ראשי ביקורות\סקירות מבחן כרטיסי הזיכרון: CFexpress Type A סוני מול ProGrade

מבחן כרטיסי הזיכרון: CFexpress Type A סוני מול ProGrade

0
0

מאז הושקה הסוני A7S III ביולי 2020 הייתה סוני היצרנית היחידה לייצר ולמכור כרטיסי CFexpress Type A. לפני מספר שבועות השיקה חברת ProGrade האמריקנית כרטיסי CFexpress Type A משלה ואנו יצאנו לבחון אותם אל מול הכרטיסים של סוני.

חברת ProGrade עבדה על הכרטיסים החדשים במשך זמן ממושך וההשקה נדחתה מספר פעמים אבל בסופו של דבר אנו היינו בין מהראשונים בעולם לקבל את הכרטיסים החדשים ממש עם ההשקה ומאז עבדנו איתם עם הסוני A1 שלנו ובסקירה הנוכחית בדקנו את הביצועים של הכרטיסים החדשים מול אלו של סוני ומול כרטיס SD מהיר הן בוידאו והן בסטילס וגם בהעברה למחשב.

הערה חשובה: יחד עם הכרטיסים קיבלנו מ-ProGrade גם קורא כרטיסי CFexpress Type A בו השתמשנו לבדיקת ההעברה למחשב. אנו נבצע בהמשך בנפרד סקירה של שורה של קוראי כרטיסים מטיפוס CFexpress Type A כך שאין לנו כוונה להתמקד בנושא זה או בקורא של ProGrade מעבר לכך בסקירה הנוכחית.

ראש בראש: CFexpress Type A סוני מול ProGrade מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

צילום סטילס

ב-A7S III אין כנראה שום מגבלות בצילום סטילס עם כרטיסי SD מהירים בשל הרזולוציה הנמוכה של המצלמה אבל ב-A1 (ובאופן מפתיע מבדיקות שהתפרסמו ברשת גם ב-A7 IV החדשה) בהחלט יש. ל-A1 יש יכולת לצלם עד כ-30 פריימים לשנייה ברצף מהיר בתנאים אופטימאליים עם מספר מצומצם של עדשות סוני ובשימוש בצמצם אלקטרוני).

אנו צילמנו במבחן שלנו עם עדשת ה-20 מ”מ f/1.8 של סוני (הנמצאת ברשימה של העדשות התואמות) במהירות תריס של 1/2000 שנייה עם פוקוס ידני, תריס אלקטרוני ומצב +High עם קבצי compressed RAW (במצב לא דחוס המצלמה מוגבלת לכ-20 פריימים לשנייה).

התוצאות הפתיעו אותנו – עם שני כרטיסי ה- CFexpress Type A שלנו (של סוני ושל ProGrade שניהם בנפח 160GB) קיבלנו צילום ברצף של יותר מ-30 פריימים לשנייה (סביב 32 למעשה) אם כי ה-ProGrade הוכיח את עצמו כקונסיסטנטי יותר בעוד שהסוני “פספס” מפעם לפעם בקצב הצילום וקיבלנו בערך כ-25 פריימים לשנייה “בלבד”.

מה שהיה מפתיע אולי יותר הוא התוצאה שקיבלנו עם כרטיס ה-SD המהיר שלנו – ה-Prograde SD UHS-II 128GB Card V90 (המוגדר רשמית עם קצב קריאה של 300 מגה בייט לשנייה וכתיבה של 250 מגה בייט לשנייה). התוצאה – ב-burst קצר הצלחנו לצלם עם אותן ההגדרות כ-30 פריימים לשנייה. המסקנה שלנו היא שהמצלמה עושה שימוש בחוצץ פנימי מספיק גדול ומהיר המסוגל לצלם לפחות רצף קצר גם עם כרטיסים איטיים יחסית.

המקום שבו ראינו בכל זאת שינוי משמעותי (מאד) בצילום סטילס עם שני כרטיסי ה- CFexpress Type A היה בפינוי החוצץ של המצלמה. בעוד שהפינוי עם כרטיס ה-SD המהיר שלנו היה איטי מאד, שני כרטיסי ה- CFexpress Type A היו מהירים ביותר (לא ממש הרגשנו בהבדל בין שניהם) ואפשרו לנו לחזור לצלם בלי הפרעות כמעט באופן מיידי (מבדיקות ראשוניות ברשת הדבר תקף גם ל-A7 IV וכדאי לקחת זאת בחשבון למרות שקצב הצילום שלה נמוך משמעותית משל ה-A1 וכך גם הרזולוציה).

כרטיסי ה-Sony TOUGH וה-ProGrade Cobalt מסוג CFexpress Type A בסוני A1 שלנו

The Sony TOUGH and ProGrade Cobalt CFexpress Type A Cards in the Sony A1

צילום וידאו

גם ה-A1 וגם ה-A7S III יכולים לצלם כמעט בכל מצבי צילום הוידאו שלהם ללא קושי גם עם כרטיסי SD UHS II V90 ובחלט מהמצבים גם V60 ללא קושי (ה-A7 IV יכולה לצלם עם כרטיסי SD מהירים בכל מצבי הוידאו ולא דורשת כרטיס CFexpress Type A לצילום וידאו כלל).

במצלמת ה-A1 שלנו ישנם שני מצבי S&Q  בהם נדרש השימוש בכרטיסי CFexpress Type A – מצבים אלו הם: XAVC S-I 4K 120p ו-1080p 240p. ניסיון לצלם בשני מצבים אלו אפילו עם כרטיס ה-SD המהיר שלנו הוביל להודעה הבאה מהמצלמה:

הודעת שגיאה כרטיס זיכרון A1 סוני

מעבר לכך לא נתקלנו בהבדל כלשהו בין שני הכרטיסים לצורך צילום וידאו.

העברה למחשב

כאמור אנו מתכננים סקירה נפרדת של קוראי כרטיסים בקרוב ולכן הפעם בחרנו לבדוק רק את נושא הקריאה מהכרטיסים למחשב (אולי הפעולה הנפוצה ביותר) ונעזרנו ב-Prograde CFexpress Type A & SD Memory Card Reader שקיבלנו מהחברה. את הקורא חיברנו למחשב שולחני חדש יחסית עם כונן NVME פנימי מהיר והעברנו את אותם 20GB של קבצים למחשב.

להלן התוצאות שקיבלנו משלושת הכרטיסים:

  • Sony CFexpress Type A TOUGH – 487MB/s.
  • ProGrade CFexpress Type A Cobalt – 520MB/s.
  • Prograde SD UHS-II 128GB Card V90 – 290MB/s.

שני כרטיסי ה-Prograde שהשתתפו בבדיקה שלנו – מימין ה-Prograde SD UHS-II 128GB ומשמאל ה-ProGrade CFexpress Type A Cobalt החדש

The ProGrade CFexpress Type A Cobalt (left) and Prograde SD UHS-II 128GB Card

סיכום

כפי שניתן היה לראות מהבדיקות שלנו כרטיס ה-ProGrade החדש (המגיע בשלב זה בנפח 160GB בלבד, בדומה לכרטיס המקביל של סוני), מציג ביצועים מקבילים או אפילו משופרים במעט ביחס לכרטיס של סוני והיה קונסיסטנטי יותר בביצועים שלו בבדיקות שלנו.

שני כרטיסי ה- CFexpress Type A עשויים מתכת לעמידות משופרת ופיזור חום (אם כי אנו יכולים לומר שבצילום וידאו שניהם נוטים להתחמם מאד במהלך העבודה), שניהם מיוצרים בטיוואן (לא נופתע אם מדובר אפילו באותו המפעל) ושניהם מסוגלים לצילום בכל צבי הוידאו של המצלמה ללא בעיות ולפינוי מהיר מאד של החוצץ ב-A1 אחרי צילום רצף.

ישנו נתון חשוב אחד שאין לנו יכולת לבחון בסקירה הנוכחית והוא אמינות לאורך זמן. אנו השתמשנו בכרטיס של Prograde רק מספר שבועות ובכל מקרה יש צורך בהרבה מאד כרטיסים לצורך בדיקה כזאת ולא “במדגם” של כרטיס יחיד. כך או כך מדובר בנתון חשוב במיוחד שכן שני הכרטיסים הללו יקרים מאד וממש לא תרצו לגלות שהתקלקלו אחרי מספר חודשים.

ה-ProGrade CFexpress Type A Cobalt ביצועים גבוהים אבל עדיין לא זול

ProGrade CFexpress Type A Cobalt

מחירים

אם מדברים על מחיר – זאת הייתה (ולצערנו) ונותרה נקודת החולשה המרכזית של כרטיסי ה-CFexpress Type A עלות הייצור שלהם (בכמויות הקטנות יחסית בהם מיוצרים כרטיסים אלו) יחד עם העדר תחרות משמעותית (אפילו כעת) משאירות את הכרטיסים האלו יקרים מאד. ה-CFexpress Type A Cobalt נמכר בחו”ל תמורת $330 והסוני המקביל (שניהם בנפח 160GB) תמורת כ-$400. לשם השוואה כרטיס Prograde SD UHS-II 128GB Card V90 נמכר תמורת $140 בלבד. לארץ אגב מיובאים הכרטיסים של Prograde על ידי חברת יוגנד.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *