ראשי ביקורות\סקירות ניקון D5300 – סקירה

ניקון D5300 – סקירה

43
0

זמן קצר אחרי שהוכרזה בחו"ל נחתה על שולחננו ה-D5300 – מצלמת כניסה רפלקסית חדשה של חברת ניקון הכוללת לראשונה בליין מצלמות הרפלקס של החברה WIFI ו-GPS מובנים – בדקנו את המצלמה וחזרנו עם רשמים.

ה-D5300 היא הדגם החדש ביותר בליין מצלמות הכניסה המתקדמות של ניקון אשר החל עם ה-D5000 הוותיקה לפני כמעט 5 שנים (עבור מי שלא זוכר, הינה תזכורת מן הביקורת שלנו אודות המצלמה השנייה בסדרה – D5100 – אשר גם כיום היא אחת הכתבות הנצפות באתר). אנו סקרנו כאן בהרחבה את ההבדלים בין הסדרות השונות של מצלמות ניקון (כולל ההבדלים בין ליין ה-D3XXX הבסיסי, ליין ה-D5XXX ולליין ה-D7XXX המתקדם), לא נחזור כאן על כל הנקודות, אך אנו דווקא מוצאים לנכון להרחיב אודות ההבדלים בין ה-D5200 ל-D5300 אותם ריכזנו עבורכם ברשימה המופיעה בהמשך.

ה-D5300 של ניקון עם עדשת ה-18-140 מ"מ החדשה

DSC 8836

הבדלים בין ה-D5300 ל-D5200 של חברת ניקון

  • חיישן 24 מגה פיקסל ללא פילטר AA לחדות משופרת – אותו חיישן המצוי בדגם ה-D7100 המתקדם, שימו לב כי ב-D5200 היה חיישן בעל רזולוציה דומה אשר כלל פילטר AA.
  • מעבד EXPEED 4 – הפעם הראשונה בה נעשה שימוש במעבד זה המאפשר צילום וידאו בקצב מהיר יותר ושיפורים נוספים.
  • מסך מפרקי 3.2 אינצ' ברזולוציה גבוהה (1 מליון נקודות) – זאת לעומת ה-D5200 עם מסך 3 אינצ' וכ-900k נקודות.
  • יכולות וידאו משופרות – צילום ברזולוציה של 1080p עד 60p (המצלמה הראשונה מבית ניקון המסוגלת לכך).
  • חיי סוללה משופרים – 600 תמונות בין הטענות (הודות לסוללה משופרת אך עם תמיכה גם בדגם הקודם).
  • שני אפקטים חדשים – Toy effect/HDR painting.
  • WIFI ו-GPS מובנים – לראשונה במצלמה רפלקסית של ניקון (ב-D5200 יש צורך לרכוש התקנים נפרדים בכדי לאפשר תכונות דומות).
  • גוף קל וקטן יותר מן הדגם הקודם – כמה גרמים פחות וכמה מילימטרים פחות לאורך ולרוחב.

את המפרט המלא של הניקון D5300 ניתן למצוא במערכת המפרטים של האתר.

ביצועים:

ישנם שורה ארוכה של אספקטים בהם ניתן למדוד מצלמה רפלקסית מודרנית. אנו בדקנו כמה מן המרכזיים שבהם והתוצאות לפניכם:

מהירות הדלקה – מהירה מאד (כמו מרבית המצלמות מן הדורות האחרונים) – בערך כשנייה ואולי אף פחות.

צילום רצף – עם ה-D5300 גילינו תופעה מעט מוזרה. במהלך הבדיקות התברר כי מספר התמונות (RAW) אותן ניתן לשמור ברצף (בחוצץ) בטרם המצלמה תרד באופן משמעותי בקצב הצילום אינו קבוע. באותם התנאים בדיוק הצלחנו לצלם לעיתים 22 תמונות ויותר ולעיתים 16 ואפילו 13. חשוב לציין כי מדובר בתנאים זהים לגמרי (פוקוס ידני, מצב צילום M ומהירות תריס גבוהה בשילוב כרטיס זיכרון extreme pro מהיר של סנדיסק). אין לנו הסבר לתופעה המשונה הזו ואין לנו יכולת לתת מספר אחד המייצג נאמנה את עומק החוצץ של המצלמה. מהירות הצילום בכל מקרה עמדה על כ-5 תמונות לשנייה (ניקון מצהירה על 5).

רגישות – בדיקת הרגישות של ה-D5300 מעניינת במיוחד שכן החיישן אמור להיות (לכאורה לפחות) זהה לזה המצוי במצלמת המבחן שלנו – ה-D7100. בשתי המצלמות הוסר פילטר ה-AA ולכן התמונה אמורה לספק (מעט) יותר פרטים ממצלמות הכוללות פילטר מובנה (כמו ה-D5200 למשל). ההבדל בין שתי המצלמות מצוי בשני מישורים שונים. ראשית ה-D5300 היא מצלמה בסיסית יותר ולפיכך לא ניתן להגדיר "קפיצות" במהירות התריס באותה רמה כמו ב-D7100 (ניתן לראות את הדבר בנתוני הצילום בבדיקות למטה), ההבדל המשמעותי יותר הוא הטיפול של מעבד ה-EXPEED 4 החדש ברעש (שימו לב שבשתי המצלמות במבחן שלנו יכולת ה-NR הייתה כבויה באופן מכוון).

כל התמונות צולמו עם עדשת ה-18-140 מ"מ החדשה של ניקון (ב-50 מ"מ) בצמצם f/8 במצב M – כל התמונות  הן קרופ 100% מן התמונות המקוריות.

השוואת רגישות – ISO100 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO100

השוואת רגישות – ISO200 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO200

השוואת רגישות – ISO400 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO400

השוואת רגישות – ISO800 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO800

השוואת רגישות – ISO1600 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO1600

השוואת רגישות – ISO3200 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO3200

השוואת רגישות – ISO6400 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO6400

השוואת רגישות – ISO12800 – מימין D7100 ומשמאל D5300 (לחצו להגדלה)

D5300 VS D7100 ISO12800

התוצאות בהחלט מפתיעות. אנו ציפינו לקבל תוצאות זהות. בפועל ה-D5300 השיגה תוצאות טובות יותר במיוחד ברמות רגישות גבוהות (3200 ומעלה) באופן ניכר בהחלט. אם תתבוננו לדוגמא ברגישות 6400 ISO תגלו כי ב-D5300 ניתן לראות פרטים רבים בחוט האדום בעוד שב-D7100 כמות הפרטים קטנה מאד. אנו חשבנו כי הבדלים אלו ניכרים אולי רק בעיבוד ה-RAW ל-JPEG הודות למעבד החדש אך בדיקה של קבצי ה-RAW מגלה שההבדלים הינם במקור. לאור ההבדלים הללו לא מפתיע לראות כי גם תוצאות הרגישות של האתר DXO משקפות את ההבדל (1338 ב-D5300 לעומת 1256 ב-D7100). בשורה התחתונה, ה-D5300 היא כיום מצלמת הרפלקס בעלת חיישן ה-APS-C הרגיש ביותר בשוק – לא עניין של מה בכך עבור מצלמה ברמת מחיר שכזו.

סוללה – חיי הסוללה הרשמיים של ה-D5300 שופרו כאמור ביחס לדגם ה-D5200 (העומדים באופן רשמי על כ-500 תמונות בין הטענות). ב-D5300 הוחלפה הסוללה לדגם ה-EN-EL14A (שימו לב ל-A בסוף) והיא מספקת עכשיו על פי ניקון כ-600 תמונות בין הטענות. המצלמה לא הייתה אצלנו זמן מספיק בכדי לערוך בדיקות מדוקדקות אך התרשמותנו היא שקביעה זו מעט אופטימית (בוודאי אם אתם עושים שימוש רב במסך או מצלמים וידאו). ראוי לציין כי אם יש ברשותכם סוללה מדגם קודם (EN-EL14) היא אמורה לעבוד גם עם ה-D5300.

סוללת ה-EN-EL14A החדשה

DSC 90751

מבנה וארגונומיה

אנו מוצאים את עצמנו אומרים זאת כל פעם מחדש אבל איכות הבנייה של מצלמות ניקון ובכלל זה גם מצלמות בסיסיות יחסית דוגמת ה-D5300 היא מעולה. מבחינה מבנית ה-D5300 איננה שונה במיוחד מה-D5100 או ה-D5200 שקדמו לה. היא מכילה מספר מצומצם יחסית של כפתורי שליטה (11), חוגת מצבים ומתג מעבר למצב Live-View, חוגת שליטה וכפתור צילום. מעבר לכך התכונה החיצונית הבולטת ביותר של ה-D5300 היא כמובן המסך המפרקי הגדול (ראו בהמשך).

כפתורים קטנים – D5300

DSC 9040

אחד הדברים שהפריעו לנו מעט הוא מיקום חלק מן הכפתורים אשר מחייב הזזה לא טבעית של האצבעות (פועל יוצא ממגבלת הגודל של המצלמה והמסך הגדול) – הדבר בולט מאד עם כפתור הצגת התמונות. למצלמה יש כפתור Fn אותו ניתן לתכנת לקיצור דרך כלשהו אך ניקון מסיבה לא ברורה הגבילה את אפשרויות התכנות ודווקא התכונה אשר עבורנו לפחות היא החשובה ביותר (ISO sensitivity settings) לא ניתנת לתכנות. עיון בתפריטים והשוואה שלהם לדגם ה-D7100 המתקדם מגלה הרבה מאד הבדלים קטנים אך מציקים למדי אשר מונעים התאמה אישית אמיתית של המצלמה (שתי דוגמאות בולטות – לא ניתן להגדיר טיימר קבוע עבור כל תמונה וה-standby timer מאפשר קביעה של 4 שניות, 8 שניות, דקה או 30 דקות – בחירה מוזרה למדי מצד ניקון). צלמים מתחילים לא יבחינו סביר להניח בהבדלים אלו ומגבלות שונות נוספות, אך מי שהיכולת לבצע התאמות אישיות של כל תכונה ותכונה במצלמה חשובים לו – ראוי וישקול בחירה בדגם מתקדם יותר.

נקודה אחת שבהחלט יכולה להפריע גם לצלמים מתחילים היא גודל הכפתורים. בדומה ל-D3200 גם ב-D5300 הכפתורים (והמצלמה עצמה) קטנים למדי. אם יש לכם ידיים בינוניות ובוודאי אם יש לכם ידיים גדולות ה-D5300 עשויה בהחלט לחוש קטנה מידי ולא נוחה – אנו ממליצים בכל מקרה להחזיק את המצלמה ביד לפני הרכישה בכדי לראות האם היא נוחה לכם ביד.

מערכת פוקוס

אחד השיפורים המשמעותיים שבוצעו על ידי ניקון עוד בדגם ה-D5200 היה המעבר למערכת פוקוס מתקדמת בעלת 39 נקודות פוקוס (מתוכם 9 נקודות רגישות מסוג cross). למיטב ידיעתנו לא בוצעו שינויים במערכת הפוקוס בדגם ה-D5300 אך מדובר במערכת טובה למדי ובהחלט קפיצת מדרגה מן המערכת המצויה בדגם ה-D5100 וה-D3200 (הכוללת 11 נקודות בלבד מתוכן רק המרכזית היא מסוג cross). אנו ערכנו מספר בדיקות בתנאי תאורה קשים והמערכת הצליחה למקד בצורה טובה למדי (עם עדשת ה-18-140 מ"מ החדשה של ניקון) אפילו ללא סיוע של תאורת העזר המובנית.

תצוגה ועינית

ניקון בחרה להגדיל את המסך מ-3 אינצ' בדגם ה-D5200 ל-3.2 אינצ' בדגם ה-D5300. למיטב ידיעתנו מדובר במסך המפרקי הגדול ביותר במצלמת רפלקס כלשהי (נזכיר בהזדמנות זאת שמצלמות סדרת ה-D5XXX של ניקון הן המצלמות הרפלקסיות היחידות בעלות מסך מפרקי מבית ניקון – זאת בשונה מקנון אשר בחרה לשלב מסכים מפרקיים ביותר מסדרת מצלמות רפלקס אחת). למסך החדש רזולוציה גבוהה יותר מזו של קודמו (קצת מעל מליון נקודות) והוא מזכיר באיכותו את המסך המעולה המשולב גם ב-D7100.

המסך המפרקי הגדול בשוק – 3.2 אינצ' ברזולוציה גבוהה

DSC 8975

העינית ב-D5300 הינה מסוג מראה (בדומה לדגמים בסיסיים אחרים של ניקון ובשונה ממצלמות מתקדמות יותר המשלבות מערכת מבוססת פריזמה בעינית), ולמרות שהיא ממלאת את תפקידה אנו חייבים לומר שמהשוואה קצרה לעינית המעולה שב-D7100 יש בהחלט הבדל ניכר (ב-D7100 ניקון אף הוסיפה תאורת OLED כחולה לטקסט המוצג לצד התמונה אשר נראה בבירור רב יותר מאשר התאורה הירוקה ב-D5300).

WIFI ו-GPS

אולי הסיבה המרכזית בגללה אנו מאמינים שניקון הזדרזה כל כך להביא לשוק את המצלמה היא העובדה שלמתחרה מקנון מצלמות הכוללות חיבוריות אלחוטית (6D/70D) בעוד שניקון נותרה מאחור. החלק החיובי בכל העניין הוא שהמוצר של ניקון עובד. ה-GPS מספק נתוני מיקום לתמונות שלכם (מגוון תוכנות ושירותים יכולים להציג היכן צילמם את התמונות מהטיול האחרון שלכם) וה-WIFI מאפשר לכם לצלם מרחוק ולשתף תמונות דרך התקן נייד (סלולארי או טאבלט) באמצעות אפליקציה חינמית למכשירי אפל או מכשירים מבוססי אנדרואיד.

ניקון D5300 עם GPS/WIFI מובנים

DSC 8945

אלא שלצד היתרונות מצאנו גם חסרונות. ה-GPS התגלה כזללן אנרגיה לא קטן. זה לא מפתיע (נסו ותראו מה קורה לסוללה שלכם כשאתם משאירים את ה-GPS דולק בסלולארי כל הזמן), אבל אנו חושבים שניקון לא עשתה מספיק מאמץ לערוך אופטימיזציה לאלגוריתמים המובנים של ה-GPS בכדי לצמצם למינימום את חיי הסוללה (הרי בניגוד ל-GPS בסלולארי המשמש לתוכנות ניווט דוגמת WAZE, במצלמה כל שאנו צריכים הוא הוספת נתוני מיקום לתמונה בכל פעם שאנו מצלמים). כך למשל השארנו את המצלמה עם ה-GPS מופעל למשך הלילה מבלי שנגענו בה ובבוקר הסוללה הייתה ריקה כמעט לחלוטין. לדעתנו אין להתנהגות שכזו שום סיבה והמצלמה הייתה יכולה להיכנס למצב שינה בו ה-GPS נכבה לגמרי כל עוד אין שימוש במצלמה (מצלמות רפלקס יכולות להחזיק ימים ויותר במצב standby –  מניסיון).

נושא נוסף הנוגע גם ל-GPS וגם ל-WIFI קשור להפעלה ולכיבוי שלהם. בשני המקרים יש צורך להיכנס לעומק התפריטים בכדי לבצע את הפעולה (דווקא החיבור עצמו ל-WIFI פשוט למדי גם ללא NFC). אפשר אמנם לקבוע קיצור באמצעות כפתור ה-Fn בצד השמאלי הקדמי של המצלמה, אבל רק לאחד מן השניים. אנו היינו מעדיפים כפתורים או מתגים פיזיים להדלקה וכיבוי של ה-WIFI וה-GPS.

הנקודה החלשה ביותר לטעמנו נוגעת לתוכנה או במקרה זה לאפליקציה. ניקון איננה חברת תוכנה (עובדה שאפילו כמה ממנהלי החברה הודו בה בפנינו באחת השיחות שקיימנו עימם). התוצאה היא שהאפליקציה של ניקון לשליטה במצלמה היא בסיסית ביותר. אמנם, מאז בדקנו אותה לפני מספר חודשים במסגרת הביקורת שלנו את התקן ה-WIFI החיצוני של החברה) היא ללא ספק השתפרה, אבל בשורה התחתונה עדיין מדובר ביישום מאד בסיסי המאפשר למקד, ולצלם מרחוק ללא שליטה אמיתית בתכונות של המצלמה. גם בכל הנוגע להעברת תמונות תגלו כי האפליקציה איננה שואבת תמונות בגודל מלא מן המצלמה (הדבר חוסך זמן הורדה אבל אינו מתאים לשימוש אם אתם רוצים להעביר תמונות באופן אלחוטי לדרופבוקס למשל לצורך עיבוד במחשב). אפשר רק לקוות כי בניקון יעשו מאמץ ויפתחו אפליקציה רצינית יותר בעתיד (אולי אפילו בסיוע חברה חיצונית).

צילום וידאו

נושא צילום הוידאו מעולם לא היה הצד החזק ביותר במצלמות ניקון. יחד עם זאת סדרת ה-D5XXX הייתה תמיד מותאמת יותר לנושא בשל המסך המפרקי המאפשר גמישות רבה יותר בעת צילום וידאו.

ה-D5300 כוללת חיבור למיקרופון (אך לא חיבור לאוזניות כפי שקיים ב-D7100), מצד שני היא מאפשרת ניטור סאונד על המסך (ואפשרות לשלוט ברמות הסאונד של המיקרופון) וכן מערכת לצמצום רעשי רוח (כפי שתוכלו לשמוע בסרטון למטה – היא לא מצליחה לנטרל אותם לחלוטין).עוד אפשרות הקיימת ב-D5300 היא שליטה ידנית בוידאו (במצב זה ניתן לשנות את מהירות התריס והרגישות אך לא את הצמצם).

ה-D5300 היא המצלמה הראשונה של ניקון המאפשרת צילום ברזולוציה גבוהה מלאה – 1080p ב-5op (בדגם הנמכר באופן רשמי בארץ לא קיימת אפשרות צילום ב-60p) – אופציה זו אמורה לאפשר צילום בהילוך איטי – אנו צילמנו סרטון אחד במצב זה אך לא הרגשנו הבדל משמעותי (אם כי סביר שחוסר הנסיון שלנו בתחום הוא הסיבה לכך ולא המצלמה).

עבור מי שחולם לעשות שימוש בפוקוס אוטומטי בעת צילום וידאו עם ה-D5300 נאמר כי לצערנו לניקון עדיין אין שום תשובה ממשית ליכולותיה של ה-70D של קנון בתחום זה ואנו ממשיכים להמליץ על שימוש בפוקוס ידני (הפוקוס האוטומטי עם מרבית עדשות ניקון עודנו רועש למדי והמערכת כולה איטית, לא מדויקת ונוטה לפספוסים). עוד נקודה שראוי להזכיר בקשר לוידאו ב-D5300 נוגעת להיעדר פילטר ה-AA במצלמה. בלעדיו תופעות של moiré נוטות להיות מודגשות יותר. אנו לא צילמנו מספיק וידאו עם המצלמה בכדי להבחי בכך אך אנו ממליצים לקחת את הנושא בחשבון אם אתם מתכננים לעשות שימוש אינטנסיבי במצלמה לצורך צילום וידאו.

סרטון מן האגם של מודיעין – 1080p ב-24p

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QUVa1HOKsQo[/youtube]

סרטון נוסף – צולם ב-1080p ב-50p

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fJV3vi6PEX8[/youtube]

סיכום

אם אתם בעלים של מצלמת D5200 של ניקון ואתם יכולים להסתדר ללא GPS ו-WIFI מובנים אנו לא רואים סיבה משמעותית לשדרג. לעומת זאת אם אתם שוקלים שדרוג ממצלמה ישנה או בסיסית יותר או שזו המצלמה הרפלקסית הראשונה שלכם – ה-D5300 היא מתמודדת חזקה ביותר (נזכיר כאן כי ה-D5200 הייתה המצלמה המובילה שלנו בקטגוריה במדריך המלצות הקנייה שלנו למחצית הראשונה של 2013 ולא מן הנמנע כי במדריך הבא שיפורסם בתחילת השנה הקרובה תחליף ה-D5300 את ה-D5200 כהמלצה למצלמת כניסה מתקדמת).

יש הרבה מה לאהוב ב-D5300. איכות התמונה שלה מעולה (הרגישות הטובה ביותר מכל מצלמות הרפלקס שבדקנו כאן אי פעם), היא מהירה למדי ובעלת חוצץ גדול יחסית המאפשר צילום רצף ממושך בתנאים מסוימים, מערכת הפוקוס שלה מהטובות בקטגוריה והיא כוללת מסך מפרקי גדול ואיכותי ויכולות וידאו משופרות. בנוסף לכל אלו החידוש המרכזי בדגם הוא השילוב של WIFI ו-GPS המשולבים במצלמה – תוספת נחמדה שעשויה להיות הרבה יותר משמעותית בעתיד כשניקון תשיק סוף סוף אפליקציה ראויה לשליטה במצלמה (האפליקציה הנוכחית בסיסית ביותר).

ניקון D5300 – רפלקס כניסה מתקדמת

DSC 8927

מה לגבי נקודות חולשה? כמו שאנו אומרים תמיד, אין מוצרים מושלמים. נקודה מרכזית שיכולה לטעמנו להפריע ללא מעט משתמשים נוגעת לגודלה הקטן יחסית של המצלמה ויותר מכך לגודל הכפתורים – בעלי ידיים גדולות (ואפילו בעלי ידיים בינוניות) עשויים למצוא את המצלמה והכפתורים קטנים מידי ולא נוחים. נקודת החולשה השנייה נוגעת לתוספות המרכזיות לדגם ה-D5300 – ה-WIFI וה-GPS המובנים. אף כי שתי התוספות בהחלט מבורכות וגם פועלות היטב (ולמעשה היו אמורות לדעתנו להופיע במצלמות רפלקס כבר לפני שנים), הן מוגבלות למדי. ה-GPS צורך כמות גדולה מידי של סוללה (הדבר מורגש במיוחד במצב standby) והאפליקציה של ניקון העושה שימוש ב-WIFI מוגבלת ביותר (היא מאפשרת מיקוד, צילום ושיתוף אבל לא הרבה מעבר). שתי הבעיות הללו יכולות להיות מתוקנות באמצעות עדכונים בעתיד ואנו מקווים שניקון אכן תשקיע בכך את משאבי הפיתוח הנדרשים.

אהבנו:

  • איכות תמונה מעולה גם ברגישות גבוהה (הטובה ביותר במצלמות רפלקס בעלות חיישן APS-C כיום).
  • מערכת פוקוס מהירה ואיכותית בעלת 39 נקודות.
  • איכות בנייה מצויינת.
  • המסך הפרקי הגדול ביותר במצלמות רפלקס כיום (בעל רזולוציה גבוהה).
  • WIFI ו-GPS משולבים במצלמה.

קצת פחות:

  • איננה מתאימה לבעלי ידיים גדולות.
  • אפליקציית השליטה ב-WIFI עדיין מוגבלת ביותר וה-GPS נוטה לצריכה גבוה מידי של סוללה.
  • היעדר מנוע פוקוס מובנה מגביל את השימוש בעדשות ישנות.

גלריה

כל התמונות הבאות צולמו עם מצלמת ה-D5300 של ניקון (חלקן במצבי האפקטים השונים). התמונות עברו הקטנה אך לא עברו עיבוד כלשהו (צילומים: עידו גנוט, מירב יצחקי).

[mega_gallery]

אנו רוצים להודות לחברת הדר,  יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

43 תגובות

  1. אדי

    01/12/2013 ב 8:21 PM

    מעניין שב ISO גבוה, הרעש הוא בעיקרו Chroma Noise ולא Luma Noise כפי שניתן היה לצפות.

    ייתכן שיש לזה קשר להסרת הפילטר.

    גם בקבצי RAW רואים שנוכחות של Chroma Noise היא דומיננטית ביחס לנוכחות של Luma Noise.

    העובדה שסף הרעש עלה מ 800 ISO (ב D5100 עם 16 מגה-פיקסל) ל 1600 ISO (ב D5300 עם 24 מגה-פיקסל) היא סימן מעודד מאד, ופירושו שהם הצליחו להפחית את רמת הרעש של החיישן לשליש, וזה מבחינתי שיפור דרמטי.

    השב

  2. עידו גנוט

    01/12/2013 ב 8:37 PM

    לא פרסמנו כאן קבצי RAW (אני יכול להעלות אחד לפורומים אם אתה רוצה).

    דווקא ב-ISO 1600 בגלל ההבדל בחשיפה אני לא יודע לומר מה קורה – אבל ברגישויות גבוהות יותר יש ללא ספק הבדל משמעותי – ועדיין – הייתי ממש מעדיף לא לצלם ברגישויות הללו – זה עדיין מאד רועש.

    השב

  3. אדי

    02/12/2013 ב 2:44 AM

    50p מתאים בהחלט לצילום חומר שיהיה משודר בארץ (בשיטת PAL) ואין ממש צורך ב 60p, שמטבע הדברים מתאים יותר לשידור ב NTSC (אמריקה, יפאן וכדומה).

    ההפרש בין שתי המהירויות בשיטת "פרוגרסיב" איננו משמעותי מבחינת איכות ה Motion Blur (תנועה חלקה בוידאו מצולם) אבל חשוב יותר למנוע תופעה של ריצוד, כי 50p הוא מכפלה שלמה של השידור ב 25 מסגרות בשניה (PAL) לעומת 30p שהוא מכפלה שלמה של השידור ב 30 מסגרות בשניה (NTSC.

    אם מצלמים ב 30p לשידור ב PAL מקבלים ריצוד, ואם מצלמים ב 25p לשידור ב NTSC מקבלים ריצוד, ואפשר עדיין לראות את השגיאות הבסיסיות האלה בשידורי כתבות בערוץ 11 למשל, אבל מצד שני, אני לא זוכר שאי-פעם, מישהו האשים את ערוץ 11, במקצועיות-יתר, בתחום טכני כלשהו – יהיה אשר יהיה.

    אולי אפילו טוב שתהיה בארץ שמורת-טבע מוגנת של חובבנים ממדרגה ראשונה, מסובסדת בכספי-ציבור

    השב

  4. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 3:39 AM

    אדי – מהיכן הגיעו הדיבורים על נושא ה-slow motion בצילום במהירות כזו (הרי 50/60 פריימים לשנייה זה לא באמת כזה מהיר) – אני לא ראיתי הבדל ניכר בתוצאה – אם תסתכל בשני הסרטונים יש אולי איזה הבדל קל אבל לא משהו משמעותי.

    השב

  5. אדי

    02/12/2013 ב 5:44 AM

    Motion Blur קיים גם ב 100 או 200 מסגרות לשניה, ואורך המריחה תלוי במהירות האובייקט בתוך המסגרת.

    הנקודה היא, שעצם קיומו, עוזר למוח לפרש את רצף המסגרות, כתנועה המשכית וחלקה, ולא כריפרוף מהיר של תמונות סטילס, כך שהוא נדרש ואפילו הכרחי, כדי לקבל חוויה חושית של תנועה המשכית רצופה.

    נכון שבתנועה איטית מאד של האובייקט בתוך המסגרת הוא כמעט לא קיים, אבל אז הוא גם לא נדרש למוח, כדי לקבל חוויה של תנועה המשכית, כי עיקר האפקט שלו לתחושה של תנועה המשכית, מתחזק וגם נגרש יותר, ככל שהתנועה מהירה או תזזיתית יותר.

    מכאן אפשר להבין שבצילומי אקשן קיומו הכרחי, ואם מצלמים אקשן מהיר בשיטת פרוגרסיב בתריס מהיר מ 1/60 (במכונות וידאו תעשייתי יש שליטה במהירות התריס, מתחת למהירות ה FPS הנקובה – אם כי לא מעליה)

    אולי בעתיד תימצא דרך לוותר על קיום התופעה, באמצעות שילוב רצף הפריימים באיזו שיטה עתידית של Warp Dissolve כפי שהדבר נעשה כיום באנימציה – אבל זה ידרוש כוח עיבוד חזק במיוחד

    השב

  6. אדי

    02/12/2013 ב 5:50 AM

    וכמובן (אם שכחתי לציין – אולי מכאן לא הובנתי נכון), Motion Blur לא רואים כאשר הוידאו מוצג בתנועה.

    אפשר לראות אותו רק כאשר מציגים כל Frame בנפרד, כתמונת סטילס מפורטת וחדה על המסך, במלוא הרזולוציה.

    השב

  7. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 1:08 PM

    מ…עדיין לא הבנתי את הקשר להילוך איטי – האם 60P באמת מספק באופן כלשהו הילוך איטי – אני לא ראיתי שום דבר בוידאו…

    השב

  8. אדי

    02/12/2013 ב 1:22 PM

    דיברתי על Motion Blur, לא על Slow Motion.

    הנקודה שאני מעלה היא, שככל שמהירות התריס גבוהה יותר (תריס מהיר יותר עם עליית ה FPS) כל מצטמצמת הנוכחות של Motion Blur בתמונה המצולמת, ומצד שני הוא הכרחי, כדי לייצר למוח אשליה של תנועה חלקה ומתמשכת, מתוך רצף מרצד של מסגרות קפואות

    השב

  9. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 1:49 PM

    אבל אני שאלתי על slow motion – זה הנושא שתמיד מוזכר כשמדברים על 60P ואני לא מבין למה…

    השב

  10. VIVAEL

    02/12/2013 ב 2:16 PM

    שלום אידו,האם לניקוןD7100,יש מנוע מובנה והאם זה אומר שזה מאפשר פיקוס אוטומטי גם בעדשה ללא מנוע מובנה?_תודה!

    השב

  11. אדי

    02/12/2013 ב 2:22 PM

    60p זה Slow-Motion (ממש עלוב) רק אם מקרינים אותו על מסך, במהירות של 30FPS, וזה כנראה מה שראית – כלומר האפקט בקושי ניתן להבחנה – אם בכלל.

    האפקט הזה מתחיל להיות מורגש רק במהירות צילום שהיא פי-ארבע ממהירות ההקרנה – לכל הפחות.

    בצילום 60p שמוקרן ב 30FPS כמעט לא ניתן להבחין בהאטה, ובכלל לא אם הוא מוקרן על מסך עם תדר ריענון של 60Hz.

    הסיבה שעלו מ 30p ל 60p היא כי שיטות ההקרנה של הנגנים דורשות מהירויות ריענון (Refresh-Rate)יותר ויותר גבוהות, וכיום מקובל גם מהירות ריענון של 100Hz, על מסכים מודרניים.

    צילום של 60p שמוקרן על מסך במהירות ריענון של 60Hz הוא מהירות טבעית ולא Slow-Motion.

    בקיצור, Slow-Motion ניכר רק כאשר מהירות הצילום גבוהה משמעותית מאשר מהירות ההקרנה, ואפשר לראות איך נראה בסירטון של ניפוץ הזכוכית, הקרנה ב 30FPS, של וידאו שצולם ב 130,000p

    השב

  12. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 2:27 PM

    VIVAEL – בשתי הסדרות הנמוכות של ניקון (D3XXX/D5XXX) אין מנוע – בכל המצלמות שמעל (החל מ-D90/D7000 וכו') יש.
    אגב – עידו לא אידו.

    אדי – זה בדיוק גם מה שאני חשבתי – מאד מוזר לי שתמיד מזכירים את ה-SLOW-M כמשהו רלוונטי ל-60P.

    השב

  13. אדי

    02/12/2013 ב 2:58 PM

    זה Hype של מאכרים – הם סומכים על חוסר הידע של לקוחות פוטנציאליים

    השב

  14. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 3:15 PM

    לא זה דווקא לא הגיע בכלל מאנשים של חברות הצילום אלא מצלמי וידאו (חברה מהתחום) לכן אני מתפלא.

    השב

  15. אדי

    02/12/2013 ב 3:35 PM

    יש אינספור הזדמנויות לראות צלמים מצטטים Hype של מאכרים כאילו מדובר בתורה מסיני – זה לא חדש

    השב

  16. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 3:47 PM

    אלו לא הטיפוסים שמצטטים אף אחד. אחפש בהזדמנות עוד מידע בנושא.

    השב

  17. אדי

    02/12/2013 ב 4:15 PM

    בחלק ממצלמות הגשר של קאסיו, פנסוניק ופוג'י יש צילום ב 120, 240, 320, ואפילו יותר FPS, אבל ככל שמגבירים את מהירות הצילום, כך קטנה בהתאמה הרזולוציה, ובפוג'י HS10 למשל, אפשר לצלם ב 1000FPS, אבל זה מתבצע ברזולוציית וידאו של 224 על 46 פיקסל

    http://www.dpreview.com/products/fujifilm/compacts/fujifilm_hs10/specifications

    השב

  18. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 4:40 PM

    כן – אף פעם לא הבנתי למה זה טוב. אני מניח שבשנים הבאות נראה מהירות צילום גבוהה באמת ב-FHD. זה כבר יהיה ממש נחמד – כיום צריך לרכוש או להשכיר מצלמות מאד יקרות בשביל זה – חבל.

    השב

  19. VIVAEL

    02/12/2013 ב 10:21 PM

    תודה, ע י ד ו_:)

    השב

  20. שולה

    02/12/2013 ב 10:58 PM

    יש לכם טעות פה. ניתן לקבע גם את הצמצם

    "עוד אפשרות הקיימת ב-D5300 היא שליטה ידנית בוידאו (במצב זה ניתן לשנות את מהירות התריס והרגישות אך לא את הצמצם)."

    השב

  21. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 11:08 PM

    על בסיס מה את אומרת את זה?

    השב

  22. שולה

    02/12/2013 ב 11:14 PM

    צילמתי איתה. זה עובד החל מהדגמים הכי בסיסים

    השב

  23. עידו גנוט

    02/12/2013 ב 11:37 PM

    אולי את לא מבינה על מה מדובר.
    כאשר את ב-live-view אין לך אפשרות לשנות צמצם. את כן יכולה לשנות מהירות ורגישות. אם את יוצאת מ-livew-view (וכמובן מפסיקה לצלם וידאו) את יכולה לשנות ואז לחזור ולצלם שוב.

    השב

  24. שולה

    03/12/2013 ב 8:45 AM

    נראה לי שאתה ממש לא מבין כי מה שכתבת בסקירה לא מתייחס ל-Live view
    תקרא טוב לפני שאתה מגיב כי על פי מה שכתבת זה מטעה

    השב

  25. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 12:35 PM

    מה? את יכולה לצלם וידאו ללא live-view?

    השב

  26. עופר

    03/12/2013 ב 2:57 PM

    עידו, ב-D5200 אפשר לשנות את הצמצם כאשר נמצאים ב-live-view אם נמצאים במצב aperture priority. כאשר נמצאים במצב manual, אכן לא ניתן לשנות את הצמצם ב-live-view, אולי זה מקור הבלבול.

    בנוסף – בתמונות השוואת הרעש בבין ה-D5300 וה-D7100, בISO 800 ו-1600 זמן החשיפה שונה, ולכן דווקא התמונות של ה-D7100 נראות עם פחות רעש (כי הן בהירות יותר), ולכן לא ניתן להסיק מהן לגבי יכולת ההתמודדות עם רעש.

    השב

  27. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 3:15 PM

    א. אני מחזיק את ה-D7100 כרגע ביד (ה-D5300 כבר הוחזרה ליבואן) – לא ניתן לשנות צמצם לא במצב A ולא במצב ידני מלא – למיטב ידיעתי זה לא שונה באף מצלמה של ניקון (לא בדקתי את ה-D800/D4 אולי שם זה אחרת). שאלנו את ניקון על הנושא בראיון וקיבלנו תשובה טכנית די מוזרה שלא ממש סיפקה אותנו (למיטב ידיעתי בקנון זה כן אפשרי אבל אולי אדי ידע להרחיב).

    ב. בקשר לנושא הרגישות – כפי שהסברנו בכתבה – יש רגישויות שבהן הייתה חוסר התאמה במהירות התריס בין ה-D7100 ל-D5300 משום שה-D5300 היא מצלמה מוגבלת יותר ואין לה את אותו מספר מדרגות מהירות כמו ל-D7100 ולכן צילמנו בחשיפה קרובה ככל האפשר – ברוב הרגישויות זה זהה – אבל יש כמה הבדלים – (לא ניתן להתגבר על כך למיטב ידיעתי).

    השב

  28. אדי

    03/12/2013 ב 3:32 PM

    עופר,

    זמן החשיפה הוא לא גורם המשפיע על רמת הרעש. רמת הרעש היא פונקציה של רמת ההגבר האלקטרוני של האות המגיע מהחיישן אל המעבד. ככל שצריך להגביר יותר את האות כך תגבר הנוכחות של רעש – ומכאן המושג יחס אות רעש.

    זו הסיבה, שב ISO גבוה יותר, עולה רמת הרעש, ביחס בין אות לרעש.

    זמן החשיפה בכלל לא נכנס כאן למשוואה.

    השב

  29. עופר

    03/12/2013 ב 4:02 PM

    עידו, ב-D5200 שברשותי כן ניתן לשנות את הצמצם ב-live-view במצב A, אם יש ביקוש, אני יכול הערב לבדוק את זה שוב (ואף להעלות סרטון הוכחה).

    אדי, איני טוען שרמת הרעש תלויה בזמן החשיפה, אני טוען שבחשיפת יתר (שתושג ע"י זמן חשיפה ארוך יותר או צמצם פתוח יותר), התמונה בהירה יותר, והשפעות הרעש פחות נראות לעין. אם ניקח את זה לקיצוניות, ונצלם למשל ברגישות 6400 בזמן חשיפה של 2 דקות, נקבל תמונה לבנה לחלוטין ("שרופה"), ללא chroma noise נראה לעין. האם זה אומר שאין כלל רעש ברגישות 6400? כמובן שלא, יש רעש, פשוט לא ניתן להבחין בו. לכן אני אומר שתמונות עם חשיפת יתר, מסתירות במעט את השפעות הרעש.

    השב

  30. שולה

    03/12/2013 ב 4:15 PM

    עופר צודק, יש טעות בשיטת הבדיקה
    חוץ מזה שהסנסורים זהים ולכן רמת הרעש ואיכות התמונה זהים ב-RAW.

    JPEG זה סיפור אחר והוא תלוי עיבוד.

    השב

  31. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 4:17 PM

    ב-D7100 זה לא אפשרי ואני לא מאמין שזה אפשרי במצלמה נמוכה יותר (למיטב זכרוני לא התאפשר גם ב-D5300 כשבדקנו). אולי הגדרת משהו שונה שאנחנו לא מודעים לו (אני מאד מסופק)?

    לגבי ההפרשי זמני החשיפה – הסברתי מה הסיבה – אלו לא הבדלים מאד גדולים ובכל מקרה אין שום דבר שניתן לעשות בכדי למנוע את העניין.

    השב

  32. עופר

    03/12/2013 ב 4:36 PM

    עידו, נסה את הדבר הבא:
    בתפריט Movie Settings, העבר את האפשרות Manual Movie Settings למצב ON. עכשיו היכנס למצב Live-view ובדוק האם ניתן לשנות את הצמצם במצב A.

    (אלו התפריטים שב-D5200, אולי התפריטים ב-D7100 שברשותך יהיו שונים במעט).

    השב

  33. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 4:38 PM

    אין ב-D7100 תפריט כזה.
    ב-D5300 אכן היה אבל כאמור היא לא ברשותי כרגע.

    השב

  34. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 4:56 PM

    חיפוש קצר ברשת מצא את הסרטון הזה:
    http://www.youtube.com/watch?v=Ord_owGw65c
    שבו הטיפוס הדי מוזר הזה מסביר בדיוק כמעט מילה במילה את מה שניקון אמרה לי לפני הראיון – במילים אחרות חוץ מב-D4/D800 בהן יש מנגנון שמאפשר זאת – לא ניתן לשחק עם הצמצם ב-LV בכל מצלמות החברה – למה – ככה החליטו בניקון – אווילי, מרגיז, שגוי – הכל נכון – אבל זה המצב.

    מי שממש חייב את התכונה הזאת יכול לעקוף לדעתי את העניין עם עדשה ידנית עם טבעת צמצם – אבל ביננו – כמה אנשים כבר משתמשים בהן (בטח על משהו כמו D5300).

    השב

  35. עופר

    03/12/2013 ב 5:01 PM

    עידו, ב-D7100 זה עובד קצת אחרת, אם נמצאים ב-live view במצב photo (ולא במצב movie) – ניתן לשנות את הצמצם מבלי לצאת מ-live view. התמונה על המסך תשאר חשופה היטב ללא קשר לצמצם אותו בחרת, אבל ברגע שתלחץ על כפתור הצילום, התמונה תצולם עם הצמצם הנבחר.

    http://www.learningcameras.com/photography/1-all/122-nikon-d7100-issues-with-the-aperture-in-live-view-demo

    השב

  36. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 5:27 PM

    א. זה לא עוזר בוידאו ועל זה כל הדיון.
    ב. זה פיתרון עקום לגמרי שלא עוזר בפועל כי אתה לא רואה חשיפה נכונה על המסך.
    ג. שים לב שהוא מתייחס לכך גם בסרטון שהבאתי בהודעה הקודמת.

    השב

  37. עופר

    03/12/2013 ב 10:48 PM

    עידו, אינני מנכ"ל ניקון, ואני מצטער שהתצוגה על המסך אינה משתנה בהתאם לצמצם, בסה"כ ניסיתי להראות שאכן ניתן לשנות את הצמצם במצב live-view (אפילו שזה רלוונטי אך ורק לסטילס ולא לווידאו), אני בטוח שזו תכונה שלא הרבה אנשים מכירים, ולמרות חסרונותיה עדיין אנשים רבים ימצאו אותה שימושית.

    השב

  38. עידו גנוט

    03/12/2013 ב 11:57 PM

    אני לא מאשים אותך מן הסתם 🙂
    אני פשוט מציין בעיה (מאד מוכרת האמת) של מצלמות ניקון. שאלנו את ניקון לסיבה ואין ממש תשובה טובה שלהם למה – נקווה שזה אולי ישתנה בעתיד (מעניין אגב מה קורה בליין ה-1" של החברה שהוא סוג אחר לגמרי של מצלמות).

    השב

  39. אדי

    04/12/2013 ב 2:31 AM

    העובדה שלא רואים החשכה במסך או בעינית עם סגירה שרירותית של הצמצם, היא תוצאה של מסורת ארוכה בצילום, שהחלה עם המצאה ה AE (חשיפה אוטומטית) בשנות השישים, והיישום שלה בפועל היה צמצם פלואידי, חשמלי, שנסגר לפי קריאת מד האור כתוצאה מקביעת המהירות, בכפוף לדרגת הרגישות שנקבעה מראש.

    הפירוש המעשי של כל זה (וזה למרבה הצער לא השתנה מאז שנות השישים ועד היום) היא שהצלם רואה תמיד את מה שהעדשה רואה במצב של צמצם פתוח, והצמצם נסגר להרף-עין רק בעת החשיפה בפועל.

    היות וב SLR הוא לא רואה כלום בעינית כי המראה נמצאת במצב המורם שלה, יוצא שלעולם לא יצא לו לראות מצב של צמצם סגור, אלא אם הוא לוחץ על הפתור המיוחד שהוקצב לבדיקת עומק-שדה, בחלק מהדגמים (בדרך-כלל היקרים יותר).

    וכך, הפכה העובדה הזו למין כלל שכולם מצייתים לו, למין מוסכמה שככה צריך להיות, והיום, למי שלא מכיר צילום מסורתי, הצמצם הוא איזה מין נתון תיאורטי, כי הוא מעולם לא ראה אותו בפעולה, בצורה חושית.

    השב

  40. טטט

    04/12/2013 ב 2:04 PM

    עידו – איך ה18-140 מול ה18-105? האם יש שיפור משמעותי חוץ מהטווח?

    השב

  41. עידו גנוט

    04/12/2013 ב 2:17 PM

    תהיה ביקורת נפרדת בהמשך – בגדול – מומלצת.

    השב

  42. גיורא

    04/12/2013 ב 10:22 PM

    תגידו, נראה לכם שמישהו שמתעניין במצלמה רפלקסית ראשונה באמת בנוי לרמת התכתובת הזו ביניכם?

    השב

  43. עידו גנוט

    05/12/2013 ב 1:48 AM

    לא. באמת ראוי להמשיך את זה בפורום.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *