ראשי ביקורות\סקירות ראש בראש: סוני מול סיגמא עדשות 20 מ”מ מהירות

ראש בראש: סוני מול סיגמא עדשות 20 מ”מ מהירות

0
0

אנו מפרסמים היום סקירה מקיפה של זוג עדשות 20 מ”מ לתושבת E של סוני (שתיהן עדשות עם כיסוי FF) איתם עבדנו בחודשים האחרונים. הראשונה היא עדשת ה-Sony FE 20mm f/1.8 G שהושקה לפני כשנתיים וחצי ומולה עדשת ה-Sigma 20mm F2 DG DN שהושקה שנתיים אחריה.

הסוני היא חלק מסדרת ה-G של החברה ואילו הסיגמא היא עדשה מסדרת ה-I המתכתית וחלק מקבוצת עדשות ה-Contemporary של החברה.

ביקורת וידאו מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

מבנה וחומרים

כמו תמיד אנו מתחילים עם התכנון, המבנה והתכונות השונות של העדשות בטרם נעבור לבחון את ביצועיהן.

מבנה אופטי

לסוני 14 אלמנטים ב-12 קבוצות כולל זוג אלמנטים אספריים מתקדמים ושלושה אלמנטים מסוג ED עם ציפוי ננו.

לסיגמא 13 אלמנטים ב-11 קבוצות כולל אלמנט FLD אחד, אלמנט SLD אחד ושלושה אלמנטים אספריים וגם לה ציפוי ננו למניעת החזרים.

מבנה אופטי, סוני מימין וסיגמא משמאל

both 20mm lenses sony sigma

חומרים

הסוני בנויה מחומר פלסטי/מורכב קשיח ומרגישה טוב למדי ביד. הסיגמא בנויה כולה ממתכת קלה (מגנזיום) ומרגישה מצוין כמו כל שאר עדשות ליין ה-I.

גודל ומשקל

הסוני שוקלת קצת יותר מ-400 גרם עם מגן השמש ואורכה 9 ס”מ. הסיגמא שוקלת כ-15 גרם יותר אבל קצרה בכס”מ אחד לערך.

הסוני 20 מ”מ f1/.8

Sony 20mm f1/.8

טבעות

לסוני שתי טבעות, טבעת פוקוס קדמית רחבה יחסית וטבעת צמצם צרה בחלק הקרוב יותר למצלמה. לטבעת הפוקוס תנועה חלקה ומעט התנגדות. טבעת הפוקוס נעה בקליקים או במצב חלק עם הגדרה אוטומטית להפעלה מהמצלמה.

לסיגמא גם כן שתי טבעות. טבעת פוקוס צרה יותר בחלק הקדמי וטבעת צמצם צרה בחלק האחורי (גם היא עם מצב אוטומטי). לטבעת הפוקוס הרבה יותר התנגדות (עוד ניגע בנושא בהמשך) וטבעת הצמצם נעה בקליקים אותם ניתן בהחלט לשמוע.

כפתורים ומתגים

הסוני כוללת מתג AF/MF, כפתור בר תכנות יחיד ובצד השני מתג de-click (לתנועה רציפה של טבעת הצמצם).

לסיגמא מתג AF/MF יחיד ללא כפתורים נוספים.

הסיגמא 20 מ”מ f/2

Sigma 20mm F2 DG DN

אטימה

שתי העדשות רשומות באתרי היצרן כעמידות לאבק/מים (אנו בדקנו אותן בקיץ ובכל מקרה כמעט ולא מצלמים בגשם), לשתיהן אטם גומי בבסיס העדשה.

תושבת

שתי העדשות מכסות חיישן FF ומתאימות לתושבת E של סוני. לסיגמא גם גרסה בתושבת L (עבור סיגמא, פנסוניק לייקה וכו’).

מגן שמש

לסוני מגן שמש קצר יחסית מפלסטיק. לסיגמא מגן שמש מתכתי עם חריצים בחלק החיצוני והפנימי.

צמצם

לשתי העדשות 9 להבי צמצם.

פילטר

לסוני תמיכה בפילטרים בקוטר 67 מ”מ ואילו לסיגמא תמיכה בפילטרים קטנים מעט יותר בקוטר 62 מ”מ.

הסוני 20 מ”מ עם תמיכה בפילטר 67 מ”מ

Sony-20mm-top

ביצועים

פוקוס

אנו בחנו מספר היבטים של נושא הפוקוס בשתי העדשות. מבחינת טבעות הפוקוס כאמור לסוני הרבה פחות התנגדות מלטבעת בעדשת הסיגמא. מצד שני הטבעת בסיגמא קרובה מאד למגן השמש מה שהופך את השימוש בה למעט פחות נוח (הטבעת בסוני גם רחבה יותר).

בדקנו גם את טווח טבעת הפוקוס (focus throw) של שתי העדשות. במקרה של הסוני תצטרכו לסובב את טבעת הפוקוס בערך 150 מעלות מקצה הפוקוס לקצה השני והפוקוס עצמו לינארי (כלומר אותו סיבוב תמיד יוביל אתכם לאותה נקודת פוקוס לא משנה באיזו מהירות תסובבו את טבעת הפוקוס). בסיגמא לעומת זאת הפוקוס איננו לינארי (סיבוב איטי יותר לא יהיה זהה לסיבוב מהיר של הטבעת). זה פחות משנה (ואולי אפילו נוח ומדויק יותר) לצלמי סטילס אבל הרבה פחות אידאלי למי שמחפש יכולת לצלם וידאו ויכולת לחזור על תנועות פוקוס מדויקות.

לבסוף ערכנו גם בדיקה של מערכת ה-AF בשתי העדשות גם בסטילס וגם בוידאו, בתאורה טובה ובתנאי תאורה קשים. שתי העדשות הפגינו ביצועים טובים מאד עם מעט מאד פספוסים או בריחות ולא היסוסים (המנוע של עדשת הסיגמא אגב מרגיש מהיר אפילו מזה של עדשת הסוני).

מייצב תמונה

לשתי העדשות אין מייצב אופטי. אנו ערכנו בדיקה קצרה של שתי העדשות על מצלמת הסוני A1 (עם המייצב המובנה של המצלמה), ניתן לראות אותה בסרטון שצילמנו.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות אנו הוספנו לו סרגלים עם פרטים קטנים למידע נוסף). את הבדיקות של שתי העדשות ביצענו עם מצלמת ה-A1 של סוני עם רזולוציה של 50 מגה פיקסל.

במרכז הפריים בצמצם פתוח הסוני נראית חדה ביותר, הסיגמא גם היא נראית חדה למדי במרכז (אם כי בהשוואה ישירה אולי מעט פחות מהסוני).

חדות במרכז הפריים – סוני שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4, ימין למטה f/5.6

Sony-20mm-sharpness-center-300 precent

חדות במרכז הפריים – סיגמא שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4, ימין למטה f/5.6

Sigma-20mm-center-sharpness

הפינות מראות תמונה דומה למדי – הסוני חדה מאד וגם הסיגמא חדה למדי אם כי אפשר כבר כאן להבחין בבירור בעיוות הגאומטרי שלה (עוד נחזור אליו בהמשך).

חדות בפינות הפריים – סוני שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4, ימין למטה f/5.6

Sony-20mm-corner-sharpness

חדות בפינות הפריים – סיגמא שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה – f/4, ימין למטה f/5.6

Sigma-20mm-corner-sharpness

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

הסוני מסוגלת להתמקד ממרחק של כ-17 ס”מ ואילו הסיגמא מסוגלת לעשות זאת מממרחק של 19.5 ס”מ. יחס הגדלת המאקרו של הסוני עומד על 1:4.5 ואילו של הסיגמא על 1:6.7.

אם נתבונן על איכות התמונה בתקריב נגלה שהסוני חדה מהסיגמא במעט במרכז בצמצם פתוח, בפינות קשה יותר לקבוע (הסוני לא נראית חדה בבדיקה שלנו אבל לצורת הבדיקה ולמגבלותיה בפינות השפעה רבה בבדיקות מעין אלו במיוחד בעדשות מהירות מאד ו/או רחבות מאד בצמצם פתוח).

חדות בתקריב במרכז הפריים – סיגמא (שמאל למעלה – f/2, ימין למעלה f/2.8), וסוני (שמאל למטה – f/1.8, ימין למטה f/2.8)

Sigma-sony-20mm-close-up

נשימה (Breathing)

בבדיקה שלנו שתי העדשות הציגו הרבה מאד נשימה על הסוני A1 בעת שינוי פוקוס (ראו בסרטון הביקורת שלנו).

לסוני יש יתרון על הסיגמא משום שהיא אחת העדשות הנתמכות על ידי סוני לתיקון נשימה על מספר מצומצם של מצלמות (לדוגמא על ה-A7 IV). בבדיקה שלנו ה-20 מ”מ של סוני על ה-A7 IV תיקנה לחלוטין את נושא הנשימה (בביקורת הקודמת שערכנו עם הסוני 135 מ”מ התיקון היה פחות מובהק) ואנו יכולים רק לקוות שנושא תיקון הנשימה יגיע לעומד מצלמות של סוני בקרוב.

עיוות צבע (CA)

כמו לא מעט עדשות איכותיות שבדקנו לאחרונה גם במבחן הנוכחי שלנו שתי העדשות הפגינו עמידות מרשימה מאד לעיוות כרומטי גם בצמצם פתוח.

עיוות כרומטי – סיגמא שמאל למעלה (f/2), ימין למעלה (f/2.8), סוני שמאל למטה (f/1.8) וימין למטה (f/2.8)

Sony-sigma-20mm-CA

החזרים (Flare)

לשתי העדשות רגישות גבוהה מאד לתאורה ישירה גם עם מגן השמש (עם עיגולים בצבע ירוק בסוני וירוק צהוב בסיגמא) ואנו ממליצים להיזהר בעת צילום מול אור ישיר חזק (ראו דוגמא בסרטון).

האפלת פינות (Vignette)

עם תיקון האפלה כבוי במצלמה הסוני מראה האפלה מאד משמעותית עד צמצם f/5.6 (ואף יותר). הסיגמא אולי מעט פחות אבל גם היא ממש לא חפה מהבעיה ובכל מקרה אנו ממליצים להשאיר את התיקון האוטומטי מופעל בכל זמן.

האפלת פינות – סוני – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 וימין למטה f/5.6

Sony-vignette האפלת פינות סיגמא – שמאל למעלה f/1.8, ימין למעלה f/2.8, שמאל למטה f/4 וימין למטה f/5.6

vignette sigma

עיוות חבית (Barrel Distortion)

לסוני אין כמעט שום עיוות חבית (או עיוות הופכי) ניכר לעין גם עם התיקון האוטומטי כבוי. לסיגמא לעומת זאת עיוות חבית משמעותי ביותר (וכאמור גם כאן מומלץ להשאיר את התיקון האוטומטי במצלמה דלוק בכל עת).

עיוות גאומטרי – סוני שמאל , סיגמא ימין

sigma-sony-20mm-barrel

בוקה

עדשות אולטרה רחבות לרוב אינן אידאליות לקבלת הפרדה משמעותית מהרקע אבל אם תצלמו בצמצם פתוח אובייקט קרוב תוכלו לקבל הפרדה נאה למדי מהרקע עם שתי העדשות.

הבוקה עצמו בשתי העדשות דומה למדי עם עיגולי אור עגולים למדי במרכז הפריים ההופכים אובליים ככל שמתרחקים ממרכז הפריים. בשתי העדשות העיגולים לא נקיים לגמרי אבל כאמור דומים יחסית זה לזה בלי יתרון מובהק לעדשה זו או אחרת.

בוקה – סוני שמאל למעלה (f/1.8), ימין למעלה (f/2.8), סיגמא שמאל למטה (f/2) וימין למטה (f/2.8)

Bokeh-20mm-sony-sigma

תמונות לדוגמא

אנו עבדנו עם שתי העדשות במשך תקופה של מספר חודשים וצילמנו בעיקר עם מצלמת ה-A1 של סוני (אך גם עם ה-A7R IV) אלפי תמונות בסטודיו ובחוץ. התמונות מוצגות ללא עריכה (פרט לקרופ/הקטנה).

סוני 20 מ”מ f/1.8

A7R05583 A7R05681 A1 00293 sony 20mm A7R00593 A7R00611 A7R00622 A7R04322 A7R04336 A7R04347

סיגמא 20 מ”מ f/2

A1 06684 A1 06651 A1 06647 A1 06588 A1 06572 A1 06559 A1 06528 A1 06975

סיכום

מבין שתי העדשות אין ספק שהסוני היא העדשה הטובה יותר במרבית הפרמטרים שנבדקו (פרט אולי לאיכות הבנייה העדיפה של הסיגמא). יחד עם זאת הסוני היא עדשה יקרה באופן משמעותי והסיגמא מציעה ביצועים טובים למדי במרבית הפרמטרים הרלוונטיים ולכן כל אחד צריך לערוך שיקולי עלות תועלת בבואו לבחור עדשה באורך מוקד זה.

סוני מול סיגמא 20 מ”מ

sony-sigma 20mm

מחירים

הסוני נמכרת בארץ במחיר רשמי של כ-4200 ש”ח (כ-900 דולר בחו”ל). הסיגמא נמכרת בארץ במחיר רשמי של כ-2700 ש”ח לערך (כ-700 דולר בחו”ל).

אנו רוצים להודות לחברת שפע יבואנית סיגמא לארץ על השאלת העדשה לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *