ראשי ביקורות\סקירות ביקורות bitLighter: פנס צילום בביקורת

bitLighter: פנס צילום בביקורת

0
0

בתחום הצילום והוידאו כשאומרים “פנס” מתכוונים לרוב לתאורה רציפה מכל סוג כמעט. היום אנו בוחנים פנס שהוא באמת “פנס” – נייד ובעל אותה צורה קלאסית, ועם זאת עוצמתי מאד ובעל איכות צבע גבוהה כיאה למוצר המיועד לתחום הצילום אבל גם עוד כמה הפתעות. הכירו את ה-bitLighter.

את הפנס קיבלנו לפני מספר שבועות לאחר שיחה עם המפתחים (מדובר בחברה קטנה ממזרח אירופה עם צוות של כחמישה איש עם הרבה תשוקה לתחום). מדובר במוצר גדול יחסית (בטח ביחס לכל “פנס” מודרני מבוסס LED), אורכו כ-30 ס”מ והוא שוקל למעלה מחצי ק”ג. לפנס אופציה למיקוד (מה שמכונה בלעז spot/flood) וכפתור עגול בצד הפנס המאפשר שינוי רציף בעוצמת האור. הפנס עשוי כולו ממתכת ואיכות הבניה שלו טובה מאד (רק אל תפילו את הפנס כך שהכפתור יפגע – הוא בולט החוצה ועשוי להישבר).

תכונה ייחודית של ה-bitLighter היא האפשרות להחליף ראשים בכדי לשנות את צבע הפנס. אנו היינו מעדיפים פנס עם טווח צבע משתנה מובנה (אבל כנראה שמדובר בעניין טכני קצת מורכב למוצר ראשון של חברה קטנה). תוכלו לקנות את הפנס עם אחד מחמישה ראשים (הצבעים הזמינים הם 3000K ו-5000K אותם קיבלנו לבדיקה וגם 2700K, 3500K, 4000K ו-5700K). החלפה של הראש היא פעולה פשוטה של הברגה הנמשכת פחות מדקה.

bitlighter 1

בדומה לתאורות האחרות אותן בדקנו כאן בעבר, בחנו בביקורת הנוכחית את עוצמת האור, טמפרטורת האור ודיוק הצבע וכן את חיי הסוללה. את כל הבדיקות הרלוונטיות ביצענו באמצעות ה-Sekonic C700 (נציין מראש כי היו מספר בדיקות עליהן חזרנו פעם נוספת אחרי סיום הביקורת עם תוצאות מעט שונות – עוד על כך מייד).

הבדיקה הראשונה שביצענו הייתה של עוצמת האור והתוצאות מרשימות למדי ב-5000K קיבלנו 2200lux ממרחק של מטר במצב flood וכ-6000lux במצב spot מאותו מרחק (פה מגיע עדכון: אחרי שסיימנו את הביקורת שוחחנו שוב עם המפתחים והם הציעו לנו לערוך את בדיקת ה-spot שוב ולדאוג למרכוז הקרן על החיישן של ה-C700 – זה דרש מספר ניסיונות אבל התוצאה הסופית מרשימה – לא פחות מ-10,000lux).

ערכנו בדיקה דומה עם הראש בטמפרטורה של 3000K וקיבלנו 1830lux במצב flood ו-6160lux במצב spot (כאן באופן מפתיע גם בבדיקה החוזרת לא קיבלנו תוצאה טובה יותר).

מדדנו את טמפרטורת הצבע של שני הראשים והתוצאה הייתה סביב 5400K עבור הראש של ה-5000K (קצת לא מדויק לטעמנו) ו-3350K עבור הראש של ה-3000K (כנ”ל). בכל הקשור לאיכות הצבע של הפנס התוצאות היו חיוביות יותר. ראש ה-5000K הנפיק לא פחות מ-93CRI אם כי אם תבחנו את הצבעים עצמם תגלו שהאדומים והכחולים (R9/R12 בהתאמה) נעים סביב 70-75 בלבד (היינו שמחים לראות תוצאה גבוהה יותר – שני אלו הם כמעט תמיד הקשים ביותר לשחזור על ידי תאורות LED).

5000K במצב Flood

Flood 02 5379K ColorRendering Flood 02 5379K SpectralDistribution

Flood 02 5379K ColorRendering Flood 02 5379K SpectralDistribution

5000K במצב Spot

Spot 03 5304K ColorRendering Spot 03 5304K SpectralDistribution

עם הראש בטמפרטורת ה-3000K קיבלנו 94CRI כללי ואדומים נמוכים במיוחד (66) אבל הכחולים השתפרו משמעותית (84).

עם ראש 3000K (אין הבדל משמעותי בין מצב spot/flood מבחינת הצבע)

SUN 01 3220K ColorRendering SUN 01 3220K SpectralDistribution

לפנס סוללה ייחודית ברת החלפה של חברת פנסוניק בעוצמה של 3400mAh עם צריכה של 17.5W והיא מספיקה באופן רשמי לכשעתיים עבודה (מן הבדיקות שלנו מדובר בנתון הקרוב למציאות). שימו לב כי הפנס מתחמם מאד בעת הפעלתו – בעיקר באזור הראש אבל גם גוף הפנס לא נותר קר. היינו ממליצים להשתמש במחזיק המגיע עם הפנס ולא לאחוז אותו ביד לפרקי זמן ארוכים.

Knob

יתרון חשוב של הפנס – הוא מתוכנן לעבוד כשהוא מחובר לחשמל והוא אכן מגיע עם מטען אשר מאפשר עבודה רציפה במשך שעות. הבעיה היחידה היא שלפנס מנגנון כיבוי עצמי בעת התחממות ייתר – ובישראל ובקיץ במיוחד נתקלנו בכך לא פעם אחרי שעה או יותר של עבודה רציפה. היתרון היחיד הוא שגוף המתכת גם מתקרר מהר יחסית אז קחו זאת בחשבון.

אם אתם תוהים מה בעצם הצורך בפנס הגדול והמסורבל הזה ביחס לפנסים “רגילים” איכותיים יש לנו תשובה בשבילכם. לאחרונה רכשנו (לצרכים לא צילומיים) את ה-Nitecore MH23 tactical flashlight פנס קטן ורב עוצמה זה מספק על הנייר את אותה עוצמת הארה כמו ה-bitLighter ועולה משמעותית פחות. מדוע אם כן לא להשתמש בו (או בדגמים דומים של יצרניות אחרות)?

ראשית כפי שציינו כבר ה-bitLighter נועד לעבודה כשהוא מחובר לחשמל (ה-Nitecore יודע להיטען מ-USB אבל איננו מסוגל לפעול כשהוא מחובר למקור כוח). מעבר לכך ההבדל המשמעותי ביותר הוא באיכות הצבע של ה-Nitecore (שה-LED המובנה שלו מגיע בטמפרטורה של כ-6000K). לפנס CRI של 68 עם מספר רב של צבעים מתחת ל-60 – לא משהו שתרצו להשתמש בו לצילום כלשהו בו לצבע יש משמעות.

ה-MH-23 של Nitecore – לא “פנס צילומי”

SUN 06 6005K ColorRendering SUN 06 6005K SpectralDistribution

SUN 06 6005K SpectralDistribution SUN 06 6005K ColorRendering

מהצד החיובי בבדיקה שלנו ה-Nitecore סיפק לא פחות מ-12,500lux – כך שברור למדי כי בחברה מיקדו את העבודה על הפנס ביצירת עוצמת אור מקסימאלית אבל לא באיכות האור.

עוד הבדל חשוב המדגיש את היתרונות של ה-bitLighter נוגע לאביזרים. לפנסים רגילים אין לרוב אביזרים “המעצבים” את האור משום שאין בכך צורך (המקסימום שתמצאו הוא זום – כפי שיש ב-bitLighter אבל אין ב-Nitecore למרות שקיים בחלק מן הפנסים הרגילים בשוק). ל-bitLighter יש דווקא מספר אביזרים שימושיים באופן מפתיע – הראשון הוא barn doors – החיבור שלהם לפנס מודפס בתלת מימד אבל הדלתות עצמן עשויות מתכת. הדלתות שימושיות מאד ומאפשרות ליצור פסי אור דקים – בהחלט תוספת יצירתית מעניינת לסטילס ווידאו. עוד אביזר שנשלח אלינו (אם כי לא נמכר רשמית על ידי החברה אבל ניתן להדפיסו בתלת מימד אם יש לכם גישה למדפסת – עניין לא יקר בימינו) הוא קונוס (snoot). הוא מאפשר למקדם את האור לעיגול ויכול להיות שימושי אם תרצו מירכוז מקסימאלי של האור לנקודה קטנה.

יש מספר שיפורים שהיינו רוצים לראות בגרסה הבאה של האור (הנמצאת בימים אלו בפיתוח). ראשית היה נחמד אם היה חיבור 1/4″ על גוף הפנס עצמו במקום הצורך להשתמש בקלמפ המגיע עם הפנס. היינו שמחים לראות שיטה טובה יותר לחיבור אביזרים (כרגע האביזרים הקיימים פשוט מתלבשים על החלק הקדמי וג’לים למשל מחברים פשוט באמצעות גומי – מתאם כלשהו עם הברגה היה עושה עבודה טובה יותר ובעיקר נראה מעט פחות כמוצר DIY). היינו רוצים לראות גם חיווי מצב סוללה ובאופן אידאלי תאורה עם טמפרטורה משתנה (ללא החלפת ראשים) ושיפור מסוים ב-R9/R12. שוחחנו על כך עם החברה והם בהחלט מודעים לכל הנקודות הללו.

bitligther 2

מה באשר למחיר? ה-bitLighter איננו זול במיוחד – $250 (באמזון המחיר נתון לשינויים) עם עוד כ-50 דולר לכל ראש ו-44 דולר ל-barn doors. אם יש לכם צורך במוצר הייחודי למדי הזה ואתם יכולים לעמוד במחירו – הוא בהחלט מומלץ.

bitLighter – פנס ייחודי בביקורת – סרטון מתוך אתר הבת בשפה האנגלית שלנו LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *