ביקורות\סקירות מצלמות סקירות מוצרים אולימפוס PEN E-PL1 – סקירה ע״י עידו גנוט , אופיר אילוז פורסם ב 26/07/2010 2 0 עדשה הבהרה: אף על פי שהסקירה הנוכחית נוגעת ל-PEN E-PL1 מצאנו לנכון להרחיב גם בנושא עדשת הקיט – ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 איתה נמכרת המצלמה בישראל. הסיבה היא שעבור משתמשים פוטנציאליים רבים עדשה זו תהיה עדשה ראשונה ואולי אף יחידה. חומרים ואיכות בנייה – העדשה עשויה חומר פלסטי קל מאד (משקלה הכולל 150 גרם בלבד). למרות שברור כי עדשת קיט מודרנית איננה יכולה להיות עשויה מתכת (לצערנו כמות העדשות המתכתיות הולכת ופוחתת בשנים האחרונות), היינו שמחים לראות את טבעת החיבור למצלמה עשויה חומר מתכתי וזאת משום שלטבעות אלו נטייה להיסדק ואף להישבר וטבעות חיבור מתכתיות נחשבות עמידות בהרבה וקיימות אצל חלק לא מבוטל מן היצרניות). איכות הבנייה הכללית של העדשה סבירה בהחלט לעדשת קיט בסיסית. אורך מוקד/זום אופטי – בקצה הרחב (14 מ”מ) העדשה סיפקה זווית משביעת רצון בהחלט (אורך מוקד שווה ערך ל-28 מ”מ). בקצה השני לעומת זאת הטלה עשוי להיות קצר למשתמשים המורגלים לזום משמעותי (שווה ערך ל-84 מ”מ). בדוגמאות הבאות ניתן לראות את היחס בין הזווית הצרה לרחבה של העדשה: E-PL1 צילום בזווית רחבה - 14 מ"מ (שווה ערך ל-28 מ"מ ב-35 מ"מ) (צילום: אופיר אילוז) אותה תמונה בקצה טווח העדשה: E-PL1 צילום בזווית צרה - 42 מ"מ (שווה ערך ל-84 מ"מ ב-35 מ"מ) (צילום: אופיר אילוז) שליטה בזום/פוקוס וכפתורים – טבעת הזום ממוקמת בחלקה האחורי של העדשה, היא רחבה ותנועתה חלקה וטבעית. טבעת הפוקוס נמצאת בחלקה הקדמי של העדשה והיא צרה במיוחד (ומכאן גם נוחה פחות לתפעול). יחד עם זאת לטבעת הפוקוס רמת חיכוך מסוימת המשפרת מעט את חווית הפיקוס הידנית. לעדשה אין כפתור מעבר בין מצבי פוקוס (ידני/אוטומטי) והדבר מחייב שינוי בהגדרות במצלמה עצמה. יחד עם זאת המצלמה מאפשרת מצב המשלב פוקוס ידני ואוטומטי (מוכר לעיתים כ-manual override) ומאפשר משחק עם הפוקוס באמצעות הטבעת גם בזמן שימוש בפוקוס אוטומטי (לא במקביל כמובן אם אינכם מעוניינים לגרום נזק לעדשה). הכפתור היחיד הקיים על העדשה הינו כפתור נעילת העדשה. הרעיון פשוט והגיוני – משום שמדובר בעדשה מתארכת (כמו מרבית עדשות הזום), הוסיפה אולימפוס כפתור הנועל את העדשה במצב סגור בכדי למנוע פתיחה מקרית של העדשה (בתיק למשל) אשר עלולה לפגוע בה. אלא שקיימות שתי בעיות עם היישום של אולימפוס: ראשית גלינו כי כפתור הנעילה אינו נועל לחלוטין את העדשה וניתן לפתוח אותה גם ללא לחיצה על הכפתור ללא קושי רב. שנית הצורך לפתוח את העדשה לפני כל שימוש במצלמה עשוי להיות מרגיז ואינו אינטואיטיבי במיוחד. המלצתנו לחברת אולימפוס לחשוב מחדש על פיתרון נעילה אחר לעדשותיה. כפתור נעילת העדשה - מציק (צילום אופיר אילוז) חיבור/הברגה/פילטר/כיסוי – חיבור וניתוק העדשה מהגוף קל ופשוט. לעדשה פילטר בקוטר 40.5 מ”מ אשר נחשב זול יחסית וניתן לרכישה בחנויות רבות בין השאר משום שמשמש שורה של מצלמות וידאו (הפילטר עצמו אינו מסופק עם המצלמה). מכסה העדשה אכזב אותנו מעט משום שלא הגיע עם שרוך תליה (וכתוצאה מכך אבד לנו לאחר ימים ספורים של שימוש). עדשת ה-14-42 במצב פתוח (צילום אופיר אילוז) מאקרו – אחד הדברים שהרשימו אותנו בעדשה היא יכולת המאקרו שלה. לא מדובר כמובן בעדשת מאקרו ייעודית, לא מבחינת האיכות ולא מבחינת יכולת ההגדלה, אך ביחס לעדשות קיט אחרות מדובר ביכולת מרשימה למדי. יחס הגדלת המאקרו כפי שהוא מופיע באתר היצרן עומד על 1:2 בקירוב (בשווה ערך ל-35 מ”מ) – יחס חסר תקדים בעדשת קיט. בפועל בבדיקותינו היחס עמד על 1:2.8 לערך, פחות מהמוצהר אך עדיין מרשים למדי (דרך אחרת להמחיש את יחס ההגדלה של העדשה – גודל הפריים המינימאלי אותו ניתן לצלם באמצעות העדשה הוא 5 ס”מ בקירוב). מרחק הפיקוס המינימאלי על פי נתוני היצרן הינו 25 ס”מ – בדיקות שערכנו אימתו נתון זה. ניתן לראות דוגמא ליכולת ההגדלה של העדשה בצילום הבא: E-PL1 - עדשת קיט - יכולת הגדלת מאקרו מעולה (צילום: עידו גנוט) עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 עידו גנוט , אופיר אילוז אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
LensVid Talk (פרק 1): סוני A6700, תאורות GaN, פילטרים ננעלים ועוד היום אנו גאים להביא בפניכם את הפרק הראשון של LensVid Talk (מתוך אתר הבת …
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …