.

ספינת דגל חדשה – Z9

ניקון היא היצרנית השלישית המשיקה מצלמה מקצועית גבוהה לשוק המצלמות חסרות המראה והשניה אחרי קנון עם מצלמה בעלת גוף מלא (full body) הכוללת גריפ מובנה. למעשה רבים יכולים לטעות ולחשוב שה-Z9 היא גרסה חסרת מראה של ה-D6 של ניקון. אבל כפי שנראה מייד מדובר על על מוצר אחר עם קהל יעד רחב הרבה יותר ויכולות מתקדמות בהרבה במגוון רחב של תחומים.

ה-Z9 מביאה עימה מגוון עצום של חידושים ביחס לכל מוצר קודם של ניקון וגם מספר חידושים ביחס למתחרות בקטגוריה.

סרטון רשמי (ארוך) של ניקון אודות ה-Z9

ל-Z9 כאמור גוף מלא – יש צלמים הרגילים לעבוד עם גופים אלו, אם משום שהם מאפשרים יותר גמישות במעבר בין מצב אופקי לאנכי (קיים כפתור צילום וג’ויסטיק שליטה בכל מצב) או משום שהם מעדיפים את הגוף הגדול המאפשר אחיזה נוחה יותר לבעלי ידיים גדולות (הגופים הגדולים לרוב גם עמידים מאד וה-Z9 דומה במובן זה ל-D6). לגוף גדול יש יתרונות נוספים – הוא מאפשר סוללות גדולות בהרבה – EN-EL18d (תוכלו להשתמש גם בסוללות ה-EN-EL18 של הדגמים המקצועיים הקודמים כמו ה-D5/D6 וכו’) עם למעלה מ-700 צילומים בין הטענות (מדובר בנתון CIPA – בפועל המספרים גבוהים בהרבה) ולא פחות חשוב היא מאפשרת צילום וידאו ממושך מאד בלי התחממות שתגרום להפסקת הצילומים.

מצלמת גוף מלא – Z9

Z9 front side

לגודל ולמשקל יש כמובן גם חסרונות – קיט Z9 יגיע מהר מאד למשקלים של 2 ק”ג ומעלה (משקל המצלמה ללא עדשה עומד על 1340 גרם – רק 110 גרם פחות מה-D6 וכמעט כפול מהסוני A1 או הניקון Z7 II) והיא רק מעט יותר דקה או קטנה מה-D6.

ניקון יכלה לבחור בין שני מסלולים לפיתוח מצלמת העל שלה – יצירת מצלמת ספורט עם דגש על סטילס מהיר במיוחד ורזולוציה נמוכה יחסית (קצת בדומה ל-R3 של קנון) או ללכת על כל הקופה עם רזולוציה גבוהה, יכולות וידאו מתקדמות ויכולות צילום סטילס מהירות (כמו ה-A1). בניקון בחרו באפשרות השנייה וציידו את ה-Z9 בחיישן ברזולוציה של 45 מגה פיקסל (לסוני A1 רזולוציה של 50 מגה פיקסל בעוד של-R3 רזולוציה של 24 מגה פיקסל) וביכולות וידאו העולות על אלו של ה-A1 (על הנייר לפחות, במיוחד אחרי עדכוני הקושחה הצפויים לפי החברה בשנה הבאה).

מסך אחורי נשלף (עם אפשרות הטיה לצדדים)

Z9 מסך

ל-Z9 חיישן בטכנולוגיית Stacked CMOS בעל רענון בקצב גבוה ובכך מאפשר שורה של יכולות מתקדמות ובינהן קצב צילום סטילס מהיר מאד – עד 30 פריימים לשנייה (JPEG בלבד), עד 20 פריימים לשנייה (RAW+JPEG) ואופציה חדשה ומסקרנת שקיימת רק ב-Z9 – צילום עד 120 פריימים לשנייה בסטילס ברזולוציה של 11 מגה פיקסל (JPEG בלבד).

עוד חידוש מעניין ב-Z9 – זאת המצלמה הראשונה  מבית ניקון (וחסרת המראה הראשונה שאנו מסוגלים לזכור) ללא תריס מכאני. המשמעות היא רכיב אחד פחות שיכול להתקלקל (והוא אכן מתקלקל – בעיקר בשימוש מקצועי רציף ולא זול להחלפה), אבל גם אפשרות להוסיף מגן מסיבי יותר על החיישן בעת החלפת עדשות (סוני וקנון הוסיפו בדגמים המתקדמים שלהם מצב בו התריס נסגר בעת החלפת סוללות, אבל התריס הוא רכיב עדין אשר יכול להיפגע בקלות בעוד בניקון שילבו מגן נסגר עבה בהרבה מה שהופך את המצלמה לפחות עדינה בשימוש אינטנסיבי בשטח). על פניו לא ברור האם למעבר לתריס אלקטרוני יש חסרונות ב-Z9 ויהיה צורך לבחון זאת בתנאי שטח בתאורות שונות (בעיקר תאורות פנים מרצדות הנוטות להפריע לתריסים אלקטרוניים).

תריס אלקטרוני בלבד – ניקון שילבה ב-Z9 מגן חיישן עבה במקום התריס בעת החלפת עדשות

מגן חיישן Z9

מערכת הפוקוס החדשה של ניקון ב-Z9 היא כנראה אחת מגולות הכותרת של המצלמה. הרגישות שלה חסרת תקדים – מינוס 5 EV בתנאים רגילים ומינוס 7 EV במצב Starlight (מדובר בתנאי חשיכה מוחלטים כמעט). ניתן לראות בסרטונים למטה הרבה מאד הדגמות של מערכת הפוקוס על מצביה השונים (כולל מצב זיהוי עיניים בבני אדם, בעלי חיים וכן מצב עקיבה של ספורט מוטורי ואפילו מטוסים ורכבות). אחד הדברים המרשימים שאפשר לראות בסרטוני הביקורת הראשונים (למטה) הוא כי זיהוי העיניים מתבצע ב-Z9 ממרחק גדול יותר מבמצלמות מתקדמות אחרות (והרבה מעבר למה שהיה עד כה אפשרי ב-Z7 II למשל). וכעת חוזרת לראשונה במצלמות חסרות מראה האפשרות למעקב 3D – מצב שהיה ידוע כיעיל במיוחד במצלמות ה-DSLR של ניקון אבל מוגבל לאזור מרכזי של הפריים וכעת עובד על פני הפריים כולו.

החיבורים בצד ה-Z9

Z9 חיבורים

למצלמה עינית בהירה ובעלת אפס האפלות (בין תמונות), עוד יתרון של טכנולוגיית ה-Stacked CMOS, אבל הרזולוציה שלה נמוכה משל המתחרות עם 3.7 מליון נקודות (לעומת יותר מ-9 מליון ב-A1) וגם קצב הרענון שלה נמוך – 60 פריימים לשנייה (לעומת 120 בסוני), בפועל לא בטוח עד כמה ההבדל הזה מתרגם להבדל תפעולי משמעותי וניקון טוענת מצדה שה-EVF עצמו הוא הבהיר מסוגו בשוק. המסך האחורי לעומת זאת גדול (3.2 אינצ’) בעל רזולוציה גבוה (2.1 מליון נקודות) ועדיף משמעותית על פני זה של סוני עם אפשרות שינוי זווית אנכית או אופקית אבל ללא אפשרות סיבוב מלא לצילום עצמי (לא תוכלו לצלם סלפי עם ה-Z9 ללא מסך חיצוני – מה שכן, ניקון שיפרה את קצב הרענון ל-HDMI כך שיהיה קל ונוח יותר לעבוד עם מסכים כאלו).

למצלמה תמיכה בזוג כרטיסי  CFepress Type B / XQD, חיבור Ethernet, חיבור אלחוטי (WIFI 2.4Ghz/5Ghz), ואפילו GPS מובנה. היא כוללת מסך נתונים עליון וכפתורים מוארים לפעולה נוחה יותר בחושך. למצלמה גם מצב כיווץ RAW חדש ששומר על מירב הפרטים והגמישות של תמונת RAW מלאה בשליש גודל (בערך אותו נפח קובץ כמו התמונות ב-D6.

כפתורים מוארים

Z9 עם כפתורים מוארים

בכל נושא הוידאו ניקון עשתה צעד גדול מאד ביחס לכל מה שהיה עד כה בליין שלה. ה-Z9 מסוגלת בשלב זה לצלם וידאו ב-10 ביט עד 8K ב-30 פריימים לשנייה ללא קרופ וכן 4K עד 120 פריימים לשנייה ללא קרופ (זמן צילום על פי ניקון ךמעלה משעתיים ללא הפסקה). אפשרות צילום ב-ProRes 422 HQ פנימי למצלמה ובעדכון קושחה עתידי גם 8K 60p RAW פנימי (ב-12 ביט) – מרשים ביותר ולא קיים עד כה בשום מצלמה שעלותה פחות מעשרת אלפים דולר (מלבד אולי ה-URSA Mini Pro 12K).

יש עוד תכונות רבות של המצלמה, את חלקן אנו מקווים לבדוק בעצמנו כשזאת תגיע ארצה (אנו עדיין מבררים את נושא הזמינות של המצלמה בעיקר לאור מצב השוק העולמי ומשבר השבבים שפוגע קשה בכל היצרניות בשוק הצילום) אבל את המחיר בהחלט ניתן לשתף כבר עתה והוא יעמוד על 5500 דולר – בערך כ-1000 דולר פחות מה-D6 ומהסוני A1 – החלטה מעניינת של ניקון שעשויה להתברר כחיובית מאד מבחינת קצב האימוץ של הדגם החדש.

עדשות חדשות

מלבד ה-Z9 השיקה ניקון שתי עדשות זום חשובות לליין ה-Z ההולך ומתרחב של החברה. ה-Nikkor Z 24-120mm F4 S וה-Nikkor Z 100-400mm F4.5-5.6 VR S. שתיהן כמובן עדשות שהיו קיימות בליין ה-F הקלאסי של החברה ועכשיו מופיעות בגרסאות חדשות בליין ה-Z.

נתחיל מה-Nikkor Z 24-120mm F4 S אשר מחליפה את ה-24-105mm F4 שהופיעה עד עתה במפת הדרכים של החברה לתושבת Z (זה המקרה הראשון בו אנו נתקלים בו חברה החליטה ברגע האחרון לשנות את מפת הדרכים של עצמה ולהציג עדשה עם אורך מוקד אחר במקום זה שהופיע – השינוי כמובן מוסיף לנו עוד כמה מ”מ חשובים לטווח). לעדשת החדשה מבנה אופטי הכולל 16 אלמנטים ב-13 קבוצות כולל שלושה אלמנטים אספריים ושלושה מוסג ED ואלמנט אחד משולב (אספרי-ED). מרחק הפוקוס קצר למדי – 35 ס”מ והוא נשמר בכל אורכי המוקד של העדשה (מפתיע ומעניין). יחס ההגדלת המאקרו של העדשה מעולה – 1:2.5 מה שאמור לאפשר תוצאות טובות בתקריב.

ה-24-120 מ”מ החדשה

Z6II 24 120 4 top

לעדשה מנוע STM אשר אמור להיות לא רק שקט אלא גם מותאם לתנועה חלקה בוידאו ולעדשה יהיה מלבד שתי הטבעות הרגילות לזום ולפוקוס גם טבעת חלקה אותה יוכל להגדיר המשתמש. העדשה היא הקלה מסוגה עם משקל עצמי של 630 גרם בלבד. מחירה של העדשה אינו זול – 1100 דולרים בחו”ל (אין לנו בשלב זה מידע על זמינות).

העדשה השנייה עליה הכריזה ניקון היא ה-NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S. אנו סקרנו את עדשת ה-AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR למצלמות רפלקס של ניקון לפני קרוב לעשור (ראו ביקורת). ניקון הפסיקה את ייצורה של העדשה הישנה זה מכבר וכעת אנו יודעים גם למה. לעדשה החדשה מבנה אופטי מורכב מאד עם לא פחות מ-25 אלמנטים כולל מספר גדול של אלמנטים מתקדמים – 6 מסוג ED ועוד 2 מסוג סופר ED, וכן ציפוי ננו וציפוי ARNEO למניעת החזרים.

ל-100-400mm f/4.5-5.6 VR S מרחק פוקוס מינימאלי של 75 ס”מ (או קצת פחות ממטר ב-400 מ”מ), מייצב 5.5 סטופים אופטי, היא שוקלת 1355 גרם (או 1435 עם הקולר – בערך 200 גרם פחות מהדגם הישן – אבל זיכרו שהדגם הנוכחי מתחיל מ-100 מ”מ ולא מ-80 מ”מ). לא מדובר בעדשה זולה במחיר של 2700 דולר ויהיה מעניין לבחון את ביצועיה כשזאת תגיע לשוק בחודשים הבאים.

עדשת ה-100-400mm f/4.5-5.6 VR S החדשה עם מסך נתונים עליון

Z9 100 400 4.5 5

מלבד שתי העדשות השיקה ניקון את מתאם ה-FTZ II אשר אמור לעבוד בצורה נוחה יותר עם עדשת F על גופי Z עם גריפ (מעבר לכך לא אמור להיות שיפור בביצועים ביחס לדור הראשון של המתאמים).

מפת דרכים לעדשות 2022 והלאה

ניקון גם הודיעה על פיתוח עדשת NIKKOR Z 400MM F/2.8 TC VR S SUPER-TELEPHOTO מקצועית לליין ה-Z עם מכפיל 1.4X מובנה.

עדשת ה-400 מ”מ העתידית של ניקון לתושבת Z עם מכפיל מובנה

NIKKOR Z 400MM F/2.8 TC VR S SUPER-TELEPHOTO

ניקון עדכנה את מפת הדרכים לעדשות שלה ביחס ל-2022 והלאה – העדשות שטרם הוכרזו מסומנות בצהוב:

Nikon 2022 lens roadmap

סקירות ראשונות מרחבי הרשת

ברחבי הרשת פורסמו שורה של סרטוני רשמיים של ניקון כמו גם מספר סרטוני סקירות ראשוניות של המצלמה החדשה – הינה כמה מהן:

כריס ניקולס מ-DPR עם סקירה ראשונה על ה-Z9 (מצד הסטילס)

ג’ורדן דרייק מ-DPR עם צד הוידאו של ה-Z9

Matt Granger מתפעם מה-Z9 אחרי התנסות של מספר ימים ועשרות אלפי תמונות

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

2 תגובות

  1. Avatar

    צ.

    01/11/2021 ב 12:06 PM

    יש במצלמה הזו דברים טובים, ויש את הבאאז השיווקי שניקון מתמחה בו. 120 פריימים בשנייה זה נהדר, 11 מ”פ לא עוזרים הרבה. מעשית אנחנו מדברים על 20 ברזולוציה מלאה, זה יותר ממה שהיה אבל השיפור לא מאוד דרמטי.
    מערכת הפוקוס בסדרות הדגל, d3 ואילך, תמיד הייתה טובה ביותר. החיישן לא מאוד רחוק בביצועים מה z7ii והפוקוס מקבל תשעה עצמים לזיהוי אוטומטי, כולל ציפורים ועוד. איך זה יעבוד על פרפור צולל, סנונית שצדה באוויר או שחפית שוברת כיוון לצלילה? והאם שווה להשקיע 21.000 שח בשביל זה? לכמה מאיתנו יש את הסכום הזה לבודי, ועוד סדרת עדשות חדשה?
    צריך לחכות ל z8. יותר קרובה ל 850, ומחירה יהיה בהתאם. עם שכר הלימוד של כל הדגמים הקודמים. עוד שנה.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      01/11/2021 ב 8:35 PM

      12MP זה רזולוציה שצלמי ספורט מקצועיים עבדו איתה בהצלחה רבה במשך שנים (תחשוב D3). ברור שיותר זה יותר טוב אבל זה פיצ’ר ייחודי ויש לו מגבלות (תכלס אם כבר מה שמפריע זה שזה JPEG ולא RAW). המצלמה עצמה היא 45MP והיא יכולה לצלם 20 פריימים לשנייה ברזולוציה הזאת שזה מספיק לרוב המקרים ודי חלום לכל צלם ספורט עד לפני שנה בערך.

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *