ראשי חדשות הצצה ראשונה אל הקנון EOS R5C – גרסת הוידאו ההיברידית

הצצה ראשונה אל הקנון EOS R5C – גרסת הוידאו ההיברידית

2
0

ביולי 2020 השיקה קנון את ה-EOS R5 כמצלמת סטילס מתקדמת עם יכולות וידאו חזקות אך מוגבלות. היום השיקה החברה את גרסת ה-EOS R5C הכוללת את אותן יכולות סטילס (כמעט) אבל ללא מגבלות בתחום הוידאו ועם מספר תוספות חשובות. אנו מביאים בפניכם סקירה הכוללת את השינויים המרכזיים וכן מספר סרטונים שהתפרסמו ברשת מאז ההשקה.

R5/C – סטילס עם יכולות וידאו או וידאו עם יכולות סטילס?

אם מצלמת ה-EOS R5 הייתה (ועודנה) דגם סטילס מתקדם עם יכולות וידאו משוכללות, דגם ה-EOS R5C שהושק היום (קצת כמו ה-1D-C של קנון בזמנו) היא התאומה ההפוכה. היא בראש ובראשונה מצלמת וידאו מתקדמת אבל בעלת יכולות סטילס מן המתקדמות בשוק.

היה אפשר לחשוב שקנון תיקח את ה-R5 המקורית, תוסיף יכולות קירור משופרות (אחת המגבלות העיקריות של הדגם הקיים) ועוד מספר שינויים קטנים ותציג את הדגם החדש כמצלמת וידאו מתקדמת עם יכולות סטילס. אלא שכפי שתראו מייד בקנון בחרו ללכת הרבה יותר רחוק. ה-R5C אמנם משמרת את רוב התכונות והמבנה המקורי של ה-R5 אבל היא מביאה איתה את התפריטים והיכולות הנוספות של ליין ה-Cinema של החברה בעת צילום וידאו מה שהופך אותה לחיה אחרת לגמרי ולכלי המתאים הרבה יותר לעבודת וידאו מקצועית כמצלמה משלימה או נוספת למצלמות ליין ה-C של קנון.

בין ה-R5 ל-R5C מה שונה ומה דומה

הזכרנו כבר שמהרבה בחינות ה-R5C דומה מאד ל-R5 המקורית והדבר בה לידי ביטוי בחיישן, במסך ובעינית, בסוללה (עם מספר הבדלים – עוד על כך בהמשך), בחיבורים (פרט לחיבור אחד שנוסף. לצערנו אגב, חיבור המיקרו HDMI של ה-R5 דווקא נשאר), בכרטיסי הזיכרון (CFexpress Type B ו-SD UHS-II) וכמובן בתושבת ה-RF.

ה-R5C – גרסת הוידאו

קנון R5C

מה כן השתנה? נתחיל ממה השתנה ונוגע גם לשימושי הסטילס בדגם החדש:

  • ל-R5C אין IBIS מובנה – קנון הסירה את המייצב מהחיישן משום שלטענתה הוא מוסיף לבעיית ההתחממות של החיישן. לדעתנו יש סיבות נוספות, כך או כך ישנו מייצב דיגיטלי שניתן לפעיל (הוא מוסיף 1.1X קרופ) והמצלמה תעבוד עם עדשות מיוצבות.
  • הוספת המאורר בחלק האחורי – בדומה לפנסוניק S1H הכוללת מאורר מובנה מאחורי החיישן גם קנון הלכה על פיתרון דומה. ישנם מספר מצבי עבודה (אם כי לא ניתן לכבות את המאורר לגמרי אבל מבדיקות ראשוניות נראה כי במצב low המאורר שקט מאד) והוא גם לא הופך את המצלמה ללא עמידה למים/אבק לפי קנון. מה שכן הוא הופך את המצלמה לעבה באופן די משמעותי ומעט כבדה יותר (כמה עשרות גרמים ביחס ל-R5) מה שלא בהכרח אידאלי לצלמי סטילס.
  • סידור כפתורים ושינוי תפריטים – למרות שהמבנה הכללי וסידור הכפתורים נשמר בסך הכל, יש מספר שינויים (כפתור הצילום האדום של ה-R5C בוודאי בולט) אבל לא פחות חשוב – ישנו מתג מעבר בין סטילס לוידאו (המעבר עצמו אגב לוקח כמה שניות ובמצב סטילס לא ניתן כלל לצלם וידאו). התפריטים במצב וידאו שונים לגמרי וכאמור יהיו מוכרים למי שעבד עם מצלמות ה-C הקיימות של קנון.

סרטון רשמי של חברת קנון על ה-R5C

ההבדלים המשמעותיים יותר נמצאים כמובן בכל הנוגע לוידאו:

  • תכונות וידאו חדשות – ה-R5C מסוגלת לצלם לכרטיס הזיכרון של המצלמה עד 8K 60p ב-RAW (לעומת 30p ב-R5) יש מצבי “איכות” תמונה חדשים – HQ, ST ו-LT (מצבים אלו קשורים כמובן גם לגודל הקובץ), בכל המצבים הצילום הוא ב-12 ביט, ישנן שתי אפשרויות צילום 8K ב-HDR – הראשונה היא HLG והשנייה PQ וישנה אפשרות שמירת קבצי פרוקסי לעריכה קלה בכרטיס ה-SD של המצלמה.
  • חיישן עם הגברה כפולה – אף שהחיישן עצמו לא שונה מה-R5, המעבד כנראה עבר התאמות וכעת יש באופן רשמי Dual Gain במצלמה – הראשון ב-800 ISO והשני ב-3200 ISO.
  • עוד תכונות וידאו מתקדמות – כיאה למצלמת וידאו ל-R5C יש אפשרות ל-vectorscopes ו-waveforms הצגת shutter angle ולא shutter speed וגם תכונות מעניינות כמו הוצאת ProRes Raw למקליט חיצוני עד 30p ב-8K. היא תומכת בקודאקים כמו XF-AVC ו-Canon Log 3 gamma ויש לה אור צילום מקדימה (tally light) ואפילו חיבור time code (אם כי לא gen lock – סרטון הסבר בנושא).
  • אין מגבלות צילום – כמצלמת וידאו בקנון הסירו את מגבלות זמן הצילום פר קובץ וכעת ניתן לצלם עד שנגמר הכרטיס או הסוללה.
  • מגבלות סוללה – ל-R5C יש מגבלות סוללה בצילום וידאו במצבים מאד מסויימים כמו צילום 8K מעל 30p וכנ”ל צילום 5.9K מעבר ל-30p. במצבים אלו למצלמה אין מספיק כוח לשלוח חשמל לעדשות RF ונדרש מקור כוח חיצוני כמו ה-PD-E1 USB או DR-E6C DC החדש של קנון שהושק עם המצלמה (שימו לב שגריפ לא יעזור לכם במקרה הזה בשל מגבלות הסוללה עצמה בה קנון בחרה להשתמש וזהה ל-R5).
  • חיבור מתקדם יותר למקליט XLR חיצוני – בשונה מה-R5, קנון שילבה hot shoe חדש ומתקדם יותר המסוגל להעביר יותר מידע ותומך במקליט חיצוני דוגמת ה-Tascam CA-XLR2d-C XLR שהושק לאחרונה (מעניין שקנון בחרה לא לייצר מקליט משלה אלא מקדמת את זה של חברת צד שלישי כמו Tascam גם באתר שלה).

ה-R5C עם עדשות הקולנוע של קנון

ה-R5C עם עדשות הסינמה

מחירים וזמינות

הקנון R5C תתחיל להימכר בחו”ל בחודש מרץ 2022 (אם המחסור העולמי בשבבים לא יפגע בכך) תמורת כ-4500 דולר (כ-600 דולר יותר מה-R5) וכ-1000 דולר פחות מה-C70 של קנון.

סקירות ראשונות מרחבי הרשת

ברשת התפרסמו מספר סרטונים ראשונים עם המצלמה המפרטים בצורה נרחבת יותר את התכונות השונות של ה-EOS R5C וההבדלים לעומת ה-R5 הקיימת:

סרטון של B&H המציג את ה-EOS R5C ויכולותיה

גורדון ליאנג בסיקור השוואתי מעולה של ה-EOS R5C ל-R5 המקורית

סקירה של PROAV מאנגליה על ה-EOS R5C

סקירה של CVP מאנגליה על המצלמה החדשה

כריס ניקולס וג’ורדן דרייק מ-DPR בסיקור משעשע (בלי המצלמה ביד) של ה-EOS R5C

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

2 תגובות

  1. Avatar

    עומר

    20/01/2022 ב 8:52 AM

    עידן, בטח התכוונת שהיא תעלה 1000 דולר פחות מ- c70 . כי כתבת הפוך.

    השב

    • עידו גנוט

      עידו גנוט

      20/01/2022 ב 3:58 PM

      כמובן, כמובן – אתה צודק – תוקן – תודה.

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *