ראשי ביקורות\סקירות G-Raid 16TB – כונן תנדרבולט 3 בביקורת

G-Raid 16TB – כונן תנדרבולט 3 בביקורת

2
0

היום אנו שמחים להביא בפניכם ביקורת ראשונה על התקן אחסון בנפח גדול המיועד לצלמים, עורכי וידאו וכל מי שזקוק לנפח אחסון גדול במיוחד עם מהירות העברה גבוהה והוא מצויד במחשב הכולל את חיבור תנדרבולט 3 החדש מבית אינטל. 

לפני שנתחיל מעט רקע. לפני כשנתיים וחצי הזדמן לנו לערוך ראיון עם שחף קליינשטיין מאינטל (אז סגן נשיא של אחת מקבוצות המחשוב המרכזיות בחברה) ומי שעמד בראש צוות הפיתוח של טכנולוגיית ה-Thunderbolt 3 (כן כן חברים, הטכנולוגיה פותחה רובה ככולה כאן בארץ בידי צוות בן כמה מאות מהנדסים מוכשרים). Thunderbolt עצמה החלה את דרכה שנים לפני כן בסוג של שת”פ בין אינטל לאפל ושני הדורות הראשונים שלה היו כמעט בלעדיים למוצרי אפל. הדור השלישי לעומת זאת נועד להיות משהו אחר – אינטל פעלה הפעם באופן עצמאי יותר (תוך שיתוף נרחב עם התעשיה כמובן) בכדי ליצור סטנדרט להעברת נתונים מהירה במיוחד ותמיכה במגוון רחב מאד של פרוטוקולים קיימים.

למעשה Thunderbolt 3 או TB3 בקיצור מסוגל להעביר על גבו גם USB 3.1, גם DisplayPort 1.2 לחיבור מסכים, גם 10Gb Ethernet לחיבור רשת אולטרה מהירה, גם PCI Express Gen 3 (לחיבור כרטיסים גרפיים חיצוניים מהירים מאד) וגם טעינת חשמל עד 100 וואט (מספיק למרבית המחשבים הניידים בשוק) וכל זאת באמצעות כבל בחיבור USB TYPE C אחד. חשוב להבין עם זאת שמדובר בכבל שונה (הוא מסומן בסמל הברק שהוא חלק מהלוגו של TB3 והוא מסוגל להעביר עד 40GBs – פי ארבע מ-USB 3.1 – עוד על כבלי TB3 בהמשך). המשמעות היא שבכדי לקבל את מלוא המהירות והפונקציונאליות תצטרכו מכשיר בתקן TB3, כבל בתקן TB3 ומחשב בעל חיבור TB3.

קוביית המתכת של – G-Technology בטכנולוגיית Thunderbolt 3

G-raid-4

עד כאן תשבוחות לאינטל (ישראל) על פיתוח הטכנולוגיה המרשימה שאכן מתחילה בחודשים האחרונים למצוא את דרכה לעוד ועוד מחשבים והתקנים פריפריאליים מסוגים שונים (אישית אנו ממליצים לכם לעמוד על כך שבמחשב הבא שתרכשו יהיה לפחות חיבור TB3 אחד). ועכשיו לחלק הפחות סימפטי. אנו ערכנו את הביקורת הנוכחית על שני מחשבי PC שולחניים חדשים למדי וחזקים למדי. הראשון בעל חיבור TB3 על לוח האם והשני כזה הנדרש לחיבור כרטיס עזר לשם כך (לוח האם והכרטיס של חברת אסוס והם “אמורים” לפעול יחד). הדרך היחידה להגדיר את ההתנסות שלנו הייתה זוועה. את הנסיון הראשון עשינו עם המחשב החדש יותר (אך החזק פחות) בעל חיבור TB3 על לוח האם (לוח של חברת ג’יגבייט – חברת אסוס איננה משלבת חיבור TB3 בלוחות האם שלה למיטב ידיעתנו בשלב זה, אלא באמצעות כרטיס חיצוני). למרות שמדובר בלוח שאמור לעבוד לכאורה בצורה חלקה עם TB3 היה עלינו לעמול במשך כמעט חצי יום בכדי לגרום לו לעבוד – כולל הורדת דרייברים, עדכוני ביוס, שינויים הגדרות שונים ומשונים וקריאת אין ספור פורומים (ראוי לציין כי כותב שורות אלו עוסק בתחום המחשבים יותר משני עשורים ונתקל כמעט בכל סוג של “חומרות קשות עורף” לאורך השנים). רק בסופו של תהליך נשמע לבסוף צליל החיבור של ההתקן למחשב וגם אז עדיין נדרשנו לתהליך אישור לא מוסבר לכונן (ברצינות – האם שמעתם פעם על אישור בזמן חיבור כונן USB למחשב?).

ההתנסות שלנו עם מחשב העבודה הראשי שלנו (בעל לוח אם X99 של אסוס) הייתה הרבה יותר גרועה. למעשה עד לזמן כתיבת שורות אלו לא הצלחנו – למרות אין ספור שעות ונסיונות מכל הסוגים (כולל התכתבות עם אסוס עצמה) לגרום לכרטיס לפעול.

השורה התחתונה מבחינתנו היא שאם אתם לא עובדים עם MAC (שם כל נושא ה-TB3 פועל להבנתנו חלק בהרבה), נסו לדאוג שהמחשב שלכם יגיע כשהוא מוכן לפעולה מהמפעל עם TB3 שעובד (זה רלוונטי מן הסתם בעיקר בקניית מחשבים ניידים או שולחניים של מותגים) ואם אתם רוכשים מחשב שולחני “בהזמנה אישית” או שיש לכם אחד שכבר עובד – היו מוכנים להרבה התעסקות פוטנציאלית לא סימפטית במיוחד בהגדרות, דרייברים, מיילים לתמיכה ושאר צרות.

עוד מילה אחת בנושא – יצא לנו לשוחח בדיוק בעניין הזה ממש לאחרונה שוב עם שחף קליינשטיין מאינטל (שהספיק בנתיים לעזוב את תפקידו בקבוצת הפיתוח של TB3 לאתגר הבא בחברה) והוא מסר לנו שההבדל בין MAC ל-PC בהקשר הזה נובע מהעבודה הרבה שעשו באפל בהתאמת מערכת ההפעלה לעבודה עם TB3 מראש (משהו שברדמונד בחרו לא לעשות מסיבה לא ברורה). יחד עם זאת מיקרוסופט כן עובדת כנראה בימים אלו על עדכונים לחלונות 10 שישפרו את חוויית המשתמש והתמיכה בהתקני TB3 ואלו צריכים להופיע כחלק מהעדכונים הגדולים שיצאו ב-2018.

בזה סיימנו את “חלק הקיטורים” על TB3 ומיקרוסופט ואנו יכולים לעבור לביקורת על ה-G-Raid 16TB של חברת G-Technology.

עיצוב ומבנה

ה-G-Raid 16TB של חברת G-Technology (יצרנית מוצרי אחסון מקליפורניה שהיא חברת בת של זרוע האחסון המקצועית של טושיבה לשעבר – HGST – בעצמה חלק מחברת Western Digital מאז 2012) הוא התקן אחסון מסוג Direct attached storage או DAS. התקנים אלו נועדו לחיבור ישיר למחשב (בניגוד להתקני אחסון המחוברים לרשת) וההתקן בו אנו עוסקים כולל זוג כוננים קשיחים בתצורת RAID (עם אפשרות ל-RAID 0 – ברירת המחדל מהמפעל, או RAID 1 כמו גם לתצורת כוננים נפרדת לגמרי – JBOD).

ה-G-Raid 16TB עשוי כמעט כולו ממתכת ובנוי בצורה אסתטית למדי לטעמנו, עם קווים מעוגלים וגימור כסוף. בחלק הקדמי ישנו לוגו גדול עם סימון G שמאחוריו נורית חיווי על מצב הדיסק (זוהרת למדי אגב – לנו זה לא הפריע, אבל לא ידוע לנו על דרך לכבותה) ולחיצה על החלק הקדמי פותחת דלת אל זוג הכוננים המאוכסנים בתוך ההתקן. מדובר בזוג כונני  Hitachi HGST 8TB (כן לא מבפתיע כונני Enterprise של חברת האם, שאגב נחשבים מהטובים בעולם כיום ומשמשים בלא מעט חוות שרתים). כוננים אלו אינם זולים במיוחד ואם תנסו לרכוש אותם בעצמכם בחו”ל הם יעלו לכם למעלה מ-700 דולרים (לזוג כמובן). לחברת G-Technology יש גם גרסאות בנפחים אחרים של ה-G-Raid – החל מ-8TB ועד לא פחות מ-24TB (המחירים משתנים כמובן בהתאם לנפח).

בחלק האחורי של הכונן תוכלו למצוא את כל החיבורים כולל חיבור לחשמל (לכונן ספק כוח חיצוני – “לבנה” – גדולה למדי), כפתור הדלקה (אנחנו אישית מעדיפים מפסק אבל לפחות מדובר בכפתור גדול יחסית שקל למצוא עם היד גם בלי להסתכל), חיבור USB 3.1, ו-HDMI וכן זוג חיבורי TB3. מעבר לכך ישנו חיבור קנסינגטון אם תרצו לנעול את הכונן ופתח למאורר 40 מ”מ (אין אפשרות כלשהי לשליטה על המאורר – עוד על נושא הרעש בהמשך).

החלק האחורי – חיבורים לרוב

G-raid-2

הכונן עצמו בינוני בגודלו – 25 ס”מ אורך על 12.5 רוחב ובעל גובה של 8.5 ס”מ אך הוא כבד מאד עם כל המתכת והכוננים ומשקלו 2.8 ק”ג. יחד עם הכונן תקבלו שני כבלים להעברת נתונים – האחד TB3 ל-TB3 והשני כבל USB C ל-USB A (התומך ב-USB 3.1) – שניהם באורך נאה יחסית של מטר (ראוי להזכיר כי כבלי TB3 הם נושא כאוב. זאת בשל קצב ההעברה הגבוה של התקן ולכן ישנם שני סוגי כבלים – הראשון הוא כבל במהירות של 40GBs והוא לרוב קצר יותר ו/או אקטיבי והשני הוא כבל בעל מהירות של 20GBs והוא יכול להיות ארוך יותר ופסיבי – במקרה של הכונן הנוכחי הכבל הוא פסיבי במהירות של 20GBs – שימו לב כי מדובר עדיין במהירות גבוהה משמעותית ממהירות ההעברה המקסימאלית של הכונן כך שאין כאן פגיעה בביצועים – אבל אם תחברו לכונן התקנים אחרים – ניתן לשרשר מספר התקנים באמצעות TB3 והיציאה הנוספת – למשל מסכים ברזולוציה אולטרה גבוהה, התקני אחסון אחרים, כרטיסים גרפיים חיצוניים מהירים ועוד – הדבר בהחלט עשוי להגביל אתכם. מצד שני מדובר לטעמנו בשלב זה במקרי קיצון ובכל מקרה ניתן לרכוש כבלים מהירים ארוכים – אף שאלו יכולים להיות יקרים למדי).

ביצועים

בדקנו שלושה אספקטים מרכזיים בכונן של חברת G-technology – מהירות העברת נתונים, רעש וכמו שתראו מייד התייחסנו גם לנושא אמינות הכונן. לפני שניגש לנתונים עצמם רק נציין כי ערכנו את הבדיקה כאמור על מחשב PC ולכן היה עלינו להשתמש באשף הפירמוט של G-Technology בכדי לאתחל ולפרמט את הכונן (שמגיע מהמפעל כשהוא מותאם לעבודה עם מחשבי MAC – עוד סימן לכך שאפל עדיין שולטת בכיפה בכל הקשור ל-TB3).

נתחיל מקצב העברת נתונים. במצב RAID 0 הכונן מספק 14.5TB זמינים למשתמש ובמצב RAID 1 יעמדו לרשותו 7.45TB – אנו בדקנו את שני המצבים הללו מבחינת קצב העברת נתונים באמצעות תוכנת CrystalDiskMark (גרסה 6) וכן באמצעות העברה ישירה של קבצים בין הכונן לבין המחשב וחזרה (מחשב הבדיקה שלנו מצויד בכונן SSD של חברת סמסונג מדגם 840). ערכנו את הבדיקה הן באמצעות TB3 והן תוך חיבור USB 3.0 (בדקנו גם באמצעות חיבור לכניסת USB 3.1 אבל ראינו באופן מפתיע שיפור זניח בלבד).

להלן התוצאות:

G-raid-table-graph2

נתחיל משמאל לימין. תוצאות מבחן ה-CrystalDiskMark במצב TB3 ב-RAID 0 בהחלט נאות (קרוב ל-400MBs לזוג כוננים מסתובבים היא תוצאה יפה בהחלט). ב-RAID 1 – אנחנו רואים ירידה צפויה בכ-50 אחוז. תוצאות הבדיקה ב-USB 3.0 מוזרות מעט ואנו לא יודעים להסבירן לגמרי (ב-RAID 1 מהירות הכתיבה גבוהה משמעותית ממהירות הקריאה ואילו ב-RAID 1 המצב הפוך ובהפרש גדול). בשני המקרים התוצאות אגב כמעט זהות מה שאומר שאין לכאורה הבדל בין RAID 0 ל-RAID 1 – דבר שאיננו הגיוני בדרך כלל. ההסבר שלנו הוא שאולי יש מגבלה כלשהי במערכת הבדיקה שלנו (מה שמקבל חיזוק כפי שנראה מיד מן הבדיקה הבאה) ובכל מקרה לא היינו רוכשים את הכונן הזה בכדי להשתמש בו באמצעות USB – ישנן אופציות זולות בהרבה אם זה החיבור היחיד המצוי ברשותכם.

בדיקת המהירות האחרונה שערכנו הייתה העברת קבצים ישירה מהכונן למחשב וחזרה. העברנו 15 סרטוני וידאו (4K) בנפח כולל של 3.6GB. התוצאות מאד מפתיעות – קצב ההעברה מהכונן למחשב (ב-RAID 0) עמד על על 192 מגה בייט לשנייה בעוד שקצב ההעברה מהמחשב לכונן עמד על 305 מגה בייט. כפי שתוכלו לראות בסרטון הביקורת שלנו – בנקודה מסויימת בזמן ההעברה חלה נפילה חדה בקצב ההעברה (או לפחות ברישום של קצב ההעברה בתצוגה של חלונות 10). אין לנו שום הסבר לכך ואנו מעריכים כאמור שמדובר במגבלה כלשהי של מחשב הבדיקה שלנו. ברגע שיעמוד לרשותנו מחשב בדיקה אחר בעל חיבור TB3 – נערוך בדיקה חוזרת ונעדכן.

הנושא השני אליו אנו רוצים להתייחס הוא אמינות. הכונן עמד לרשותנו כשלושה חודשים בלבד כך שקשה לדבר בשלב זה על מידת האמינות שלו – מה גם שאי אפשר להקיש הרבה מתפקודו של כונן יחיד. אנו בהחלט רוצים להסב את תשומת ליבכם לכתבה מעניינת בבלוג של חברת backblaze (אחת מחברות הענן הגדולות בעולם) אשר לרשותה מערך כוננים קשיחים אדיר והיא מעדכנת מידי רבעון על מצב הכוננים שברשותה. בפרסום הבא מהרבעון השלישי לשנת 2017 ניתן למצוא טבלה שלמה של כוננים בנפחים שונים כולל מידע על כוננים דומים מאד (או כנראה זהים ממש) לכונני ה-HGST בנפח 8TB המשולבים ב-G-RAID. מתוך 45 כוננים אשר פעלו רבעון אחד לערך אף כונן לא כשל – לכאורה נתון מעודד, אבל מדובר עדיין במספר קטן מידי של כוננים ומעט מידי זמן בכדי להסיק מסקנות סטטיסטיות – אפשר להניח שהדו”ח המקביל לרבון השלישי של 2018 ייתן מידע קצת יותר מעניין – במיוחד אם מספר הכוננים יעלה.

לסיום בדקנו את נושא הרעש. ישנם מספר גורמי רעש בהתקן מסוג זה. ישנו המאורר, סיבוב הכוננים בזמן מנוחה ופעילות ותנועת הראש (seek), לכל אחד פרופיל רעש ייחודי. ערכנו את הבדיקה שתוכלו לראות בסרטון למטה ממרחק של כחצי מטר (מרחק ישיבה סביר מהכונן בזמן עבודה כשהוא על השולחן). רעש הרקע בחדר הבדיקה עמד על פחות מ-30 דציבל בממוצע. הפעלת הכונן והדקה הראשונה לערך לפעולתו רועשת למדי (הרבה מעל 40 דציבל) אבל גם לאחר שהכונן התייצב וללא seek עדיין נותרנו עם רמת רעש של 35 דציבל ומעלה (ועם seek כמובן שמעל, עם נקישות אופייניות). לטעמנו זאת היא נקודת התורפה המרכזית של הכונן אשר מעבר לכך תפקד והציג ביצועים נאים בהחלט (אם נתעלם מכמה מהמוזרויות של מערכת הבדיקה שלנו).

החיסרון המרכזי – לא שקט

G-raid-3

סיכום

אז בסופו של יום מה אנו חושבים על ה-G-Raid 16TB? כאחד הכוננים הראשונים בנפח גדול שהושקו בטכנולוגיית TB3 (הכונן הגיע לשוק ברבעון השלישי של 2017) מדובר במוצר עם מספר יתרונות בולטים, איכות הבנייה שלו מצויינת, הוא כולל מגוון רחב של חיבורים שימושיים, זוג כונני HGST איכותיים (Enterprise level) וקצב העברה שלו מהיר למדי (לפחות ב-RAID 0).

דור חדש של כוננים – G-RAID

G-raid-1

לצד יתרונות אלו יש גם מספר נקודות שחייבים לקחת בחשבון – ראשית המחיר. בארה”ב ניתן לרכוש את גרסת ה-16TB תמורת 950 דולרים – זהו בהחלט סכום משמעותי ואם נשווה אותו לכונן ה- WD My Book Duo Desktop RAID בנפח זהה נראה הפרש של 350 דולרים (לטובת ה-WD). כמובן שלא מדובר בהשוואה הוגנת משום שה-WD אינו מספק את אותה מהירות, איכות כוננים או חיבוריות שתקבלו עם ה-G-Raid (אבל אם כל שאתם צריכים הוא נפח אחסון – שווה אולי לשקול את האופציה הזולה). מחיר הוא עניין סובייקטיבי ומשתמשים מקצועיים עשויים להצדיק את הצורך ברכישה של מערך אחסון איכותי בנפח גבוה בכמעט 1000 דולרים. הנקודה היותר משמעותית לטעמנו הייתה דווקא עניין הרעש. אם יש לכם אפשרות להציב את הכונן במקום מרוחק יחסית (מתחת לשולחן למשל או אפילו בתוך מגירה עם מעט אוורור מאחור), יכול להיות שהנושא לא יציק לכם יותר מידי. אנחנו רגישים מאד לנושא הרעש – בין השאר משום שאנו עוסקים גם בהקלטת סאונד בחדר בו מצוי מחשב ולכן אפילו עליה מסויימת בעוצמת הרעש ביחס לרעש הרקע היא בעייתית עבורנו. אנו מקווים (וגם העברנו זאת לחברת G-technology) כי הדורות הבאים של הכוננים יהיו שקטים יותר (אך כפי שנראה בביקורת של מוצר TB3 אחר שנפרסם בקרוב – אפשר שנושא הרעש בכוננים מקצועיים בעלי נפח גבוה היא לא בעיה נקודתית כיום).

סרטון הביקורת שלנו אודות ה-G-Raid 16TB מאתר הבת שלנו LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    ליבי

    18/06/2018 ב 10:38 AM

    האם הכונן נמכר בארץ?
    ואם לא, בקנייה מארהב, אין סיכון בשימוש בשנאי? הספק החשמל הרי הוא שונה

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      18/06/2018 ב 8:47 PM

      מ… לא רוצה להתחייב אבל לדעתי לא.
      אני לא יודע אילו כונני TB3 בנפחים גדולים כן נמכרים בארץ. אנחנו קיבלנו אותו עם מתאם אירופאי לבדיקה. אם מביאים מארה”ב צריך לברר לפני שהוא תומך גם ב-220 ואז זה לרוב עניין שלכבל קומקום או כבל דומה אחר.

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *