ראשי מאמרים עשה זאת בעצמך: כך פתרנו את בעיית הבסיס השטוח של חיבור ה-RC2 באמצעות הדפסת תלת מימד

עשה זאת בעצמך: כך פתרנו את בעיית הבסיס השטוח של חיבור ה-RC2 באמצעות הדפסת תלת מימד

0
0

לפני מספר שנים פרסמנו את אחד הסרטונים הפופולאריים ביותר שלנו (לפחות בקטגוריית מוצרי העזר) באתר הבת שלנו בו סיפקנו השוואה בין שני סוגי Quick release פופולאריים בשוק – ה-RC2 של מנפרוטו (מוכר גם כ-Manfrotto 323) וה-Arca Swiss. כפי שהזכרנו אז – אנו בחרנו ב-RC2 עבור מרבית השימושים שלנו (אם כי לא עבור כולם – במיוחד כשמדובר על משקלים גדולים יותר). אנו עדיין משתמשים ב-RC2 למרבית משימות הצילום שלנו וגם בכדי לחבר לא מעט אביזרים. למרות שאנו מאד אוהבים את המערכת יש לה חיסרון מרכזי אחד שעד כה לא מצאנו לא פיתרון משביע רצון.

הבעיה המרכזית שאנו מוצאים ב-RC2 היא שהחלק התחתון של הבסיס איננו שטוח. למעשה הנעילה המשנית בולטת בערך 5 מ”מ ויוצרת מצב בו לא ניתן במקרים רבים לחבר את הפלטה למשטח ישר (אלא אם החיבור מתבצע בקצה). בעבר ניסינו להשתמש במגוון מתאמים בכדי לפתור את הבעיה – אף אחד מהם לא עבד בצורה משביעת רצון בעיקר משום שהם לא יצרו חיבור חזק מספיק שאיננו מסתובב. הבעיה הייתה מציקה במיוחד כשרצינו לחבר בסיס על החלק העליון של מקליט ה-MixPre 3 שלנו. למקליט בורג נשלף קצר וכל ההתאמות שביצענו הובילו לפלטה עליונה לא מחוזקת ומסתובבת (ולפיכך גם למצלמה שאיננה מיושרת קדימה).

הנעילה המשנית של ה-RC2 מונעת בסיס ישר

ruller

הפתרון האפשרי אותו מצאנו לאחרונה הגיע לאחר שהתחלנו להתעניין בנושא הדפסת תלת מימד (תחום שלטעמנו צפוי לספק הרבה מאד פתרונות בתחום עזרי הצילום בשנים הקרובות ואנו נרחיב עליו עוד הרבה בעתיד). האתר thingiverse המאגד תוכניות שמשתמשים העלו אותן ניתן להדפיס לבד בחינם (או אם אין לכם עדיין מדפסת – כמונו – ניתן להזמין יחידות מחברות המדפיסות ושולחות אות אליכם). אחד התכנונים שמצאנו באתר היה זה והוא נוצר על ידי משתמש שנתקל באותה בעיה בדיוק. החלטנו להזמין שלושה חלקים כאלו (17 דולר כולל משלוח) וקיבלנו אותם לפני מספר שבועות.

מודל תלת מימד של המוצר מהאתר thingiverse 

3D printed RC2 design

ההדפסות עצמן הגיעו ונראות בסדר גמור אבל מיד כשקיבלנו את היחידות הבנו שהתכנון עצמו לוקה בחסר. ראשית ההדפסות הגיעו עם 4 פינים קטנים (ראו תמונה) אבל אלו לא תואמים לחורים (הגדולים בהרבה) שיש בבסיס ה-RC2. מעבר לכך לחור במרכז אין הברגה מה שאומר שאין דרך פשוטה לחבר את החלק ל-RC2. בקיצור נדרשנו לקצת יצירתיות וכושר אילתור בכדי להשיג את התוצאה המבוקשת.

הינה השלבים שביצענו בכדי להפוך את ההדפסות שקיבלנו למוצרים שימושיים עבורנו (ראו גם סרטון בהמשך):

  • חיתוך הפינים הקטנים (פלייר עושה את העבודה לא רע) ושיוף הבסיס.

הפינים הקטנים – דורשים הסרה

RC2 3D printed

  • יצירת הברזה (השם הטכני ליצירה של הברגה פנימית). אנו עשינו שימוש ב-speed tap בקוטר 3/8 אינצ’ (תוכלו להזמין אותם ישירות מכאן, יש אנו מניחים גם דגמים מקבילים להשגה בארץ). היתרון של המוצר בו השתמשנו הוא היכולת להשתמש בו ישירות עם מברגת אימפקט ובמקרה של הברזה בפלסטיק – חומר רך מאד אין צורך בשמן או אפילו בקידוח מקדים – החור הקיים מתאים בדיוק. חשוב מאד אבל לשים לב שההברזה תעשה בדיוק בניצב לפלטה המודפסת – אם תבריזו בזווית (אפילו זווית קלה) תקבלו הברגה שאיננה ישרה (זאת אולי הסיבה מדוע נוח יותר לבצע פעולה זאת דווקא במקדחת עמוד שם קל הרבה יותר להבטיח זווית נכונה.
  • אף שאפשר באופן תיאורטי לחבר הברגת 3/8″ ישירות להברזה שעשינו וכך לעבוד אנו העדפנו חיבור חזק יותר, מה גם שלרוב אנו משתמשים בחיבור ה-1/4 אינצ’ הסטנדרטי יותר. לשם כך לקחנו את מתאם המתכת המגיע עם ה-RC2 (אפשר גם לקנות כמה כאלו הם זולים מאד) ובדקנו את התאמתו להברזה. עד מהרה גילינו שהוא נכנס אך הוא ארוך מידי מצד אחד ובולט.
  • הפתרון שלנו היה פשוט – ליצור countersink (בעברית השם שקען) בכדי שהראש של המתאם – מהצד הנוגע במשטח) יהיה שקוע  ויאפשר משטח מגע שטוח לבסיס ה-RC2. המתאם עדיין עבה מידי לפלטה המודפסת (כאמור התכנון המקורי של הפלטה איננו אידאלי והיא הייתה צריכה להיות עבה במספר מ”מ בכדי להתאים עצמה למתאם) אבל אם תוציאו את מתאם המתכת מה-RC2 ותחברו אותו לפלטה המודפסת תגלו שהחלק שיוצא החוצה מהפלטה נכנס ללא קושי לחור התואם ב-RC2 (ראו סרטון בהמשך).
  • עכשיו נותר לנו רק לחבר בין החלקים. אנחנו בחרנו בשיטה כפולה – שימוש בדבק מגע וחומר מיוחד המכונה Sugru. חומר זה מזכיר פלסטלינה והוא מגיע ביחידות קטנות בשקיות פלסטיק וברגע שאלו נפתחות הן מתחילות להתקשות (תהליך הנמשך 24 שעות). את ה-Sugru הכנסנו לחורים בבסיס ה-RC2 בכדי שיעזרו “להידבק” לפלטה. בפועל אנו לא בטוחים שהדבר הכרחי כלל ובכל מקרה יש צורך ביותר Sugru ממה שהשתמשנו (אנו השתמשנו בשקית אחת אבל היינו ממליצים לפחות על 2-3). כך או כך תכנון נכון יותר של הפלטה היה מונע את הצורך ב-Sugru בכלל על ידי הדפסה של פינים עבים במקומות הנכונים.
  • השתמשנו כאמור בעיקר בסופר גלו בכל שטחי המגע וגם ב-מתאם ה-3/8 אינצ’ ל-1/4 אינצ’ (אתם לא חייבים כמובן – במיוחד אם אתם רוצים להשאיר את אפשרות השימוש גם בחיבור 3/8 בעתיד – עבור השימושים שלנו היה עדיף לחבר את המתאם טוב יותר.
  • בשלב האחרון השתמשנו במלחציים בכדי להחזיק את הרכיבים ביחד והמתנו 24 שעות.

התוצאה מעולה – קיבלנו RC2 עם בסיס שטוח לגמרי אותה חיברנו ל-MixPre 3 שלנו ולעוד מספר מוצרים והוא מתפקד מצויין. החיסרון הוא כמובן שמדובר בהתהליך מסובך יחסית הדורש לא מעט זמן (אם כי אחרי כמה נסיונות ניתן להשלים את כל השלבים עד ההדבקה בתוך פחות מ-20 דקות – אם יש לכם את כל הרכיבים) וכמובן גם כמה כלים ועזרים.

התוצאה הסופית – ה-RC2 עם הפלטה המוכנת מחוברים למקליט ה-MixPre 3 – שימו לב לרווח המאפשר לנעילה המשנית תוספת גובה

RC flat onMix pre3

זאת הזדמנות טובה לבקשה – אם אתם בעלי יכולות טובות בכל הקשור לתכנון מוצרים בתלת מימד (או מכירים מישהו שיכול לעזור לכם), קחו את התכנון המקורי המופיע באתר thingiverse ושפרו אותו. הסירו את הפינים הקטנים והחליפו אותם בפינים עבים יותר המתאימים בדיוק לבסיס ה-RC2. דאגו שהפלטה עצמה תהיה עבה יותר ואפ הדבר אפשרי הוסיפו גם הברזה בחור המרכזי. אם יצרתם תכנון שכזה שתפו גם אותנו ואת ייתר הגולשים!

מילה אחרונה לסיום. יצא לנו לשוחח בנושא הזה עם חברת מנפרוטו (היצרנית המקורית של ה-RC2 – אם כי כיום מרבית המוצרים הללו מיוצרים בכלל על ידי חברות צד שלישי סיניות באיכות משתנה). הסברנו להם את החשיבות בשינוי הבסיס לבסיס שטוח. את אותו הסבר העברנו לעוד מספר חברות אחרות ואנו מקווים כי אחת מהן תדאג בסופו של דבר ליצירת בסיס RC2 שטוח או לפחות ליצירת מוצר מסחרי (ממתכת) אשר יפתור את הבעיה שהצגנו כאן. אם מדובר בבעיה שמציקה גם לכם – אנו נשמח אם תכתבו זאת בתגובות בסרטון הוידאו המופיע למטה (התגובות באתר יוטיוב) ואנו נעביר אותן ליצרניות.

הסרטון – כך פתרנו את בעיית הבסיס השטוח של ה-RC2 באמצעות הדפסת תלת מימד

 

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *