מזה שנים שתחום הצילום הופך להיות יותר ויותר פופולארי. הורדת מחירי המצלמות, נגישות אפשרויות הצילום מניידים למיניהם, התרחבות  אתרי הצילום ברשת והרשתות החברתיות, אשר מעודדות צילום ומשתפות בתמונות בזמן אמת, יצרו ביקוש רב יחסית, לקורסים וסדנאות צילום ובתוך כך, גדל גם ההיצע של מארגני  הלימודים, הקורסים לסוגיהם וההדרכות בתחום.

לימודי הצילום המוסדיים, המיועדים בעיקר לרכישת מקצוע, הינם מקיפים וארוכים (נמשכים לרוב מספר שנים). אך לא  בהם נדון כאן. הפעם נתמקד ברשותכם במרביתו של השוק, כלומר בחובבי צילום המעוניינים להתקדם ולהקנות לעצמם ידע נוסף על ידי השתתפות בקורסים\השתלמויות וסדנאות.

DSC_0063צ (Large)

הקורסים הנלמדים כוללים בין היתר: קורסי מתחילים, קורסי מתקדמים לסוגיהם, תאורת סטודיו וחוץ, צילומי נוף, צילומי אופנה, מאקרו, עיבודי תמונה, צילום וידאו ועוד . הקורסים מאופיינים בדרך כלל במפגשים  חד שבועיים של כ- 3 שעות ובסדרי גודל של 10-20 מפגשים לקורס.

DSC_0337מ (Large)

פלח נרחב נוסף בהיצע, הינם ההשתלמויות\הסדנאות הקצרות. אלו כוללות בדרך כלל  מספר מפגשים מצומצם והן נערכות במגוון נושאים לרבות: צילומי לילה, צילומי מזון, נוף, בעלי כנף, מאקרו, מחול, עירום אמנותי, טקסי עדות, צילומי רחוב ועוד.

DSC_0402מ (Large)

כדאי להזכיר גם את מפגשי הצילום החד פעמיים, אם כי בהם מרבית הפעילות מתרכזת בצילום עצמו והתועלת הלימודית, זניחה יחסית.

DSC_0441צ (Large)

קטגוריה נוספת הינה טיולי צילום  (בעיקר בחו”ל) המשלבים הדרכה ספציפית ומאפשרים טיול ממוקד באזור גיאוגרפי נתון, לשם צילומים מרוכזים של חבל ארץ ייחודי, תופעת טבע, נופים, בעלי חיים, סגנון אדריכלי וכ”ו.

DSC_0864צ (Large) (2)

כאשר נרצה לבחון את השתתפותנו  בטיולי צילום  (כאמור בעיקר בחו”ל), נוכל לקבל הערכה יותר מפוקחת, לגבי התועלת הצפויה למול המחיר המבוקש באמצעות בדיקה והשוואה של עלויות מחיר של טיול דומה ללא הדרכת הצילום. לא זה המצב בקורסים ובסדנאות, שם ההערכה פחות פשוטה וקיימות לא מעט התלבטויות, הקשורות לתוכן הספציפי, לרמת ההדרכה, למשך הזמן  ולתמחור השונה. כלומר גם באם החלטנו להשקיע  בלימוד של נושא\ים במסגרת מובנית של קורס, עדיין ההתלבטות בין האלטרנטיבות אינה פשוטה.

DSC_0924צ (Large)

ברור שמחיר גבוה אינו תמיד ערובה לטיב הקורס. המחיר מושפע מעבר למוניטין ואחוזי הרווח המבוקשים, גם מרמת המדריכים, המיקום, הארגון והפרסום, הציוד וכמובן גם קשור למספר השעות הכללי. מכאן לדעתי כדאי להיות ערים למספר פרמטרים:

  1. התאמת הקורס\סדנא לצרכינו – ברור שלא נרשם לסדנא על צילומי אוכל, באם הנושא לא מעניין מבחינתנו. אבל גם כשאנחנו משווים הצעות דומות ומעניינות, כדאי להתעמק בסילבוס, במדריכים (ניסיון, מוניטין, עבודות) ולבקש הבהרות נוספות מהמארגנים, כדי להשתלם במסגרת הכי מתאימה עבורנו.
  2. ביקורת הצילומים במסגרת הקורס – זהו תהליך נחמד, בו כל אחד מקבל התייחסות לצילומיו ומשתתף בהערות לצילומי אחרים. הבעיה היא שעקומת הלימוד הולכת ויורדת במהירות, לאחר סקירה של מספר צילומים בודדים. מכיוון שאנו משלמים על זמן, כדאי לבדוק כמה זמן מושקע בכך ולטעמי ביקורת של מעל חצי שעה, ולכל היותר 45 דקות במקרה של כיתה גדולה, הופכת להיות בלתי יעילה ואת הזמן מעבר לכך, היה כדאי לנצל ללימוד מעשי או תיאורטי, של נושא חדש.
  3. תולדות הצילום ו\או ניתוח עבודות של צלמים מפורסמים –  זהו פרק שנכלל בלא מעט קורסים, הנושא מעניין וחשוב, אבל אנחנו משלמים על זמן וכולנו יכולים לקבל או למצוא את מרבית המידע ברשת ולרוב בהרחבה רבה יותר. למעט מקרים יוצאי דופן, הייתי מעדיף שהחלק הזה בקורס, לא יתפוס נתח משמעותי מזמן הלימוד.
  4. זמן לצילום מעשי – גם הצלם המוכשר ביותר לא נולד עם מצלמה ביד. כמות הזמן בה נצלם ונקבל משוב בזמן אמת ממדריך (מקצועי), הינה מהותית להטמעת החומר הנלמד. לדעתי ככל ששעות הצילום המעשי בהתאמה לנושאים  הנלמדים, רבות יותר, כך ייטב.
  5. אתרי הצילום המעשי – אומרים שבנדל”ן הכי חשוב הוא המיקום. גם בצילום הוא מאוד חשוב. כדאי לבחון ולהשוות גם את המיקום שבו מתבצע הצילום המעשי, מהבחינה הויזואלית ומבחינת האפשרויות היצירתיות שהוא מקנה.
  6. מספר התלמידים – ככל שמספר התלמידים בקורס קטן יותר כן ייטב, גם מבחינת  זמן הצילום, נוחות הצילום ומשך זמן ההדרכה הפרטנית של המדריך או המדריכים.
  7. מחיר –  פרמטר מובן מאליו. רק תשתדלו להשוות דברים דומים ולשערך מבחינתכם את ההבדלים הקיימים כפי שפורטו בסעיפים הקודמים.

 עד כאן בנוגע לקורסי צילום מעשיים. מהצד השני, הרשת היא גן עדן לחובב הצילום האוטודידקט. שפע של מאמרים, כתבות וסרטונים על כל תחום וכל נישה ובמגוון אפשרויות. בנוסף קיימים לא מעט פורומים המאפשרים קבלת משובים על תמונותיכם ומהם ניתן לדלות את הדברים הרלוונטיים עבורכם מהבחינה המקצועית.

DSC_1001צ (Large)

לסיכום, בין אם תבחרו בלימוד עצמאי, הדרכה ספציפית (כולל האפשרות להתמחות אצל צלם מקצועי), או תצטרפו למסגרת לימודית מסודרת של קורס\סדנא, אתם מכירים הכי טוב את מידת התאמתכם לנושא  ואת האילוצים הקיימים. בכל דרך בה תבחרו ותשקיעו, תוכלו  להטמיע ידע מקצועי,  כדי שתהפכו את הצילומים שלכם לטובים יותר,  תוך פיתוח ראיה ייחודית וביצועים שילכו וישתפרו.

DSCמ_0286מצ (Large)

הכותב: עמי חסון – הכתבה מתבסס על כתבת משנה בבלוג blogami.co.il העוסק במגוון נושאים הקשורים לצילום.

  • DSC 5161m6

    עמי חסון: צילום עירום אמנותי

    לפני שנתחיל: כרקע למאמר זה ברצוני להזכיר, כי העירום באמנויות חזותיות כמו ציור או פיסול, קי…
  • Main2 Ami

    קליק עם משמעות

    שמי עמי חסון ועד לשנת 2010 צילמתי בעיקר שמחות משפחתיות, טיולים וכ”ו כתיעוד בלבד. גם …
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב זווית אישית

3 תגובות

  1. Avatar

    רועי שמש

    15/01/2014 ב 11:17 PM

    אהבתי מאוד לקרוא את הכתבה וכן נהנתי מהצילומים היפים

    השב

  2. Avatar

    הראל

    15/01/2014 ב 11:23 PM

    צילומים בהחלט מיוחדים – מרשים
    הכתבה בהחלט מלמדת ועשתה לי ״סדר״….

    השב

  3. Avatar

    ראובן דור

    17/01/2014 ב 10:48 AM

    צילומי הגלישה יפים מאוד. מכיר את נושא הכתבה מתוך קריאה שוטפת בבלוג.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *