ראשי מאמרים 2018 בצילום: שנת המפנה?

2018 בצילום: שנת המפנה?

2
0

עם הגיעה של שנת 2018 לקיצה אנו עורכים, כפי שאנו עושים כמעט בכל שנה, סיכום. הפעם, שלא כבשנים עברו, בחרנו שלא להתפרס על פני סוגיות שונות, אלא להתמקד בנקודה אחת – הניסיון להבין האם 2018 הייתה ראשיתו של מפנה דרמטי בעולם הצילום, כזה אשר שנים מעכשיו נתבונן אחורה ונאמר לגביו “המהפכה החלה כאן”.

כדי להיות מסוגלים לענות על שאלה זו (או לפחות לתת הערכה מושכלת) צריך ללכת אחורה. כמה אחורה? תלוי כמה הזיכרון ההיסטורי שלכם בתחום הצילום מוכן ללכת. בראיון שקיימנו בתערוכת פוטוקינה השנה עם מנכ”ל חברת סיגמא, שאלנו אותו בדיוק את השאלה שאנו מעלים כאן – “האם 2018 תיזכר כשנה שהיא ראשיתו של שינוי גדול?” תשובתו הייתה חיובית אבל מה שמעניין יותר הוא האופן שבו הוא רואה את המהפכה בהתהוות. לדבריו בהיסטוריה של הצילום מהפכות המתחוללות בערך אחת לשני עשורים. כך היה עם מהפכת הצילום הדיגיטלי (בראשית שנות ה-2000), עם המהפכה שהביאה עם הפוקוס האוטומטי (לפני בערך 4 עשורים) ועם מהפכות קודמות (המעבר למצלמות רפלקס ועוד ועוד). המהפכה הנוכחית היא זו של המצלמות חסרות המראה ולמרות שאלו קיימות בשוק כבר עשור שנים נראה שהשינוי הגדול בתחום – כזה שישפיע על עולם הצילום לשנים רבות קדימה – התחיל השנה.

רק ההתחלה – קנון EOS-R

EOS R 3 איןמעד 2

2018 תיזכר כנראה בזכות הכניסה של קנון וניקון לעולם המצלמות חסרות המראה “המקצועיות” (מצלמות ה-Full Frame). למעשה מדובר בצעד חשוב בכיוון אליו יצעדו כנראה בשנים הקרובות כל חברות הצילום הגדולות והוא מעבר ממצלמות הרפלקס למצלמות חסרות המראה. התהליך החל כאמור בפועל כבר לפני כעשור אז הוכרזו המצלמות חסרות המראה הראשונות אבל למעשה עד השנים האחרונות הטכנולוגיה לא הייתה בשלה דיה בכדי שתחליף, בעיקר עבור צלמים מקצועיים, את מצלמות הרפלקס המתקדמות ביותר. הראשונה שדחפה לשם הייתה סוני ואילו קנון וניקון השתהו – עד לתערוכת פוטוקינה 2018 אז הוכרזו כמעט במקביל ה-EOS-R של קנון והניקון Z6 ו-Z7 (גם פנסוניק חשפה בתערוכה את דור העתיד שלה בקטגוריה ה-S1 וה-S1R שיושקו ב-2019).

כולם קופצים על העגלה – פנסוניק S1R

Panasonic S1R

האם העשור הנוכחי שייכנס לשנתו האחרונה השבוע יהיה העשור האחרון של מצלמות הרפלקס? קשה לקבוע בוודאות, אבל אפשר להניח בזהירות שהתשובה חיובית. סוני, פנסוניק ופוג’י כבר מזמן שם ועם כניסתן של קנון וניקון לשוק נראה שהספירה לאחור החלה. לא יהיה זה מהלך קל עבור שתי היצרניות הגדולות. אפילו עבור סוני – יצרנית אלקטרוניקה עם ליין עדשות קטן משמעותית הנטישה של ליין ה-Alpha (מצלמות הרפלקס ואחר כך ה-SLT) היה תהליך שנמשך על פני מספר שנים (רשמית אגב החברה לא הודיעה כי נטשה את התחום, למרות שמאז הושקה ה-A99 MKII ב-2016 לא הוכרזה אף מצלמה מהסדרה). לקנון ולניקון יש קהל נאמן עם עשרות מיליוני עדשות רפלקס שנמכרו לאורך השנים ועדיין נמצאות בשוק ולמרות שרשמית לשתי החברות מתאמים הפועלים היטב על התושבות החדשות (ניקון Z וקנון RF), העדשות עצמן תוכננו לעבודה עם מצלמות רפלקס ואינן בהכרח אידיאליות לעבודה עם מצלמות חסרות מראה (משיקולי גודל, משקל ו-AF בין השאר).

טכנולוגיית המצלמות חסרות המראה מזכירה אולי במקצת את תחום הרכבים החשמליים. הטכנולוגיה עצמה קיימת כבר לא מעט זמן ושורה של יצרניות כבר אימצו אותה והשיקו דגמים מוצלחים יותר או פחות, אבל בכדי שהשוק יעבור מהפכה של ממש היצרניות המרכזיות חייבות להיכנס לשוק בעוצמה עם שורה של דגמים פופולאריים ואטרקטיביים, ומהלך זה יקרה כנראה, ממש כמו בעולם הצילום, רק בראשית העשור הבא.

למרות זאת, אם לחזור ל-2018, לשנה הזאת יש בכל זאת משמעות. קנון וניקון ישבו על הגדר תקופה ארוכה והשאירו את המגרש בעיקר לסוני שזכתה לנתח שוק הולך וגדל. אף ששתי החברות הציגו את המצלמות החדשות שהושקו השנה על ידן ככאלו שאינן מכוונות לקהל מקצועי (הדבר נכון גם ל-Z7 על אף מחירה הגבוה) ברור לגמרי כי ההשקות של הדגמים החדשים נועדו בעיקר “לבחון את המים”, לנפות באגים, לראות את תגובה השוק ואת דרישות הקהל ובעיקר לעשות מעין השקה רכה לתושבות ולעדשות החדשות לקראת מה שמצפה לנו בהמשך.

ניקון Z7 – לא תוכננה כמצלמה מקצועית (אבל גם זה יגיע…)

Nikon Z7 photokina 2018

המצלמות חסרות המראה המעניינות באמת יגיעו כנראה רק ב-2019 (ואולי אפילו ב-2020 בסמוך לאולימפיאדה בטוקיו הצפויה להביא עימה עוד שורה של חידושים טכנולוגיים). השמועות ברשת מדברות על אפשרות להשקה של מצלמות חסרות מראה ברזולוציות גבוהות עוד יותר מכיוונה של קנון (רזולוציה שתגמד אפילו את זאת של ה-5DR) אבל גם מכיוונה של סוני (מפתחת החיישנים המרכזית כיום בעולם הצילום), שם הדגש צפוי להיות כנראה קפיצה משמעותית בתחום הוידאו.

לפני שנסיים נרצה בכל זאת להצביע על מגמה אחת נוספת (קשורה לטעמנו) והיא התרחבות שוק העדשות ומספר היצרניות המספקות עדשות איכותיות. אם בשני העשורים החולפים ראינו באופן כמעט בלעדי יצרניות יפניות וגרמניות, בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר יצרניות סיניות (וקוראניות) אשר לא רק מספקות איכות אופטית גבוהה, אלא גם מביאות חדשנות אופטית (Venus Optics למשל היא דוגמא מצויינת ליצרנית עם ליין עדשות מתרחב והולך כולל כמה עדשות ייחודיות ממש). לא פחות מעניינת בעיננו היא ראשיתה של מגמה של יצרניות (בשלב זה בעיקר סאמיאנג) להשיק עדשות משולבות AF, דבר שעשוי להרחיב את ההיצע של עדשות שימושיות וברות השגה לקהל רחב יותר של צלמים.

אנו נמשיך לעקוב אחרי שוק הצילום גם ב-2019 ולהביא לכם חדשות, ביקורות ותכנים ייחודיים – נתראה בשנה הבאה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

2 תגובות

  1. Avatar

    אליהו

    01/01/2019 ב 1:41 PM

    מי יודע,למה הDPI של מצלמות קנון conon נמוך?
    והאם זה משפיע על איכות התמונה? גודלה ?,וצפיפותה?

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *