ראשי ביקורות\סקירות מבחן השלטים האלחוטיים הגדול למצלמות סוני

מבחן השלטים האלחוטיים הגדול למצלמות סוני

0
0

אם אתם לא יכולים להיות מאחורי המצלמה כשאתם מצלמים או מרגישים שעצם הלחיצה על כפתור הצילום מזיזה את המצלמה ופוגעת בחדות הצילום, שימוש בשלט הוא אופציה מצוינת. בסקירה הנרחבת שאנו מביאים בפניכם היום נתייחס לכמה מן השלטים המובילים בשוק למצלמות סוני ולאופציות השונות שהם מספקים, יתרונות, חסרונות ומחירים וגם נביא את ההמלצות שלנו.

שלטים שונים למצלמות סוני

בשוק יש לא מעט שלטים חוטיים למצלמות סוני, אחד המוכרים הוא ה-Sony VPR1 המקורי של החברה ויש לא מעט חיקויים וגרסאות אחרות ברשת במחירים זולים יותר.

עוד אופציה אם אתם רוצים להימנע מחוטים ואפילו לראות את מה שאתם מצלמים הוא שימוש באפליקציה או תוכנה (Imaging Edge של סוני – בחינם, או באמצעות עזרים חיצוניים דוגמת cam-fi או camranger למשל שעולים כסף). האופציה הזאת יכולה להיות שימושית אבל לעבודה עם אפליקציות ותוכנות יש לעיתים בעיות (סירבול בהתקנה ובהפעלה, בעיות רשת, חיי סוללה של המכשיר בו אתם משתמשים וכשלא מדובר באפליקציה של סוני – גם מחיר לא מבוטל).

האפשרות השלישית ואולי הפשוטה והנוחה ביותר (במרבית המקרים לפחות), היא שלט אלחוטי. הוא קטן, קל, ונוח, לא מצריך חיבור מסובך, לא תלוי ברשתות או מכשירים חיצוניים ועושה את העבודה, לרוב גם במחיר די סביר. להלן ארבעה שלטים אלחוטיים שבדקנו.

סרטון ההשוואה שלנו על השלטים השונים לסוני מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

Sony IR remote (דגם שלט Sony RMTDSLR2)

השלט הקטן הזה הוא יעיל ושימושי למדי כשאתם עובדים קרוב מאד למצלמה ובטווח ראיה (הוא משתמש בשידור אינפרה אדום בדיוק כמו שלט טלויזיה ולכן לרוב לא יעבוד דרך חפצים או הפרעות אחרות). הוא זול מאד (ראו מחירים בסוף הכתבה), מתאים לצילום סטילס ווידאו עם לא מעט כפתורים שמאפשרים לבצע זום (בעדשות סוני עם זום או – וזה מה שאנו עושים הרבה גם עם עדשות פריים – באמצעות ה-Clear Image Zoom המצויין של סוני בוידאו), להציג את התמונה או הסרטון האחרונים, ואפילו לנווט בתפריטים (אם כי פה אתם חייבים לראות את מסך המצלמה או מסך שהמצלמה מחוברת אליו בכדי לפעול). יש לו אפשרות לצילום וידאו או לצילום סטילס ואפילו כפתור ל-2 שניות השהיה שהוא שימושי למדי.

יש כל מיני גרסאות צד שלישי של השלט הזה אבל בהתחשב בעלותו, לא שווה לדעתנו לחסוך.

ה-Sony RMTDSLR2 – בסיסי אבל שימושי

Sony RMTDSLR2 model

Sony Wireless Remote Commander (דגם Sony RMT-P1BT)

ה-Wireless Remote Commander הוא השלט המתקדם ביותר של סוני למצלמות חסרות מראה. הוא מותאם לעבודה אך ורק עם המצלמות מהדור החדש של סוני (ראו תאימות בעמוד הבא) ועם גרסאות הקושחה המעודכנות ביותר (הסוני A6500 שלנו למשל לא יכולה לעבוד איתו).

לשלט הזה כמה יתרונות על הדגם הבסיסי של סוני. ראשית הוא משתמש ב-Bluetooth במקום בשידור אינפרה אדום מה שאומר שהוא בעל טווח ארוך יותר ולא מחייב קו ראיה מה שהופך אותו לנוח הרבה יותר לעבודה.

יש לו גם שורה של תכונות מתקדמות מאד (אף כי לא תוכלו לשלוט איתו בתפריטים למשל כמו בדגם הבסיסי יותר). בין השאר השלט המתקדם מאפשר מיקוד אוטומטי וגם מיקוד אוטומטי עדין במצב ידני (עם כפתורי הפלוס והמינוס). אפשר לשלוט איתו בזום (כמו בשלט הקודם), לצלם סטילס ווידאו עם בורר מצבים (אין לו מצד שני כפתור השהיה ייעודי לצילום סטילס) ואולי אחת התכונות הכי מעניינות – יש לו כפתור C1 המקביל לזה שיש לכם במצלמה – כלומר כל תכונה שתוכלו לתכנת לכפתור ה-C1 במצלמה יועתק לשלט (במקה שלנו הגדלה לצורך מיקוד), מאד שימושי. מעבר לאלו יש גם כפתור נעילה – מאד חשוב משום ששלט ה-IR של סוני נלחץ לנו פעמים רבות בתיק – דבר הגורם להתרוקנות מהירה של הסוללה.

התכונה האחרונה ואולי הכי פחות “מפורסמת” של השלט היא תאורת ה-Tally (מונח המוכר לכל מי שעוסק בתחום הוידאו והברודקאסט בו ניתן לראות אור אדום כשהמצלמה מצלמת וידאו – מאד חסר במצלמות סטילס/היברידיות). כעת סוף סוף יש דרך לדעת מתי המצלמה מקליטה גם מבלי להסתכל על המסך האחורי – מאד שימושי וחשוב לדעתנו.

שלט ה-Sony-RMT-P1BT המתקדם

 Sony-RMT-P1BT

JJC BT wireless remote (דגם JJC RMT-P1BT)

חברת JJC מייצרת מזה שנים שלטים למגוון מצלמות (לנו כבר עשור שלט חוטי למצלמות ניקון של החברה למשל). חלק מהשלטים הם דגמים שפותחו על ידי JJC וחלק הם העתקים של השלטים המקוריים של החברות המייצרות.

במקרה הזה ה-JJC RMT-P1BT הוא במידה רבה העתק של השלט של סוני (שלט ה-BT המתקדם) אך נמכר בפחות מחצי המחיר. מבחינת כפתורים ותכונות הוא עושה בדיוק את מה שהשלט של סוני עושה ויש לו גם את תאורת ה-Tally (אם כי באמצעות נורה קטנה יותר בצבע אדום). עוד שינוי עיצובי הוא תפס הרצועה שהופך את הדגם של JJC למעט נוח יותר לאחיזה מהסוני. השלט קל יותר ומעט קטן יותר – ומה עם חסרונות? מייד נגיע גם לכך אבל קודם השלט האחרון ברשימה.

דגם הJJC-RMT-P1BT – שלט BT במחיר זול יותר ומה עם איכות הבנייה?

JJC-RMT-P1BT

LanParte LRC-01 RF

השלט האחרון ברשימה שלנו הוא ה-LRC-01 RF של חברת LanParte הסינית שאחראית להרבה מאד מוצרי עזר בעיקר בתחום הוידאו.

אנחנו כבר סקרנו את השלט המעניין הזה ב-2018 והוא נועד להביא תקשורת אלחוטית שלא דורשת קו ראיה לכל הדגמים של המצלמות של חברת סוני. למוצר הזה יתרונות וחסרונות. מצד אחד הוא מסוגל לעבוד גם עם מצלמות ישנות (כולל ה-A6500 שלנו למשל) ללא קו ראיה (באמצעות שידור RF ייעודי – לא BT) ואפילו למספר שלטים במקביל.

החיסרון המרכזי הוא הצורך בדונגל מיוחד עבור השלט שעשוי ללכת לאיבוד, הוא גדול ובולט בצד המצלמה ועשוי ללכת לאיבוד. מעבר לכך השלט עצמו די גדול ועבדה עם מעט אפשרויות באופן יחסי (צילום סטילס, הפעלה והפסקה של וידאו וזום). בשונה משלטים אחרים יש לו אפשרות לכבות את המצלמה אבל אין לו אפשרות להדליק אותה. עוד הבדל מעניין – הוא עושה שימוש בסוללות AAA במקום בסוללות מטבע – על פניו יתרון גדול אבל ב-LanParte החליטו לשים את הסוללות בתא סגור בבורג זעיר הדורש מברג קטן במיוחד – מאד לא נוח (לשלט אין Tally light).

שלט ה-LanParte-LRC-01 – אלחוטי מסוג אחר

LanParte-LRC-01

עבודה עם השלטים השונים

עבדנו לאורך השנים עם כל ארבעת השלטים השונים (עם שלטי ה-BT עבדנו פחות יחסית משום שהם חדשים יותר). דגם ה-IR של סוני עובד בטווח קרוב יחסית (פחות מ-5 מטרים לרוב) ולעיתים יש איתו בעיות קליטה מזוויות מסויימות והדבר תלוי במידה רבה גם בדגם המצלמה ומיקום מקלט/י ה-IR. למי שמשתמש בשלט רק לעיתים נדירות ולא לשימוש מקצועי בטווחים קצרים השלט הבסיסי של סוני לרוב מספיק לגמרי.

הבעיות מתחילות עבור מי שיש לו דרישות וצרכים מורכבים יותר ומקצועיים יותר. אם העבודה שלכם תלויה בפעולת השלט קשה לנו להמליץ על הדגם הבסיסי – הוא פשוט לא אמין מספיק. כאן נכנסים הדגמים האחרים לתמונה. כבר הזכרנו את החסרונות של הדגם של LanParte למעלה ובגדול לא היינו ממליצים עליו אלא אם אתם משתמשים במצלמות ישנות של סוני שלא תומכות בשלטים החדשים עם טכנולוגיית ה-BT (שימו לב גם ל-A6500 ול-A6300 למשל יש BT מובנה אבל הן אינן תומכות בשלטי ה-BT של סוני או של JJC ולסוני אין כוונה להוסיף תמיכה כזו למיטב הבנתנו גם בעתיד.).

המתמודדים – ומי הזוכה?

Different Sony camera wireless remotes

ההמלצות שלנו

מבין שני שלטי ה-BT נראה על פניו כי לדגם ה-JJC יתרון, הוא קל, מעט קטן יותר עם תפס נוח יותר לאחיזה ובעיקר הרבה יותר זול (מחירו דומה לזה של השלט הבסיסי של סוני – ראו מחירים בהמשך). כל זה על הנייר. בפועל השלט שיש בידינו מרגיש הרבה פחות איכותי מהשלט של סוני. איכות הבניה שלו פחות טובה וכפתור הצילום רגיש בצורה קיצונית (הוא כמעט ואינו נלחץ פנימה אבל מופעל בקלות רבה מידי). עוד בעיה שגילינו – הסוללה לא מוחזקת בפנים מספיק והשלט מאבד מגע ומפסיק לעבוד – לשם כך הוספנו washer פלסטיק שעזר לבעיה אבל מראה שוב על איכות הבניה של המוצר.

אם אתם רוצים את היכולות של השלט המתקדם של סוני אבל לא רוצים לשלם את המחיר, ה-JJC הוא בהחלט אופציה אבל גם כאן אם אתם מתכננים שימוש משמעותי או מקצועי הרגישות היתרה של השלט תהיה לדעתי בעיה. עבורנו כצלמים מקצועיים ה-JJC פשוט לא מספיק מדויק (כאמור רגישות גדולה מידי של כפתור הצילום) ולצרכים שלנו (אנו עושים הרבה מאד שימוש בשלט לצורך עבודה מרחוק, צילום ללא מגע ועוד) הסוני BT הוא האופציה המועדפת וגם ההמלצה שלנו למי שמתכנן שימוש מקצועי ארוך טווח בשלט באחד הדגמים החדשים של מצלמות סוני.

כן ראוי לשים לב לשתי נקודות:

  1. לכל השלטים פרט לזה של LanParte סוללות מטבע. אלו סוללות מאד לא נוחות לעבודה. הן לא מאד נפוצות באופן יחסי, לא נטענות ובאף אחד מהשלטים אין מד סוללה כך שאין דרך לדעת מתי הסוללה נחלשת (מה שמשפיע מאד על ביצועיה). אנו ממליצים להחזיק תמיד עם השלט עוד סוללה או שתיים נוספות ובסימן הראשון להחלשות הסוללה (למשל לחיצה על כפתור הצילום שלא נרשמת במצלמה), להחליף ולראות אם הבעיה נפתרת.
  2. שמנו לב שלפחות בשלט ה-BT של סוני אם אחרי צילום מוצגת התמונה (image review) השלט לא יהיה מסוגל לצלם שוב עד שהתמונה לא תעלם. ניתן כמובן להסיר אפשרות זו אבל אנו משתמשים בה והעניין די מציק (אפשר שהעניין קיים גם בעוד שלטים).

כל השלטים דורשים הגדרות מסוימות במצלמה. במקרה של שלט ה-IR יש להפעיל את הגדרת ה-Remote Ctrl במצלמה. במקרה של שלטי ה-BT יש להפעיל את הגדרת ה-Bloothooth Rmt Ctrl ואחרי זה לבצע תהליך של paring (צימוד) בהגדרות ה-Bluetooth settings תוך לחיצה על כפתור הצילום וכפתור הפלוס בשלט של סוני או ה-T בשלט של JJC למשך 7 שניות ולאשר במצלמה. שני שלטי ה-BT עבדו יחד עם אותה המצלמה (A7R IV במקרה שלנו) אבל לא היינו ממליצים על עבודה יחד עם שני שלטי BT עם אותה מצלמה שכן הדבר יכול ליצור בלבול (אנו נבחן בשבועות הקרובים עבודה מול שתי מצלמות שונות עם אותו השלט ועם שלטים שונים במקביל אחרי שנקבל את ה-A7S III).

לפני סיום נזכיר כי לסוני יש עוד שלט אלחוטי בטכנולוגיית BT – דגם ה-GP-VPT2BT. שלט זה יקר משמעותית משלט ה-BT הרגיל ויש לו רגלית למצלמה ההופכת לידית אחיזה ולפיכך הוא מתאים מאד לצלמי סלפי וולוגינג. אפשרויות השליטה שלו מצומצמות יותר משלט ה-BT הרגיל ולנו לא יצא להתנסות בו (לשימושים שלנו הוא די מיותר האמת).

לשלוט במצלמה מרחוק

Sony RMTDSLR2 Sony A6500

מחירים

להלן המחירים (בחו”ל) של השלטים השונים:

  • Sony IR Wireless Remote (דגם ה-RMTDSLR2) – מחיר: $30.
  • LanParte RF Wireless Remote Control for Sony –מחיר: $49.
  • Sony BT Wireless Remote Commander (דגם ה-RMT-P1BT) –מחיר: $78.
  • JJC BT Wireless Remote (דגם ה-JJC RMT-P1BT) – מחיר: $29.
  • Sony Wireless BT Shooting Grip and Tripod (דגם ה-GP-VPT2BT) – מחיר: $138.

הבחירה שלנו שלט ה-BT של סוני – מראה מהצד

Sony RMT P1BT side

הצצה לעתיד?

בעקבות העבודה עם השלטים השונים והבנת היתרונות והחסרונות שלהם הגענו למסקנה שבשוק חסר שלט מתקדם מותאם לעבודה בוידאו. העברנו לסוני הצעה מסודרת לאחרונה בעניין (קשה לדעת מה יתפתח בנושא) ובמקביל אנו פונים לחברות צד שלישי המעוניינות לייצר מוצר שכזה ונשמח להעביר את הרעיונות שלנו בנושא מתוך הניסיון שלנו בעבודה בתחום.

תרשים תלת מימד סכמטי שיצרנו של השלט העתידי

Sony future wireless remote

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *