ראשי מגזין כיצד להשיג את ה-Sound הטוב ביותר בוידאו רפלקסי

כיצד להשיג את ה-Sound הטוב ביותר בוידאו רפלקסי

4
0

בשנה וחצי האחרונות נכנס הוידאו הרפלקסי באופן חזק אל שוק הצילום. לפתע גם צלמי סטילס וותיקים משתעשעים להם בצילום סרטונים קצרים ברזולוציה גבוהה, סטודנטים לצילום וידאו מחליפים חלק מציוד הוידאו היקר בציוד סטילס זול (יחסית) ואיכותי ואפילו הפקות טלויזיה יוקרתיות עורכות ניסיונות בצילום וידאו במצלמות רפלקס.

בעוד שבתחום התמונה, האיכות המתקבלת ממצלמות דוגמת ה-Canon EOS 5D MKII (בה השתמשנו לסדרת הראיונות והסרטונים מתערוכת פוטוקינה 2010) נחשבת טובה מאד, נושא הקול נשאר במידה רבה מקופח.

אחת הדוגמאות הבולטות לבעיתיות בכל הנוגע לצילום וידאו ובייחוד לנושא הקול קשורה בהיעדרן המוחלט של כניסות ייעודיות לאוזניות במצלמות רפלקסיות. בעוד שכמעט בכל מצלמת וידאו פשוטה ניתן למצוא יציאת אוזניות המאפשרת שמיעה בזמן אמת של הקלטת הקול, שום מצלמת רפלקס (ואפילו לא היקרות ביותר) איננה כוללת יכולת מובנית שכזו.

בכדי לפתור בעיה זו (ומגוון בעיות נוספות כמו הקלטה של מספר ערוצי קול בו זמנית באיכות גבוהה), פותחו על ידי חברות צד שלישי מוצרים יעודים שונים אשר נועדו לסייע בהקלטת קול אל תוך המצלמה. מכשירים אלו המכונים בלעז sound grips משמשים למעשה כמיקסרי קול ניידים (לרוב בסיסיים למדי) הכוללים חיבורים למיקרופונים (כניסות XLR מקצועיות) וחיבורים נוספים, מתגי שליטה בערוצים השונים ויציאה המאפשרת חיבור לכניסת הקול של המצלמה. אנו נעזרנו בשבוע הצילומים בתערוכת פוטוקינה ב-sound grip שכזה מתוצרת חברת BeachTek וסקירה נפרדת שלו תפורסם בהמשך.

אלא שצלמים רבים מעדיפים להימנע כליל משימוש בקול המוקלט אל תוך המצלמה (ישירות או באמצעות מיקסרים כאלו ואחרים) ובוחרים במקום זאת במכשירי הקלטה חיצוניים. חברת ZACUTO משיקגו, יצרנית ציוד ואביזרים לצלמי וידאו רפלקסי (מכתופים וכו') הכינה בשנה שעברה סרטון מעניין בו קיבצה ארבעה מומחים סביב שולחן אחד הדנים בנושא הקול בעת צילומי וידאו במצלמות רפלקס.

הסרטון המעניין, הכולל בין היתר גם הדגמה של כמה שיטות עבודה בעת הלקטת קול עשוי להראות אולי בעל גוון מסחרי מעט (ראוי לציין כי ה-ZOOM H4n אליו מתייחסים הארבעה במהלך הדיון מצכר בארה"ב על ידי ZACUTO אם כי הוא נחשב מכשיר הקלטה איכותי למדי בוודאי ביחס לרמת המחיר בה הוא נמכר), אבל עדיין ניתן ללמוד לא מעט מן הדיון.

נקודה אחרונה נוספת בטרם ניגש לסרטון עצמו – למרות שמכשירי הקלטה חיצוניים דוגמת ה-ZOOM H4n אינם יקרים במיוחד (וודאי ביחס לציוד קול מקצועי), כאשר יש צורך לעשות שימוש במיקרופונים אלחוטיים (הכרח כמעט בכל סביבה רועשת בה הדובר אינו סטטי ואינו מחזיק מיקרופון) יש צורך בציוד יקר למדי. מיקרופונים אלחוטיים (ומשדרים אלחוטיים בכלל) מקפיצים את רמת המחיר הבסיסית של ציוד הקול במאות דולרים (במקרה הטוב) והופכים את הפרויקט ליקר משמעותית. נושא זה לא מוזכר כלל בסרטון ואפשר לקוות כי אולי כעת כאשר כמות "צלמי הוידאו" גדלה באופן משמעותי נזכה לפתרונות טובים וזולים יותר לבעיה זו.

[vimeo]http://vimeo.com/4782593[/vimeo]

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

4 תגובות

  1. יונתן בר-צבי

    07/11/2010 ב 11:12 PM

    ברגע שמקליטים את הסאונד בנפרד מהמצלמה אין עוד צורך בחיבורים אלחוטיים למיניהם. פשוט מלבישים את מכשיר ההקלטה עם קליפס לחגורה, ומחברים מיקרופון חוטי לדש החולצה. את הסנכרון בין האודיו לוידאו עושים בשלב הפוסט-פרודקשיין, בצורה אוטומטית עם התוכנה PluralEyes

    השב

  2. עידו גנוט

    07/11/2010 ב 11:40 PM

    לא מדוייק. אם מקליטים שני אנשים בהחלט יש מצב שצריך מיקרופון אחד אלחוטי – זה מאד תלוי באופן הצילום. אלחוטי מקנה הרבה מאד גמישות – הוא פשוט מאד יקר.

    השב

  3. מתן

    02/08/2011 ב 3:58 PM

    לא ברור לי מדוע צריך סאונד לתוך המצלמה? מה הרעיון כאן? התחברתי למכשירי הצד שלישי שמבחינתי מספיק טובים. דוגמה שראיתי ב http://vipcelebs.co.il/productions מתאפיינת בטכנולוגיה שונה לחלוטין ממה שתיארת

    השב

  4. עידו גנוט

    02/08/2011 ב 4:27 PM

    לא ברורה לי ההתייחסות שלך. הקישור שהבאת לא מוביל לשום דבר שנראה קשור לדיון…
    לעצם העניין. בגדול אנשים שמגיעים מתחום הוידאו רגילים לעבוד עם סאונד חיצוני ולהתעסק בעריכה וסנכרון סאונד.
    מצד שני מי שמגיע מתחום הסטילס (כמו הרוב המוחלט של קוראי האתר) ומצלם מידי פעם וידאו לא מעוניין פעמים רבות להתעסק עם post production מורכב ולכן יש ניסיונות למצוא אמצעים שיאפשרו הכנסה של הסאונד באיכות טובה ישירות לתוך הוידאו.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *