יום אחד זה קרה, נדבקתם בחיידק. משהו התחיל לפעום ולבעור בכם. אתם לא יודעים מתי ואיך זה קרה אתם רק יודעים שהחלטתם לאמץ תחביב חדש. פתאום המצלמה הקומפקטית שקניתם לילד לכבוד הבר-מצווה לא מספיק טובה. החלטתם להיכנס בסערה אל עולם הצילום, אולי אפילו ללמוד בקורס צילום, אבל לפני הכל תצטרכו להצטייד בציוד מתאים. במסגרת עבודתי עם תלמידים בקורסי צילום אני פוגש תלמידים רבים שמרגישים בעיקר אבודים נוכח שלל האפשרויות. מאיפה מתחילים? איך בוחרים? במדריך שלפניכם ננסה לארגן מעט את  הדברים ולסייע לכם לבחור את הציוד לו אתם זקוקים.

מקובל לחלק את עולם המצלמות הקונבנציונליות לשלוש משפחות עיקריות: מצלמות קומפקטיות (Point and Shoot), מצלמות אולטרה-זום (מכונות גם דמוי SLR) ומצלמות רפלקס (בשמן המלא DSLR-Digital Single Lens Reflex). במדריך הנוכחי נתמקד בעיקר בסוג המצלמות השלישי.

מצלמות קומפקטיות (Point and Shoot) – כפי ששמן מעיד עליהן, אלו הן מצלמות קטנות וקלות במיוחד המיועדות בעיקר לשימוש אוטומטי והן מאפשרות גם למי שאין ידע בצילום להגיע לתוצאות סבירות.

בשנים האחרונות הוסיפו היצרניות גם דגמים קומפקטיים מתקדמים הכוללים אפשרויות שליטה וכיוונון ידניות.

עלות מצלמה קומפקטית:

מצלמה קומפקטית בסיסית – 400-1000 ש”ח.

מצלמה קומפקטית מתקדמת – 1500-3000 ש”ח.

לגדול מעבר לקומפקטית (צילום: אופיר אילוז)
compact camera

מצלמות אולטרה-זום (דמוי SLR) – דרגת הביניים בין המצלמות הקומפקטיות לבין מצלמות הרפלקס. המצלמות במשפחה זו הן לרוב גדולות וכבדות יותר מן המצלמות הקומפקטית וקרובות בגודלן ובמשקלן למצלמות הרפלקס ברמת כניסה (עם עדשה קטנה). יתרונן הבולט על המצלמות הקומפקטיות מתבטא ביכולת לשליטה ידנית כמעט בכל פרמטרי הצילום וביכולת הזום שלהן המגיעה לרמת הגדלה גבוהה מאד. גודל החיישן, שהוא אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על איכות התמונה המתקבלת ועל היכולת לצלם בתנאים של תאורה חלשה, קטן משמעותית מזה של מצלמות רפלקס ודומה לזה המצוי במרבית המצלמות הקומפקטיות.

למי מיועדות מצלמות האולטרה זום? ישנן שתי סיבות עיקריות שיגרמו לכם לקנות מצלמת אולטרה זום. הראשונה היא התקציב העומד לרשותכם, השנייה היא מימדי המצלמה. בסכום כזה לא תוכלו בדרך כלל לקנות מצלמת רפלקס ועדשה סבירה (אם כי לעיתים ניתן למצוא מציאות בלוחות יד שנייה). אם אתם מוגבלים מבחינת המשקל אותו אתם רוצים או יכולים לשאת, או סתם לא רוצים להסתובב עם מצלמה ועדשות ולהתחיל לדאוג לשמירה על הציוד (למשל בטיול ארוך) מצלמת אולטרה-זום יכולה להיות פשרה סבירה.

עלות מצלמת אולטרה זום:

מצלמת אולטרה זום בסיסית – 800-1500 ש”ח.

מצלמת אולטרה זום מתקדמת – 1500-2500 ש”ח.

מצלמות רפלקס (DSLR) – אם עברתם את משוכת התקציב והממדים, הגעתם לקבוצת מצלמות הרפלקס. מצלמות אלו הן בעלות חיישן גדול משמעותית מזה המצוי במצלמות הקומפקטיות ובמצלמות האולטרה זום, דבר המאפשר להן להגיע לאיכות תמונה ובעיקר לרגישות גבוהה יותר לאור. מצלמות הרפלקס מאפשרות שליטה מלאה בכל פרמטרי הצילום ולכן אידיאליות למי שמתכוון ללמוד צילום בכל רמה.

ניתן לחלק את מצלמות הרפלקס לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. מצלמות כניסה (Entry level) – מצלמות לצלמים מתחילים וחובבים.
  2. מצלמות ברמת הביניים/חצי מקצועיות (Mid-Range/Prosumer) – מצלמות לחובבים מתקדמים ומצלמות המשמשות לעיתים כגוף משני לצלמים מקצועיים.
  3. מצלמות מקצועיות (Professional) – המיועדות לצלמים המתפרנסים מצילום.

ישנם לא מעט הבדלים בין מצלמות המצויות בקבוצות השונות למרות שלעיתים חלקם עשוי להיטשטש בעת מעבר בין דורות של מצלמות. בין השאר קיימים הבדלים בגודל החיישן (מצלמות מקצועיות כוללות לרוב חיישנים גדולים בפורמט המקביל לזה אשר היה מצוי במצלמות 35 מ”מ אנלוגיות, בעוד ששתי הקבוצות הנמוכות יותר כוללות לרוב חיישנים קטנים יותר). ניתן למצוא הבדלים בסוג ואיכות העינית האופטית, בגודל המצלמה ובמספר וסוג כפתורי השליטה. כמו כן ישנם הבדלים הנוגעים לקיומו של מסך תצוגה עילי (מצוי במצלמות מדרגת הביניים ומעלה ומסייע מאד לזהות במבט קצר מגוון רחב של הגדרות במצלמה), היכולת לחבר עזרים שונים (דוגמת גריפים המאפשרים הוספת סוללה נוספת וצילום אנכי נוח יותר), מהירות ההפעלה ומהירות הצילום, רגישות (ISO), עמידות לרטיבות ואבק ולעיתים גם ברזולוציה (אם כי זו איננה בהכרח מדד לשיוך מצלמה לקבוצה זו או אחרת).

מצלמה רפלקסית – כל אחד יכול (צילום: עידו גנוט)

Camera Guide 1

בשנים האחרונות הופיעה קבוצה נוספת של מצלמות בעלות עדשות מתחלפות אשר אינן מצלמות רפלקסיות קלאסיות. מצלמות אלו טרם זכו לכינוי מוסכם, אנו נכנה אותם מצלמות חסרות מראה (באנגלית לעיתים mirrorless interchangeable lens camera ובקיצור MILC או electronic viewfinder interchangeable lens ובקיצור EVIL – שמות אחרים קיימים גם כן). מצלמות אלו דומות מאד למצלמות רפלקסיות אך חסרות מספר רכיבים ובניהם המראה דבר אשר מאפשר ליצרניות להקטין את גודלן ומשקלן. מצלמות אלו שייכות לרוב לקבוצת מצלמות הכניסה או מצלמות הביניים והעדשות התואמות להן אינן תואמות בהכרח לאלו של מצלמות רפלקסיות רגילות (גם אם מדובר באותו היצרן).

חסרת מראה אך חיננית (צילום: אופיר אילוז)

mirrorless camera

עלות מצלמת רפלקס:

מצלמת כניסה – 2000-4000 ש”ח.

מצלמה ברמת הביניים – 4000-7000 ש”ח.

מצלמה מקצועית – 10,000 ש”ח ומעלה.

עדשות:

במקרה של מצלמות קומפקטיות ומצלמות אולטרה זום העדשה הינה חלק אינטגראלי מן המצלמה. במקרה של מצלמות רפלקסיות העדשה נרכשת בנפרד (או כחלק מקיט הכולל מצלמה ועדשה). כל צלם מקצועי יאמר לכם כי העדשה חשובה לפחות כמו המצלמה (אם לא יותר) ולכן כאשר אתם מחלקים את תקציב הרכישה שלכם עבור מצלמה רפלקסית אנו ממליצים להקצות עבורה סכום משמעותי (קשה לספק אחוז מדויק אבל כלל אצבע יכול להיות כי בכל מקרה של עדשה שאיננה עדשת קיט בסיסית ראוי להקדיש לפחות שליש מן התקציב לרכישת עדשה. המהדרין יקדישו חצי ואף יותר).

המבחר העצום של עדשות (במאגר הנתונים של MegaPixel קיימות למעלה מ-400 עדשות שונות) הופך את משימת בחירת העדשה לקשה במיוחד. בכדי לדעת איזו עדשה לבחור חשוב לדעת מהו סגנון הצילום (נוף, טבע, פורטרטים וכו’) ומהו התקציב. במידה ואתם מתחילים את דרככם הצילומית ואינכם יודעים בדיוק מה אתם רוצים לצלם, או שאתם מעוניינים לצלם מגוון רחב של סגנונות אך אינכם יכולים להרשות לעצכם לרכוש עדשה ייעודית עבור כל סגנון, תוכלו לרכוש עדשה יחידה אשר תשמש אתכם לצילום כללי (מכונה לעיתים עדשת All Around). עדשת זום כזו מכסה טווח גדול של אורכי מוקד (לדוגמא עדשת 18-105 מ”מ או 18-200 מ”מ) ותאפשר לכם גמישות מירבית. עדשות אלו מספקות טווח אופטי ארוך יותר מעדשות הקיט הרגילות המגיעות עם חלק ממצלמות הכניסה (לרוב עדשות 18-55 מ”מ), אך בדומה לעדשות הקיט גם עדשות אלו מוגבלות באופן יחסי בכל הנוגע לצמצם.

MegaPixel תפרסם בקרוב מדריך רכישה מפורט העוסק בבחירת עדשות.

עלות עדשה:

עדשת קיט – כלולה לעיתים במחיר המצלמה (עדשה בסיסית) – עד כמה מאות ש”ח.

עדשת All around – 1000-4000 ש”ח.

עדשה או מפלצת (קרדיט: אופיר אילוז)

sigzilla

היכן לרכוש?

בפני המעוניינים לרכוש מצלמה עומדות אפשרויות רבות – בחנות פיזית או באינטרנט, בארץ או בחו”ל, דרך יבואן רשמי או אפור ועוד. בטרם תשלפו את הארנק חשוב להבין את היתרונות והחסרונות שבכל אחד מאפיקי הרכישה.

חנות פיזית/חנות מקוונת – חנויות פיזיות מאפשרות ללקוח יתרון בכך שלפחות עבור חלק מן הדגמים (וחלק מן החנויות) ניתן להגיע ולנסות את המוצר בחנות. חשוב לחוש את המצלמה, המבנה, הארגונומיה והמשקל ולראות האם היא נוחה לכם. מה שנראה קטן ברשת עשוי להתגלות כגדול במציאות ולהפך. קשה להעריך לעומק את נוחות הממשק של המצלמה אם לא התנסיתם בה (או במצלמה דומה) בעבר אך אפשר לזכות להתרשמות ראשונית בחנות. חנות מקוונת לא יכולה להציע שירות דומה ולרוב גם תתקשו יותר לברר פרטים לעומק מול המוכר בחנות מקוונת. יחד עם זאת המחירים עשויים להיות זולים יותר (אם כי לא בהכרח) ולכן אם אתם יודעים בדיוק מה אתם רוצים חנות מקוונת יכולה להיות הבחירה העדיפה. בכל מקרה תמיד חשוב להשוות מחירים לפני הקנייה.

חנות צילום או אתר (קרדיט: sfgamchick)

camera shop by sfgamchick

רכישה בארץ/בחו”ל – בעבר היו הבדלים גדולים מאד בין מחירי המצלמות (ושאר ציוד הצילום) בין ישראל לארה”ב (ומדינות נוספות). הבדלים אלו הצטמצמו מאד בשנים האחרונות בין השאר בשל התחרות בשוק הישראלי, היבוא האפור והסרת המיסוי על מוצרי צילום. כיום מסתכמים הפערים בהפרש המע”מ + משלוח בין המדינות, בתוספת אחוזי רווח בודדים לחנות המקומית (ישנם כמובן מוצרים מסוימים עבורם ההפרשים גבוהים יותר מסיבות שונות). אם ישנו מוצר אשר עבורו הפער בין המחיר המקומי למחיר בחו”ל גדול מספיק ואתם שוקלים לרוכשו בחו”ל חשוב לקחת בחשבון גם את נושא האחריות. למרות שניתן לשלוח מוצר לתיקון בחו”ל, מדובר לרוב בעניין לא פשוט ולא זול אשר לא מצדיק את עצמו פרט למקרים בהם מדובר במוצרים יקרים. לפיכך המלצתנו היא כי בכל מקרה בו אין סיבה ממשית לרכוש בחו”ל רכשו את המצלמה בארץ.

יבואן רשמי/יבואן אפור (יבואן מקביל) – בדומה לכל מוצר כמעט, גם מצלמות (ועדשות) מיובאות לארץ על ידי יבואנים רשמיים. היבואנים הרשמיים פועלים ישירות מול היצרניות ואמורים להתחייב לעמוד בנהלים שונים הנוגעים למלאי, מתן שירות, שירותי מעבדה ותיקונים ועוד (בפועל ההתחייבות והעמידה בה משתנים מן הסתם מיבואן ליבואן). מאז הותר ייבוא אפור של מוצרי צילום לישראל נכנסו לשוק יבואנים מקבילים המביאים בעצמם מצלמות (לרוב כאלו הנרכשות מחנויות או יבואנים בארה”ב). חנויות אלו אינן כפופות להסכמים מול היצרניות ויכולתן לספק שירות ותיקונים עבור המוצרים משתנה מאד. מצד שני היבואנים האפורים מסוגלים במקרים רבים לספק מחירים זולים משמעותית מאלו של היבואנים הרשמיים.

איזה יצרן כדאי לבחור?

בתחום המצלמות הקומפקטיות ומצלמות האולטרה זום התחרות בשוק גדולה מאד ולעיתים קרובות ישנם הבדלים גדולים לא פחות בין דגמים שונים של אותו היצרן עצמו מאשר בין יצרנים שונים. מסיבה זו כל מצלמה נבחנת לגופה ולא ניתן לתת בהכרח משקל רב יותר ליצרן כזה או אחר.

בשוק מצלמות הרפלקס המצב שונה. בעולם קיימות שורה של חברות בולטות המייצרות מצלמות רפקלסיות, אלא שאת השוק הרפלקסי בעולם (ואף יותר מכך בארץ) מובילות כבר לא מעט שנים שתי חברות מרכזיות להן נתח שוק גבוה במיוחד. חברת קנון וחברת ניקון מיפן מחזיקות יחדיו את מרבית שוק הצילום הרפלקסי העולמי. לדומיננטיות זו השפעה במספר רב של היבטים על שיקולי הקנייה של הצלם המתחיל – היצע העדשות למצלמות קנון וניקון הוא הגדול ביותר (הן של היצרניות עצמן והן של חברות צד שלישי), מצב דומה קיים גם בתחום המבזקים ואביזרים נלווים נוספים. מעבדות תיקונים רבות יותר מכירות מצלמות של שתי היצרניות הגדולות והחלפים עבורן לרוב זמינים יותר. שוק המצלמות והעדשות יד שנייה אף הוא גדול משמעותית עבור שתי החברות.

איזה יצרנית לבחור?

camera makers

אין בכל אלו בכדי לשלול קנייה של מצלמה רפלקסית מבית היוצר של סוני, פנסוניק, אולימפוס, פנטקס או כל יצרן מוכר אחר, אך ראוי לעשות זאת מתוך הבנה של היתרונות והחסרונות בבחירה מעין זו.

בכל מצלמה רפלקסית שתבחרו חשוב לזכור כי הדגם והיצרן הם שיכתיבו אילו עדשות תוכלו לרכוש. אם בעתיד תרצו להחליף את המצלמה לכזו המיוצרת על ידי יצרן אחר, תאלצו להחליף גם את העדשות כך שיתאימו למצלמה החדשה. לעומת זאת, אם תשדרגו את המצלמה לדגם חדש יותר או מתקדם יותר של אותו היצרן תוכלו (במרבית המקרים) להמשיך ולהשתמש בציוד הקיים שלכם.

ציוד נלווה:

מלבד המצלמה (ובמצלמות רפלקס גם העדשה) ישנם עוד שורה של פרטי ציוד חשובים שיש לקחת בחשבון בין השאר גם מבחינת הקצאת התקציב לרכישה. בין הפריטים המרכזיים ניתן למנות:

 

  • כרטיס זיכרון: מרבית דגמי המצלמות כיום תומכים בכרטיסים מסוג SD או SDHC (דגמים חדשים תומכים בגרסה המודרנית והמהירה יותר המכונה SDXC). חלק מן המצלמות המקצועיות עודן תומכות בפורמט ה-CF (בעל מבני מלבני גדול וקשיח יותר). אם אתם מבלים את מרבית זמנכם בצילום סטילס, כרטיס בן 8GB (ובמקרים רבים אפילו 4GB) יספקו אתכם באופן מלא (באמצעות כרטיס בן 8GB תוכלו לצלם בין 1500-2000 תמונות בטרם ייגמר המקום בכרטיס – מספר כה רב של תמונות מומלץ בכל מקרה כי תעבירו למחשב לגיבוי ושמירה). אם אתם נוהגים לצלם וידאו ברזולוציה גבוהה (HD) מומלץ לרכוש כרטיס בן 8GB ומעלה משום שנפח הסרטונים עשוי להגיע למאות מגה בייטים ולעיתים גם למספר ג’יגבייטים.ישנם כרטיסים מהירים יותר ופחות. יצרניות הכרטיסים מעוניינות כמובן למכור לכם את הכרטיסים המהירים (והיקרים) ביותר. בפועל אם אינכם מצלמים כמעט וידאו ברזולוציה גבוהה במצלמה או רצפי תמונות מהירים ואתם מוכנים להמתין עוד מספר שניות בטרם המידע יועבר למחשב תוכלו בדרך כלל לחסוך כמה שקלים ולהסתפק בכרטיס מהיר פחות.

    נושא נוסף הקשור לכרטיסי הזיכרון הוא אמינות. אין זה משנה כמה תשקיעו בכרטיס הזיכרון שלכם, מוצרים אלו נוטים להתקלקל ולעשות זאת ברגעים הכי פחות נוחים (עם כל התמונות מהטיול לדרום אמריקה או בדיוק אחרי שחזרתם מצילום חתונה). לכן אנו ממליצים תמיד לגבות את תמונותיכם כמה שיותר מהר למחשב (ולעשות זאת בקביעות גם עם התמונות על המחשב עצמו להתקן חיצוני ונפרד). אם אתם יכולים מומלץ אף  לרכוש כרטיס זיכרון נוסף לגיבוי.

אל תשכחו את הזיכרון (צילום: מירב יצחקי)

memory card sd2

  • קורא כרטיסי זיכרון: מרבית המחשבים הניידים מגיעים כיום עם קורא כרטיסי SD/SDHC מובנה. אם אין לכם אחד במחשב או שאתם משתמשים במחשב שולחני תצטרכו לקנות קורא כרטיסים (ניתן כמובן גם להעביר תמונות למחשב באמצעות כבל USB אך פעולה זו היא לרוב איטית יותר). ישנם קוראים התומכים בסוגים שונים ומשונים של כרטיסים – עניין שאיבד מחשיבותו בשנים האחרונות.
  • תיק צילום: רבים שוכחים לקחת בחשבון את התיק בבואם לרכוש מצלמה. התיק נועד לשאת את המצלמה אך גם להגן עליה. תיקים מגיעים בגדלים שונים – החל מתיקים למצלמות קומפקטיות ועד תיקים המיועדים לנשיאת מספר גופי מצלמה וכמות נכבדה של עדשות עבור צלמים מקצועיים היוצאים לשטח. כמו כן רצוי לבדוק האם בתיק יש מקום לציוד נלווה דוגמת מחשב נייד (ובאיזה גודל) ומקום לציוד אישי ובקבוק שתייה.
  • פילטר לעדשה: אם בחרתם לרכוש מצלמת רפלקס תצטרכו לרכוש פילטר עבור העדשה. בעידן הדיגיטלי תפקידו המרכזי של הפילטר הוא לספק הגנה לחלקה הקדמי של העדשה. במידה והעדשה תישרט תוכלו פשוט להחליף את הפילטר ולמנוע נזק מן העדשה עצמה. ישנם סוגי פילטרים נוספים דוגמת כאלו המגנים מפני קרינת UV או פילטרים מקטבים המאפשרים לצלם טוב יותר דרך תווך כמו זכוכית או מים אך אלו ניתן לרכוש בהמשך. עבור צלמים המשקיעים בעדשות איכותיות מומלץ שלא לקמץ ברכישת הפילטר – אחרי הכל אין טעם להשקיע כסף רב בעדשה איכותית רק בכדי לפגום באיכות התמונה על ידי שימוש בפילטר מאיכות ירודה.

ישנם עוד אביזרים רבים נוספים אשר ניתן לרכוש עבור המצלמה דוגמת מבזקים, חצובות, גריפים, סוללות רזרביות ועוד. רבים נוטים להוציא כסף רב בעת רכישת המצלמה על אביזרים המתגלים מאוחר יותר כבלתי חיוניים. לכן המלצתנו היא לרכוש תחילה את האביזרים החיוניים ביותר ולהוסיף תוספות בהמשך לפי הצורך.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מדריכים

3 תגובות

  1. Avatar

    dror-pilo

    09/06/2011 ב 8:07 PM

    מדריך ממוקד וענייני! תודה!

    השב

  2. Avatar

    מירוז

    12/06/2011 ב 4:47 AM

    כתבה מוצלחת

    השב

  3. Avatar

    צמצמם

    26/08/2011 ב 4:32 PM

    תודה!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *