ראשי ביקורות\סקירות ביקורות KATA FlyBy-75 PL – תיק מזוודה: ביקורת

KATA FlyBy-75 PL – תיק מזוודה: ביקורת

3
0

לקראת תערוכת פוטוקינה 2012 קיבלנו לידינו זוג תיקים לביקורת אשר ליוו אותנו במהלך התערוכה. השימוש בתיקים במסגרת העבודה היום יומית המאומצת שלנו בתערוכה הוא בעיננו אחד המבחנים האולטימטיביים אותם ניתן להעביר תיק צילום מקצועי. הביקורת הנוכחית עוסקת ב-KATA FlyBy-75 PL – מזוודת צילום מקצועית של חברת KATA והיא סיכום של מספר שבועות של עבודה אינטנסיבית עימה.

צלמים מקצועיים הנושאים עימם כמות ציוד גדולה במיוחד לעבודות חוץ בוחרים פעמים רבות במזוודות צילום ייעודיות. ה-FlyBy-75 PL אותו קיבלנו לידינו זמן קצר לפני תערוכת פוטוקינה 2012 שהתקיימה בחודש ספטמבר האחרון בגרמניה מייצג את הדור החדש של מזוודות הצילום של חברת KATA. דור המזוודות הקודם אשר הוכרז בשנת 2010 וכלל את ה-FlyBy-74 וה-FlyBy-76 אשר לא כללו גלגלים מובנים אלא עשו שימוש בטרולי נפרד.

ה-KATA FlyBy-75 PL – טרולי מובנה (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 model camera

בדור מזוודות ה-FlyBy החדש הכולל את דגם ה-FlyBy-75 PL אותו אנו בדקנו ואת דגם ה-FlyBy-77 PL הגדול יותר, בחרה קאטה לשלב גלגלים מובנים חזקים בתחתית התיק – החלטה מבורכת ביותר (לאור הנסיון האישי שלנו עם הטרולי הישן של החברה אשר לא שרד את תלאות תערוכת פוטוקינה 2010). הביקורת הבאה מייצגת את ההתנסות שלנו עם דגם ה-KATA FlyBy-75 PL במהלך ובעקבות תערוכת פוטוקינה 2012.

משמאל דגם ה-KATA FlyBy-75 PL ומימין דגם ה-KATA FlyBy-77 PL הגדול יותר

KATA FlyBy 75 PL KATA FlyBy 77 PL

מבנה וחלוקה לתאים

ה-KATA FlyBy-75 PL מעוצב כאמור כמזוודה גלגלית ותוכנן עבור נשיאת ציוד צילום רב בנסיעות וטיסות ומתאים נוכח מידותיו וצורתו לעלייה על מטוס (לא נתקלנו בבעיות מיוחדות עימו בשדות התעופה השונים בהם עברנו) ומכאן גם נגזר שם הסדרה – FlyBy.

תיק עליה למטוס – KATA FlyBy-75 PL (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 plane

מידותיו של ה-KATA FlyBy-75 PL עומדות על 47.5 ס”מ לגובה (כולל גלגלים), 37.5 ס”מ רוחב ו-24 ס”מ עומק. משקלו של התיק (כולל המחלקים השונים) עומד על קצת יותר מ-3.5 ק”ג.

ה-KATA FlyBy-75 PL כולל מערכת “טרולי” המשלבת ידית נשיאה טלסקופית בעלת 3 שלבים (אשר מתאימה למשתמשים בעלי גובה שונה) וזוג גלגלים עשוי חומר פלסטי קשיח. כמו כן, כולל התיק ידית נשיאה עליונה קשיחה עבור נשיאה בשטחים שאינים מאפשרים גרירת התיק על הרצפה כגון מדרגות. וידית נשיאה תחתונה אשר מייצבת את התיק כשהוא עומד על הרצפה ומאפשרת הרמה נוחה שלו לתא מטען של רכב או לתא שמעל המושב במטוסי נוסעים.

ידית טלסקופית ממתכת – KATA FlyBy-75 PL (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 hand system

תא ציוד צילום

ל-KATA FlyBy-75 PL תא ציוד אחד מרכזי הכולל חלל גדול המחולק בעזרת חוצצי ספוג צהובים בעלי רצועות “סקוצ’” המאפשרים הסרה והרכבה קלה בכל צורה שיחפוץ המשתמש על פי צרכיו.

מידותיו של תא הציוד המרכזי עומדות על 42 ס”מ אורך על 35 ס”מ רוחב ו-19 ס”מ עומק. מבחינה רשמית מייעדת KATA את התיק עבור 1-2 גופי מצלמה וכן 6-8 עדשות (עד 400 מ”מ), מבזק ואביזרים נוספים.

גוף, עדשות ואביזרים נוספים (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 up2

לתערוכת פוטוקינה, לקחנו עימנו בתא הראשי מצלמת Canon 5D MKII הכוללת גריפ ועליה עדשת 24-70mm f/2.8L של קנון (עם HOOD במצב רגיל), עדשת Sigma 8mm fisheye, עדשת 50mm f/1.8 של קנון, מכפיל X2, זוג מיקרופונים ידניים, זוג מעמדי מתכת מתקפלים למיקרופונים, מכשיר הקלטה דיגיטלי Zoom H4N, מטען עבור 5DMKII, מטען נוסף כפול, דיסק קשיח נייד, מטען למחשב נייד Apple, זוג כבלי XLR עבור מכשיר ההקלטה וכבלים נוספים.

מקום בשפע לכל הציוד (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 up

כל הציוד הנ”ל נכנס בתיק ובמהלך היום עוד הצלחנו מפעם לפעם לדחוס מזכרות שונות נוספות אותן אספנו בדרך. הבעיה היחידה בה נתקלנו מבחינת הכנסת הציוד הייתה קשורה לגריפ ב-5D MKII. בשל הוספת מסגרת המתכת של הטרולי אל תוך מבנה התיק נוצר מצב שבו בצורות סידור מסויימות (בעיקר כאשר המצלמה עם הגריפ בחלק התחתון של התיק) נוצר לחץ בינה לבין המחשב הנייד המצוי בתא מעליה. גם ב-KATA הבינו זאת וממליצים למקם מצלמה עם גריפ בצידי התיק כך שהמצלמה לא תבלוט ותלחץ על המחשב שמעליה.

תמונת הדגמה של KATA – מצלמות וגופים יש למקם לרוחב התיק

KATA FlyBy 75 PL open side 1

תא למחשב נייד

בתוך המעטפת הסוגרת את התיק קיים בצד הפנימי תא מיוחד עבור מחשב נייד בגודל של עד 15.4 אינץ’. אנו השתמשנו בו עם מחשב המקבוק פרו 13” שלנו. פרט לנושא הגריפ אותו הזכרנו למעלה לא נתקלנו בבעיה אחרת עם התא והמחשב עצמו מוגן בהחלט.

תא פנימי מיוחד נשלף – מגן על המחשב הנייד (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 computer

תא לחפצים אישיים

ל-KATA FlyBy-75 PL אין תא ציוד אישי גדול (דבר שאינו מקובל במזוודות צילום אם כי לעיתים קרובות מצאנו את עצמנו דוחסים חולצה או פריט אישי גדול אחר לתא ציוד הצילום במהלך היום). למרות זאת בגב התיק ישנו רוכסן אשר מוביל לתא דק המחולק לשני חלקים ומתאים לכרטיסי זיכרון, ארנק, כרטיסי ביקור ומסמכים.

תא קדמי למסמכים (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 documents

חצובה

בגב ה-KATA FlyBy-75 PL ניתן למצוא תופסנים ייעודיים המאפשרים לקשור חצובה לגב התיק. במהלך פוטוקינה נשאנו את החצובה באופן נפרד בתיק ייעודי, אך בהזדמנויות אחרות בדקנו גם את הפתרון של KATA והוא עבד היטב – תהליך הנעילה והשחרור היה קל ופשוט.

חיבור לחצובה בחלק הקדמי

KATA FlyBy 75 PL tripod

חומרים

ה-KATA FlyBy-75 PL עשוי משילוב של חומרים קשיחים וקלים (EVA ו-EPE או פולאיתילן) המספקים תחושת ביטחון גבוהה (אחרי הכל התיק נועד לשמור על ציוד צילום יקר ומקצועי).

בחלקו הקדמי של התיק משולבת שדרה קשיחה וגמישה הקיימת כיום בחלק גדול מתיקי KATA מן הדור החדש ותפקידה לספק מידה מסוימת של גמישות אך לשמור על המבנה הקדמי הקשיח וזאת מבלי להוסיף משקל.

רוכסנים לפתיחה קלה ומהירה (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 zipper

בחלק החיצוני של תא המחשב נייד קיים שרוול עבה וקשיח אשר מגן על המחשב הנייד.

כל הרוכסנים של התיק כוללים טבעות סיליקון (שהפכו לאחד מסימני ההיכר של תיקי קאטה מן הדורות האחרונים) העוזרים לפתיחה וסגירה מהירה וקלה במיוחד של התאים השונים.

ידית הנשיאה של הטרולי עשויה מתכת, גלגלי התיק עשויים חומר פלסטי קשיח והחזיקו יפה גם לאחר שבועיים מסיביים של גלגול על סוגי משטחים שונים הכוללים רצפות פרקט, שיש, מדרכות וכבישי אספלט. סימני השחיקה על הגלגלים בתום תקופת הניסוי לא נראו חריגים.

ידית נשיאה מבד – חזקה ונוחה (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 hand

תוספת אחרונה – אף שלא ראינו התייחסות רשמית לנושא מחברת KATA והתיק עצמו לא הגיע עם כיסוי גשם (כפי שמקובל בחלק מן התיקים המקצועיים האחרים של KATA), מהנסיון שלנו עם כמה ימים גשומים בגרמניה – לא נתקלנו בבעיה כלשהי והציוד שלנו לא נרטב (אנא קחו זאת כהתנסות אישית ולא כהמלצה לצאת לנסות את התיק בשלוליות).

עיצוב

ה-FlyBy-75 PL מעוצב כמזוודת נוסעים שחורה טיפוסית בעלת פינות מעוגלות ורוב האנשים שיסתכלו עליו לא ישימו לב שמדובר בתיק צילום (הדבר האחרון שתרצו כשאתם נושאים איתכם ציוד יקר בשדה תעופה זר או עיר רחוקה). לוגו KATA המתנוסס על התיק קטן, אולי מאותה הסיבה.

ה-KATA FlyBy-75 PL – מעוצב כמזוודת נוסעים רגילה (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 model str

סיכום

לאחר מספר שבועות אינטנסיבים עם ה-FlyBy-75 PL אפשר לומר בפה מלא כי התיק בהחלט ממלא את ייעודו – הוא חזק, עמיד וקל יחסית ומכיל מקום רב מאד לנשיאת ציוד בדרכים בדיוק כפי שנדרש מצלם מקצועי.

זהו התיק הראשון של חברת KATA הכולל מערכת טרולי מובנית ולנו נראה שההמתנה הייתה כדאית. הגלגלים החזיקו מעמד יפה בכל תלאות הדרך (ובהליכה יום יומית של קילומטרים רבים לא מדובר בעניין של מה בכך) וגם לאחר ששבנו ארצה לא ראינו סימני שחיקה חריגים. עגלת הטרולי אשר בה עשו שימוש דגמי המזוודות הקודמים של KATA (כמו גם חלק מתיקי החברה) לא הייתה מוצלחת, אך נראה שב-KATA הפיקו לקחים ויצרו מוצר איכותי בהרבה.

מזוודה לצלמים מקצועיים – KATA FlyBy-75 PL (צילום: אופיר אילוז)

Kata KT PL FB 75 model

הביקורת המשמעותית היחידה שלנו נוגעת לנושא הכנסת המצלמה עם גריפ אשר עשויה ללחוץ מעט על גב המחשב הנייד. לא מדובר בבעיה שאין לה פתרון (ב-KATA פשוט ממליצים להכניס את המצלמה לרוחב התיק) אבל הוא יוצר מגבלה מסויימת על האופן בו ניתן לסדר את הציוד בתא הראשי.

מזוודת צילום גלגלית לא מתאימה מן סתם לכל צלם (ואף לא לכל צלם מקצועי), אך מי שזקוק ליכולת נשיאה גדולה, מתנייד הרבה בשטחים עירוניים ומרבה לקחת ציוד לנסיעות הן בעיר והן לחו”ל ימצא ב-KATA FlyBy-75 PL פתרון מקצועי ומצויין.

מחירו לצרכן של ה-FlyBy-75 PL של חברת KATA עומד על כ-1250 ש”ח.

אהבנו

  • קשיח ועמיד, משרה תחושת ביטחון.
  • גלגלים מובנים חזקים ועמידים ומוט נשיאה נוח.
  • מכיל ציוד רב (2 גופים ועוד 6-8 עדשות וציוד נוסף).
  • תא נפרד ומוגן למחשב נייד (עד 15.4 אינצ’).

קצת פחות

  • קיימת מגבלה מסויימת בהכנסת מצלמה עם גריפ ומחשב נייד (יש להציב את המצלמה לרוחב התיק).

תודה לחברת ABS יבואנית KATA על השאלת התיק לצורך הביקורת

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

3 תגובות

  1. Avatar

    אשה אחת מהיישוב

    16/01/2013 ב 2:14 PM

    שתי נקודות חשובות:

    א. האם ניתן להכניס ולהוציא בנקל פריטים כמו עדשה או מבזק, רצוי ביד אחת, בלי הנחה של התיק ופתיחה מלאה?

    ב. האם ניתן בנקל לחבר אליו תיק נוסף כדי שהטרולי יסחוב גם אותו?

    השב

    • Avatar

      אופיר אילוז

      17/01/2013 ב 8:15 AM

      א. התיק הזה אינו מיועד לשליפה מהירה, לא מדובר בתיק שטח אלא במזוודה לצורך נסיעות לחו”ל והעברת הציוד ממקום למקום (צלמים אירועים לדוגמא…).
      ב. לא באופן מוצהר, אבל אישית אילתרתי וחיברתי במעלה ידית הטרולי תיק צד של ציוד אישי.

      השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    16/01/2013 ב 7:06 PM

    אופיר אולי יענה בהרחבה כי הוא זה שבדק את התיק אבל לגבי השאלה הראשונה שלך – איך אפשר להוציא משהו ממזוודה מבלי לפתוח אותה “בקלות”? (זה נכון לכל מזוודה לא רק לזאת וגם למזוודות בגדים או כל דבר דומה). אפשר לפתוח חלקית את הרוכסן ולגשש עם היד אבל זה בטח לא משהו שנעשה “בנקל”.
    מזוודה נועדה שיפתחו אותה בצורה מסודרת על רצפה או שולחן – זה לא תיק לשליפה מהירה – יש תיקים אחרים למטרה הזאת (גם סיקרנו כמה מהם).

    לגבי האפשרות לחבר תיק נוסף – כן עשינו את זה גם בפוטוקינה, אבל זה לא משהו מובנה בתיק (צריך לזכור שהידית היא טלסקופית אז אין לך חיבורים מיוחדים לתיק) – אפשר לאלתר משהו ומסתדרים (בהתאם לכמה האילתור שלך טוב כמובן).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *