ראשי מגזין DIY עשה זאת בעצמך: כך תבנו את מערכת הצילום “המהירה” בעולם

עשה זאת בעצמך: כך תבנו את מערכת הצילום “המהירה” בעולם

0
0

אחד מהיוצרים האהובים עלינו בתחום ה-DIY ביוטיוב, הבריטי Matthew Perks פרסם לאחרונה סרטון אודות פרויקט ייחודי של ממש אותו ביצע בחודשים האחרונים. במרכזו של הפרויקט עמדה  עדשת אפיסקופ ישנה אשר איפשרה ל-Perks ליצור מערכת צילום מודרנית עם יותר הפרדה מהרקע מזו שתוכלו לקבל עם כל עדשה שזמינה כיום בשוק.

רקע: עדשות אפיסקופ

נפתח בקצת רקע. את האפיסקופ פיתח המתמטיקאי השוויצרי אוילר (Leonhard Euler) באמצע המאה ה-18. למעשה לא היה מדובר בעדשה אחת אלא במערכת שלמה של עדשות ומראות אשר נועדה להקרין אובייקט פיזי (דף מספר, פרח, מינרל כלשהו וכו’) על קיר או בד הקרנה לטובת צפיה על ידי קהל. אפיסקופים שימשו בהרצאות, כנסים ואירועים וגם על ידי אומנים למטרות שונות במהלך המאה ה-19 וראשית המאה ה-20.

העדשה המרכזית של האפיסקופ בשונה מעדשות מקרן רגילות הייתה צריכה להיות גדולה במיוחד בכדי לאפשר ללכוד את האור מאובייקטים גדולים יחסית (בסרטון הבא ניתן לראות הדגמה של מכשיר אפיסקופ מסחרי משנות ה-70 של המאה הקודמת). מסיבה זו עדשות אפיסקופ נחשבות שימושיות במיוחד למי שמעוניין לבנות פרוייקטי DIY בתחום האופטיקה – אם כי עדשות גדולות ואיכותיות באמת כמו ש-Perks מצא והשתמש בפרויקט שלו – לא קל למצוא.

עשה זאת בעצמך: בנו מערכת צילום מהירה מבוססת עדשת אפיסקופ

אפילו בסטנדרטים הגבוהים של Perks פרויקט עדשת האפיסקופ הוא מרשים במיוחד. במקום לנסות להשתמש באפיסקופ באופן ישיר על מצלמה הוא בחר ליצור מערכת צילום המזכירה במידת מה את אופן הפעולה של View-camera (מצלמות “האקורדיון” של פעם) אבל עם כמה שדרוגים מעניינים במיוחד.

הוא בחר להקרין את האור המגיע מעדשת האפיסקופ על דיפיוזר חצי שקוף הכלוא בין שתי פיסות פרספקס (לדעתנו שימוש בפרספקס חצי שקוף או לפחות בזכוכיות אופטיות היה מביא לתוצאה טובה יותר אבל כנראה גם מייקר ומסבך את הבנייה). הדיפיוזר והפרספקס שולבו בתוך מסגרת אלומיניום וחוברו באמצעות מתאמים (מודפסים בתלת מימד) עם צינורות מתכת לבמנה דמוי View Camera כאשר את “האקורדיון” בנה Perks מנייר שחור עבה וגמיש.

עד כאן אין באמת הרבה חידושים בתכנון של Perks אבל מה שמעניין באמת הוא שתי התוספות הבאות. קודם כל בכדי לשלוט בתנועה של מנגנון האקורדיון לצורך מיקוד בצורה מדויקת ואחידה הוא בנה מנוע קטן עם שלט אשר מאפשר לו (באמצעות גלגלי שיניים) לפתוח או לסגור את האקורדיון ובעצם לסגור או לפתוח את המנגנון כולו ובכך לקרב או להרחיק את העדשה ממשטח ההקרנה.

החלק המקורי השני אותו הוסיף Perks הוא זוג עדשות דקות מבוססות fresnel שימקדו את האור ויצמצמו את הכהיית הפינות החמורה המתקבלת בלעדיהם (הוא מסביר זאת כוללת דיאגרמה בסרטון למטה).

ומה באשר לצילום עצמו? אף ש-Perks כלל אינו מראה זאת בסרטון, בצדה השני של מערכת הצילום שלו ישנה מצלמה רגילה (הוא לא ציין איזו, אבל למען האמת זה פחות משנה) המצלמת את משטח הצילום (התמונה כנראה זקוקה להיפוך מה שנעשה אפשר להניח בעריכה).

ומה באשר לתוצאה? אנו חייבים לומר שהופתענו מאד. ואפשר לראות זאת בתמונת ההשוואה למטה ועוד יותר מכך בסוף הסרטון של Perks. לדבריו מערכת הצילום שבנה יוצרת “עדשה” שוות ערך ל-35 מ”מ עם צמצם f/0.4. כן זאת לא טעות – נזכיר רק כי העדשה המהירה ביותר שאנו מכירים היא ה-Carl Zeiss Planar 50mm f/0.7 בה עשה שימוש הבמאי סטנלי קובריק בסרטו הקלאסי Barry Lyndon מ-1975 בה צילם סצנה שלמה לאור נרות. 10 עדשות כאלו בלבד נוצרו על ידי צייס ורובן נרכשו על ידי NASA.

המערכת של Perks מסוגלת לספק הפרדה גדולה באופן משמעותי ואת התוצאה אפשר לראות כאן (שימו לב להפרדה מהרקע):

episcope lens

אנו לא נופתע אם מישהו בהוליווד ייקח את הרעיון של Perks ויישם אותו בצורה קצת יותר מסחרית לטובת שימוש עתידי בסצנות סטטיות בסרטים הדורשות הפרדה קיצונית או תאורה נמוכה במיוחד.

הסרטון של Matthew Perks – כך תבנו מערכת צילום מהירה במיוחד עם עדשת אפיסקופ

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב DIY

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *