ראשי ביקורות\סקירות ביקורות עדשה בביקורת: Samyang AF 35mm F1.8 (והשוואה לסוני 35 מ”מ f/1.8)

עדשה בביקורת: Samyang AF 35mm F1.8 (והשוואה לסוני 35 מ”מ f/1.8)

0
1

במהלך המחצית השנייה של שנת 2020 קיבלנו לידינו את עדשת ה-AF 35mm F1.8 של חברת Samyang הקוראנית והיא תוספת מעניינת לליין עדשות ה-AF המתרחב של החברה למצלמות חסרות מראה.

אנו סקרנו כאן לא מעט עדשות מסדרת ה-Tiny באתר כולל עדשת ה-45 מ”מ מאותה סדרה ב-2019 ובשנה החולפת סקרנו את עדשת ה-AF 75mm F1.8 מאותה הסדרה שהציגה ביצועים טובים מאד ובתחומים מסוימים אף עולים על אלו של הסוני 85 מ”מ המקבילה.

כמו תמיד אנו נחלק את הביקורת למבנה/חומרים ולביצועים בטרם נגיש לכם את המסקנות שלנו. בביקורת הנוכחית אף יותר מבשתי הקודמות אנו נשווה את ה-Samyang AF 35mm F1.8 לעדשה המקבילה מבית סוני ובמקרה הזה ה-Sony FE 35mm f/1.8 (שימו לב כי לסוני גם עדשת 35 מ”מ למצלמות APS-C וגם אליה נתייחס בקצרה).

הסוני (מימין) לעומת הסאמיאנג 35 מ”מ f/1.8 (שמאל) – מי עדיפה ולאיזה שימוש?

Samyang AF 35mm F1.8 FE vs. Sony FE 35mm f1.8

מבנה וחומרים

מבנה אופטי

לעדשה מבנה אופטי הכולל 10 אלמנטים ב-8 קבוצות ומשלב 2 אלמנטים מסוג HR ו-2 אלמנטים אספריים.

חומרים

כמו כל העדשות בסדרה הסאמיאנג היא בעלת מבנה חיצוני עשוי פלסטיק ומבנה פנימי מתכתי (עם זכוכית כמובן). משהו אחד שונה ביחס לעדשות הקודמות בסדרה הוא שה-AF 35mm F1.8 מגיעה עם מארז חצי קשיח. אנו מאד אוהבים את התוספת הזאת ובניגוד להרבה עדשות המגיעות עם כיסויים רכים – כאן מדובר על אביזר שימושי באמת ואנו מקווים שיגיע גם לשאר העדשות בסדרה.

*עדכון: משיחה עם היבואן עולה כי כל עדשות סדרת ה-Tiny מגיעות עם הנרתיק הקשיח למחצה – בהחלט בונוס נחמד לרוכשים.

מארז נשיאה חצי קשיח

35mm f1.8 switch

גודל ומשקל

העדשה כמו כל העדשות בסדרה היא קלה וקטנה, אורכה קצת יותר מ-7 ס”מ והיא שוקלת 245 גרם בלבד (עם המכסה ומגן השמש).

טבעות

כמו לעדשת ה-75 מ”מ של סאמיאנג גם ל-35 מ”מ יש טבעת יחידה לפוקוס ו/או צמצם. הטבעת היא מסוג fly by wire (ללא hard stops) ובעלת חיכוך דומה לעדשות האחרות בסדרה והיא סבירה (איכות הבניה של הסוני המקבילה בהחלט עדיפה וההבדל מורגש).

כפתורים ומתגים

בדיוק כפי שראינו לראשונה בעדשת ה-75 מ”מ של סאמיאנג, גם ב-35 מ”מ קיים מתג מיוחד בעל שני מצבים (מצב 1 ומצב 2). במצב הראשון ניתן להשתמש באופן רגיל ל-AF/MF (בהתאם לבחירה במצלמה) ובמצב 2 תוכלו להשתמש לשינוי הצמצם של העדשה באופן חלק. אנו עדיין מעדיפים מתג AF/MF כמו בעדשה של סוני (למרות שהרעיון הכללי של סאמיאנג מעניין, לדעתנו בסאמיאנג צריכים לחשוב על אופן הביצוע שלו מחדש).

מייצב

כמו למרבית העדשות בקטגוריה לסאמיאנג 35 מ”מ אין מייצב ותצטרכו להסתמך על המייצב במצלמה.

אטימה

לעדשה יש אטימות למים/אבק ברמה מסויימת באמצעות אטם גומי בחיבור למצלמה (בשונה משאר העדשות בליין – חידוש מרענן).

תושבת

הסאמיאנג 35 מ”מ מגיעה בתושבת סוני E (כיסוי FF) בלבד. אנו בדקנו את העדשה על ה-A7R IV וה-A6500.

מגן שמש

לסאמאינג מגן שמש פלסטי עמוק יחסית.

צמצם

בדומה ל-75 מ”מ, גם ל-35 מ”מ של סאמיאנג 9 להבי צמצם.

פילטר

גם במקרה הזה לעדשה הברגת פילטר בקוטר 58 מ”מ ממש בדומה ל-75 מ”מ (מעניין לשים לב שהסוני המקבילה בעלת אלמנט קדמי חיצוני גדול משמעותית אבל הברגת פילטר קטנה יותר – 55 מ”מ).

ביצועים

מהירות פוקוס

בדומה לעדשת ה-75 מ”מ של סאמיאנג גם בגרסת ה-35 מ”מ ביצועי הפוקוס האוטומטי מתבססים על מנוע פוקוס לינארי (stepping motor). ממבחנים שונים שערכנו נראה שעל ה-A7R IV הפוקוס מהיר למדי ופועל היטב אפילו בתאורה נמוכה (למעשה בתאורה נמוכה קיבלנו ביצועים טובים יותר מהסוני 35 מ”מ מה שבהחלט הפתיע אותנו). יחד עם זאת לוידאו לפחות אנו עדיין יותר סומכים על הסוני מבחינת מיקוד (אפשר לראות הדגמה קצרה בסרטון שלנו בתחתית הביקורת).

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקה ערכנו ממרחק של כ-1.5 מטרים (המצלמה איתה בדקנו היא ה-A7R IV – כיום המצלמה בעלת דרישות החדות הגבוהות ביותר מכל מצלמות סוני והמאתגרת ביותר מבחינת בדיקות חדות לעדשה כמו גם עם ה-A6500 – ראו בהמשך).

בצמצם פתוח במרכז הפריים הסאמיאנג חדה במידה טובה, בפינות ניכר שיפור במעבר ל-f/2.8 (בצמצם פתוח יש רכות מסוימת) ושיפור נוסף ב-f/5.6.

חדות במרכז הפריים – סאמיאנג 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Samyang sharpness center 1

חדות בפינות – סאמיאנג 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Samyang sharpness corner 1

אם משווים לסוני המקבילה הסאמיאנג מפתיעה והיא מעט יותר חדה במרכז בצמצם פתוח אבל החלק המפתיע ביותר מגיע בפינות – הסוני (העדשה שבידינו לפחות) הרבה פחות חדה מהסאמיאנג לא רק בצמצם פתוח אלא אפילו ב-f/5.6 – בהחלט לא ציפינו לכך.

חדות במרכז הפריים – הסוני 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Sony sharpness center 1

חדות בפינות – הסוני 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Sony sharpness corner 1

בשביל הכיף (ובעיקר בשביל הסקרנות האישית שלנו) החלטנו לבדוק את העדשה של סאמיאנג על ה-A7R IV אל מול עדשת ה-35 מ”מ של סוני המתאימה למצלמות APS-C של החברה (הכוללת אגב מייצב מובנה) על מצלמת ה-A6500 הוותיקה שלנו. כמובן שההבדל העיקרי כאן הוא לא בחדות העדשה אלא ברזולוציה של המצלמה (24 מגה פיקסל ב-A6500 אל מול יותר מ-60 ב-A7R IV וכמובן גודל החיישן ואיכותו) ובכל זאת מדהים לראות את ההבדל לכל מי שמתלבט בין APS-C ל-FF ובין רזולוציות שונות של מצלמות.

נחשו מה צולם עם ה-A7R IV והסאמיאנג ומה עם ה-A6500 והסוני 35 מ”מ (APS-C)

APS C VS FF

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס המינימאלי של הסאמיאנג עומד על 29 ס”מ (ממישור החיישן) וזה אכן המרחק שקיבלנו גם בבדיקה שלנו (לעיתים יש הבדלים קלים בפועל במיוחד כאשר בודקים עם פוקוס ידני). יחס ההגדלה של העדשה עומד על 1:5.8 – כך שלא מדובר בעדשה עם יכולות מאקרו מרשימות במיוחד.

חדות במרחק פוקוס מינימאלי – סאמיאנג 35 מ”מ (משמאל f/1.8 ומימין f/2.8)

Samyang close up

הסוני נותנת מעט יותר בתחום זה עם מרחק פוקוס מינימאלי של 23 ס”מ ויחס הגדלה נאה יחסית של 1:4.1. לא פחות חשוב הסוני באופן מפתיע חדה מעט יותר (ובעיקר קונטרסטית יותר) גם בצמצם פתוח וגם ב-f/2.8 ממרחק הפוקוס המינימאלי שלה.

חדות במרחק פוקוס מינימאלי – סוני 35 מ”מ (משמאל f/1.8 ומימין f/2.8)

Sony close up

נשימה (Breathing)

נחזור כאן בקצרה על ההסבר מן הביקורת שעברה למי שלא קרא או זוכר (או למי שלא מגיע מתחום הוידאו), נשימה היא אינדיקציה להתקרבות או התרחקות שנוצרת כתוצאה ממיקוד של העדשה (אם תרצו הסבר פשוט – כשאתם מבצעים פוקוס בעדשה האם הפריים משתנה מעט – נהיה רחב או מצומצם יותר – מידת השינוי הזה היא כמות הנשימה שיש לעדשה – בצילום וידאו אפקט זה מפריע ללא מעט צלמים). נשימה איננה רלוונטית בדרך כלל לצילום סטילס אבל כאמור יכולה להיות משמעותית לצלמי וידאו.

בדיקת הנשימה הייתה הבדיקה שהפתיעה אותנו יותר מכל בדיקה אחרת בהשוואה שבין שתי העדשות. בסוני 35 מ”מ f/1.8 (אנו מדברים שוב כאן על גרסת ה-FE לחיישני Ful Frame) אין שום נשימה. נחזור על זה שוב – לעדשה אין שום נשימה נראית לעין. מדובר בהישג מדהים של סוני שלא ברור לנו כיצד לא זכה לקידום מכירתי רב יותר. לרוב עדשות עם אפס נשימה נמכרות בסכומי כסף גבוהים מאד ומדובר בעדשות CINE קולנועיות יקרות מאד. כן נאמר שבניקון למשל בחרו בנתיב אחר ויצרו תיקון מיוחד במצלמות ה-Z עצמן עם עדשות מקוריות של ניקון אשר מפצה על הנשימה (למעשה יוצר כנראה קרופ דיגיטלי שאי אפשר לראות עם פיצוי בעת שינוי מיקוד). כאן אנו מאמינים שסוני לא עשתה משהו דומה (אחרת היינו רואים זאת בעוד עדשות של החברה ואנו לא יודעים על כך), אלא פשוט הצליחה לייצר עדשה עם תיקון נשימה אופטי (בעדשה עצמה) – כאמור בהחלט הישג מרשים בטח במחיר הזה.

הסאמיאנג אגב לא מפגינה ביצועים רעים ביחס לעדשות 35 מ”מ אחרות אבל הנשימה בהחלט נראית לעין. אם הנושא קריטי עבורכם – לסוני יש יתרון גדול.

עיוות צבע (CA)

בצמצם פתוח יש לסוני גם יתרון בכל הקשור לעיוות כרומטי כפי שניתן לראות. סגירה לצמצם f/2.8 די מעלימה את הבעיה בסאמיאנג.

הסאמיאנג 35 מ”מ – מעט עיוות כרומטי בצמצם פתוח (משמאל) לעומת צמצם f/2.8 (ימין)

Samyang 35mm 1 8 CA

הסוני 35 מ”מ – אין עיוות צבע ניכר בצמצם פתוח (שמאל), מימין צמצם f/2.8

Sony 35mm 1 8 CA

החזרים (Flare)

בשתי העדשות החזרים די ברורים מול אור קדמי בולט – השתמשו במגן השמש ככל האפשר (ראו בסרטון בהמשך).

האפלת פינות (Vignette)

בשתי העדשות יש האפלת פינות ברורה בצמצם פתוח. היינו אומרים כי לסאמיאנג יתרון קל בתחום זה על פני הסוני אבל ההבדלים לא גדולים.

האפלת פינות – סאמיאנג 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Samyang 35mm f 1 8 Vinnette

האפלת פינות – סוני 35 מ”מ (משמאל למעלה f/1.8, מימין למעלה f/2.8, משמאל למטה f/4 ומימין למטה f/5.6)

Sony 35mm f 1 8 Vinnette

עיוות חבית (Barrel Distortion)

לא זיהינו בבדיקה שלנו עיוות חבית אצל אף אחת מן העדשות (או עיוות Pinchushion לצורך העניין).

עיוות חבית – מינימאלי עד לא קיים – סאמיאנג מימין וסוני משמאל (שימו לב למוט העליון בתמונה ללא עיוות)

Sony vs Samyang Barrel

בוקה

לשתי העדשות בוקה דומה מאד. במבט מקרוב (מאד מקרוב) נראה שטבעות האור בסוני מעט נקיות יותר (ללא onion rings) אבל מדובר בעניין די שולי לטעמנו.

בוקה סאמאינג 35 מ”מ – קרופ 300%

Bokeh samyang 35mm f 1 8

בוקה סוני 35 מ”מ – קרופ 300%

Bokeh sony 35mm f 1 8

סיכום

אם לסכם את הסקירה הלא קצרה שלנו, נראה שהסאמיאנג 35 מ”מ f/1.8 מציגה יכולות נאות מאד ביחס למחיר (ובכלל). הדבר בא לידי ביטוי בפוקוס במיוחד בסטילס (אבל לא רק) ובחדות המצויינת שהפתיעה אותנו אל מול הסוני במרחקי הצילום הרגילים במיוחד בפינות אגב.

בהשוואה לסוני אשר זכתה לשבחים רבים מצד שורה של בודקים ברשת (גילוי נאות – אנו רכשנו את הסוני 35 מ”מ f/1.8 בשנה שעברה בייחוד לטובת עבודה בוידאו), הסאמיאנג היא קטנה וקלה יותר וכאמור הציגה ביצועים אופטיים עדיפים (לפחות כשמדובר בחדות במרחק עבודה רגיל) וזאת על פני כל הפריים ובמיוחד בפינות אפילו בצמצם סגור.

יחד עם זאת אין הדבר אומר שלסוני אין מקום בשוק. יש לה איכות בניה עדיפה (ומעבר נוח יותר למצב ידני), ביצועים טובים יותר בכל הנוגע למרחק הפוקוס המינימאלי (וליחס ההגדלה), וגם תוצאות עדיפות בכל הנוגע לעיוות כרומטי, פוקוס בוידאו ובעיקר נשימה. אם אתם יכולים לסלוח לה על רכות מסויימת בפינות וכמובן המחיר הגבוה יותר – היא בחירה מצויינת – במיוחד למשתמשים העובדים הרבה בוידאו.

Samyang AF 35mm F1.8 FE

מחירים

המחיר הרשמי של הסאמיאנג עומד בחו”ל על כ-400 דולר. הסוני נמכרת תמורת מחיר כמעט כפול – כ-700 דולר. בארץ המחיר הרשמי של הסאמיאנג 35 מ”מ f/1.8 עומד על כ-1700 ש”ח עם 3 שנות אחריות יבואן. הסוני נמכרת בישראל תמורת כ-2400 ש”ח לערך (לפחות בייבוא רשמי).

סרטון הביקורת על העדשה מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

תמונות לדוגמא – כל התמונות צולמו עם מצלמת ה-A7R IV ולא עברו עריכה כלשהי מלבד קרופ/הקטנה

A7R07431 A7R08522 A7R08568 A7R08677 A7R07328 A7R07337 A7R07345

אנו רוצים להודות ל-samyang.co.il, היבואן הרשמי של עדשות samyang לארץ על השאלת העדשות לצורך הבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *