ראשי ביקורות\סקירות ביקורות KATA Bumblebee DL 210 – ביקורת

KATA Bumblebee DL 210 – ביקורת

1
0

חברת KATA הישראלית (חלק מקבוצת VITEC הכוללת גם את חברת Manfrotto  ו-Gitzo) היא כיום אחת החברות המובילות בעולם בתחום תיקי הצילום. בראשית חודש ספטמבר זכינו לקבל את אחד מתיקי הליין החדש של החברה לבדיקה ממושכת בת למעלה מחודש ימים.

צוות MegaPixel ערך כזכור סיור מקיף וראיון עם חברת KATA בחודש אפריל 2010 וזכה להצצה ראשונה אל ליין תיקי 2010 של החברה אשר כלל שלוש סדרות חדשות: Ultra-Light – הסדרה הקלה, המגנה והמתקדמת ביותר של החברה, Pro-light – הסדרה המקצועית החדשה של KATA וסדרת ה- D-light עליה נמנה גם ה-DL 210 אותו בדקנו בביקורת הנוכחית.

KATA dl 210 front

חומרים:

ליין התיקים החדש של חברת KATA מתוכנן מראש לצמצום מרבי במשקל דבר המחייב בחירה בחומרים שישרתו מטרה זו. בכדי לספק גם הגנה מרבית בחרו ב-KATA לשלב מספר מערכות חכמות בתיק. במקום לצייד את חלקו הקדמי של התיק בהגנה קשיחה, עבה ורחבה בחרו ב-KATA לעשות שימוש בצלעות קשיחות ודקות המשולבות בחלקו הקדמי (הפנימי) של התיק ומקנות לו חוזק מבני ומידה מסויימת של גמישות.

עיקר התיק עשוי מחומר המכונה RipStop – זהו אריג ניילון מחוזק המשמש בעולם במגוון יישומים בהם משקל נמוך וחוזק הם הכרח כמו לדוגמא במצנחים. חומר ייחודי נוסף בו נעשה שימוש ב-DL 210 (ובליין התיקים החדש של KATA בכלל) הוא ספוג מחורר המכונה Aeriform. החומר דומה לגבינה שוויצרית בה למרות החורים נשמר המבנה כאשר יתרונו על פני ספוג מלא רגיל הוא במשקל המופחת וזאת מבלי לפגום במידה משמעותית בהגנה שהוא מקנה לציוד המצוי בתוך התיק. ה-Aeriform משולב בנקודות שונות ב-DL -210 בין השאר בגב אך גם בהגנה על ציוד הצילום.

KATA – חומרים מתקדמים – מתוך הסיור במפעלי החברה (צילום: אופיר אילוז)

Metirials

מבנה וחלוקה לתאים:

גודלו של התיק בינוני (מידות חיצוניות – גובה: 44 ס”מ, רוחב: 33 ס”מ, עומק: 24 ס”מ). ה-DL 210 מחולק לשישה תאים:

תא קדמי לציוד צילום – תא זה הוא התא העיקרי לציוד הצילום והתא המרכזי ההופך את ה-DL 210 מתיק נשיאה מתקדם לתיק צילום מתקדם. מידותיו של התא: גובה 21 ס”מ, רוחב: 32 ס”מ ועומק 18 ס”מ. התא מרופד מכל הכיוונים פרט לחלק העליון (מעניין שב-KATA בחרו בעובי ריפוד אחיד פחות או יותר מכל כיוון ולא בריפוד מסיבי יותר למטה על חשבון כיוונים נוספים). התיק מגיע עם מפרידים מרופדים הניתנים לשליפה או לכיוונן בהתאם לגודל וכמות ציוד הצילום. התא מאפשר הכנסת גוף עם עדשה בינונית (18-105 של ניקון נכנסה ללא קושי), עדשה נוספת קצרה ופלאש או עדשה באורך מקביל (70-200 צמצם f/2.8 תיכנס בנפרד בקושי רב אם בכלל). הפתיחה של התא כלפי מעלה מחייבת הנחה של התיק על משטח כשהוא שוכב – חיסרון מסוים ביחס לתיקים אחרים (כולל תיקים של חברת KATA עצמה כמו אלו מסדרת ה-3N1) מצד שני הדבר מאפשר גישה נוחה לכל הציוד בו זמנית. תא ציוד הצילום הינו יחידה נפרדת הניתנת לשליפה. במידה וביום מסוים אין צורך בנשיאת המצלמה יכול הצלם להשאירה בתוך התא ולהוציאו החוצה. בדרך זו יתקבל (באמצעות פתיחת רוכסן) תא גדול לציוד כללי – שימושי למדי.

DL 210 – חלוקה פנימית (צילום: אריה דוייטש)

KATA dl 210 inside

תא עליון קטן לציוד אישי – תא למכשיר סלולארי, עטים (כולל שלושה כיסים לצורך כך, אחד מהם מעט בצד), ומקום כללי לציוד קטן דוגמת כרטיסי זיכרון.

KATA dl 210 tripod

תא עליון גדול לציוד אישי – התא המרכזי לציוד אישי. התא מכיל לא מעט מקום לציוד ובתערוכת פוטוקינה שימש אותנו לנשיאת כל הציוד הדרוש לנו ליום עבודה שלם (החל מאוכל וכלה בניירת ומטריה). למטיילים שבנינו ניתן לדחוס לתוכו מחברת, 4 דיסקים (למי שעוד עושה בהם שימוש), כבלים, זוג מכנסיים, שתי חולצות, ארנק, חצובה שולחנית ויישאר מקום לתוספות. החיסרון הגדול של התא הוא שבשל גודלו הציוד שבו עשוי להתערבב וקשה למצוא חפצים קטנים. KATA יכלו לנסות לפתור זאת באמצעות הוספת אפשרות למחיצות בדומה לתא ציוד הצילום (אם כי פחות עבות כמובן). בין תא הציוד האישי לתא הצילום ישנה כאמור הפרדה הניתנת לפתיחה באמצעות רוכסן. הפתיחה איננה נוחה במיוחד (הרוכסן נוטה להיעלם לו בפינות כשהוא סגור) אך האפשרות מבורכת משום שהיא מאפשרת הכנסת חפצים ארוכים לתוך התיק (כמו חצובה שלא רוצים לקשור חיצונית או בקבוק מים בן 1.5 ליטר – עוד על כך בהמשך).

KATA dl 210 upper zipper

תא למחשב נייד – התא מאפשר הכנסת מחשב נייד עד לגודל של 15.4 אינצ’ והכיל בקלות רבה את אחד ממחשבי הנטבוק איתם יצאנו לתערוכת פוטוקינה. לחילופין ניתן לשאת דפדפת עבה בתא. שילוב של השניים אפשרי אך אינו אידיאלי שכן דפים בדפדפת עלולים להיתלש בעת משיכת הדפדפת או המחשב החוצה. בחלק העליון של התא ישנו סקוטש המאפשר פתיחה של אזור מערכת הגב – הדבר מאפשר החלפה או שינוי של הספוג הקיים במערכת הגב.

אפשרות לפתיחת מערכת הגב – למשתמשים מתקדמים (צילום: אריה דויטש)

KATA dl 210 back pad

תא צידי סגור – בניגוד ללא מעט תיקים קודמים של חברת KATA ב-DL 210 בחרה החברה ליצור תא צידי הניתן לסגירה באמצעות רוכסן. התא מתאים לבקבוק מים קטן (ליטר וחצי לא ייכנס פנימה בצורה נוחה) או לחפצים ארוכים.

תא צידי פתוח – תא זה מתאים לחצובה אותה ניתן לחבר באמצעות רצועה (מסופקת) למתאם בחלקו העליון של התיק. הפיתרון בהחלט שמיש אבל איננו אידיאלי בעיננו ונראה דומה יותר לשפצור מאשר לפתרון מכוון (השליפה איננה מהירה). התא עצמו עשוי חומר אלסטי גמיש אשר יכול להחזיק בקבוק מים קטן או בינוני ללא קושי. לצערנו ב-KATA לא מצאו לנכון להאריך את התא באופן כזה שיתפוס גם בקבוקים ארוכים יותר (בקבוק ליטר וחצי). כשהצגנו בעיה זו ל-KATA באחת הפגישות שלנו עם נציגי החברה בתערוכת פוטוקינה זכינו לפתרון אישי אשר הורכב מרצועה אשר נקשרה לפקק הבקבוק והחזיקה אותו במקומו אך אין ספק שהארכה של הבד הגמיש של התא בכמה סנטימטרים הייתה פותרת את הבעיה ללא צורך בשפצורים.

תוספות:

בדומה לתיקם רבים אחרים של חברת KATA גם ה-DL 210 תומך במערכת ה-EPH (או Ergonomic Photo System) המאפשרת חיבור של מספר תיקים יחד באופן מודולארי. בצורה זו ניתן לשלב יחד תיקי גב, רצועות מותניים, תיקי חזה ועוד.

ה-DL 210 מגיע עם כיסוי נגד גשם המתקפל לכדור והוא קל ותופס מעט מקום בתיק.

KATA dl 210 ranin cover

ארגונומיה:

בדקנו את ה- DL 210 במשך תקופה ארוכה למדי במתארים שונים (בעיקר הליכה עירונית, הזדמן לנו גם להסתובב עימו לכל אורך תערוכת פוטוקינה) בתקופה זו נשאנו אותו במשך שעות רבות בכל יום לעיתים עם קרוב ל-10 ק”ג של ציוד. רצועות הכתפיים נוחות אם כי לאחר יום שלם של נשיאה עם ציוד כבד הן הרגישו דקות מידי והכתפיים חשו בעומס. בהליכה יומיומית רגילה עם כמות ציוד פחותה לא נתקלנו בבעיות מבחינה זו. רצועת החזה סייעה מאד להפחית משקל מן הכתפיים בעת נשיאת ציוד כבד לאורך זמן (אם כי איננה פרקטית לכל סיטואציה, וודאי לא לאירוע דוגמת פוטוקינה בו היה עלינו להוריד את התיק מן הגב בכל מספר דקות).

מערכת הגב נוחה בדרך כלל (קצת פחות בחלקה התחתון). לרצועת המותניים המגיעה ללא ריפוד כלל לא מצאנו שימוש של ממש.

KATA dl 210 back

האפשרות להפוך את ה-DL 210 לתיק יום יום לנשיאת ציוד בלבד באמצעות הסרת תיבת האחסון המרופדת למצלמה מחלקו התחתון מבורכת במיוחד – כך מתקבלים שני תאים גדולים לציוד אישי בימים בהם אין צורך לשאת את המצלמה. גם האפשרות לפתוח במצב זה את המחיצה בין התאים היא רעיון טוב (הקיים גם בתיקים וותיקים יותר של החברה) החיסרון המרכזי במצב זה הוא שבתא גדול אחד חפצים קטנים נוטים להיעלם. היה מועיל אם ב-KATA היו חושבים על פיתרון יצירתי אשר יאפשר חלוקה לתאים במקרה זה (ספוגים דקים או רצועות בד דקות עם סקוטצ’ המיועדות ליצירת מחיצות גמישות המשולבות בחלק הפנימי של התיק).

תא האחסון לציוד הצילום – ניתן לשליפה, שימו לב לספוג המחורר מבעד לכיסוי (צילום: אריה דוייטש)

KATA dl 210 inside bag

בחלקו העליון של התיק שילבה KATA כמקובל ידית נשיאה. לצערנו הידית איננה מרופדת וחבל משום שהדבר הופך את הרמת התיק בעיקר בעת נשיאת ציוד כבד לבלתי נוחה.

סרטון אותו הכינה חברת KATA אודות התיק (מסביר בקצרה על הסדרה החדשה כולה):

סיכום:

ה-DL 210 מייצג נאמנה את ליין תיקי הדור החדש של KATA – הוא קל במיוחד (במשקל של פחות מ-1.5 ק”ג הוא אחד התיקים הקלים ביותר ביחס לגודלו) ומספק הגנה טובה בעיקר על ציוד הצילום השמור בתוך מעטפת ספוג נפרד המחולקת לתאים הניתנים לשינוי. חברת KATA שילבה בתיק מספר טכנולוגיות אשר נועדו לצמצם במשקל (ספוג מחורר, ומערכת להקשחת חלקו הקדמי של התיק) ומספר רב של פתרונות נוחות קטנים אשר נועדו לסייע ולהקל על המשתמש, החל באפשרות הוצאת נרתיק ציוד הצילום והפיכת התיק לתיק יום יום רגיל, כיסוי גשם זעיר המגיע עם התיק, מערכת גב איכותית, כיס צידי סגור ועוד.

כמו כל תיק גם ה-DL 210 אינו חף מבעיות, בנשיאה ממושכת עם משקל רב מצאנו את הכתפיות פחות נוחות משהיינו רוצים (רצועת החזה סייעה כאן), ידית הנשיאה איננה מרופדת דבר המקשה על הרמת התיק כשהוא מלא ציוד, והתלונה הקבועה שלנו (הנוגעת למרבית תיקי KATA אך אם נהיה הוגנים לתיקי צילום של חברות רבות), היעדר מקום לבקבוק שתייה בן ליטר וחצי למטיילים שבנינו (ב-KATA “שיפצרו” לנו פיתרון אבל למרות היצירתיות אנו מאמינים שהפתרון לכך פשוט והיה צריך להיות משולב בתא הצידי מלכתחילה).

למי מיועד אם כך ה-DL 210? מהתנסותנו הממושכת למדי עם התיק אנו יכולים לומר כי ייעודו העיקרי הינו צלמים חובבים אשר אינם נושאים עימם עדשות ארוכות מאד (18-105/18-200 נכנסו ללא קושי ונותר מקום לציוד צילום נלווה, 70-200 צמצם f/2.8 גדולה על התיק וגם אם תצליחו לדחוס אותה בנפרד מן המצלמה, המקום שיישאר לציוד צילום נלווה לא יהיה רב). למרות החסרונות המינוריים הללו מדובר בתיק צילום/תיק יום יום איכותי המאפשר גמישות רבה הודות למנגנון שליפת נרתיק ציוד הצילום וגם כתיק צילום לטיולים קצרים הוא בהחלט מסוגל לשרת את מטרתו (כל עוד אינכם זקוקים לבקבוקי שתייה גדולים).

אודי רופא מחברת ABS, יבואנית תיקי KATA, מסר לנו כי התיק מגיע בשני צבעים (שחור ואפור) ומחירו הרשמי בארץ עומד על 690 ש”ח.

Avatarאריה דויטש, עידו גנוט
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

תגובה אחת

  1. Avatar

    נתנאל

    13/12/2010 ב 4:31 PM

    אז מה ההבדלים בין התיק הזה לסדרת ה 3n1?

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *