ראשי חדשות ה-Thunderbolt של אינטל ומה הקשר למצלמה הבאה שלכם

ה-Thunderbolt של אינטל ומה הקשר למצלמה הבאה שלכם

0
0

אמש הכריזו אינטל ואפל על טכנולוגיה חדשה המכונה Thunderbolt (לשעבר Light Peak). הטכנולוגיה המהווה למעשה סוג חדש של ממשק נועדה לאחד מספר סוגי חיבורים בניהם חיבורי רשת מהירים, חיבורי מסך וחיבורים שונים להעברת נתונים. יתרונו המרכזי של הממשק החדש הוא מהירות העברת הנתונים שלו – 10Gb/s. אפל כבר הספיקה להכריז אמש על סדרה חדשה של מחשבי Macbook Pro התומכים בממשק ושמועות שונות ברשת מדברות על אפשרות שהדור הבא של מצלמות ניקון יגיעה עם תמיכה בו.

בעולם בו סרטים באיכות גבוהה הופכים לשגרה גדלה חשיבותם של ממשקים המאפשרים העברה של כמויות מידע גדולות באופן מהיר ויעיל. לאחרונה החלו להיכנס לשוק שני ממשקים חדשים להעברת מידע ה-USB3 (המכונה גם SuperSpeed) וה-SATA 6Gb/s  (המכונה גם SATA revision 3.0). ה-USB3 הוא הגרסה החדשה של ה-USB2 המוכר לנו מאז אפריל 2000. הוא מהיר (תיאורטית) פי 10 (או 5Gbit/s לערך) מן הדור הקודם ומאפשר חיבור מגוון רחב של התקנים (כוננים קשיחים חיצוניים, מצלמות רשת ברזולוציה גבוהה ועוד) ותומך לאחור בכל מה שהתחבר עד כה ל-USB2. ה-SATA 6Gb/s מעט מהיר יותר (שוב, תיאורטית) אך נועד בעיקר להתקנים המצויים בתוך המחשב (כוננים קשיחים, כונני Blu-ray ועוד) ואורכך הכבל שלו מוגבל למדי.

מהירויות העברת נתונים של חיבורים שונים – Thunderbolt מוביל (מקור)

Thunderbolt 1

אפל החליטה לפני מספר שנים על פיתוח תקן משלה (בשיתוף מספר יצרניות אחרות) המכונה DisplayPort. סוג חיבור זה המוכר למשתמשי Mac מן הדורות החדשים של מחשבי החברה החליף למעשה עבור משתמשי אפל את חיבורי המסך הוותיקים דוגמת ה-VGA ו-DVI ודומה בעיקרו לחיבור ה-HDMI (החיבור המשמש היום לרוב בטלויזיות דקות להעברת קול ותמונה).

החיבורים החדשים של ה-Thunderbolt – זהים חיצונית ל-Mini DisplayPort

Thunderbolt connectors

ה-Thunderbolt הוא למעשה הדור החדש של טכנולוגיית ה-DisplayPort (החיבור עצמו הינו Mini Displayport) אך הוא מאפשר קצב העברת מידע גבוהה פי 2 (כאמור 10Gb לשנייה) אך לא פחות חשוב היא משלבת כמה תכונות מתקדמות כגון “חיבור משורשר” (Daisy-chain) המאפשר לדוגמא לחבר למחשב נייד מספר רב של מסכים באמצעות חיבור יחיד (כל מסך מחובר למסך שלידו). בנוסף Thunderbolt תומך בהעברת מידע בדומה ל-USB3 ו-Ethernet (הוא מבוסס בין השאר על ממשק ה- PCI Express) ולפיכך הוא נועד לא רק לחיבור מסכים כמו ה-DisplayPort אלא להעברת מידע דיגיטלי בכלל (ובמובן זה יוכל לשמש תחליף למגוון רחב של חיבורים כולל חיבורי רשת, חיבורים לכוננים קשיחים וכמובן גם אמצעי תצוגה).

ה-Thunderbolt – פונקציונאליות משופרת

Thunderbolt cable

עד כאן בכל הקשור לאספקטים הטכניים של ה-Thunderbolt – אך מה הקשר של הטכנולוגיה החדשה לעולם הצילום (פרט לעובדה שצלמים רבים עושים שימוש במחשבי Mac ושרבים מהם צפויים לעשות שימוש ב-Thunderbolt בשנים הקרובות)? התשובה ניתנה (אולי) אמש אחרי שהאתר  nikonrumors פרסם שמועה על פיה דגם ה-Nikon D4 העתידי צפוי לתמוך בחיבור החדש. מה היתרון בכך? הדבר עשוי לחסוך חיבור (באופן תיאורטי לא יהיה עוד צורך בשני חיבורים – USB ו-HDMI במצלמה) ומהירות העברת הנתונים תגדל באופן משמעותי (העברת כל תכולתו של כרטיס זיכרון בן 16GB צפויה לקחת פחות מ-15 שניות – כך בתיאוריה לכל הפחות). האם ה-Thunderbolt או שישאר חיבור נישה בדומה ל-Firewire אשר נזנח במידה רבה לטובת ה-USB? ימים יגידו.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *