היסטוריה מאמרים בלעדי: ביקור במפעל הייצור של סיגמא ביפן ע״י עידו גנוט פורסם ב 20/03/2019 0 0 בשנה שעברה (2018) ענן זאבי, הצלם שליווה אותנו לתערוכת פוטוקינה 2016, ביקר במפעל הייצור של סיגמא באיזווואקאמאטסו (Aizu-Wakamatsu), יפן. ישבנו איתו לשיחה בסטודיו החדש שלנו לשמוע ממנו על הנסיעה והרשמים. הראיון שערכנו עם ענן זאבי בעקבות ביקורו במפעל חברת סיגמא עבור אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid ביקור במפעל סיגמא ביפן במהלך הביקור שלנו בפוטוקינה 2016, היתה לצוות Megapixel הזכות לראיין את מר קזוטו ימאקי, מנכ"ל חברת סיגמא (ובנו של המייסד, מר מיצ'יהירו ימאקי אשר נפטר לפני מספר שנים). במילה זכות הכוונה היא שפגשנו אדם מרשים במיוחד עם חזון, מחוייבות עמוקה וחוש הומור בריא, אבל זה היה רק רצה הקרחון. לאחר הראיון, ישבנו קצת לקשקש ובמהלך השיחה מר ימאקי הזמין אותנו לבקר במפעל סיגמא. שנתיים אח"כ זה קרה – ירח דבש בעונת הסאקורה ביפן וביקור בסיגמא! הסיפור שמאחורי סיגמא הופך את הביקור למעניין אף יותר. הוא מדבר על אנשים, עובדי החברה, הספקים, המקומיים ויפן בכלל. מר מיצ'יהירו ימאקי מייסד סיגמא עבד באמצע המאה שעברה כמהנדס בחברת אופטיקה יפנית שהגיעה לפשיטת רגל. סגירת החברה היתה מובילה לפגיעה אנושה בספקים שתלויים בה וכמעט נאלצו לפשוט רגל בעצמם. אלו פנו למיצ'יהירו ימאקי בבקשה לעזרה והוא נעתר לבקשתם וכך נסללה הדרך להקמתה של יצרנית הצילום המשפחתית הגדולה והוותיקה בהיסטוריה. בשנת 1961 נוסדה סיגמא עם שאיפות טכנולוגיות גדולות ומחוייבות עמוקה לקהילה. המחוייבות הזאת נמשכת גם היום וסיגמא ידועה כחברה בעלת אינטגרציה אנכית, מקום עבודה שמעסיק מקומיים, קונה מספקים מקומיים, עושה ככל האפשר על מנת לייצר את הנדרש בעצמה, חברה שמוצריה מיוצרים ומורכבים עד לפרט האחרון ביפן למרות עלויות ייצור נמוכות יותר בחו"ל ושאינה מצמצמת (מילה יפה למפטרת) עובדים. מפעל סיגמא באייזווואקאמאטסו (אם הצלחתי לכתוב את זה, אתם יכולים לקרוא), הוא בית עבור 1,400 עובדים. חלקים במפעל עובדים 24 שעות ביממה והעובדים נמצאים במשמרות בנות 9 שעות. המטה הראשי של חברת סיגמא נמצא בקוואסקי ומעסיק 200 עובדים נוספים, מעל 75% מהם במחלקות פיתוח שונות. הדבר מיישם הלכה למעשה את המוטו של סיגמא המאמין בשימור שכבת הניהול רזה ככל האפשר. עם הגיענו למפעל, פגשנו את מנהל השירות והתמיכה, מר מנבו סאטו, המארח שלנו בסיור. התחלנו בסקירה קצרה על ההיסטוריה של סיגמא באחד מחדרי הישיבות, חבשנו כובעים וחלוקי מעבדה והמשכנו פנימה על מנת לפגוש את המהנדסים ועובדי הייצור. חשוב יהיה לציין שבכל הביקור שלנו במפעל לא נדרשנו לציוד מגן כלשהו ולא הרגשנו בריחות של חומרים נדיפים. המפעל מאוורר למשעי וההרגשה היא שסיגמא דואגת ככל האפשר לבריאות ונוחות העובדים. במיתולוגיה הנורדית לוחמים הולכים לאחר מותם ל"ולהאלה", ציידים ממשיכים אל שדות הצייד הנצחיים. מהנדסים, מכונאים ואמנים מסויימים לא צריכים למות על מנת להגיע לגן העדן, הם יכולים במקום למצוא עבודה במפעל כמו זה של סיגמא. אני מקדים קמעה את המאוחר אבל כולנו יודעים שבסוף תהליך הייצור נמצא עדשות מורכבות ופועלות למשעי, זה החלק הקל, אני רוצה ללוות אתכם בשלבים השונים של תהליך הייצור וההרכבה כפי שזה הוסבר לי. ממה מורכבת עדשה? מתכת, זכוכית, פלסטיק ורכיבים אלקטרוניים. אל המפעל מגיעים זכוכית (הרוב מחברת Hoya), פלסטיק, אלומיניום, פליז ומנועים אולטרא סוניים. מרגע זה ואילך, הכל עד לבורג הקטן ביותר מיוצר במפעל. זכוכית: חומר הגלם המרכזי מגיע בצורת עדשה עבה וגסה ועובר שלושה שלבים של כרסום, חיתוך וליטוש על מנת להפוך לאחת מאין ספור סוגי העדשות (אלמנטים האופטיים המרכיבים את העדשה השלמה) אותן מייצרת סיגמא. בכל שלב ושלב בתהליך הייצור העדשה נבדקת באופן יסודי. העדשה המוגמרת עוברת לאחר מכן לציפוי ועדשות מסויימות מצוותות לאחרות באמצעות דבק מיוחד העובר ייבוש באור אולטרא סגול. השלב האחרון מתרחש בחדר נקי (כמו אלו הקיימים למשל בחברות ייצור מעבדים), אליו לא יכולנו להכנס אך יכולנו לצפות אל המתרחש בו דרך חלונות גדולים. פליז: המתכת מגיעה בגלילים שמוזנים למכבשי חיתוך מתכת. השבלונות לחיתוך מיוצרות על ידי סיגמא וחלקי הפליז המוגמרים עוברים הלאה לציפוי ניקל שיאריך את חייהם. אלומיניום: חלקי האלומיניום המגיעים למפעל עוברים כמעט כל תהליך אפשרי, קדיחה, חיתוך, כרסום, עיבוד שבבי, כל צעד הנדרש על מנת להפוך גליל אלומיניום לרכיב בעדשה. החלק המוגמר עובר בדיקות מקיפות באמצעות מכשירים למדידה תלת מימדית ומועברים הלאה לאלגון, צביעה ולעתים הדפסת משי בנוסף. פלסטיק: כדוריות פלסטיק מוזנות למכונות יציקה רובוטיות. גם כאן השבלונות מיוצרות במפעל עצמו. כשיצירת כל החלקים הסתיימה וכל חלק נבדק ביסודיות בכל שלב, החלקים נשלחים לחדר נקי המשמש להרכב ההסופית של העדשה. גם כאן שוב, כל חלק וחלק נבדק ונבחן ביסודיות בכל שלב של הייצור. הבטחת איכות נלקחת במלוא הרצינות במפעל. גם אחרי ההרכבה תהליך הייצור עדיין לא הסתיים, נותרה עדיין תחנה אחרונה, חדרי העינויים. סיגמא מעבירה את העדשות סדרת הישרדות בתנאים קיצוניים של חום, קור, לחות ורעידות בכדי לוודא שגם כאשר הגורם האנושי נכשל, הציוד לא. סיימנו את הביקור בארוחת צהריים בחדר האוכל של המפעל. חדר האוכל מכיל 600 עובדים ולכן ארוחת הצהריים מוגשת בשלוש משמרות. האוכל המוגש חם, טעים וזול להפליא, מה שגורם לרבים מן העובדים לוותר על קופסאות הבנטו המסורתיות מהבית. אנחנו רוצים להודות למנכ"ל סיגמא, מר קזוטו ימאקי על הזמנתו, הגב' קיה טאנגו מהחטיבה הבינ"ל של סיגמא על ארגון הביקור ועל כך שהגיעה מהמטה בקוואסקי על מנת להצטרף אלינו ולעזור בהתגברות על קשיי השפה, מנהל החטיבה הכללית, מר קושיקו ווטנאבה שארגן את המשך הביקור שלנו ושימש כנהג שלנו בזמן השהות שלנו באזור ומנהל השירות והתמיכה, מר מנאבו סאטו על החופש לצלם סטילס, וידאו ולשאול המון שאלות במהלך הביקור, חלקן אף דרש פניה למהנדסים אחרים לקבלת פרטים מדוייקים. מילה אחרונה לגבי אייזווואקאמאטסו, לא ראינו הרבה תיירים באזור וחבל שכך, יש כל כך הרבה לראות שם. אם אתם מתכננים ביקור ביפן, עשו לעצמכם טובה ותסעו לבקר בעיר הסמוראים. עידו גנוט עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות. אתם יכולים לתמוך באתר מגה פיקסל על ידי רכישה מהשותפים שלנו משווקים: Amazon, B&H, Adorama and E-bay. למה שתסמכו עלינו?
מוצר ראשון מבית LensVid בשיתוף חברת SmallRig – ה-mini L-Shaped Mount Plate אנו גאים במיוחד לפרסם היום את המוצר הראשון פרי פיתוחנו – ה-mini L-Shaped Mount …
LensVid Talk (פרק 2): ZHIYUN Crane 4, DJI Air 3, Came-TV V-Mount Clamp ועוד אנו ממשיכים היום בסדרת של LensVid Talk (מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית), שיחה …