ביקורות\סקירות ביקורת משתמש עדשות Nikon 80-400mm f/4.5-5.6G – ביקורת משתמש ע״י עידו גנוט פורסם ב 30/09/2013 27 0 זמן קצר לפני ראש השנה קיבלנו לידינו את עדשת הזום הארוכה ביותר של חברת ניקון ה-AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR אשר הוכרזה בראשית השנה. לאחר מספר שבועות של שימוש אינטנסיבי כולל ביקור באגמון החולה ומספר אזורים נוספים ברחבי הארץ וצילום אלפי תמונות אנו מביאים בפניכם את הסקירה המלאה הראשונה בעברית על העדשה. בשנת 2000 הכריזה חברת ניקון על עדשת ה-AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED עדשת זום ארוכה במיוחד המכסה את כל הטווח שבין 80 ל-400 מ"מ ומתאימה לצילומי בעלי חיים וציפורים בפרט כמו גם ספורט ושימושים נוספים. לעדשה היה כבר אז מייצב (עניין חדש באופן יחסי בניקון באותן השנים) ומנוע פוקוס (לא אולטרסוני). העדשה זכתה לפופולאריות מסוימת בעיקר משום שלניקון חסרה עדשה בעלת אורך מוקד שמעבר ל-300 מ"מ במחיר הנגיש לצלמים שאינם מקצועיים. עם השנים התברר כי נקודת התורפה המרכזית של העדשה הייתה מערכת הפוקוס האיטית אשר הקשתה במידה רבה בדיוק על סוגי הצילום להן יועדה עדשה דוגמת ה-80-400 מ"מ – צילום עצמים בתנועה. 80-400 מ"מ – עדשת הזום הארוכה ביותר של ניקון ערכנו עבורכם טבלה המסכמת את ההבדלים בין הדגם הישן לדגם החדש של עדשת ה-80-400 מ"מ של ניקון: [ws_table id="12"] המפרט המלא של ה-AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR החדשה מצוי במערכת המפרטים של האתר. כמה מילים על המתחרות בקטגוריה בעוד שעבור משתמשי קנון היצע העדשות הארוכות מכובד למדי, ובמיוחד בולטת עדשת ה-400 מ"מ f/5.6 (עדשת פרייים וותיקה, קלה יחסית ולא יקרה במיוחד אך חסרת מייצב), עבור משתמשי ניקון היצע העדשות מעבר ל-300 מ"מ (במחיר שפוי יחסית) קטן למדי. לניקון עצמה אין עדשת פריים באורכי המוקד הארוכים שאינה מקצועית לחלוטין (ומתומחרת באלפים רבים של דולרים) ועדשת הזום היחידה המגיעה מעבר ל-300 מ"מ היא כאמור ה-80-400 מ"מ. לסיגמא לעומת זאת מספר עדשות זום המגיעות ל-400 מ"מ ומעבר (אם כי גם לה אין כיום עדשת פריים ארוכה במחיר נגיש) – אולי הקרובה ביותר ל-80-400 מ"מ של ניקון היא ה-120-400mm f/4.5-f/5.6 DG OS HSM אשר הוכרזה ב-2008. אף שהעדשה כבדה יותר מהניקון 80-400 מ"מ החדשה (בלא פחות מ-200 גרם) ובנויה היטב, היא זולה משמעותית (כמעט פי 3). אנו מקווים לבחון אותה בהמשך בכדי לברר האם הפער לטובת הניקון אכן מוצדק. עדשות נוספות בקטגוריה הן ה-150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM המפלצתית (קרוב ל-2 ק"ג משקל ואורך סגור של 252 מ"מ) המגיעה עד ל-500 מ"מ בקצה הטלה, ואולי העדשה המפורסמת ביותר בקטגוריה – ה-APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM (המכונה לעיתים בחיוך Bigma על שום גודלה ומשקלה) המכסה את כל אורכי המוקד שבין 50 מ"מ ל-500 מ"מ ועולה קצת יותר ממחצית מעדשת ה-80-400 מ"מ החדשה של ניקון. צופית (נקבה) לפנות ערב* איכות בנייה איכות הבנייה של ה-80-400 מ"מ מצוינת – בדיוק כפי שהיינו מצפים מעדשה ברמה שכזו (ובמחיר שכזה). טבעות הזום והפוקוס מסתובבות בצורה חלקה (אך לא חלקה מידי, והן בעלות התנגדות טובה) כמו כן אין תחושה רופפת באף אחת מן הטבעות. העדשה מרגישה מסיבית מאד (לא מפתיע במיוחד במשקל של למעלה מ-1.6 ק"ג עם הקולר) ואורכה כשהיא סגורה 203 מ"מ וכשהיא פתוחה לא פחות מ-270 מ"מ. אף שניקון עשתה בסך הכל עבודה טובה על מנגנון הפתיחה של העדשה (הוא אינו מספק תחושה רופפת כמו המנגנון בעדשות זום זולות) וזאת למרות שמדובר בהארכה משמעותית למדי של העדשה (כ-7 ס"מ כמעט). אנו עדיין היינו מעדיפים עדשה בלתי מתארכת וזאת למרות שהדבר היה ללא ספק מקשה על הנשיאה של העדשה הגדולה גם כך (אבל מדובר בבחירה אישית שלנו והמתכננים בניקון העדיפו שיקולי קומפקטיות על פני מבנה רובסטי אף יותר). איכות בנייה גבוהה – ניקון 80-400 מ"מ הרכיב היחיד שיש תחושה קלה שלא תוכנן באופן מושלם איננו חלק ישיר בעדשה אלא דווקא ה-Hood. מגן השמש של העדשה עשוי פלסטיק (מגיני שמש ממתכת הם יקרים וכבדים יותר אם כי עמידים הרבה יותר מן הסתם). במקרה של ה-Hood בעדשת ה-80-400 מ"מ יש לעיתים תחושה שמגן השמש מעט רופף (אם כי אפשר ומדובר רק בעדשת המבחן שלנו). אגב בניגוד לכל העדשות בהן התנסינו עד כה, ל-Hood ב-80-400 מ"מ כפתור מיוחד לחיבור וניתוק – רעיון נחמד ושימושי בדרך כלל אבל דורש הסתגלות קלה. חנקן אדום גב – צייד קטן ויעיל* ארגונומיה עבור הידיים הקטנות יחסית שלנו ה-80-400 מ"מ החדשה עבה מאד (למעשה זאת אולי העדשה העבה ביותר איתה עבדנו במשך תקופה ממושכת מעבר לשימוש רגעי בתערוכות שם התנסינו כמעט בכל עדשה שניתן להעלות על הדעת). אפשר בהחלט להתרגל לעובי ובסופו של דבר הוא לא מפריע במיוחד כשלעצמו אבל כאשר אנו רואים את העיצוב "החטוב" של עדשת ה-400 מ"מ f/5.6 של קנון – אפשר בהחלט לקנא (אם כי בהחלט יכול להיות שגם המייצב תורם כאן במידת מה לעובי). לא בדיוק "קטנה וקלילה" – 80-400 מ"מ ה-80-400 מ"מ מגיעה עם קולר מתכתי (אנו מאד ממליצים להשתמש במונופוד או חצובה לעבודה ממושכת עם העדשה בכדי לא לעייף את הידיים) ומההתנסות שלנו הוא מילא את תפקידו בצורה טובה והיה קל ומהיר לפירוק והרכבה לפי הצורך. נוטריה באגמון – זקוקה להלבנת שיניים דחופה* נקודה שראוי לציין ולדעתנו איננה ייחודית ל-80-400 מ"מ, אלא נכונה לכל עדשות הטלפוטו הגדולות היא שיש קושי מסוים להבריג את העדשה אל המצלמה כשזאת איננה על חצובה או משטח יציב אחר. אולי מדובר בחוסר ניסיון או בטכניקה לא אופטימאלית שלנו אבל הזמן הדרוש להחלפת העדשה היה לרוב ארוך יותר מזה הדרוש לנו להחלפת עדשות קצרות יותר – לא בעיה משמעותית אבל בהחלט שווה לפתח טכניקה נכונה וזריזה להחלפת עדשות טלה גם במצבים בהם אין חצובה, שולחן או קרקע ישרה (קורה הרבה בצילומים בשטח האופייניים לעדשה מסוג זה). הדוגמן הקבוע "בפעולה" כפתורים ה-80-400 מ"מ מגיעה עם לא פחות מ-5 מתגים שונים – הינה פירוט קצר: פוקוס אוטומטי – בעל 3 מצבים – ידני – M, אוטומטי עם "מעקף" (override) ידני – M/A (המצב המוכר ממרבית עדשות ניקון המאפשר בכל רגע לעצור את פעולת הפוקוס האוטומטי ולסובב את הפוקוס ידנית) ומצב נוסף המכונה A/M אשר נותן עדיפות לפוקוס האוטומטי במקרה של הזזה מקרית של טבעת הפוקוס. מגביל פוקוס – בעל שני מצבים: מ-6 מטר ועד אינסוף; כל הטווח. מייצב – מופעל/מופסק. מייצב – Active/Normal (מצב Active נועד כאשר אתם יציבים אך מצויים על פלטפורמה נעה – למשל רכב – עבור שאר המצבים Normal הוא המצב הרצוי). נעילת זום – פתוח/נעול על 80 מ"מ (בכדי למנוע פתיחה מקרית של העדשה בתיק או בצורה אחרת – אנו לא נזקקנו לשימוש בכפתור הנ"ל אך מדובר בעדשה חדשה). ריבוי כפתורים – שלושה מצבי פוקוס Hands-on וידאו יתווסף בקרוב… איית צרעים בתעופה מעל האגמון* פוקוס, מייצב ויכולות מאקרו כל מי שהשתמש בעבר בעדשת ה-80-400 מ"מ הקודמת ישמח בוודאי לשמוע כי העדשה החדשה מסוגלת למקד מהר. היא אולי איננה העדשה בעלת הפוקוס המהיר ביותר בה נתקלנו (הכבוד הזה ממשיך להיות שמור לעדשת ה-200 מ"מ f/2 של ניקון, לפחות מבחינת התחושה הסובייקטיבית שלנו) ובכל זאת כאשר המגביל בפעולה הפוקוס בהחלט סיפק תחושה מהירה. סיקסק באגמון בפוזה טיפוסית* בכל הקשור לדיוק המסקנה שלנו מעט פחות חד משמעית. מצד אחד בכל הניסויים שערכנו על חצובה בתנאים מבוקרים לא ראינו בעיה כלשהי עם דיוק הפוקוס, מצד שני בשטח חשנו בכמות פספוסים גדולה יחסית. הסיבה לכך לדעתנו לא קשורה כל כך לעדשה, אלא יותר במטרות הצילום שלנו – בעיקר ציפורים אשר חלקן היו קטנות למדי (400 מ"מ אולי נשמע הרבה אבל עבור צופיות ושלדגים גם זה לא תמיד מספיק) ואלו לעיתים קרובות גם לא בלטו מספיק ביחס לרקע (פספוסי פוקוס יכולים להיגרם ממספר רב של סיבות כידוע). שלדג גמדי משפד דג (קרופ משמעותי)* דווקא המייצב מורגש מאד ב-80-400 מ"מ וזאת למרות שחלק מן הזמן צילמנו עם מונופוד. מניסויים שערכנו בצילום מהיד עולה כי המייצב מסוגל לספק לכל הפחות 3 סטופים ואולי אפילו יותר (ניקון מצהירה על 4 סטופים) ובהחלט אפשר שעם ידיים יציבות משלנו 4 סטופים הוא נתון הקרוב למציאות. במצב יציב הצלחנו לצלם אפילו במהירות של 1/15 שנייה ב-400 מ"מ – לא עניין של מה בכך. המייצב אגב מאד מסייע לייצב גם את התמונה בעינית בזמן הצילום. ביציאה מהאגם* אף שעל הנייר ל-80-400 מ"מ אין יכולת הגדלת מאקרו מרשימה במיוחד (1:5.7 לעומת 1:4.8 בדגם הקודם) אנו גילינו כי במצבים מסוימים היא בהחלט מתאימה גם לצילום חרקים גדולים (פרפרים, שפיריות וכו'). החדות ורמת הפרטים שקיבלנו הייתה מצוינת וניתן לבצע קרופים ללא חשש. שלדג גמדי פורס כנף באגמון* ביצועים אופטיים הכתבה הנוכחית היא ביקורת משתמש ולא ביקורת מעבדתית ולכן במקום לספק לכם ערמות של טבלאות ומספרים בחרנו לספק תמונות. בגדול יש לחלק את התמונות המופיעות בכתבה וצולמו עם העדשה לשלושה סוגים – צילומים שלא עברו עיבוד (פרט להקטנה בכדי להתאים לצפיה ברשת) – כל אלו מופיעים בגלריה בסוף הכתבה. קרופים בני 100% מתמונות לא מעובדות (מופיעים בהמשך סעיף זה) ותמונות מעובדות (מסומנות בכוכבית). הסיבה שבחרנו לפרסם בכתבה תמונות שעברו עיבוד (לרוב סטנדרטי למדי) היא בכדי להראות לאן ניתן לקחת את העדשה ולמה ניתן לצפות מצילום איתה (אחרי הכל אנו מאמינים כי מרבית המשתמשים הפוטנציאליים של העדשה יעבדו את תמונותיהם בצורה כזו או אחרת). בכל מקרה אלו המעדיפים לצפות אך ורק בתוצאות בלתי מועבדות מוזמנים לגשת לגלריה שם דאגנו לשלב גרסאות מקוריות לכל התמונות המשולבות בכתבה ועוד תמונות נוספות. חדות ופרטים בצמצם אופטימאלי – קרופ 100% – שימו לב "לזקנקן הלבן" של הצופית – התמונה המקורית בראשית הכתבה – מומלץ להגדיל (D7100, iso 2000, f/8, 1/320 sec, 400mm) חדות ופרטים בצמצם פתוח – קרופ 100% – שימו לב לרמת הפירוט באזור העין הימנית – התמונה המלאה מופיעה בכתבה – מומלץ להגדיל (D7100, iso 640, f/5.6, 1/30 sec, 400mm) מבחינת עיוותים אופטיים – בכל אלפי התמונות שצילמנו עם העדשה (רובם המכריע בתנאי יום וחלק גדול באור השמש הישראלית של סוף הקיץ) לא נתקלנו בתופעות משמעותיות כלשהן של flares או ghosting באף תמונה אותה בדקנו (נראה כי ציפוי הננו בכל זאת מסייע בהקשר זה). כפי שאפשר לצפות מעדשת טלפוטו ארוכה, עיוות החבית של העדשה מינימאלי ביותר. שלדג גמדי משחר לטרף בסמוך לאגם* האפלת פינות (vignette) – כמו בכל עדשה פחות או יותר, גם ה-80-400 מ"מ החדשה כוללת האפלה מסוימת בפינות בעיקר בצמצם פתוח. מכיוון שלא ניסינו את העדשה על מצלמת FX לא נוכל להעיד עד כמה היא משמעותית על חיישן Full Frame אך על חיישן הקרופ ב-D7100 שלנו מדובר באפרט עדין למדי ולא משמעותי במיוחד (מה גם שפוטושופ/לייטרום טובות למדי בטיפול בתופעות אלו כיום). נתפס תוך כדי תעופה* סיכום ה-80-400 מ"מ החדשה של ניקון היא עדשה איכותית ביותר. הדבר בא לידי ביטוי בכל האספקטים הרלוונטיים של העדשה ובכלל זה איכות הבניה, האיכות האופטית, המייצב ואולי חשוב במיוחד לאלו אשר התנסו בדגם הקודם של העדשה – מהירות הפוקוס. לא רק ציפורים* הייעוד העיקרי של העדשה לדעתנו הוא צילום טבע (עבורנו במיוחד צילום ציפורים) וכן צילום ספורט וצילום אקסטרים. חשוב לזכור כי למרות הגודל המרשים ותג המחיר הלא צנוע במיוחד, בסופו של יום מדובר בעדשה בעלת צמצם f/5.6 בלבד (ב-400 מ"מ), כלומר בהנחה שאינכם מצלמים בתנאי תאורה טובים באופן מיוחד, היו מוכנים להעלות רגישות מפעם לפעם – במיוחד אם אתם מצלמים במהירויות גבוהות (ציפורים בתעופה דורשות בדרך כלל צילום במהירויות תריס של 1/1000 ומעלה). 80-400 מ"מ – מבט מקדימה אין טוב בלי רע, ולמרות שמבחינות רבות ה-80-400 מ"מ הפגינה יכולות מעולות בכל הבדיקות שלנו, עדיין מדובר בעדשה גדולה, כבדה וגם מסורבלת למדי. אף שניתן להתווכח על כך, לדעתנו היה עדיף גם כי ניקון הייתה מתכננת את העדשה כך שלא תתארך. קאק מתבונן* עבור רבים המגבלה הגדולה ביותר בנוגע ל-80-400 מ"מ החדשה לא קשורה בהכרח לעדשה עצמה אלא למחיר. בניקון החליטו על תמחור גבוה משמעותית ביחס לדגם הקודם ואף שמדובר בעדשה איכותית יותר כמעט מכל בחינה, רבים יתקשו "לבלוע" את הפער (למעלה מ-11 אלף ש"ח בארץ בזמן כתיבת שורות אלו לעומת כמעט כחצית בלבד לדגם הקודם). בז מצוי* אהבנו איכות בנייה מעולה. חדה מאד גם בצמצם פתוח. בעלת מנוע פוקוס מהיר. כוללת מייצב אפקטיבי למדי. קצת פחות מגושמת וכבדה. בעלת מגן שמש מפלסטיק שאינו מתחבר באופן מושלם. יקרה. גלריה כל התמונות הבאות צולמו עם עדשת ה-80-400 מ"מ החדשה של ניקון (על מצלמת ה-D7100) באזורים שונים בארץ. התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט, מירב יצחקי). [mega_gallery] אנו רוצים להודות לחברת הדר, יבואנית ניקון לישראל על אספקת העדשה לבדיקה. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …