ראשי ביקורות\סקירות אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה

2
0

סיכום

רבים שואלים אותנו לאחרונה כיצד יש להתייחס לדור החדש של המצלמות חסרות המראה (המכונות כאמור EVIL) אליהן משתייכת ה-PEN E-PL1. נכון לאמצע 2010 לערך אנו מאמינים כי הקטגוריה החדשה ממוקמת (מבחינת ביצועיה) בין הקצה העליון של מצלמות הקומפקט המתקדמות והקצה התחתון של מצלמות הכניסה הרפלקסיות.

מי אם כן עשוי להיות לקוח פוטנציאלי של ה-PEN E-PL1 בפרט ושל מצלמות ה-EVIL בכלל? אנו מזהים בשלב זה שתי קבוצות עיקריות:

  1. צלמים חובבים אשר עד כה השתמשו או שקלו להשתמש בדגמים קומפקטיים מתקדמים דוגמת ה-PowerShot G10/PowerShot G11 של קנון או ה-Lumix DMC-LX3 ומעוניינים בדגם בעל חיישן גדול יותר ויכולות מתקדמות מבלי להתפשר (באופן משמעותי) על הגודל/משקל.
  2. צלמים מקצועיים המעוניינים במצלמה נוספת קטנה וקלת משקל אותה ניתן לשאת לכל מקום כגיבוי או במקרים בהם אין אפשרות או רצון לשאת ציוד צילום מקצועי וכבד אך מבלי להקריב את איכות התמונה יתר על המידה.

ואחרי שהבהרנו למי מיועדת המצלמה, נשאלת השאלה כיצד אנו מסכמים את ההתנסות עימה לאחר למעלה מחודש ימים של שימוש אינטנסיבי. נתחיל מן הנקודות החיוביות: המצלמה קלה אך לא מרגישה קלה מידי, נוחה מאד לאחיזה (אם כי לחלק מן המשתמשים ידית האחיזה איננה מספיק בולטת) ומיקום כפתורי השליטה טוב. איכות התמונה עד לרמה של ISO 800 טובה אך מעבר לכך מורגשת גרעיניות. איכות הוידאו גבוהה והסאונד סביר בהחלט. כשהיא מגיעה עם עדשת הקיט יכולות המאקרו שלה טובות מאד, המבזק הזעיר המגיע עימה אמנם איננו חזק במיוחד אך מפצה על כך ביכולת הקפצת פלאש והמייצב מתפקד לרוב באופן משביע רצון.

כמו לכל מצלמה גם ל-PEN E-PL1 מספר נקודות חולשה אותן גילינו במהלך השימוש. הבעיה המרכזית של המצלמה לדעתנו נוגעת למהירות הפיקוס שלה. מצד אחד חשוב להבין שבדומה לכל יתר מצלמות ה-EVIL מנגנון הפיקוס של ה-PEN E-PL1 מבוסס ניגודיות. מצד שני אפילו ביחס למצלמה לא רפלקסית וותיקה בעלת מנגנון פיקוס מבוסס קונטרסט כמו ה-FZ18 של פנסוניק (מצלמה פופולארית מאד בזמנו הנחשבת כיום מיושנת למדי), ה-PEN E-PL1 הציגה ביצועים חלשים יחסית. תוספת: לאחר שהתקנו את עדכון הקושחה (1.1) השתפרה באופן משמעותי למדי (20% ולעיתים אף יותר) מהירות הפיקוס (ההתקנה לצערנו הייתה רצופת מכשולים ואנו ממליצים לרוכשים פוטנציאליים לוודא עם החנות כי המצלמה מגיעה כשהקושחה העדכנית ביותר כבר במצלמה). בעקבות עדכון הקושחה אותו ביצענו לקראת סוף חודש הבדיקה השתפרה כאמור מאד מהירות הפיקוס ואנו בהחלט ממליצים לבצעו לכל מי שמתכנן לרכוש את המצלמה או שזו מצויה ברשותו. חשוב לזכור כי גם לאחר העדכון עדיין מדובר במהירות פיקוס הקרובה יותר לזו של מצלמה קומפקטית מהירה ולא למהירות הפיקוס של מצלמות רפלקסיות קונבנציונאליות.

אף על פי שמדובר בסקירה של ה-PEN E-PL1 הקדשנו מספר שורות גם לעדשת הקיט. ככלל ובוודאי ביחס למחירה נראה לנו שהעדשה מספקת את הסחורה (פרט אולי לטווח הזום הקטן, אך זה מקובל למדי בעדשות קיט). יחד עם זאת שתי נקודות הטרידו אותנו – הראשונה היא כפתור הנעילה של העדשה המחייב פתיחה וסגירה לאחר הצילום והשני נוגע להבזקים הנוצרים בעת משחק עם הזום בזמן צילום וידאו (לא ברור האם בעיה זו נובעת מן המצלמה או העדשה והאם היא ניתנת לפתרון לאחר עדכון קושחה נוסף או שהיא קשורה למצלמה/עדשה הספציפית אותה בדקנו).

חשוב להוסיף בנקודה זו מילה על היצע העדשות הזמינות עבור ה-PEN E-PL1 – מלבד עדשת הקיט שיחררה עד כה חברת אולימפוס 3 עדשות נוספות התואמות לסדרת ה-PEN ובאמצעות מתאם ניתן לעשות שימוש במרבית עדשות העבר של החברה (תוך שמירה על יכולות הפוקוס האוטומטי חשוב לציין) – הרשימה המלאה מצויה כמובן במערכת מפרטי העדשות של MegaPixel. מלבד עדשות אולימפוס ניתן לעשות שימוש גם במגוון עדשות פנסוניק ובין השאר גם בעדשת הפנקייק המעולה של החברה, ה-LUMIX G 20 mm / F1.7 ASPH.

התפריטים במצלמה הם שילוב של התפריטים המוכרים והנוחים בדרך כלל המוכרים למשתמשי עבר של אולימפוס מן המצלמות הקומפקטיות (ומצלמות האולטרה זום) של החברה עם תוספת תפריט מתקדם (ונחבא) אשר לצערנו רחוק מלהיות נוח לשימוש למרות שאלו הטורחים להתעמק בו פותחים את הדלת לשורה של תכונות אשר משתמשים מקצועיים יותר עשויים למצוא כמועילות.

לסיכום, ה-PEN E-PL1 מייצגת דור חדש של מצלמות הניצבות כיום בגבול שבין מצלמות קומפקטיות למצלמות רפלקסיות. אלו הבוחנים אותה ביחס לאחד הקצוות האלו בלבד עשויים להתלהב או להתאכזב בהתאם לנקודת המוצא שלהם. אנו לעומת זאת בוחרים להתייחס אליה מנקודת מבט רחבה יותר הכוללת את שתי הקצוות. מי שיכול לחיות עם מהירות פיקוס של מצלמה קומפקטית מתקדמת (אחרי שדרוג הקושחה) ויכולות ISO שאיננה עוברת לרוב את ה-800 צפוי לקבל גמישות של מצלמה רפלקסית (על מגוון עדשותיה) בגוף קטן וקל משקל המתאים לנשיאה יומיומית.

מחברת אלודה, יבאונית אולימפוס אשר מסרה לנו את המצלמה לבדיקה, נמסר כי מחירה הרשמי של ה-E-PL1 נכון לזמן כתיבת שורות אלו עומד על 3999 ש”ח ביחד עם עדשת הקיט. מחירה של העינית האופטית (המתאימה לעדשת הפנקייק בלבד) עומד על כ-800 ש”ח ואילו מחירה של העינית הדיגיטלית (המתאימה לכלל העדשות) עומד על 1290 ש”ח.

חיובי:

  • איכות תמונה טובה (עד ISO 800 לערך).
  • וידאו HD איכותי.
  • קלה וקטנה.
  • כוללת מייצב מובנה.
  • יכולת (ואיכות) מאקרו טובה (עם עדשת הקיט).
  • מבזק מובנה עם אפשרות “הקפצה”.

קצת פחות:

  • מהירות פיקוס איטית יחסית (שופרה במידת מה אחרי עדכון קושחה 1.1).
  • משחק עם הזום בעת צילום וידאו עשוי ליצור הבזקים בתמונה.
  • מסך ברזולוציה בסיסית וללא עינית (אם כי זו ניתנת לרכישה בנפרד).
  • כפתור הנעילה של עדשת הקיט מחייב פתיחה של העדשה לפני צילום ראשון.
עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Avatarעידו גנוט , אופיר אילוז
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    שלמה

    26/07/2010 ב 8:26 PM

    יש לי בעיה עם המשפט “איכות הבנייה הכללית של העדשה סבירה בהחלט לעדשת קיט בסיסית.”
    במצלמות אחרות יש אפשרות בחיה בין עדשות לכן היצרנית יכולה להרשות לעצמה רמות שונות של עדשות.
    כאן אין אפשרות בחירה (באותו טווח כמובן) לכן עדשת הקיט חייבת להיות באיכות גבוהה בהרבה.

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    26/07/2010 ב 9:38 PM

    מדוע אין אפשרות בחירה? ראשית ניתן בהחלט לרכוש את המצלמה עם עדשה אחרת – באופן תיאורטי (וגם מעשי אם אתה מוכן לרכוש בחו”ל) ניתן לרכוש אותה עם עדשת הקיט של ה-GF1 אפשר גם להשתמש בעדשות קיט רגילות של אולימפוס – סך הכל יש מבחר יפה של עדשות. בקשר לשאלה מה באמת איכות הבניה – מדובר בעדשה פלסטית זולה – התפקוד שלה פרט לנושא הכפתור היה בסדר גמור והתרשמנו מאד לטובה מאיכות המאקרו. לגבי הריצודים בוידאו – קשה לנו לומר בשלב זה ממה הם נובעים – אחרי שנבדוק יותר מצלמות מהסדרה/עדשות אולי נוכל לומר משהו ביותר וודאות.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *