ראשי ביקורות\סקירות ביקורות חצובות וידאו בביקורת: מנפרוטו 635 ו-645 ראש בראש

חצובות וידאו בביקורת: מנפרוטו 635 ו-645 ראש בראש

0
1

במהלך המחצית השנייה של 2020 קיבלנו לביקורת זוג חצובות וידאו חדשות של חברת מנפרוטו – ה-635 FAST וה-645 FAST. את שתיהן קיבלנו יחד עם זוג ראשי וידאו חדשים שגם אותם נבחן כאן בהקדם. הביקורת הנוכחית נועדה לבחון את שתי החצובות החדשות וגם להתייחס לכמה יתרונות וחסרונות שלהם אל מול דגם ה-028B של מנפרוטו אותו סקרנו כאן לפני מספר שנים.

סרטון הביקורת שלנו אודות חצובות ה-635 וה-645 של מנפרוטו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid

קצת רקע

במהלך העשור הקודם סקרנו כאן הרבה מאד חצובות (וראשים) מסוגים, גדלים וחברות שונות. יחד עם זה, ה-635 וה-645 של מנפרוטו הן החצובות הראשונות שאנו בוחנים כאן המיועדות באופן מרכזי לצילום וידאו. אף שאין בעיה עקרונית להשתמש בחצובות סטילס לצורך עבודה בוידאו (הראש הרבה פעמים יותר חשוב מהרגליים ואנו נעסוק בכך בביקורת בה נסקור את ראשי הוידאו החדשים שקיבלנו ממנפרוטו), כאשר המצלמה הופכת גדולה יותר או לחילופין הריג הופך גדול יותר נדרשות רגליים יותר מסיביות.

במקרה כזה גם חצובות סטילס המיועדות לשימוש סטודיו יכולות להתאים (אנו כאמור נרחיב את הדיבור על כך כשנשווה את שתי החצובות החדשות ל-028B של מנפרוטו – חצובות סטילס-סטודיו וותיקה ומאד פופולארית), אבל יש לכך מחירים מסויימים שלא בהכרח מתאימים לכל המשתמשים (ולא לחינם קיימות חצובות וידאו ייעודיות).

חצובת ה-645 מימין וה-635 משמאל

Manfrotto 635 and Manfrotto 645 Fast Tripods

ה-FAST 635 מפרט ותכונות מרכזיות

נפתח עם ה-635 FAST, החצובה היותר ייחודית מבין שתי החצובות שאנו בודקים הפעם. היא בעלת מבנה עשוי סיבי פחמן עם רגל יחידה מסיבית (ה-645 כפי שנראה בעל רגליים כפולות דקות יותר) ועושה שימוש במנגנון נעילה סיבובי (twist) ייחודי עליו ביקשה מנפרוטו לרשום פטנט.

ל-635 אין אמנם bubble level לבדיקת יציבות (אולי משום שרוב ראשי הוידאו יכסו אותו בכל מקרה) אבל היא כוללת שני חיבורי Easy Link המאפשרים לחבר זרועות ואביזרים של חברת מנפרוטו ללא חשש מסיבוב לא רצוי (עסקנו בחיבור זה כשסקרנו את זרועות ה-244 של מנפרוטו לפני כמה שנים ומדובר במנגנון מאד שימושי). כמו כן ישנו מקום לוו תליה (את הוו תצטרכו לספק בעצמכם, הווים של איקאה עושים מנסיוננו עבודה טובה) אם תרצו לתלות תיק או שקית כבדה עם מים בכדי להגדיל את המשקל ויציבות החצובה.

לחצובה רגלי גומי לשימוש בסטודיו או בסביבה “רגילה” אותן ניתן להסיר ולחשוך זוג ספייקים ממתכת אם תרצו לרדת לשטח. בניגוד ל-645, ה-635 לא מגיעה עם spreader אשר נועד לשפר את יציבות החצובה אבל אפשר לרכוש אותו בנפרד אם תרצו (אותו הדגם שמגיע עם ה-645 מתאים גם ל-635).

לרגליים יש משקל נשיאה מקסימאלי של 20 ק”ג ומשקל עצמי של כ-3.5 ק”ג. החצובה מגיעה עם חיבור half bowl של 75 מ”מ (התקן הנפוץ יותר בתעשיה) אבל אם תרצו אפשר לרכוש מתאם לגרסת 60 מ”מ (אנו מעולם לא מצאנו צורך בכך).

לצורך נשיאה ה-635 מגיע עם רצועת וולקרו שקושרת את שלושת הרגליים. אנו לא אהבנו את הפיתרון הזה במיוחד וכמו שנזכיר בהמשך הפיתרון שמנפרוטו פיתחה עבור ה-645 הרבה יותר אלגנטי ויעיל וחבל שלא יושם גם פה. בכל מקרה כל פיתרון עדיף על רגליים שנפתחות תוך כדי הליכה. שימו לב שהחצובה (ממש כמו ה-645) מגיעה ללא תיק נשיאה בגרסה הבסיסית שלה. להבנתנו מנפרוטו כן מוכרת קיטים עם ראש חצובה המגיעים עם תיק נשיאה – אנחנו בכל מקרה לא קיבלנו אחד (קצת מוזר כשחצובות סיניות זולות בהרבה דווקא מגיעות עם תיק נשיאה).

מנגנון נעילה חדש בסיבוב – מנפרוטו 635

Manfrotto 635 locks

ל-635 אפשרות לשנות את זוויות הרגליים בין 20 ל-50 או 70 מעלות והשינוי מתבצע באמצעות שליפה או דחיפה של המנגנון בחלק העליון של הרגל (די סטדנרטי).

הכנו עבורכם רשימה של גבהים אליהם החצובה תגיע בכל מצב פתיחה (גובה מינימום ומקסימום ב-bold):

  • חצובה סגורה – 73 ס”מ.
  • מפרק (section) אחד בלבד – 28 ס”מ (70 מעלות), 39 ס”מ (50 מעלות) ו-69 ס”מ (20 מעלות).
  • שני מפרקים פתוחים – 42 ס”מ (70 מעלות), 77 ס”מ (50 מעלות) ו-110 ס”מ (20 מעלות).
  • שלושה מפרקים פתוחים – 57 ס”מ (70 מעלות), 107 ס”מ (50 מעלות) ו-155 ס”מ (20 מעלות).

המפרק השלישי של ה-635 דק למדי (בניגוד לשני הראשונים) ולא היינו משתמשים בחצובה בפתיחה של 50 ובטח לא 70 מעלות עם פתיחה של כל שלושת המפרקים (אפילו המפרק השני עם פתיחה רחבה מלאה הוא גבולי לדעתנו).

ה-FAST 645 מפרט ותכונות מרכזיות

ה-645 היא חצובת וידאו הרבה יותר סטנדרטית מבחינת העיצוב שלה. היא מורכבת משלוש זוגות של רגליים כפולות (מגיעה בגרסת סיבי פחמן או אלומיניום, אנו בדקנו את גרסת סיבי הפחמן) וכוללת מנגנון נעילה מאד נוח לשימוש (מרימים בשביל לפתוח ומורידים בשביל לסגור – קל מהיר והרבה פחות גורר בלבול ממנגנון הסיבוב ב-635 לדעתנו).

לרגליים משקל נשיאה גבוה יותר של 25 ק”ג ומשקל עצמי של 3.8 ק”ג (כולל ה-spreader שמגיע עם החצובה וניתן לסרה או להתקנה בחלקה האמצעי או התחתון של הרגליים בקלות).

לחצובה מנגנון נעילת רגליים לנשיאה שמאד אהבנו (שלושה חלקי פלסטיק שלוכדים את הרגליים יחד ומונעים פתיחה לא רצויה (החשש היחיד הוא שאלו עשויים להשיבר בשלב כלשהו – אולי מבנה מתכת עם כיסוי פלסטיק היה יותר עמיד).

מנגנון הנעילה המהיר והיעיל של ה-645

Manfrotto 645 front

ל-645 יש חיבור half bowl גדול של 100 מ”מ (מתאים לציוד כבד במיוחד) אבל חצובת המבחן שלנו הגיעה מהמפעל עם מתאם 75 מ”מ סטנדרטי. אנו ממליצים לוודא שאתם מקבלים את החצובה עם מתאם half bowl שמתאים לציוד שלכם (את ראש ה-half bowl עצמו אגב קיבלנו בנפרד והוא אינו מגיע עם החצובה, דבר שעיכב את הביקורת במספר שבועות. למנפרוטו half bowl מעולה אבל לא זול, ברשת יש פתרונות סיניים זולים ודי גרועים אבל גם פתרונות מעט יותר סבירים במחיר נסבל אם תחפשו מספיק). כאמור גם ה-645 מגיע ללא תיק נשיאה או bubble level אבל בניגוד ל-635 גם ללא Easy Link (וזה אולי החיסרון המרכזי שלו ביחס ל-635 לטעמנו).

בדיוק כמו ל-635, גם ל-645 אפשרות לשנות את זוויות הרגליים בין 20 ל-50 או 70 מעלות והשינוי מתבצע באמצעות שליפה או דחיפה של המנגנון בחלק העליון של הרגל (יש קצת יותר מקום לאצבעות ב-645 אגב).

כמו קודם הכנו עבורכם רשימה של גבהים אליהם החצובה תגיע בכל מצב פתיחה (גובה מינימום ומקסימום ב-bold), יש הבדלים קטנים ביחס ל-635 אבל הן כמעט זהות:

  • חצובה סגורה – 73 ס”מ.
  • מפרק (section) אחד בלבד – 27 ס”מ (70 מעלות), 49 ס”מ (50 מעלות) ו-69 ס”מ (20 מעלות).
  • שני מפרקים פתוחים – 42 ס”מ (70 מעלות), 77 ס”מ (50 מעלות) ו-112 ס”מ (20 מעלות).
  • שלושה מפרקים פתוחים – 53 ס”מ (70 מעלות), 101 ס”מ (50 מעלות) ו-156 ס”מ (20 מעלות).

פתיחה בזוויות רחבות מחייבת כמובן הוצאה של ה-spreader. ה-645 יותר יציב מה-635 בזוויות רחבות אם כי גם כאן לא היינו משתמשים בו עם שלושה מפרקים פתוחים בשתי הזוויות הרחבות יותר.

עבודה עם חצובות ה-635/645

אנו השתמשנו בשתי החצובות בצורה אינטנסיבית למדי בסטודיו שלנו במהלך החודשים האחרונים הן לצילומים עבור האתר LensVid וכן עבור עבודות מסחריות שנו עושים בסטודיו באופן קבוע (בעיקר צילומי מזון/מוצרים עבור לקוחות שונים).

לשתיה החצובות לא היו שום בעיות לעבוד עם הציוד שלנו שמבוסס על מצלמות סוני חסרות מראה (ביננו זאת לא חוכמה גדולה לחצובות ברמה הזאת), אבל גם לא עם סאטאפים גדולים יותר כולל ראש וידאו עם ריג הכולל מוניטור 7 אינצ’ וזוג יחידות folow focus על מסילות שהיה קצת “overkill” עבור חצובות סטילס קלות יותר.

ספייקים מתחת לרגליות הגומי בשתי החצובות

Manfrotto 645 spikes

השתמשנו בשתי החצובות גם לצילומי וידאו של אנשים/ראיונות בעמידה ובעיקר כאמור לצילומי מזון ומוצרים. הפתיחה והסגירה של ה-645 הייתה ללא ספק מהירה ונוחה, ה-635 הייתה קצת יותר בעיתית לשימוש עם מנגנון נעילה מבלבל למדי. אפשר להתרגל אליו אבל בהשוואה ל-645 הוא פשוט פחות נוח.

אנו רוצים להוסיף כאן כי מאד נהננו לעבוד עם שתי החצובות והראשים אותם נסקור בקרוב יחד עם ה- iFootage Seastars Q1 אותה סקרנו כאן לאחרונה (אולי המוצר המעניין והייחודי של 2020 לדעתנו בתחום העזרים לוידאו). בסרטון שבהמשך תוכלו לראות גם את הדרך בה אנו מאחסנים את החצובות בסטודיו החדש שלנו על הקיר (אולי גם אתם תקבלו השראה).

ה-635/645 אל מול ה-028B (חצובת הסטודיו-סטילס) של מנפרוטו

לפני שנגיע להשוואה בין ה-028B לשתי החצובות החדשות של מנפרוטו אנו חייבים לציין שוב שהשימוש שלנו בחצובות סטודיו שונה מזה של מרבית צלמי הוידאו. בעוד שצלמי וידאו עוסקים לרוב בצילום אנשים ומשתמשים בגובה חצובה יחיד (או לכל היותר 2 או 3 גבהים – עמידה/ישיבה ואולי גובה נוסף לפי הצורך), צלמי סטודיו המצלמים מזון ומוצרים כמונו משנים את גבוה החצובה כל העת גם בסטילס וגם בוידאו בכדי לקבל זוויות צילום שונות לצד שולחן. הדבר מחייב צורת עבודה שונה וצרכים שונים מהחצובה.

אחרי ההסתייגות הזאת נציין כי למרות שחצובות כמו ה-635 ובעיקר ה-645 מהירות מאד לפתיחה בגבהים הרגילים שלהן (כלומר גובה פתיחה מינימאלי או מקסימאלי ובמידה פחותה פתיחה של זוג מפרקים – אם כי עם שתי הרגליים גילינו שמעט קשה לדייק ולדאוג שהחצובה תהיה מאוזנת לגמרי עם שני מפרקים בלבד), הן הרבה פחות נוחות לכיוונון עדין לפתיחה בגבהי ביניים. חצובת ה-028B של מנפרוטו לעומת זאת כוללת ידית מסתובבת (crank) המאפשר להעלות או להוריד את המצלמה בדיוק רב ובקלות רבה. אם אתם זקוקים לכך (ואנחנו בהחלט זקוקים), אין לתכונה הזאת תחליף בשום חצובת וידאו שאנו מכירים (אולי מלבד pedestals שמחיריהם מתחילים ב-3000 דולר).

כמובן שה-028B היא לא פיתרון המתאים לכל צלמי הוידאו. ראשית החצובה איננה יכולה לרדת מתחת לגובה של 77 ס”מ בגלל מנגנון הידית שלה. בנוסף – וכאן צלמי וידאו רבים יראו בעיה משמעותית – ה-028B היא בעלת ראש “שטוח” ולא יכולה לקבל half bowl משום סוג (לפחות בלי מתאם שיגביה את החצובה עוד יותר). הפיתרון שאנחנו מצאנו הוא שימוש בראש מייצב (leveling head), יש כאלו במגוון מחירים אבל חשוב לזכור שרובן לא מתאימים לציוד כבד במיוחד.

כפי שכתבנו גם למנפרוטו עצמה, הגיע זמן שהחברה תשיק גרסה מעודכנת של ה-028B המקורי (והמצוין) אשר יתבסס על הרגליים של ה-645 עם מנגנון ה-Easy Link של ה-635 וגרסה מעודכנת של מערכת הידית המקורית אותה ניתן יהיה לשלוף ולהרכיב במקומה half bowl לצורך צילום וידאו. האם נראה מוצר כזה בעתיד – מוקדם לדעת.

ה-half bowl עם מתאם ה-75 מ”מ בדגם ה-645

Manfrotto 645 bowl

סיכום

עם חצובות ה-635 וה-645 מסדרת ה-FAST מבקשת מנפרוטו להביא לשוק רגליים קלות, נוחות לפתיחה, לסגירה ולנשיאה שיהוו פיתרון פרקטי לצלמי וידאו מקצועיים ממש בדומה ל-Sachtler Flowtech האיכותיות אבל במחיר זול משמעותית.

הניסיון שלנו עם 2 החצובות הללו הוביל אותנו למסקנה הבאה. מבין השניים ה-645 הוא ללא ספק זו הרגליים עליו אנו ממליצים. הן קלות חזקות, נוחות לעבודה, לפתיחה וסגירה וגם לנשיאה ואחסון. הדבר היחיד שהיינו מוסיפים להן הוא סימוני גובה לרגליים (לפתיחה בגבהים לא קבועים) ואת מערכת ה-Easy Link המעולה של מנפרוטו.

חצובת ה-635 היא “חיה” אחרת ולפחות מן הניסיון שלנו מרגישה פחות בשלה מה-645 ולדעתנו המהנדסים במנפרוטו צריכים עוד סבב של עבודה על מנגנון הפתיחה והסגירה החדשני שלה.

מחיר

בכל הנוגע למחירים, שתי החצובות אינן זולות במיוחד והן נמכרות בחו”ל תמורת 700 דולר (635) ו-950 דולר (645 גרסת סיבי הפחמן, או 750 דולר בגרסת האלומיניום), יחד עם זאת אם נשווה את המחיר ל-Sachtler Flowtech מדובר בעלות שנעה בין חצי ל-2/3 מחיר (תלוי בגרסה). בעולם נמכרים גם קיטים הכוללים רגליים וראש ואלו עשויים להיות מעט יותר אטרקטיביים לרכישה דוגמת קיט ה-645 (אלומיניום) עם ראש ה-504X החדש של מנפרוטו הנמכר תמורת כ-1000 דולר.

בארץ נמכרת ה-645 על ידי חברת ABS (יבואנית מנפרוטו לישראל) תמורת כ-2950 ש”ח.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *