ראשי חדשות חדשות IBC 2022 בלעדי: הצצה ראשונה לסוני FX30 וראיון עם החברה

בלעדי: הצצה ראשונה לסוני FX30 וראיון עם החברה

0
0

במסגרת תערוכת IBC 2022 שהסתיימה מוקדם יותר החודש הפכנו להיות בין העיתונאים הראשונים בעולם שזכו להרגיש את הדגם החדש, הקל והזול ביותר מסדרת מצלמות ה-Cinema של סוני – ה-FX30 שהושק רשמית היום. באותה הזדמנות גם ערכנו ראיון עם נציג החברה Yann Salmon-Legagneur (אותו ראיינו לא פעם בתערוכות פוטוקינה ז"ל) אשר ענה לנו על מספר שאלות בנוגע לדגם החדש.

תוספת חשובה: הראיון הנוכחי עם Salmon-Legagneur עסק אך ורק ב-FX30. אנו ערכנו עימו בנוסף ראיון ארוך בהרבה שעסק במגוון נושאים אחרים והוא יפורסם כאן בשבוע הבא.

ראיון עם Yann Salmon-Legagneur מתוך אתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

FX30 שינויים ושיפורים אל מול ה-FX3

נתחיל מהסוף, לאלו אשר רוצים את השורה התחתונה בלי להעמיק יותר מידי, ה-FX30 היא FX3 עם חיישן APS-C ברזולוציה של 26 מגה פיקסל, כל השאר כמעט זהה.

אנחנו עם ה-FX30 בתערוכת IBC 2022

Sony FX30

ועכשיו עבור כל מי שרוצה בכל זאת לדעת מה ההבדלים (ויש כאלו), הבה נצלול לעומק.

אף שמבחינה חיצונית ה-FX30 כמעט זהה לחלוטין ל-FX3 (כולל חמש נקודות חיבור 1/4" 20 לאביזרים ופיזור כפתורים שונה ממצלמות הסטליס של סוני) היא בכל זאת מצליחה להיות קלה יותר בכ-80 גרם, מה שהופך אותה לדגם הקל ביותר בסדרת ה-Cine של סוני. מעבר לכך כמו ב-FX3 גם כאן אין עינית, אם תבחרו בכך תוכלו לקבל את המצלמה עם ידית והתקן אודיו עם שני חיבורי XLR (אפשר יהיה לקנות את המצלמה גם כגוף בלבד), יש לה את אותם כפתורים ותאורת Tally קדמית וכפתור הקלטה אדום עליון, אותה סוללת Z חזקה וזוג חריצים לכרטיסי זיכרון, מבנה עמיד לאבק ומים בדיוק כמו ב-FX3, בקיצור גוף דומה.

Sony-FX30-monitor

אז מה בכל זאת שונה חוץ מהמשקל? נתחיל כאמור מהחיישן. סוני שילבה כאן חיישן APS-C חדש בטכנולוגיית BSI שטרם שולב בשום מצלמה של החברה. החיישן בן 26 מגה פיקסל לצורך צילום סטילס, ו-20 מגה פיקסל לטובת צילום וידאו 4K עד 120 פריימים לשנייה מתוך פריים מלא ברזולוציה של 6K (גישה שונה מה-FX3 אשר עושה שימוש בחיישן בן כ-12 מגה פיקסל  המותאם בדיוק לוידאו 4K – באשר לאיכות התוצרים – נצטרך להמתין לביקורות – לנו לא התאפשר לבחון בתערוכה את איכות התמונה).

בעוד ה-FX3 פותחה כגרסת Cinema לדגם ה-A7S III ההיברידי ולכן כללה מגוון יכולות סטילס שנשאבו מה-A7S III (כולל צילום עד 10 פריימים לשנייה ותמיכה במבזקים), ה-FX30 פותחה מראש כמצלמה לוידאו/קולנוע בלבד ולכן היא כוללת תריס אלקטרוני בלבד (ל-FX3 גם תריס מכאני שמגיע מה-A7S III), אין לה תמיכה בשימוש במבזקים והיא מסוגלת אמנם לצלם תמונות סטילס אבל רק במצב צילום בודד (מתאים אולי עבור Thumbnail ליוטיוב אבל לא היינו בוחרים בה אם יש לכם צורך אמיתי בצילום סטילס – יש לסוני אופציות טובות יותר).

מבחינת פוקוס המצלמה בעל יכולות דומות מאד לאלו של ה-A7 IV והיא מאפשרת מעקב עין לא רק עבור בני אדם בוידאו אלא גם עבור בעלי חיים (חתולים/כלבים וציפורים).

התפריטים של ה-FX30 דומים לאלו שב-FX3 אבל ישנו הבדל מעניין. בסוני בחרו להוסיף תפריט חדש ושימושי המציג את כל המידע העיקרי על מצב המצלמה (כולל, מהירות תריס, צמצם, רגישות, טמפרטורת צבע, LUTs, קצב צילום, אודיו ועוד). התפריט אמור לספק מסך אחד מרוכז בו ניתן לראות וגם לשנות את כל הגדרות הצילום העיקריות וגרסאות דומות לו קיימות גם בדגמי ה-FX9 וה-Venice הגבוהים אבל לא ב-FX3 ואפילו לא ב-FX6 בשלב זה. עוד תוספת מעניינת שלא קיימת ב-FX3/6 הוא מסך נקי כמעט לגמרי מנתונים המופיעים בפינות העליונות/תחתונות של התמונה – גם כאן גישה דומה קיימת בדגמים הגבוהים של סוני והועברה ל-FX30.

כמו ה-FX3, גם ה-FX30 מסוגלת לצלם עד 120 פריימים לשנייה ב-4K ו-240 פריימים ב-1080p ללא קרופ (למעשה ב-120p יש קרופ זעיר של 1.1X) מה שהופך אותה לאחת המצלמות הנגישות ביותר בשוק עם יכולת זו. בדומה ל-FX3 גם כאן תוכלו לצלם ב-10 ביט 4:2:2 אבל יש בכל זאת כמה הבדלים מעניינים והם נוגעים יותר לצד התוכנה.

ל-FX30 תמיכה ב-breathign compensation (שעדיין לא הגיעה ל-FX3) וגם ב-focus map שקיים ב-A7 IV. דווקא בנוגע ל-Breathing compensation יש חידוש מעניין. ניתן במצלמה להשתמש בתכונה זו עד 4K ב-60p אבל ה-FX30 היא המצלמה היחידה בשלב זה המאפשרת לעשות זאת באמצעות התוכנה המיוחדת של סוני עד 120p בעריכה.

אם מדברים על תוכנת ה-Catalyst browse של סוני אז גם כאן יש כמה חידושים. לראשונה סוני תציג תוסף לפרמייר (החברה לא מוכנה בשלב זה להתחייב לתוסף דומה לדה וינצי או כל תוכנת עריכה אחרת אבל אפשר להניח שהדבר יגיע בהמשך). התוסף מאפשר לשאוב מידע מגוון במיוחד מה-FX30 (יותר מכל מצלמה אחרת של סוני) כולל כיוון/אורינטציה של המצלמה, מידע על ייצוב shot marks, breathing compensation, , ואפילו LUTs. האפשרות האחרונה מעניינת במיוחד שכן תוכלו לבחור שהתוסף יוסיף לכם את ה-LUT כשאתם מייבאים את הקבצים מהמצלמה ישירות לפרמייר – חביב. מעבר לכך כאמור ניתן לשלוט ב-breathing compensation עד 120p מהתוכנה/תוסף.

יש דבר אחד שסוני בחרה לעשות עם התוסף לפרמייר שאנו פחות אוהבים (ואני מניח שלא מעט משתמשים יסכימו איתנו) והוא חלוקה לשתי גרסאות. תוסף חינמי ותוסף בתשלום (100 דולר לשנה). הגרסה בתשלום מאפשרת לשלוט ב-breathing compensation ובמידע על ייצוב המצלמה. בגרסה החינמית תוכלו לעשות זאת אבל יופיע לכם סימן מים על התמונה – מציק ומיותר לטעמנו (רק לשם הבהרה – תוכלו לעשות את אותן פעולות בחינם אם תשתמשו ב-Catalyst browse בגרסה ה"עצמאית" שלו – שלא כתוסף לפרמייר). נקווה שבסוני יחשבו שוב על נושא התמחור לתוסף.

Sony FX30 Hand

מחירים וזמינות

ה-FX30 תימכר בגרסת גוף בלבד תמורת כ-1800 דולר בחו"ל או 2300 דולר עם ידית והתקן ה-XLR ותהיה זמינה במהלך חודש אוקטובר.

אנו נעדכן בנוגע למחירים ולזמינות בארץ כשנקבל מידע רשמי מהיבואן.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות IBC 2022

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *