ראשי ביקורות\סקירות Astrhori 85mm f/2.8 – עדשת מאקרו/טילט בביקורת

Astrhori 85mm f/2.8 – עדשת מאקרו/טילט בביקורת

0
0

רגע לפני סוף השנה האזרחית אנו מפרסמים ביקורת מקיפה על עדשה ייחודית למדי (ואולי גם מעט משונה) מיצרנית חדשה שעושה מאמצים גדולים בשנים האחרונות להתקדם במהירות לנישות נוספות – Astrhori והעדשה שאנו בוחנים היום היא ה-Astrhori 85mm f/2.8 Macro Tilt.

סרטון הביקורת שלנו על העדשה מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

אודות Astrhori

חברת Astrhori הוקמה ב-2018 בשנזן שבסין והיא אחת מיצרניות העדשות החדשות בשוק. למרות ההיסטוריה הקצרה לחברה פורטפוליו קיים של לא פחות מ-15 עדשות שונות ואם הדיווחים ברשת נכונים היא נמצאת בשלבים אחרונים של פיתוח מספר רב של עדשות חדשות ומעניינות כולל עדשה עם AF (ולאחרונה  גם עדשת Probe המזכירה – אך לא זהה – לזו של Laowa באורך מוקד של 28 מ”מ).

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשה בטרם נעבור לבחון את ביצועיה (וגם בחינה מקיפה יותר של נושא ה-Tilt בעדשה).

מבנה אופטי

לעדשה 11 אלמנטים ב-8 קבוצות כולל שני אלמנטים מסוג ED.

חומרים

העדשה עשויה מתכת ומספקת תחושה משמעותית למדי ביד.

גודל ומשקל

אורכה של העדשה 12 ס”מ ומשקלה כ-740 גרם (בהחלט משמעותי לעדשה בגודל דומה).

טבעות

לעדשה טבעת פוקוס ברוחב בינוני באמצע ובחלק הקדמי טבעת צמצם צרה מעט יותר אבל עבה (בחירה עיצובית מאד מוזרה שגוררת אותנו פעם אחר פעם לתפוס בטבעת הצמצם במקום בטבעת הפוקוס).

עוד בחירה עיצובית משונה נוגעת לטבעת הצמצם לה אין קליקים (כמקובל ברוב עדשות הסטילס בעלות טבעות צמצם אך פחות נפוץ בעדשות וידאו). מכיוון שהעדשה נועדה בעיקר לסטילס אנו לא בדיוק מבינים את הבחירה של Astrhori במקרה הזה. בנוף לכל אלו הטקסטורה של שתי הטבעות על העדשה עדינה מידי ולא מאפשרת אחיזה טובה מספיק לדעתנו.

את ההערות שלנו בנוגע לטבעת הפוקוס נשאיר לסעיף העוסק במיקוד בהמשך הביקורת.

לא מספיק אחיזה – טבעות פוקוס וצמצם

Astrhori 85mm f/2.8

כפתורים ומתגים

לעדשה אין מתגים אבל היא כוללת שלושה כפתורים אשר שולטים ביכולות ה-Tilt שלה ואנו נעסוק בהם בהרחבה בהמשך.

אטימה

העדשה איננה אטומה לאבק או מים.

תושבת

העדשה בעלת כיסוי FF (או APS-C במצב Tilt – עוד על כך בהמשך) ומגיעה במספר גרסאות למצלמות שונות – Canon RF, Fujifilm X, L mount, Nikon Z ובמקרה של העדשה שלנו – Sony E mount.

מגן שמש

העדשה שקיבלנו לידינו הגיעה ללא מגן שמש.

צמצם

לעדשה 12 להבי צמצם.

פילטר

לעדשה אפשרות לחיבור פילטר קדמי בקוטר 55 מ”מ.

ביצועים

פוקוס

העדשה ידנית לגמרי. המשמעות היא שאין מידע העובר בין המצלמה לעדשה (לא EXIF או שום מידע אחר הנוגע לצמצם לדוגמא). טבעת הפוקוס של העדשה רגישה באופן קיצוני וכל תנועה עדינה ביותר משנה את הפוקוס. המשמעות היא שיש שליטה גבוהה מאד על המיקוד אבל גם לא קל למקד – בעיקר לא על אובייקטים קרובים יחסית (נזכיר כי זאת עדשת מאקרו).

יכולות Tilt

בחלק הקרוב למצלמה ישנם 3 כפתורים הקשורים לתפעול יכולות ה-Tilt של העדשה. כל השלושה קטנים ולא בדיוק נוחים לתפעול. אנו חייבים להודות שכל היצרניות להן עדשות TS מתקשות מאד בנקודה זו ולרוב הכפתורים קטנים וקשים להפעלה בשל הצורך שלהם להזיז את החלק האחורי של העדשה – קרוב למצלמה עצמה (עד שלא תגיע יצרנית שתמצא דרך מכאנית יעילה לשנות את זווית ההטייה באמצעות כפתורים במרכז העדשה הקושי הזה לא ייעלם).

מימין תמצאו את כפתור נעילת ה-Tilt ומשמאל את כפתור שינוי הזווית – ממינוס 8 לפלוס 8 מעלות. כדאי לשים לב שמדובר בזווית קטנה יחסית – בשוק עדשות טלפוטו TS עם זווית של 10 מעלות (בהמשך תוכלו לראות הדגמה של שינוי הזווית). לא חייבים להשתמש בכפתור שינוי הזווית ובמקומו ניתן פשוט להזיז את העדשה עם היד (לא פוגע במנגנון למיטב ידיעתנו) ואנו עשינו זאת באופן די קבוע.

כפתור ה-Tilt בעדשה ולידו כפתור הסיבוב הזעיר

Astrhori 85mm f/2.8

בחלק הקרוב ביותר למצלמה תמצאו כפתור זעיר במיוחד (ולא סופר איכותי) שמאפשר לסובב את העדשה ב-360 מעלות (עם עצירות כל 30 מעלות). אנו מאד לא אוהבים את התכנון של הכפתור הזה אבל די ברור שכפתור גדול יותר במיקום הזה לא היה מאפשר לסובב את העדשה (הוא פשוט היה נתקע בגריפ של המצלמה ואפילו הכפתור הזעיר הנוכחי קרוב לכך מאד בסוני A1 שלנו).

לפני שנמשיך הלאה לכמה הדגמות של יכולות ה-Tilt של העדשה אנו חייבים הבהרה. כמו שהזכרנו קודם העדשה אמנם מכסה חיישן FF בצילום רגיל אבל במצב Tilt הכיסוי הרשמי שלה הוא APS-C. בפועל אנו נראה בהמשך כמה האפלה תתקבל גם במצב APS-C אבל מדובר לדעתנו בחסרון מאד משמעותי. לזכותה של Astrhori ייאמר שהעדשה איננה מוצגת כעדשת FF בכל הקשור ל-Tilt והמגבלה הזאת מוזכרת בבירור (לפחות בעת רכישה דרך אמזון).

להלן דוגמאות עם ובלי Tilt (צולמו עם סוני A1):

תמונה במצב APS-C ללא Tilt

APS-C-NO-TILT

תמונה ב-APS-C עם Tilt

APS-C-TILT

תמונה ב-FF (ללא Tilt)

FF

מייצב

לעדשה אין ייצוב.

חדות תמונה

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות אנו הוספנו לו סרגלים עם פרטים קטנים למידע נוסף). את הבדיקות ביצענו עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל.

במרכז הפריים התמונה חדה במידה בינונית בצמצם פתוח עם שיפור ניכר בצמצם f/4 ושיפור נוסף בין f/5.6-f/8. כפי שנראה גם בהמשך לעדשה הרבה מאד אברציות כרומטיות.

חדות תמונה (מרכז הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

sharpness-center

בפינות התמונה איננה חדה עד לצמצם f/8.

חדות תמונה (פינות הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

sharpness corners scaled

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

לעדשה יכולות מאקרו מלאות (יחס הגדלה מקסימאלי של 1:1) ממרחק רשמי של 25 ס”מ (כך גם בבדיקה שלנו). את החדות של העדשה במרחק המינימאלי אפשר לראות במרכז הפריים למטה. החדות סבירה בצמצם פתוח ומשתפרת בהדרגה עד צמצם f/5.6 לערך.

חדות תמונה בתקריב (מרכז הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

close-up-sharpness-center

בפינות אנו רואים חדות חלשה עד צמצם f/5.6 עם שיפור נוסף סביב f/8.

חדות תמונה בתקריב (פינות הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

close-up-sharpness-corners

נשימה (Breathing)

כמו למרבית עדשות המאקרו גם לעדשה הנוכחית הרבה מאד נשימה (שינוי פריים בעת שינוי פוקוס) ובאופן כללי היא לא נועדה לעבודה מקצועית בוידאו.

עיוות צבע (CA)

לעדשה יש הרבה מאד עיוות כרומטי (longitudinal chromatic aberrations) אשר נפוץ בהרבה כיום בעדשות צד שלישי זולות של יצרניות פחות בולטות. העיוות נעלם במידה רבה סביב f/5.6.

עיוות צבע (מרכז הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

CA scaled

החזרים (Flare)

במבחן ההחזרים שלנו בסטודיו דווקא ראינו flare נמוך יחסית והתרשמנו לטובה (ראו בסרטון) אבל כאשר לקחנו את העדשה החוצה לצלם בשמש (אפילו לא בשמש ישירה) התוצאות היו הרבה מאד החזרים בעדשה (ניתן לראות את הדוגמא בהמשך הסרטון).

האפלת פינות (Vignette)

אחד הנושאים שרצינו לבדוק במיוחד ביחס לעדשה הנוכחית הוא האפלה. ערכנו מספר בדיקות בנושא זה כשהראשונה היא האפלה רגילה (ללא הטיה של העדשה) במצב FF. כפי שניתן לראות יש הרבה מאד האפלה בצמצם פתוח אשר משתפרת אמנם בהדרגה אבל ממש לא נעלמת אפילו בצמצם f/8.

האפלה – FF ללא הטיה – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

Vignette-FF-no-tilt

מה שמעניין לא פחות הוא נושא ההאפלה בעת הטיה של העדשה. כפי שניתן לראות בהדגמה למטה – העדשה לא ממש שימושית במצב FF עם הטיה של 8 מעלות ימינה או שמאלה (לא ציפינו לכך האמת), אבל מה כן הפתיע אותנו היא כמות ההאפלה שתקבלו במצב APS-C. אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם האם מדובר בתוצאה שאתם מוכנים לקבל או לא.

האפלה בזמן הטיה – למעלה – ימין ושמאל במצב FF, למטה ימין ושמאל במצב APS-C

Vignette-FF-and PAS-C-tilt

עיוות חבית (Barrel Distortion)

לעדשה אין באמת עיוות חווית (אם כבר יש עיוות הופכי קל ביותר בצד התחתון השמאלי).

עיוות גאומטרי (מצב FF)

barrel distortion scaled

בוקה

בכל הנוגע לבוקה יש חדשות טובות וחדשות פחות טובות. לא ראינו טבעות (onion rings), אבל העיגולים לא באמת עגולים במיוחד (למרות 12 עלי צמצם) אפילו קרוב יחסית למרכז הפריים.

בדיקת Bokeh (מרכז הפריים) – שמאל למעלה – f/2.8, ימין למעלה – f/4, שמאל למטה – f/5.6, ימין למטה – f/8

Bokeh-center

סיכום

ה-Astrhori 85mm tilt היא עדשה מעניינת ולא בהכרח בשל ביצועיה אלא יותר משום שאין לה יותר מידי תחרות בשוק כיום (כשלוקחים בחשבון את אורך המוקד שלה, יכולות המאקרו וה-Tilt ובטח את המחיר אליו נגיע מייד).

לעדשה הרבה מאד מגבלות אותן הזכרנו במהלך הביקורת. אלו מתחילות מעיצוב מגושם מאד של כל מרכיבי ה-Tilt, איכות תמונה בינונית עד צמצם f/5.6-f/8 (מרכז/פינות), ביצועי CA לא טובים ואולי לא פחות מהכל האפלה משמעותית מאד אפילו במצב APS-C עם הטיה (Tilt) של העדשה.

אולי זה נראה כאילו יש לנו רק ביקורת שלילית על העדשה, אבל אנחנו חושבים שחשוב לקחת את הדברים בפרופורציה. Astrhori היא יצרנית חדשה מאד בשוק ומדובר בעדשה זולה (בוודאי אם האלטרנטיבות הן עדשות Tilt shift שרובן מתחילות ממחירים של 1000 או 1500 דולרים ויותר). לחברה יש כפי הנראה שאיפות מאד גדולות להתחרות ביצרניות צד שלישי כמו Venus Optics (בעלת המותג Laowa) שעושה בשנים האחרונות חייל ולמרות שלדעתנו יש לה עוד הרבה דרך לעבור לפני שתוציא עדשות באותה איכות – תחרות בשוק העדשות היא תמיד דבר מבורך בעיננו ואנו נשמח לבחון עדשות נוספות של החברה בעתיד ולראות האם אלו יצליחו להציג שיפור.

Astrhori 85mm tilt

A1 05725

מחיר

את העדשה ניתן להזמין מאמזון תמורת כ-$330.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *