ראשי מגזין בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2016?

בלעדי: מה קרה לשוק הצילום ב-2016?

0
2

משהו לא טוב עובר על עולם הצילום. זה כבר מזמן לא רק תחושה ולמי שעוקב אחרינו הנתונים מן העבר מוכרים, אלא שהנתונים החדשים מהשנה החולפת שהתפרסמו באופן רשמי לפני מספר ימים ונחשפים כאן לראשונה מראים עד כמה עמוק השבר.

כבכול שנה, אנו עוקבים בדריכות אחר נתוני שוק הצילום (מסורת שהתחלנו כאן ב-MegaPixel עוד בשנת 2009). נתונים אלו מתפרסמים על ידי גוף התקינה הבינלאומי בתחום הצילום – CIPA (ה-Camera & Imaging Products Association). אלו הם נתונים רשמיים שמקורם בחברות הצילום עצמן (בניגוד להערכות שונות המתפרסמות על ידי גורמים כאלו ואחרים מפעם לפעם). כדאי לציין כי הנתונים מגיעים אך ורק מהחברות היפניות (חברות כמו צייס ולייקה לדוגמא אינן מוסרות נתונים אך הן מהוות חלק קטן מהשוק בכל מקרה ואינן משפיעות מהותית על המגמה הכוללת).

בוא נתחיל עם הנתון המרכזי ביותר – כמות המצלמות שיוצרו בשנת 2016 (הערת אגב – נדיר יחסית שישנם מלאים גדולים מאד של מצלמות שמיוצרות ולא נמכרות לכן נתוני הייצור קרובים מאד גם לנתונים המכירה השנתיים). אם בשנת 2010 שהייתה שנת השיא בייצור מצלמות יוצרו 121 מליון מצלמות הרי שבשנת 2013 – שנת הנפילה הגדלה בשוק יוצרו רק כמחצית – 61 מליון. שנתיים מאוחר יותר והשוק נחתך שוב כמעט במחצית – ל-35 מליון מצלמות. לבסוף, בשנה החולפת יוצרו ברחבי העולם רק 23 מליון מצלמות מכל הסוגים – כמעט שישית מהמספר שש שנים לפני כן!

camera-per-year

הנתון השני אותו נבחן קשור לייצור עדשות (עדשות התואמות למצלמות בעלות עדשות מתחלפות מכל הסוגים). במקרה זה שנת 2012 הייתה שנת השיא עם 31 מליון עדשות שיוצרו – מאז אנו נמצאים בירידה (מתונה אמנם יותר ביחס למה שקורה בתחום המצלמות) ובשנה החולפת המספר התדרדר לנמוך ביותר מזה 7 שנים – 19 מליון עדשות בלבד.

lenses-per-year

כולם מדברים על הצילום הסלולארי שכמעט והכחיד את שוק המצלמות הקומפקטיות – אז הינה המספרים לפניכם: בשנת 2010 – שנת השיא של ייצור מצלמות כאמור – נמכרו בעולם 108 מליון מצלמות עם עדשות בלתי מתחלפות מכל הסוגים. שש שנים מאוחר יותר בשנת 2016 נמכרו 12.4 מליון מצלמות בלבד.

compacts-per-year-3

חשבתם שרק מצלמות עם עדשות בלתי מתחלפות ירדו במכירותיהם בשנים האחרונות – טעיתם. גם במצלמות רפלקס וחסרות מראה שנת השיא (כמו בעדשות) הייתה 2012 ומאז אנו בירידה – מ-21 מליון עד ל-11.3 מליון יחידות בלבד בשנה החולפת.

interchangable-4

אם אתם אופטימיים חסרי תקנה אולי תחשבו שבכל זאת יש נקודת אור אחת והיא עליה בתחום המצלמות חסרות המראה (התחום החם לכאורה בעולם הצילום בשנים האחרונות). אז זהו שלא ממש. גם המצלמות חסרות המראה לא עלו ממש בשנים האחרונות ותקועות סביב 3 מליון מצלמות לשנה כבר ארבע שנים וב-2016 אפילו ראינו ירידה קלה של כ-4% ביחס לשנה החולפת מ-3.2 מליון ל-3.1 מליון יחידות.

DSLR-VS-MIRROR-5

האינפוגרפיקה שהכנו עבור אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid הכוללים את כל הנתונים כולל נתונים עבור אזורים גאוגרפיים שונים בעולם ואחוזים

Infographics-2016-03

אז מה הסיבות להמשך המגמה שראינו גם השנה? אנחנו יכולים להצביע על כמה סיבות המשולבות יחד ונוגעות בהיבטים שונים של הירידה בשוק הצילום (חשוב לזכור כי שוק הצילום אינו מקשה אחת – לקוחות של מצלמות קומפקטיות אינם דומים ללקוחות של מצלמות מקצועיות ויש סיבות לכל ירידה בנפרד למרות שיש גם קשר בין חלק מן הגורמים).

  • שוק הצילום הסלולארי הרג את שוק המצלמות הקומפקטיות – זה התהליך שהחל סביב 2010 וביתר שאת ב-2013 עם הנפילה הגדולה במכירות של מצלמות קומפקטיות. מצלמות סלולאריות פשוט טובות מספיק והרבה יותר זמינות למרבית המשתמשים הביתיים הממוצעים שלפני כעשור היו צריכים לרכוש מצלמה נפרדת בכדי לתעד טיול, את הילד בגינה או סתם לצלם אירוע כזה או אחר. בנוסף העליה של האינטרנט והרשתות החברתיות בפרט אשר הפכו את נושא הצילום והפרסום לעניין פשוט ומיידי בעוד שמרבית המצלמות ה”קלאסיות” עדיין דורשות התעסקויות מורכבות יחסית בכדי לשתף תמונה (תעשיית הצילום איחרה מאד לזהות ולהתמודד עם המגמה הזאת ואפילו כיום – שנים לאחר המהפכה, לרוב היצרניות אין פתרונות פשוטים ונוחים כמו אלו שמציעות היצרניות הסלולאריות).
  • חסרות המראה לא ממלאות את ההבטחה שלהן – אם בראשית העשור בתקופת הפריחה של הצילום הדיגיטלי היו גורמים (כולל חברות גדולות העוסקות בהערכות שוק דוגמת IDC) שפרסמו תחזיות וורודות מאד למספר המצלמות חסרות המראה שיימכרו כבר באמצע העשור (לדוגמא הערכה של 13 מליון יחידות עוד ב-2014), בפועל אנו תקועים עם אותו מספר פחות או יותר כבר שנים. הסיבה גם כאן קשורה לדעתנו במידה רבה לשוק הסלולארי – חסרות המראה לא החליפו כל כך את הקומפקטיות כמו שהיוו תחליף מסוים לאלו אשר היו רוכשים מצלמות רפלקס ורצו פתרון קטן וקל יותר.
  • שוק הרפלקס הצטמצם – שוק הרפלקס אינו מת אבל הוא בהחלט חולה. בשנה האחרונה לבד ראינו ירידה של 17% בייצור מצלמות הרפלקס בעולם – זאת היא ירידה דרמתית לשוק שאף פעם לא היה גדול מאד ומדובר בירידה אחרי לפחות 4 שנים של ירידות נוספות כולל ירידה דרמתית מ-2013 (13 מליון) ל-2014 (10.3 מליון). בפלח השוק התחתון (מצלמות רפלקס כניסה זולות) פגעו, שוב, המצלמות הסלולאריות – רבים לא רואים עוד צורך לגרור מצלמה גדולה וכבדה לטיול או נסיעה אם יש להם כבר מצלמה לא רעה בכלל בכיס בכל עת. הנושא השני הוא ירידת העניין בצילום כתחביב. כן זה שנוי במחלוקת ללא ספק ואין לנו נתונים מספריים אבל כמות האנשים שמוכנים להשקיע זמן בלימוד תחום הצילום ונזקקים לשם כך למצלמות מתקדמות הולך ומצטמצם (חלק אולי מתרבות האינסטנט בה אנו חיים) בנוסף הגיל של חובבי הצילום רק הולך ועולה (ראו סעיף הבא). לבסוף, וכאן מדובר בעניין כללי יותר – משתמשים רבים מרגישים שאין מספיק חדשנות בדגמי המצלמות שיוצאים ואין להם טעם לשדרג. מעבר לכך המצלמות עצמן אמינות למדי ויכולות להחזיק שנים (לרוב הרבה יותר ממכשירים סלולאריים) ולכן אין טעם לרכוש מוצר חדש שאינו שונה בהרבה מהדגם שברשותם כל עוד זה הקיים ממשיך לעבוד.
  • מצלמות זה לזקנים – זאת כותרת קצת פופוליסטית (או אם תרצו פרובוקטיבית) אבל במהותה היא מצביעה על מגמה קיימת. אם נניח בצד את מי שמצלם כמקצוע (קבוצה הזקוקה לציוד צילום וכנראה לא גדלה באופן משמעותי בשנים האחרונות) אנו נותרים עם חובבי הצילום. גילם של אלו רק הולך ועולה. רק תסתכלו בכנסי צילום ובאירועים בתחום הצילום – הרבה פנים מבוגרות והרבה אנשים שצילמו אולי בעבר במצלמות אנלוגיות כילדים או צעירים והיום יש להם זמן, וכסף להפוך את הצילום לתחביב של ממש. הילדים או הנכדים שלהם כבר מצלמים בעיקר בסלולארי. ברחוב כמעט אף פעם לא תראו ילדים או נערים עם מצלמות – רק עם מכשירים ניידים.

לנוכח כל האמור לעיל קשה לנבא טובות לשוק הצילום בשנים הקרובות. הינה התחזית הקצרה שלנו:

  • בשנה שעברה היינו אופטימיים וחזינו עליה קלה למצלמות הרפלקס וחסרות המראה – טעינו. במקום זאת קיבלנו ירידה נוספת. קשה לנו לחזות האם נראה עוד ירידה גם ב-2017 אבל מה שבטוח הוא ששוק הצילום בכללותו יירד לראשונה מזה שנים אל מתחת לרף ה-20 מליון מצלמות.
  • אנו נמשיך לראות בשנים הקרובות קיצוץ רוחבי מסיבי במספר מקומות העבודה בחברות הצילום (מי יותר ומי פחות). ניקון פרסמה לאחרונה נתוני מכירות גרועים במיוחד וקיצצה 1000 עובדים – זאת לדעתנו רק ההתחלה – קיצוצים נוספים וכואבים אף יותר יגיעו להערכתנו לרוב החברות וכך גם הפסדים כלכליים.
  • כל התהליך הזה יוביל לירידה בחדשנות הטכנולוגית – פועל יוצא של השקעות קטנות יותר של החברות במחקר ופיתוח בתחום (אין מכירות = אין כסף להשקיע בפיתוח).
  • פלח השוק שיהפוך להיות יותר ויותר מרכזי עבור יצרניות הצילום הוא פלח השוק המקצועי. כתוצאה מכך וכתוצאה מהירידה במכירות (ובעלויות הייצור) אנו נראה בשנים הקרובות עליה במחירי ציוד הצילום.
  • מה יהיה על יצרניות הצילום עצמן, האם הן יצליחו לשרוד? קשה לדעת. סמסונג הבינה מוקדם מהיצרניות האחרות לאן נושבת הרוח ובלי הודעה פשוט הסתלקה מהשוק (לאחר השקעות לא מבוטלות אגב). האם יצרניות אחרות יצאו מהשוק גם הן או יתחברו ליצרניות אחרות או ימכרו לגורמים מחוץ או בתוך השוק? אנו לא נתפלא לשמוע על כל אחת מן האפשרויות הללו לצערנו בשנים הקרובות.

הסרטון אותו הכנו לאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid אודות שוק הצילום ב-2016

לידיעות קודמות בנושא:

  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2009.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2010.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2011.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2013.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2014.
  • סיכום נתוני שוק הצילום העולמי 2015 (מתוך אתר הבת שלנו – LensVid).
עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *