ראשי ביקורות\סקירות עדשה בביקורת: Viltrox 56mm T.15 Cine

עדשה בביקורת: Viltrox 56mm T.15 Cine

0
0

היום אנו מפרסמים ביקורת ראשונה על עדשה של חברת Viltrox הסינית. העדשה אותה נבחן היא ה-56mm T.15 Cine – עדשת וידאו קומפקטית למצלמות עם חיישני APS-C.

חברת Viltrox היא אחת ממספר חברות סיניות אשר נכנסו בשנים האחרונות לשוק העדשות ואף השיקו מספר עדשות AF (כולל גרסת הסטילס של העדשה אותה אנו בודקים היום). לאחרונה אף השיקה החברה עדשת FF ראשונה עם פוקוס אוטומטי (24mm f/1.8 AF) אותה אנו מתכוונים לבחון בקרוב.

עדשת ה-56mm T.15 Cine אותה אנו בוחנים היום שייכת לליין חדש של החברה הכולל גם עדשת 23 ו-33 מ”מ דומות – כולן מבוססות על גרסאות הסטילס f/1.4 של החברה ובעלות תכנון אופטי דומה.

הביקורת על ה-Viltrox 56mm T.15 Cine מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית Lensvid

מבנה וחומרים

כמו תמיד נפתח עם מבט ממוקד על המבנה האופטי, איכות הבניה והיבטים טכניים כלליים אחרים של העדשה.

מבנה אופטי

לעדשה מבנה אופטי פשוט יחסית עם 10 אלמנטים ב-9 קבוצות כולל אלמנט ED יחיד ואלמנט אחד מסוג high refractive וכן ציפוי ננו וציפוי רב שכבתי.

לעדשה כיסוי חיישן APS-C (עם מעגל אור של 28.4 מ”מ). אנו החלטנו לבחון את הנושא והצבנו אותה על מצלמת ה-A1 שלנו במצב FF ולהפתעתנו קיבלנו האפלה נמוכה למדי ואם אתם מוכנים להשתמש ב-clear image zoom ברמה של 1.1X עד 1.2X תוכלו להעלים את ההאפלה כמעט לגמרי מה שאומר שניתן במגבלות מסוימות להשתמש בעדשה גם על מצלמות FF ולקבל עדשת Cine קומפקטית וקלה.

עדשת ה-Viltrox 56mm T.15 Cine

ה-Viltrox-56mm-T-1.5

חומרים

העדשה עשויה כולה מתכת (כולל רכיבי פליז מסוימים אגב) ומרגישה בנויה היטב.

גודל ומשקל

העדשה איננה גדולה – קצת מעל 8 ס”מ. מצד שני מבנה המתכת בהחלט מורגש והיא שוקלת כ-540 גרם (כפול מגרסת הסטילס של העדשה אגב).

טבעות

לעדשה זוג טבעות – טבעת קדמית לפוקוס וטבעת אחורית (קרובה למצלמה) לצמצם. לשתי הטבעות Gear סטנדרטי (0.8) וזהה לשאר הליין הנוכחי כך שניתן להחליף בקלות בין העדשות (לא בדקנו אז אנו לא יכולים להעיד מנסיוננו), ולטבעת הפוקוס סיבוב של קרוב ל-180 מעלות שאנו מוצאים כאידאלי לסוג כזה של עדשות (יותר מזה עשוי להאט את העבודה ופחות להפוך אותה ללא מדוייקת).

שתי הטבעות בעלות התנגדות טובה, ומרגישות נוחות לעבודה (גם ללא follow focus אגב). חברת Viltrox הוסיפה נגיעה נחמדה עם סימוני מרחק בשני הצדדים. אנו אוהבים את הרעיון אבל היישום לטעמנו קצת מבלבל בעיקר אם משתמשים בעדשה במבט מלמעלה (לעבודה מהצד זה ללא ספק נוח).

זוג הטבעות שעל ה-Viltrox 56mm T.15 Cine

הטבעות על ה-Viltrox 56mm T.15 Cine

כפתורים ומתגים

לעדשה אין כפתורים או מתגים כלשהם.

אטימה

העדשה איננה אטומה למיטב ידיעתנו אז היזהרו בשימוש בסביבה עם אבק או טפטוף.

תושבת

העדשה מגיעה בשלב זה לתושבת E בלבד (בשונה מגרסת הסטילס המגיעה במגוון תושבות).

מגן שמש

לעדשה אין מגן שמש אבל מצד שני האלמנט הקדמי פנימי למידי מה שאמור להגן עליו בצורה לא רע ואולי גם לחסום קצת אור מהצדדים (אנו נראה את תוצאות ה-flare של העדשה בחלק הבא של הביקורת).

צמצם

לעדשה לא פחות מ-14 להבי צמצם – יותר מכל עדשה אחרת שבדקנו כאן עד היום למיטב זכרוננו (כיצד הדבר משפיע על ה-Bokeh נראה גם כן בחלק הבא).

14 להבי צמצם

14 להבי צמצם

פילטר

לעדשה הברגת פילטר קדמית בת 62 מ”מ.

ביצועים

פוקוס

כמקובל בעדשת Cine ה-Viltrox 56mm T.15 היא ידנית לגמרי (אין תקשורת למצלמה או העברת EXIF). מצד שני מצאנו את העדשה מהנה למדי בעבודה עם follow focus ידני וחשמלי (וכאמור אנו מוצאים שבעדשות שכאלו טווח סיבוב של 180 מעלות לערך הוא אידאלי).

אידאלית לעבודה על גימבלים עם מנוע פוקוס חיצוני

אידאלית לעבודה על גימבלים עם מנוע פוקוס חיצוני

ייצוב

לעדשה אין מייצב (יהיה מעניין לראות מתי נתחיל לראות עדשות ידניות עם מייצב מובנה).

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו גם בפעם אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות) אליו הוספנו לאחרונה גם שטרות כסף במרכז ובפינות המספקים אפילו יותר פרטים קטנים אבל מאפשרים לנו להמשיך להשתמש בתרשים לצורך אחידות ובדיקות נוספות.

את ה-Viltrox החלטנו להשוות לעדשת ה-APS-C החדה ביותר שיש ברשותנו (שהיא במקרה בעלת אורך מוקד וצמצם דומים) – הסיגמא 56 מ”מ f/1.4  (אותה בדקנו כאן לפני כשנתיים) עם מצלמת ה-A6500 של סוני.

ה-Viltrox מול עדשת הסיגמא 56 מ”מ

מול עדשת הסיגמא 56 מ"מ

בצמצם פתוח במרכז הפריים ה-Viltrox נראית סבירה אבל ללא ספק פחות חדה מהסיגמא בצמצם המקביל. ב-T2 יש סיפור ברור אבל הסיגמא עדיין חדה יותר (אפילו בצמצם פתוח).

מרכז הפריים צמצמים פתוחיםלמעלה משמאל סיגמא f/1.4; למעלה מימין סיגמא f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

מרכז הפריים צמצמים פתוחים - למעלה משמאל סיגמא f/1.4; למעלה מימין סיגמא f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

פינות הפריים צמצם פתוח – למעלה משמאל סיגמא f/1.4; למעלה מימין סיגמא f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

פינות הפריים צמצם פתוח - למעלה משמאל סיגמא f/1.4; למעלה מימין סיגמא f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

בפינות הפריים הסיפור שונה. ה-Viltrox איננה חדה אפילו בצמצם T2 ויש צורך לסגור עד לצמצם T4 לערך בכדי לראות שיפור משמעותי (אם כי אפילו אז הסיגמא חדה יותר בצמצם פתוח – בהחלט מדובר בעדשה חדה ביותר).

מרכז הפריים צמצמים סגוריםלמעלה משמאל סיגמא f/2.8; למעלה מימין סיגמא f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

מרכז הפריים צמצמים סגורים - למעלה משמאל סיגמא f/2.8; למעלה מימין סיגמא f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

צידי הפריים צמצמים סגוריםלמעלה משמאל סיגמא f/2.8; למעלה מימין סיגמא f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

צידי הפריים צמצמים סגורים - למעלה משמאל סיגמא f/2.8; למעלה מימין סיגמא f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

לעדשת ה-Viltrox מרחק פוקוס מינימאלי של 63 ס”מ (ככלל אצבע לעדשת באורכי מוקד של עד כ-100 מ”מ לערך מרחק הפוקוס הסטנדרטי הוא לרוב סביב אורך המוקד בס”מ – מרחק פוקוס קטן יותר נחשב טוב וגדול יותר – פחות אידאלי). לעדשת הסיגמא לעומת זאת מרחק פוקוס מיניאמלי של 45 ס”מ (בעת שימוש בפוקוס ידני) וניתן לראות את ההבדל בין השתיים באופן בולט בתמונות למטה.

מבחינת איכות התמונה, ה-Viltrox ללא ספק פחות חדה מהסיגמא בתקריב אם כי מצמצם T2 נראה בהחלט שיפור ניכר.

חדות בתקריב במרכז הפריים – למעלה משמאל – ה-Viltrox  בצמצם T1.5; למעלה מימין T2; למטה משמאל הסיגמא בצמצם f/1.4; למטה מימין f/2

חדות במרחק פוקוס קרוב

נשימה (Breathing)

ל-Viltrox יש בהחלט נשימה אם כי הרבה פחות מאשר לסיגמא (ראו בסרטון שלנו בראשית הכתבה).

עיוות צבע (CA)

ה-Viltrox הציגה לא מעט עיוות כרומטי (longitudinal Chromatic Aberration) מצמצם פתוח ועד T2.8 לפחות אשר נעלה בהדרגה סביב T4.

עיוות צבע – למעלה משמאל ה-Viltrox  בצמצם T1.5; למעלה מימין T2; למטה משמאל צמצם T2.8 ולמטה מימין בצמצם T4

עיוות כרומטי viltrox 56mm

הסיגמא בהשוואה אליה נראית מצויין עם מעט מאד עיוות צבע.

עיוות צבע – למעלה משמאל הסיגמא בצמצם f/1.4; למעלה מימין f/2; למטה משמאל צמצם f/2.8 ולמטה מימין בצמצם f/4

עיוות כרומטי sigma 56mm

החזרים (Flare)

ל-Viltrox הרבה מאד החזרים הגורמים להורדה בניגודיות כשמצלמים מול מקורות אור חזקים. הסיגמא מראה במקרה זה תוצאות הרבה יותר טובות (ראו בסרטון הביקורת שלנו בראשית הכתבה), מצד שני יכול להיות שיהיו כאלו שימצאו בכך “לוק” קולנועי יותר (אנחנו פחות התלהבנו).

האפלת פינות (Vignette)

כפי שבעצם הזכרנו בתחילת הכתבה כשהתייחסנו לכך שניתן להשתמש ב-Viltrox 56mm T.15 Cine גם על גופי FF (במגבלות מסויימות), יש לעדשה מעט מאד האפלה אשר נעלמת כמעט לגמרי סביב T2 (אם אתם רוצים קצוות נקיים לגמרי יש לסגור בין T2.8 ל-T4).

האפלה בצמצמים פתוחים – למעלה משמאל הסיגמא בצמצם f/1.4; למעלה מימין f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

האפלה פתוח

לשם ההשוואה לסיגמא יש האפלה בולטת למדי אפילו ב-f/2.8 (הכל כמובן ללא תיקון אוטומטי במצלמה).

האפלה בצמצמים סגורים- למעלה משמאל הסיגמא בצמצם f/2.8; למעלה מימין f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

האפלה סגור

עיוות חבית (Barrel Distortion)

ל-Viltrox עיוות חבית הופכי (pincushion) נמוך מאד וזאת לעומת הסיגמא עם עיוות חבית הופכי מאד בולט (בשני המקרים עם תיקון אוטומטי כבוי במצלמה כמובן).

בדיקת עיוות גאומטרי – סיגמא משמאל ו-Viltrox מימין

בדיקת עיוות גאומטרי - סיגמא משמאל ו-Viltrox מימין

בוקה

כשמתבוננים בבוקה של העדשה בהשוואה לסיגמא נראה שהתוצאות דומות למדי בצמצם פתוח. אם נסגור את הצמצם נתחיל לראות הבדלים הנגרמים כתוצאה מהלהבים הרבים יותר ב-Viltrox.

צמצם פתוח – למעלה משמאל סיגמא f/1.4; למעלה מימין סיגמא f/2; למטה משמאל Viltrox בצמצם T1.5 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T2

בוקה צמצם פתוח

צמצם סגור – למעלה משמאל סיגמא f/2.8; למעלה מימין סיגמא f/4; למטה משמאל Viltrox בצמצם T2.8 ולמטה מימין Viltrox בצמצם T4

בוקה צמצם סגור

קצת קשה לנו לומר אם המראה אסתטי יותר (זה תלוי מה אתם מנסים להשיג עם העדשה) ובכל מקרה לא מדובר בעדשת סטילס אבל הופתענו לגלות שסביב צמצם T8 מתקבלים Sunstars מאד בולטים.

בצמצם T8 תוכלו לקבל Sunstars עם ה-Viltrox 

sunstars T8

סיכום

ה-Viltrox 56mm T.15 Cine היא ללא ספק עדשה מעניינת. היא בנויה היטב, נוחה לעבודה ולתפעול (עם או בלי follow focus), היא בעלת עיוות גאומטרי נמוך, נשימה נמוכה יחסית ובוקה נאה.

ביחס למחיר מדובר באופציה לא רעה בכלל למי שמחפש עדשת וידאו קומפקטית, בנויה היטב למצלמות APS-C (עם אופציה מוגבלת מעט אפילו ל-FF).

יתרונות וחסרונות – ה-Viltrox והסיגמא 56 מ”מ

יתרונות וחסרונות - ה-Viltrox והסיגמא 56 מ"מ

כמובן שלא מדובר בעדשה מושלמת ויש לה בהחלט מספר חסרונות. היא ממש לא חדה כמו עדשת הסיגמא 56mm f/1.4 לסטילס שלנו (אולי אחת מעדשות ה-APS-C החדות שאנו מכירים), במיוחד לא בפינות הפריים, היא בהחלט סובלת מ-flare כנגד מקורות אור ישירים אבל יותר מכל היא בעלת עיוות כרומטי בולט לפחות עד T2.8.

למרות כל אלו אם אתם מוכנים לעבוד איתה החל מסביבות T2.8 והלאה, אתם צפויים לקבל עדשה קטנה ושימושית ביותר ובהחלט מומלצת ביחס למחירה.

מחיר

אם מדברים על מחיר, העדשה נמכרת כיום בחו”ל תמורת כ- $415. גרסת הסטילס של העדשה נמכרת תמורת $280 בלבד ואם אהבתם את התוצאות של הסיגמא 56mm f/1.4 היא נמכרת סביב כ-$400 בחו”ל.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
  • Irix 45mm t 1 5 youtube 1

    עדשה בביקורת: Irix 45mm T1.5 Cine

    לפני מספר שבועות (ממש לפני תחילת משבר הקורונה) קיבלנו לידינו עדשת וידאו של חברת Irix הפולנ…
  • Veydra mini prime 35mm review youtube

    ביקורת עדשה: Veydra Mini Prime 35mm T2.2

    תערוכת הקולנוע/וידאו הגדולה בלאס ואגס – NAB 2018  הסתיימה (עוד ידיעות על מוצרים מעני…
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *