ראשי ביקורות\סקירות ניקון WU-1a התקן אלחוטי למצלמות – ביקורת

ניקון WU-1a התקן אלחוטי למצלמות – ביקורת

0
0

תמיד רציתם לצלם עם מצלמת הרפלקס שלכם ולהיות מסוגלים להעלות תמונות לרשת או לשלוט במצלמה מרחוק עם הסמרטפון? סדרת המצלמות החדשה של ניקון כוללת תמיכה מובנית בהתקן האלחוטי הזעיר WU-1a המאפשר לבצע את הפעולות הללו בצורה פשוטה ובעלות נמוכה יחסית. יצאנו לבדוק.

יחד עם מצלמת ה-D3200 של ניקון הוכרז באפריל 2012 גם התקן אלחוטי זעיר בשם WU-1a. כאשר קיבלנו את ה-D3200 לביקורת בראשית השנה ביקשנו (וקיבלנו) גם את WU-1a, והסקירה אותה נביא בפניכם היום מבוססת על ההתנסות שלנו עם ההתקן, המצלמה ומכשיר הסמסונג גלקסי S2.

ה-WU-1a מחובר ל-D3200 של ניקון עם נורת ה-LED דולקת

Nikon WU 1a image 02

ה- WU-1a – קטן קטן אבל…

הדבר הראשון ששמים לב אליו כשמחזיקים את ה- WU-1a ביד הוא כמובן הגודל הזעיר. מדובר בהתקן העזר הקטן ביותר בו נתקלנו – גודלו כ-2 ס”מ לערך והוא מתחבר לחיבור ה-USB של המצלמה. בכדי לחברו יש לפתוח את דלת החיבורים של המצלמה ולהשאירה פתוחה – לא בדיוק סידור אידיאלי לדעתנו (לא מבחינה בטיחותית – ההתקן יכול לקבל מכה וליפול או גרוע מכך להישבר או חלילה לפגוע בחיבור ה-USB של המצלמה וגם אם תשמרו עליו אתם חושפים את החיבורים של המצלמה שלכם לכניסת אבק ולכלוך). מסיבה זו היינו ממליצים להשתמש בחיבור רק כשאתם זקוקים לו לצורך שליטה מרחוק במצלמה או העברת תמונות ולא לחברו באופן קבוע למצלמה.

אם לומר את האמת היינו מעדיפים את הגישה אותה יישמה קנון במצלמת ה-6D (כמו גם סוני, סמסונג ופנסוניק בשורה של מצלמות) בהן ההתקן האלחוטי מובנה במצלמה. אין ספק שהדבר אפשרי מבחינה טכנולוגית והבחירה של ניקון ליצור התקן חיצוני בהחלט מתמיה (מה גם שלא מדובר בהתקן יקר במיוחד אשר צפוי להכניס לניקון רווחים גדולים – בשונה למשל מהתקן ה-GPS החיצוני של החברה אשר עלותו גבוהה בהרבה).

ה-WU-1a לצד סוללת AA – התקן WIFI זעיר ביותר

Nikon WU 1a image 01

במה תומך ה- WU-1a

ה-WU-1a תומך בדגמי המצלמות הבאים של ניקון:

דגם ה-WU-1b (גרסה זהה לחלוטין פרט לחיבור שונה למצלמה) תומך בדגמי המצלמות הבאים של ניקון:

מעבר למצלמות השונות של ניקון, ההתקן תומך בשתי מערכות ההפעלה העיקריות למכשירים ניידים – iOS של אפל (גרסה 6 ומעלה) ומערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל (גרסה 2.3 לסמרטפונים או 3 לטבלטים ומעלה). את האפליקציה התואמת להתקן המכונה Wireless Mobile Utility ניתן להוריד בחינם מאתר Google Play ומאתר ה-iTunes של אפל.

שימו לב שנכון לזמן כתיבת שורות אלו ההתקן אינו תומך בחיבור אלחוטי למחשב. אנו לא רואים כל מניעה בהוספת יכולת שכזו בעתיד (ואף שאלנו את ניקון על הנושא בראיון שקיימנו עם נציג החברה בשנה שעברה, אך נכון לעכשיו יכולת זו איננה קיימת). מצד שני, לפחות תוכלו להשתמש בשירותי אחסון מקוונים דוגמת דרופבוקס בכדי להעביר את התמונות דרך חיבור האינטרנט של המכשיר הנייד ישירות אל הענן ומשם הן יהיו זמינות לכם באופן אלחוטי (ומהיר יחסית). אנו השתמשנו בשיטה זו.

מה מאפשר ה-WU-1a?

ל-WU-1a (או למעשה לאפליקציית ה-Wireless Mobile Utility) מספר יכולות בסיסיות (נכון לגרסה הנוכחית – 1.1.1 אשר שוחררה בראשית מרץ 2013):

שלט רחוק עם Live-Viewה-WU-1a יכול להפוך את הסמרטפון או הטאבלט שלכם לשלט רחוק עבור המצלמה כאשר המסך של ההתקן הנייד מציג את התמונה שהמצלמה רואה ומאפשר לצלם באמצעות לחיצה על כפתור וירטואלי באפליקציה. התמונה המצולמת נשמרת על כרטיס הזיכרון של המצלמה ומועברת במקביל גם למכשיר הנייד, שימושי למדי במצלמות ללא מסך מפרקי ובכלל.

צילום מסך של אפליקציית ה-Wireless Mobile Utility – לצלם עם המצלמה מהנייד

ScreenShot 1

צפייה בתמונות שצולמו על המסך – לאחר שצילמתם תמונה – אם באמצעות האפליקציה או ישירות באמצעות המצלמה, אתם יכולים להעביר בלחיצת כפתור את התמונות שצילמתם (JPEG אך גם RAW) אל ההתקן הנייד. בין השאר תוכלו לעשות זאת בכדי לצפות בתמונות על מסך גדול (אנו השתמשנו בגלקסי S2 לו מסך שאינו גדול משמעותית מזה של המצלמה ואיננו בעל רזולוציה גבוהה במיוחד, אך טאבלטים דוגמת האייפד מן הדור האחרון וכן מספר טאבלטים מתקדמים מבוססי אנדרואיד – מאפשרים להציג את התמונה על מסך גדול יחסית בן 10 אינצ’ לערך ברזולוציה גבוהה מאד וכך לבחון בין השאר את נושא הפוקוס בצורה מהירה ונוחה מזו שאפשרית על מסך המצלמה עצמו וכל זאת באופן כמעט מיידי).

שיתוף/משלוח לרשת – אחד השימושים העיקריים של ה- WU-1a הוא כמובן שיתוף תמונות (לפייסבוק או לאחד מתוך מגוון רחב של שירותים אחרים). אם לומר את האמת אנחנו די מסתייגים מן הרעיון של שיתוף תמונות ללא עריכה או עיבוד כלשהו ישירות לרשת, אך עבור החלק הארי של קהל היעד של ה-WU-1a אנו לא רואים שהדבר יהווה מגבלה כלשהי. עבורנו כפי שהזכרנו כבר, היתרון העיקרי בשיתוף היה היכולת להעלות תמונות שצולמו על ידי המצלמה לתיבת הדרופבוקס שלנו, משם הן היו נגישות לנו במהירות רבה למדי גם במחשב – דרך נוחה לעקוף את העובדה שניקון לא אפשרה להעביר תמונות למחשב באופן אלחוטי עם ההתקן בשלב זה.

תמונות מסך של ה-Wireless Mobile Utility – אלו האפשרויות הקיימות באפליקציה

ScreenShot 2

כפי שגילינו די מהר, ל-WU-1a יש גם מספר מגבלות. ראשית, ה-Live View המוצג על ההתקן האלחוטי הוא בעל leg מסוים (כלומר עוברת כחצי שנייה לערך בין מה שהמצלמה “רואה” לבין מה שתראו על מסך הסמרטפון או הטאבלט). מעבר לכך קצב הרענון של התמונה באפליקציה נמוך יחסית (סביב 15 פריימים לשנייה) מה שאומר שהתמונה שאתם מקבלים איננה חלקה לחלוטין. שתי המגבלות הללו לא הפריעו לנו כלל לצלם עצמים סטטיים (וגם לא אנשים העומדים קפואים וממתינים לצילום), אך בהחלט לא מדובר בפיתרון אידיאלי לצילום עצמים נעים.

מגבלה שנייה (ואם לומר את האמת מציקה הרבה יותר) נוגעת להגדרות. אף שלאפליקציה יש מספר הגדרות איתן ניתן “לשחק” (סנכרון שעון בין המכשיר למצלמה, בחירת גודל תצוגת התמונות אתחול עם זיהוי מצלמה ועוד), היא לא מאפשרת שום משחק עם ההגדרות של המצלמה עצמה. לא תוכלו לשנות צמצם, מהירות תריס, איזון ללבן או כל פרמטר אחר (אם כי כפי שאתם יכולים לראות בצילום המסך הראשון מהאפליקציה – הנתונים עצמם לגבי הצמצם ומהירות התריס כן מופיעים על המסך). כל שהאפליקציה מאפשרת (בשלב זה לפחות) הוא מיקוד וצילום (פעולות המקבילות לחצי לחיצה ולחיצה על כפתור הצילום של המצלמה). אנו חייבים להודות שמדובר בפספוס ענק של ניקון, שכן הוספת אפשרויות שליטה במצלמה היו מאפשרות חופש פעולה אדיר. מצד שני אפשר וניקון מתכננת להשיק בעתיד אפליקציה מתקדמת יותר (אולי אפילו אפליקציה בתשלום) אשר תאפשר יכולות אלו (לנו אין שום מידע פנימי בעניין ומדובר בהשערה בלבד).

WU-1a – תפעול

התפעול הכללי של ה-WU-1a פשוט לגמרי. לאחר שחיברתם את ההתקן לחיבור ה-USB של המצלמה והדלקתם אותו, הורדתם את האפליקציה למכשיר הנייד ונכנסתם אליה, האפליקציה תתריע בפניכם כי אינכם מחוברים למצלמה ותנסה לאתר אותה ולהתחבר אליה. לאחר שתעשו זאת תוכלו לצלם, לצפות בתמונות או לשתף אותן.

האפליקציה של ניקון (WMAU) בעמוד הבית של המכשיר הסלולארי

ScreenShot 3

רוב הזמן החיבור בין המצלמה למכשיר הנייד פעל כשורה, אך מפעם לפעם נתקלנו בניתוקים שחייבו אותנו לחבר את המצלמה למכשיר פעם נוספת. קצב העברת התמונות היה סביר אך כדאי לקחת בחשבון כי העברת תמונה איננה עסק מיידי ואם צילמתם עשרות או מאות תמונות, העברתם למכשיר הנייד עשויה לקחת זמן רב – במיוחד אם מדובר בתמונות RAW בעלות משקל גדול.

מעבר לכך ההתקן פעל פחות או יותר כמצופה, במסגרת המגבלות שהזכרנו למעלה כמובן. לא נתקלנו גם בקושי מיוחד לצלם תמונות ממרחק של מספר מטרים (טווח העבודה הרשמי הוא בין 10-15 מטרים), נמוך משמעותית מן ההתקן האלחוטי המקצועי של ניקון בעל טווח רשמי של למעלה מ-150 מטרים, אך עדיין מספיק לשימושים יום יומיים.

ערכנו סרטון קצר המציג את אופן החיבור של ה-WU-1a למצלמה וכמה מן השימושים של האפליקציה

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Ln2YYMiCEtc[/youtube]

סיכום

אם לסכם את ההתנסות שלנו עם ה-WU-1a, מדובר בקונספט מצוין ולטעמנו גם שימושי למדי עבור לא מעט צלמים. היכולת לצלם מרחוק ולראות מה אתם מצלמים היא נוחה מאד לצורך צילום עצמי או צילום עצמים או סיטואציות בהן הצלם לא יכול או רוצה לעמוד ליד המצלמה. גם היכולת לראות את התמונות על מסך גדול לאחר הצילום (בעיקר אם אתם עושים שימוש בטאבלט בעל רזולוציה גבוהה) הוא מצוין בכדי לבדוק פוקוס.

באופן אישי אנו פחות התעניינו ביכולת לשתף תמונות ישירות מן האפליקציה לרשתות החברתיות. לדעתנו פעולה כזאת ללא עיבוד מינימאלי (והקטנה) של התמונה היא שימוש לא מושכל בתמונות (אם כי אולי ישנם כאלו אשר נוהגים לערוך את התמונה במצלמה – ולניקון אפשרויות עריכה חזקות למדי במצלמה עצמה – במיוחד בדגמים המתקדמים, אשר ימצאו אפשרות זאת כשימושית). מצד שני ה-WU-1a מיועד לשמש גם קהל רחב של משתמשים מתחילים אשר היו מעוניינים בפונקציונאליות אשר דומה למה שהם מכירים מצילום סלולארי בו ניתן לצלם ולהעלות ישירות לרשת – ועבור קהל יעד זה, הWU-1a מציע פיתרון לא רע.

למרות שבשלב זה לא ניתן להעביר תמונות מן המצלמה ישירות למחשב אנו מצאנו כי באמצעות אפליקציות דוגמת דרופבוקס ניתן ליצור מצב בו תמונות שתצלמו יועברו בקלות יחסית ובעיקר באופן אלחוטי אל המחשב – אנו עדיין היינו מעדיפים תוכנה במחשב עם אפשרויות מתקדמות יותר אבל אפילו במצב הנוכחי מדובר בתכונה שימושית.

קופסת הפלסטיק הזעירה המגיעה עם ה-WU-1a לצורך נשיאה – מתחברת לרצועה

Nikon WU 1a image 04

אין טוב בלי רע ובמקרה של ה-WU-1a החלק הרע (או הטוב פחות) קשור באפליקציה. ניקון איננה חברת תוכנה ואין לה ניסיון בפיתוח אפליקציות והדבר ניכר בהחלט ב-Wireless Mobile Utility (האפליקציה החינמית המותאמת לעבוד עם ה-WU-1a). מדובר באפליקציה בסיסית מאד אשר מלבד כפתור צילום, צפייה בתמונות והעלאתן לרשת – איננה מסוגלת לבצע שום פעולת שליטה במצלמה. לא מדובר במגבלה טכנולוגית או עקרונית כלשהי – לניקון תוכנה המסוגלת לשלוט (באמצעות חיבור חוטי למחשב) במגוון תכונות מתקדמות של המצלמה וישנם יישומי צד שלישי המסוגלים לבצע פעולה דומה. מדובר בהחלטה מודעת של ניקון לספק רק אפשרות צילום בסיסית עם האפליקציה (לפחות בשלב זה).

נקודת האור בכל הסיפור הוא שבניגוד לחומרה אותה קשה או בלתי אפשרי לשנות לאחר שרכשתם אותה, תוכנה (או אפליקציה במקרה זה), בהחלט ניתן לשנות ולשפר. ניקון כבר הספיקה להוציא אי אלו עדכונים לאפליקציה אך נכון לזמן כתיבת שורות אלו, לא מדובר בשיפורים מהותיים, אלא בעדכון תמיכה בדגמים חדשים (דוגמת ה-D7100). אנו יכולים לקוות כי בעתיד ניקון תתעשת ותשחרר אפליקציה מתקדמת יותר (או כשדרוג לאפליקציה החינמית הנוכחית או כאפליקציה נפרדת בתשלום), אשר תאפשר אפשרויות שליטה של ממש בצמצם, ברגישות באיזון ללבן ובתכונות רבות נוספות אשר יכולות להיות שימושיות מאד למגוון רחב של צלמים).

פה ושם נתקלנו בעוד בעיות מציקות – מפעם לפעם התוכנה התנתקה מעצמה (עוד משהו שניקון צריכים לשפר בכל הנוגע לאפליקציה), כמו כן ה-WU-1a עצמו מחייב להשאיר את דלת החיבורים של המצלמה פתוחה שכן הוא מתחבר לחיבור ה-USB של המצלמה. במצלמות דוגמת ה-D7100 הבעיה פחותה שכן ישנן 3 דלתות ויש צורך לפתוח רק אחת מהן בכדי לחבר את ההתקן בעוד שתי האחרות נותרות סגורות ומוגנות מאבק ולכלוך, אך בדגמים הנמוכים (כמו ב-D3200 איתה בדקנו את ההתקן) ישנה דלת אחת עבור כל החיבורים במצלמה והדבר פחות אידאלי. אנו גם מוטרדים באופן כללי מן העובדה שההתקן (למרות גודלו הזעיר) בולט מן המצלמה בזמן שהוא מחובר ולכן מכה קלה עלולה להעיף אותו או גרוע מכך לפגוע בו או חלילה במצלמה. מסיבה זו אנו ממליצים (כפי שהמלצנו בגוף המאמר) לעשות שימוש בהתקן רק כשיש בו צורך ובשאר הזמן לנתק אותו ולשמור אותו בצד (הוא מגיע עם קופסת פלסטיק זעירה אותה ניתן לחבר על הרצועה של המצלמה – ראו תמונה למעלה, או באמצעות חוט דק למצלמה עצמה).

WU-1a – מהמצלמה לנייד ומשם לרשת

Nikon WU 1a image 03

בשורה התחתונה ה-WU-1a עושה את העבודה. הוא מאפשר צילום תמונות (עם Live-View) באמצעות מצלמות הליין החדש של ניקון ממרחק של מספר מטרים דרך מכשיר נייד (סלולארי או טאבלט). הוא גם מספק אפשרות לצפות בתמונות (JPEG או RAW) באמצעות אפליקציה חינמית ממנה גם ניתן להעלות תמונות לרשתות חברתיות או לשרותי אחסון (דוגמת דרופבוקס, המאפשר גם סנכרון למחשב). אם אחת מן התכונות הללו נראית לכם שימושית אנו לא מוצאים סיבה שלא לרכוש את ה-WU-1a, במיוחד לאור המחיר הנמוך יחסית שלו (מחיר היבואן הרשמי בארץ עומד על 326 ש”ח). ה-WU-1a לא חף כאמור מחסרונות – במיוחד בכל הנוגע לאפליקציה אותה פיתחה ניקון, אלא שבעיות אלו עשויות להיפתר בגרסאות עתידיות של האפליקציה ובכל מקרה גם במצב הנוכחי אנו מצאנו כי ההתקן יכול להיות שימושי למדי במצבים שונים.

אהבנו

  • מאפשר צילום מרחוק באמצעות מכשיר סלולארי או טאבלט (עם תצוגת Live View).
  • מאפשר צפייה בתמונות שצולמו עם המצלמה מיד לאחר הצילום באופן אלחוטי.
  • מאפשר העלאת תמונות לאתרי שיתוף תמונות (פייסבוק וכו’).
  • מאפשר העלאת תמונות לאתרי אחסון תמונות (דרופבקוס) וכך שיתוף תמונות עם תקיה במחשב באופן אלחוטי.
  • אפליקציה חינמית (לאנדרואיד ולמכשירים ניידים של אפל).
  • התקן זול יחסית ומותאם לדור המצלמות החדש של מצלמות ניקון.

קצת פחות

  • אפליקציה בסיסית ביותר (אין שום יכולת שליטה בהגדרות הצילום במצלמה).
  • התקן חיצוני (מחייב פתיחה של דלת החיבורים של המצלמה, עשוי להיות פגיע אם משאירים אותו כל העת על המצלמה).
  • התצוגה על מסך ההתקן הנייד איננה מיידית (קיים delay מסוים בין מה שהמצלמה “רואה” למה שנראה על המכשיר הנייד), פחות מתאים לצילום ספורט או תנועה מהירה.
  • טווח מוגבל יחסית (כ-10 מטרים לכל היותר) לעומת התקנים מקצועיים (אך גם יקרים בהרבה).

אנו רוצים להודות לחברת הדר, יבואנית מצלמות ניקון לישראל על אספקת המצלמה לבדיקה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *