ראשי ביקורות\סקירות ביקורת עדשה: Veydra Mini Prime 35mm T2.2

ביקורת עדשה: Veydra Mini Prime 35mm T2.2

0
0

תערוכת הקולנוע/וידאו הגדולה בלאס ואגס – NAB 2018  הסתיימה (עוד ידיעות על מוצרים מעניינים שהוכרזו במסגרתה בהמשך השבוע ובאתר הבת LensVid), וזאת היא הזדמנות טובה להביא בפניכם ביקורת על מוצר אותו בדקנו מוקדם יותר השנה – עדשת CINE (מהמילה Cinema) של חברת Veydra.

עד היום היו הרוב המוחלט של עדשת Cine המיועדות לצילום קולנועי (וגם לצלמי וידאו מקצועיים – במיוחד כאלו העושים שימוש במערכות follow focus), היו גדולות, כבדות ומסורבלות מאד (שלא לדבר על יקרות – אלפים רבים של דולרים ויותר). לצלמי קולנוע הוליוודיים עם מצלמות ענק יקרות אין שום בעיה לעשות שימוש בסוג כזה של עדשות, אבל בשנים האחרונות מגיעות לשוק יותר ויותר מצלמות קטנות, קלות (וזולות) בעלות יכולות צילום גבוהות שמתאימות לצלמי וידאו, צלמי קולנוע עצמאיים והפקות קטנות ובינוניות. עבור כל אלו אין היגיון ברכישת עדשות שעלותן גבוהה פי כמה ממחיר המצלמה ובעיקר בעדשות גדולות וכבדות מאד שאינן מאפשרות איזון נכון עם גוף המצלמה.

בכדי להתגבר על מגבלות אלו השיקה לפני כארבע שנים חברת Veydra האמריקנית ליין שלם של עדשות Cine למצלמות חסרות מראה שהן קטנות, קלות ובעלות תג מחיר זול יחסית (פחות מ-1000 דולר) עם התאמה לעבודה עם follow focus וטבעת פוקוס בעלת throw ארוך במיוחד. העדשות הושקו במקור כחלק מפרויקט קיקסטרטר שזכה להצלחה לא מעטה והן נמכרות מאז עבור מגוון תושבות – כולל מיקרו 4/3 C-Mount, סוני FZ, וסוני E (זאת האחרונה היא גם התושבת אותה קיבלנו לבדיקה מהיבואן הישראלי של העדשה). בליין של וידרה כיום 7 עדשות פריים שונות (כולן ידניות) וכולן בעלות צמצם T.2.2 פרט לעדשת ה-19 מ”מ בעלת צמצם T2.6) באורכי מוקד של 12,16,19,25,35,50 ו-85 מ”מ.

Veydra mini prime 35mm review in the hand

העדשה אותה אנו קיבלנו לבדיקה היא ה-Veydra Mini Prime 35mm T2.2, ואנו נתחיל מהמאפיינים הפיזיים של העדשה:

  • איכות בנייה – הוידרה בנויה מצויין – כולה עשויה מתכת ומרגישה כמורכבת ממקשה אחת (כולל מעין מגן שמש קצר – ראו בהמשך). כמובן שלא ניתן להשוות את איכות הבנייה שלה לעדשות קולנוע מקצועיות שעלותם אלפים רבים של דולרים אבל עבור קהל היעד – ספק אם תשמעו תלונות כלשהן.
  • גודל ומשקל – אחת מנקודות החוזק של העדשה היא כמובן הגודל והמשקל שלה – אלו נמוכים מאד בהשוואה למרבית עדשות ה-CINE בשוק. אורכה של העדשה 11 ס”מ ומשקלה 550 גרם בלבד – בהחלט קומפקטית ביותר.
  • טבעות – לעדשה זוג טבעות – טבעת פוקוס וטבעת צמצם שתיהן עם שיניים (0.8 סטנדרטיות בתעשיה) מותאמות לעבודה עם follow focus. העדשה מגיעה בגרסה מטרית אותה קיבלנו (יש גם גרסה עם רישום באינצ’ים) עם ציון מרחקים בצבע צהוב בולט וברור. עוד על הטבעות מייד.
  • מגן שמש – לעדשה אין מגן שמש נפרד אבל מבנה העדשה הוא כזה שהיא כוללת מעין מיני מגן שמש טבעי (בין השאר משום שהאלמנט הקדמי של העדשה נמצא במיקום פנימי מאד יחסית ולכן אין סיכוי רב לשרוט אותו בטעות). אנו נראה בהמשך האם מבנה זה גם מועיל כנגד החזרי אור.

ביצועים

  • פוקוס – כל עדשות סדרת ה-mini prime של וידרה הן עדשות ידניות ול-35 מ”מ יש טבעת פוקוס בעלת סיבוב (throw) של כ-300 מעלות (הרבה מעבר לרוב עדשות הסטילס, כולל מרבית עדשות הסטילס הידניות). טבעת הפוקוס נוחה לעבודה (כך גם טבעת הצמצם שהיא כמובן חלקה וללא קליקים). אנו רצינו לנסות את העדשה עם מערכת follow focus חשמלית קטנה חדשה שהייתה אמורה להגיע אלינו לביקורת אבל ההשקה שלה התעכבה ולצערנו לא הזדמן לנו לבדוק את צורת העבודה איתה בביקורת זו.
  • נשימה – נושא שאנו לא נוטים לבדוק לרוב בעדשות סטילס הוא נשימה (באנגלית Focus breathing). מבלי להיכנס לדיון טכני מידי, נשימה הוא מונח המתייחס לשינוי הפריים במהלך טווח הפוקוס. עדשה שיש לה נשימה תשנה את הפריים (למעשה תבצע “זום פנימה/החוצה”) במעבר ממיקוד למרחק הקצר ביותר שלה העדשה למיקוד לכיוון קצה טווח הפוקוס. בעדשות סטילס הדבר לרוב איננו מהווה בעיה משמעותית, אבל בוידאו יכולות להיות לכך השלכות בעת צילום סצנות בהן משנים את המיקוד. המטרה של חלק מן היצרניות האיכותיות של עדשות קולנוע מקצועיות היא להעלים (או לפחות לנסות לצמצם ככל האפשר) את נושא הנשימה. לא מדובר במשימה טכנית פשוטה מסתבר ולרוב הדבר מושג בעדשות יקרות מאד. בכל מקרה כפי שניתן לראות בתמונות למטה ובסרטון הביקורת, לוידרה שבדקנו יש בהחלט נשימה משמעותית.

מיקוד על אובייקט מרוחק – שימו לב לרוחב הפריים (החצים)

focus breathing 1

מיקוד על אובייקט קרוב (שימו לב לחיצים ולמיקום התאורה הקטנה בתמונה – כעת נצמדת לצד ימין של הפריים – השינוי היחיד הוא בפוקוס – המצלמה לא זזה)

focus breathing 2

  • חדות – אנו עשינו שימוש בעדשה בתושבת ה-E עבור מצלמות סוני (על הסוני A6500) והשוונו את התוצאות לשתי עדשות 35 מ”מ מהירות אחרות – ה-Sony E 35mm f/1.8 OSS וה-Samyang 35mm f/1.2 (ביקורת בקרוב). התוצאות הרשימו אותנו מאד אפילו בצמצם פתוח ולכל רוחב הפריים כפי שתוכלו לראות בעצמכם בתמונות הבאות.

שלוש עדשות – השוואה במרכז הפריים: וידרה מימין (T2.2), סוני 35 מ”מ במרכז (F/1.8) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/1.4 – ההשוואה הנ”ל לא ממש מדויקת כי הצמצמים שונים אבל בהמשך ההשוואה מדויקת יותר)

wide open center

השוואה בפינת הפריים: וידרה מימין (T2.2), סוני 35 מ”מ במרכז (F/1.8) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/1.4) – לחצו להגדלה

wide open side

השוואה במרכז הפריים: וידרה מימין (T2.8), סוני 35 מ”מ במרכז (F/2.8) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/2.8) – לחצו להגדלה

F 2 8 CENTER all

השוואה בצד הפריים: וידרה מימין (T2.8), סוני 35 מ”מ במרכז (F/2.8) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/2.8) – לחצו להגדלה

F 2 8 side all

השוואה במרכז הפריים: וידרה מימין (T4), סוני 35 מ”מ במרכז (F/4) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/4) – לחצו להגדלה

F 4 center all

השוואה בצד הפריים: וידרה מימין (T4), סוני 35 מ”מ במרכז (F/4) וסאמיאנג 35 מ”מ f/1.2 (בצמצם f/4) – לחצו להגדלה

F 4 side all

  • עיוות כרומטי – לא זיהינו עיוות כרומטי (CA) באף אחת מהתמונות שלנו.
  • החזרים – כפי שניתן לראות בסרטון הביקורת שצילמנו בהמשך, מגן השמש המובנה (למעשה המבנה הפנימי של האלמנט הקדמי בתוך גוף העדשה) אולי מסייע למנוע שריטות אבל לא ממש עוזר בכל הנוגע להתמודדת עם החזרים (flare). אפשר להניח שאולי גם ציפויים טובים יותר היו עוזרים במקרה זה.
  • האפלת פינות – כפי שניתן לראות בבירור בתמונות בהמשך, על מצלמת הבדיקה שלנו (כאמור, סוני A6500), בצמצם פתוח (T2.2) יש לעדשה האפלה ברורה בפינות. סגירה של הצמצם משפרת את המצב אבל אפילו ב-T4 עדיין יש מידה קלה של האפלה. אין ספק שהעדשה לא תוכננה לכיסוי מלא של חיישני APS-C, אלא עבור חיישנים קטנים יותר.

האפלת פינות בצמצמים שונים – שימו לב להאפלה המשמעותית ב-T2.2/T.28 (צולם עם סוני A6500)

T2 2 T 2 8 T 4

  • עיוות חבית – כפי שניתן לראות בתמונת הבדיקה שלנו, לעדשה אין עיוות חבית נראה.

אין עיוות חבית (או עיוות הופכי)

barell

  • בוקה – כפי שניתן לראות בתמונה למטה עיגולי הבוקה נוטים לצורת אליפסה. ניתן להבחין גם באופי הטשטוש של הרקע (אנו לא נוטים לחלק ציונים בנושא זה – מדובר בעיקר בעניין אסתטי – תשפטו בעצמכם).

הבוקה – שימו לב לאופי הטשטוש של הרקע ולכדורי האור המאורכים

bokeh T2 2

סיכום

אנו יוצאים מהביקורת של ה-Veydra Mini Prime 35mm T2.2 ברגשות מעורבים מעט. מצד אחד מדובר בעדשה בעלת איכות בנייה מצויינת, קטנה מאד וקלה למדי, עם כיתוב מרחקים בולט וברור, עם focus throw ארוך ומדויק ואולי חשוב מכל – חדות מעולה על פני כל הפריים גם בצמצם פתוח (אם כי ראוי לזכור כי מדובר ב-T.2.2 בלבד כשעדשות 35 מ”מ מגיעות גם עם צמצמים פתוחים בהרבה – הן לסטילס והן לוידאו).

וידרה 35 מ”מ T.2.2 – קטנה, קומפטית וחדה – לצלמי מיקרו 4/3

Veydra mini prime 35mm review b and w

מצד שני, לעדשה יש אפקט נשימה מאד בולט, היכולת שלה להתמודד עם החזרים (מתאורה קדמית חזקה) איננה מן המשובחות, אבל אולי החיסרון הגדול ביותר עבורנו (כמשתמשי סוני), לעדשה יש האפלת פינות מאד משמעותית בצמצם פתוח (למעשה עד T4 לערך ניתן לראות רמה ברורה של האפלה בפינות על חיישני APS-C).

הזדמן לנו לשוחח עם וידרה בנושא האפלת הפינות והתשובה שקיבלנו הבהירה את העניין מעל לכל ספק – ליין הוידרה הנוכחי תוכן במקור עבור חיישני מיקרו 4/3. ההתאמה לתושבת E של סוני הגיעה כנראה לבקשת המשתמשים אבל העדשה מעולם לא תוכננה לכסות חיישני APS-C ולכן ההאפלה הברורה בפינות. אנו יכולים רק לקוות שוידרה ישכילו בהמשך להשיק ליין דומה של עדשות שיתוכננו מראש לכסות חיישני APS-C (או סופר 35) ואולי גם ישפרו את נושא הנשימה.

בכל הנוגע למחיר, בחו”ל המחירים עומדים על 950-1000 דולר (תלוי בתושבת). כאשר אנו לוקחים בחשבון שעדשות CINE של החברות המובילות מתחילות מרמות מחירים של פי 4 לערך ויותר (גם אם לא מדובר בהשוואה נכונה לגמרי), המחיר של הוידרה בהחלט הגיוני ואפילו נמוך יחסית. באשר להמלצה שלנו – אם אתם מצלמים עם מצלמה בעלת חיישן מיקרו 4/3 וזקוקים לעדשה איכותית לוידאו/קולנוע עם “שיניים” לעבודה עם follow-focus אנו בהחלט יכולים להמליץ על הוידרה 35 מ”מ (כל עוד אתם לוקחים בחשבון את נושא הנשימה וההתמודדות עם אור ישיר). לעומת זאת אם אתם מצלמים עם מצלמות בעלות חיישני APS-C – אנו מציעים שתדלגו על העדשה (אלא אם אתם חובבים מושבעים של האפלת פינות או מתכננים לצלם בצמצמים סגורים יחסית).

אנו ורצים להודות לוידרה ישראל על השאלת העדשה לביקורת – מחירה של העדשה בארץ 4000 ש”ח כולל מע”מ.

ביקורת הוידאו שלנו על עדשת ה-Veydra Mini Prime 35mm T2.2 (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid)

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *