ראשי ביקורות\סקירות Yuji High CRI LED Bulbs – נורות עם איכות צבע גבוהה – מה תוכלו לעשות איתן?

Yuji High CRI LED Bulbs – נורות עם איכות צבע גבוהה – מה תוכלו לעשות איתן?

4
0

הסקירה הנוכחית נולדה מצורך מעשי שהיה לנו בסטודיו בתקופה האחרונה. כאשר אנו מצלמים מוצרים ומזון אנו נוטים לעיתים לשכוח את תאורת התקרה הרגילה בסטודיו דולקת. מכיוון שמדובר בתאורת תקרה רגילה התרחשו מספר מקרים בהם האור הנפלט ממנה "זיהם" את צילומי הוידאו שלנו (דבר שחייב תיקוני צבע מעט מורכבים). הפתרון הפשוט הוא כמובן לכבות את האור בזמן הצילומים אבל בכדי שנוכל להמשיך לעבוד בסטודיו גם באזורים בהם תאורת הסטודיו איננה מגיעה החלטנו לחפש נורות LED סטנדרטיות (הברגת E27) עם איכות צבע גבוהה.

ברשת אפשר למצוא מספר מצומצם יחסית של חברות המציעות נורות LED בעלות איכות צבע (CRI) גבוהה ועוד פחות מכך חברות המציעות נורות בגרסאות 220V המתאימות לשימוש בישראל. לנו הייתה גם דרישה נוספת, היה חשוב לנו שהטמפרטורה של הנורות תתאם לזו של תאורת הסטודיו המקצועית שלנו של חברת Lishuai (ביקורת בקרוב) – 4000K, והדבר הגביל עוד יותר את מספר החברות והמוצרים. בסופו של דבר מצאנו באתר של חברת Yuji הסינית נורות LED בנות 10W עם CRI מוצהר גבוה במיוחד בטמפרטורה הרצויה.

פנינו ל-Yuji המתמחה באופן ספציפי בפתרונות תאורה עם CRI גבוה (כולל נורות רגילות, פלורסנטים, פסי תאורה ועוד) והחברה שמחה לשלוח לנו מספר נורות לצורך בדיקה. הנורות שקיבלנו עושות שימוש בטכנולוגיה בשם Remote Phosphor (המספקת איכות צבע משופרת וביצועים טרמיים טובים יותר מטכנולוגיות LED אחרות), הן בנות 10W עם הברגת E27 סטנדרטית (220V) וטמפרטורת צבע של 4000K (יש גם 3000K או 5000K למעוניינים).

במבט ראשון הנורות שקיבלנו מ-Yuji נראות סטנדרטיות לחלוטין ודומות לנורות LED רגילות שתוכלו לרכוש בכל חנות. למעשה לצורך ההשוואה הזמנו מאנגליה נורת LED של פיליפס בת 4000K – היחידה שמצאנו עם צבע זהה מחברה מוכרת. הנורה של פיליפס עלתה קצת פחות מ-30 ש"ח (לא כולל משלוח) והיא מספקת 12.5W – משמעותית יותר מה-10W של Yuji.

מבט מקרוב על שתי הנורות הראה לנו את ההבדלים הברורים ביניהן – כשמחזיקים את הנורה של Yuji מרגישים מיד כי מדובר בנורה כבדה באופן משמעותי. כמה כבדה? פי 3 ויותר – 156 גרם לעומת כ-50 גרם בלבד לפיליפס. מדוע המשקל חשוב? התשובה הפשוטה היא שלנורה של Yuji יש צלעות קירור פנימיות ממתכת שאין לנורה של פיליפס (לפחות לא שאנחנו יכולנו להבחין בהן). בנורה של Yuji ניתן להבחין בצלעות דרך הנורה אם מאירים אותה והן בהחלט עושות את העבודה. בעוד שהנורה של פיליפס מתחממת מאד בזמן העבודה במהירות רבה (למעשה לא ניתן לגעת בנורה מיד לאחר שתכבו אותה אחרי זמן פעולה קצר יחסית), בנורה של Yuji ניתן לגעת (היא אכן מתחממת אבל הרבה פחות ובצורה שונה) ללא קושי גם אחרי פעולה ממושכת יחסית.

מדוע נושא החום כה חשוב? התשובה פשוטה – נורה שמתחממת פחות יכולה לספק דיוק צבע גבוה יותר (ואפשר גם שתחזיק מעמד זמן ארוך יותר אם כי אין לנו כלים לבדוק זאת). עד כמה איכות הצבע של ה-Yuji טובה יותר מזאת של הנורה של פיליפס? יצאנו לבדוק בעזרת הספקטרומטר שלנו (C700 המעולה של חברת סקוניק היפנית).

איכות צבע פנומנאלית – Yuji 

Yuji light 1

הבדיקה הראשונה שלנו הייתה של עוצמת ההארה – הפיליפס מנצחת כאן ללא עוררין – 336 לומנס מ-1 מטר לעומת 147 לומנס בלבד ל-Yuji – זה כמובן לא מפתיע – היא בעלת עוצמה של 12.5W לעומת 10W בלבד ב-Yuji ובכל זאת מדובר בפער משמעותי – אם תרצו לייצר עוצמת אור משמעותית מנורות Yuji  תצטרכו לחבר כמה יחד.

הבדיקה השנייה הייתה של טמפרטורת האור – שתי הנורות הראו 3700K לערך בהפרשים קטנים זו מזו. תוצאה קצת מוזרה (שתיהן נמכרות כנורות בנות 4000K). בדיקה נוספת גילתה שממרחק קרוב יותר – 30 ס"מ, אנו מקבלים תוצאה הקרובה יותר ל-4000K בשתי הנורות (זיכרו שנורות אלו יוצרות פיזור אור גדול לכל הכיוונים וכנראה שחלק מההחזרים מהסביבה שינו במעט את הטמפרטורה של הצבע שהגיעה למכשיר המדידה שלנו – זה לפחות ההסבר היחיד שאנו יכולים לחשוב עליו להבדל בין המדידות במרחקים השונים).

כעת אנו מגיעים למבחן המרכזי שלנו – איכות הצבע של האור – וכאן מתגלה כוחה האמיתי של הנורה של Yuji. בעוד שה-CRI הכולל של הנורה של פיליפס עומד על 83, איכות הצבע הספציפית של הצבעים השונים – במיוחד כחול (R9) עם 12 בלבד ואדום (R12) עם 61 – היא נמוכה מאד, ונחשבת לבלתי מתאימה לצילום (לפחות לכל סוג של צילום בו יש חשיבות לאיכות הצבעים שיתקבלו).

תוצאות המדידה שקיבלנו עם הנורות של פיליפס – CRI נמוך

SUN 01 3733K ColorRendering SUN 01 3733K SpectralDistribution

הנורה של Yuji לעומת זאת הפיקה תוצאות מעולות ביותר (כמעט חסרות תקדים במבחנים שלנו אפילו כשלוקחים בחשבון תאורות מקצועיות בעלות של אלפי דולרים אותן בדקנו בעבר). ה-CRI הכולל של הנורה עומד על 97.5 אבל ההבדל המרכזי הוא בצבעים השונים – האדומים (R9) עם לא פחות מ-97.6 והכחולים היו היחידים עם ציון נמוך יחסית (נמוך מ-95 למעשה) של 75. מרשים מאד.

תוצאות הבדיקה מהנורה של Yuji 

SUN 02 3755K ColorRendering SUN 02 3755K SpectralDistribution

אז המסקנות מהבדיקה שלנו ברורות – יש לנו כאן נורת הברגה סטנדרטית לא חזקה במיוחד אבל בעלת איכות צבע מעולה. אבל מה אפשר לעשות עם נורה כזאת?

אנו חשבנו על 4 כיווני שימוש אפשריים (אתם כמובן מוזמנים להציע עוד בתגובות):

  1. שימוש כתאורות על סט – בלא מעט הפקות נדרשות ברקע נורות (מה שמכונה בלעז practicals), בכדי ליצור אוירה או כחלק מהסצנה המצולמת. אנשי תאורה היו נוהגים למצוא דרכים שונות ומשונות ליצור אשליה של מנורה רגילה אבל עם תאורה איכותית יותר. עם הנורות של Yuji אין בכך צורך הן טובות לא פחות מהתאורות המקצועיות הטובות ביותר שתמצאו בשוק ובשבריר מן העלות (חשוב לזכור רק שהן לא יפיקו כמות אור גדולה אז לא מדובר בתחליף לתאורה על הסט אלא בתוספת אוירה).
  2. שימוש כתאורות לחדר עריכה – זאת נקודה שרלוונטית לדעתנו להרבה צלמים ועורכי וידאו שלא בהכרח נותנים עליה את הדעת. אם אתם עושים עבודה בה יש חשיבות לצבע – לא תרצו לעבוד בחדר בו התאורה תהיה גרועה במיוחד מבחינה זו (כמו התאורה של פיליפס שבדקנו למשל). אנו היינו ממליצים להחליף נורות בכל חדר עריכה בו הדבר אפשרי לנורות עם CRI גבוה (וזאת כמובן מעבר לשימוש במסכים איכותיים וביצוע כיול צבע קבוע).
  3. שימוש כתאורה משנית – אף שבפני עצמן הנורות של Yuji אינן חזקות מספיק – ניתן לרכוש מפצלי E27 ברשת (יש מפצלים של 2/3/4 ואפילו 5 נורות) ולחבר יחד מספר נורות בכדי לספק עוצמת אור גבוהה יותר. גם אם נורות ה-10W של Yuji לא יוכלו להחליף תאורת סטודיו מקצועיות מבחינת העוצמה, תוכלו להשתמש בהן כתאורה משנית להארת חלל הצילום מבלי לפגוע באיכות הצבע הכללית שתקבלו. אנחנו כאמור משתמשים בהן כתאורות העבודה הקבועות בסטודיו שלנו והן מספקות אור שימושי מבלי לפגוע באיכות הצבע שאנו מקבלים מתאורות הסטודיו המקצועיות שלנו בזמן הצילומים.
  4. שימוש כאור משלים (fill) – השימוש האחרון שמצאנו לנורות של Yuji הפתיע גם אותנו. בזמן צילומים שעשינו לאחרונה למוצר מזון של אחת היבואניות גילינו שחסרה לנו מעט תאורה בחלק התחתון של הפריים. החלטנו לנסות להשתמש בנורה אחת של Yuji המחוברת לכבל נורה גמיש. התוצאה הייתה מעולה והיא אפשרה לנו גמישות עבודה מבחינת מיקום האור ומילוי מושלם של הצללים. זיכרו רק שבשל עוצמת האור הנמוכה והפיזור הגדול תצטרכו למקום את הנורה קרוב לאובייקט – מה שלא אפשרי בכל צילום (בונוס נוסף הנורה של Yuji היא בעלת ציפוי לבן מה שמייצר אור רך מאד – לא צריך מרככים כלל).

לסיכום, התחלנו את הפרויקט הנוכחי בחיפוש נורות LED עם איכות צבע טובה לתקרת הסטודיו שלנו ומצאנו את הנורות של חברת Yuji שיכולות לשמש לא רק למטרה זו, אלא למגוון רחב מאד של שימושים הרלוונטיים לצלמי סטילס ווידאו (ואולי אפילו לעורכים).

הנורות של Yuji אותן בחנו אינן חזקות במיוחד (לחברה יש אגב נורות חזקות וגדולות יותר מסוג שונה – 5600K בלבד אבל בעוצמה של 36W – אפשר ונבחן גם אותן בעתיד), ולכן אינן יכולות להוות תחליף לתאורת סטודיו וגם בשימושים אחרים אפשר ותצטרכו להשתמש ביותר מנורה אחת (עם או בלי מפצלים) והן גם לא זולות ביותר ביחס לנורות LED רגילות (בערך 70 ש"ח לנורה ברכישה של 4 ביחד לא כולל משלוח מסין) ובכל זאת אנו מוצאים להן שימושים רבים שמצדיקים את מחירן לחלוטין לכל מי שצבע חשוב לו.

לעמוד הרכישה באתר חברת Yuji (את דגם ה-36W תוכלו למצוא כאן).

הסקירה שלנו בוידאו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

4 תגובות

  1. יגאל פישר

    16/10/2019 ב 7:23 PM

    שלום, מאד נהנייתי לקרוא, אפילו התרגשתי. כבר שנים שאני משתמש בנורות E27 אור חם של EUROLUX ("אילומינה" מיבאת) – אני רגיש מאד לכל נושא האור. מצאתי את הנורות הללו עם אור נוטה ללבן למרות שהן 2900K, ומאד נעים לעיניים. גם העוצמה טובה מאד. אני מאד סקרן אם יצא לכם לבדוק אותן, ואם כן, מה יצא ה-CRI שלהן. תודה שוב על המאמר, מועדים לשמחה, יגאל (אם תענו, אשמח אם תשגרו עותק לכתובת המייל שלי)

    השב

  2. עידו גנוט

    17/10/2019 ב 10:33 AM

    לא, לא יצא לנו לבדוק. אין פה שאלה של נעים לעין. יש פה מדידות מדויקות עם ספקטרומטר מקצועי שנועד לבדוק את העוצמה והצבע ברמת דיוק גבוהה. אני לא יודע מה השימוש שלך בנורות אבל כמו שקראת בכתבה השימוש שלנו הוא לצרכי צילום (מוצר/מזון) מקצועי ופה דיוק הצבע הוא קריטי ללקוחות.

    השב

  3. אפרים אלי

    15/06/2020 ב 3:11 PM

    היי, אחלה סקירה, אני מוצא שהנושא הזה מאוד מעניין.
    מסקרן אותי לדעת מה הסיבה שאתם משתמשים דווקא בטמפרטורת צבע של 4,000K ולא בטמפרטורת צבע אחרת? האם יש יתרון כלשהו ל-4,000K על פני השאר?
    תודה

    השב

  4. עידו גנוט

    16/06/2020 ב 11:58 AM

    זה קצת מורכב לענות וקשור לזה שאנחנו מצלמים בסטודיו בעיקר מזון. מעבר לזה תאורות שמגיעות רשמית עד 5600K לא תמיד בפועל משיגות את זה ולפעמים הדיפיוזרים משנים להם קצת את הטמפרטורה. באופן כללי אגב בעולם התאורה שאינה תאורה לצילום כמעט לא ניתן להשיג 5600K רוב הטמפרטורות של נורות חמות יותר.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *