ראשי מאמרים היסטוריה בלעדי: ביקור במפעל הייצור של סיגמא ביפן

בלעדי: ביקור במפעל הייצור של סיגמא ביפן

0
0

בשנה שעברה (2018) ענן זאבי, הצלם שליווה אותנו לתערוכת פוטוקינה 2016, ביקר במפעל הייצור של סיגמא באיזווואקאמאטסו (Aizu-Wakamatsu), יפן. ישבנו איתו לשיחה בסטודיו החדש שלנו לשמוע ממנו על הנסיעה והרשמים.

הראיון שערכנו עם ענן זאבי בעקבות ביקורו במפעל חברת סיגמא עבור אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid

ביקור במפעל סיגמא ביפן

במהלך הביקור שלנו בפוטוקינה 2016, היתה לצוות Megapixel הזכות לראיין את מר קזוטו ימאקי, מנכ”ל חברת סיגמא (ובנו של המייסד, מר מיצ’יהירו ימאקי אשר נפטר לפני מספר שנים). במילה זכות הכוונה היא שפגשנו אדם מרשים במיוחד עם חזון, מחוייבות עמוקה וחוש הומור בריא, אבל זה היה רק רצה הקרחון. לאחר הראיון, ישבנו קצת לקשקש ובמהלך השיחה מר ימאקי הזמין אותנו לבקר במפעל סיגמא. שנתיים אח”כ זה קרה – ירח דבש בעונת הסאקורה ביפן וביקור בסיגמא!

40581316835 e1d7e17bf6 o

הסיפור שמאחורי סיגמא הופך את הביקור למעניין אף יותר. הוא מדבר על אנשים, עובדי החברה, הספקים, המקומיים ויפן בכלל. מר מיצ’יהירו ימאקי מייסד סיגמא עבד באמצע המאה שעברה כמהנדס בחברת אופטיקה יפנית שהגיעה לפשיטת רגל. סגירת החברה היתה מובילה לפגיעה אנושה בספקים שתלויים בה וכמעט נאלצו לפשוט רגל בעצמם. אלו פנו למיצ’יהירו ימאקי בבקשה לעזרה והוא נעתר לבקשתם וכך נסללה הדרך להקמתה של יצרנית הצילום המשפחתית הגדולה והוותיקה בהיסטוריה.

P1076086

בשנת 1961 נוסדה סיגמא עם שאיפות טכנולוגיות גדולות ומחוייבות עמוקה לקהילה. המחוייבות הזאת נמשכת גם היום וסיגמא ידועה כחברה בעלת אינטגרציה אנכית, מקום עבודה שמעסיק מקומיים, קונה מספקים מקומיים, עושה ככל האפשר על מנת לייצר את הנדרש בעצמה, חברה שמוצריה מיוצרים ומורכבים עד לפרט האחרון ביפן למרות עלויות ייצור נמוכות יותר בחו”ל ושאינה מצמצמת (מילה יפה למפטרת) עובדים.

P1076074

מפעל סיגמא באייזווואקאמאטסו (אם הצלחתי לכתוב את זה, אתם יכולים לקרוא), הוא בית עבור 1,400 עובדים. חלקים במפעל עובדים 24 שעות ביממה והעובדים נמצאים במשמרות בנות 9 שעות. המטה הראשי של חברת סיגמא נמצא בקוואסקי ומעסיק 200 עובדים נוספים, מעל 75% מהם במחלקות פיתוח שונות. הדבר מיישם הלכה למעשה את המוטו של סיגמא המאמין בשימור שכבת הניהול רזה ככל האפשר.

P1066017

עם הגיענו למפעל, פגשנו את מנהל השירות והתמיכה, מר מנבו סאטו, המארח שלנו בסיור. התחלנו בסקירה קצרה על ההיסטוריה של סיגמא באחד מחדרי הישיבות, חבשנו כובעים וחלוקי מעבדה והמשכנו פנימה על מנת לפגוש את המהנדסים ועובדי הייצור. חשוב יהיה לציין שבכל הביקור שלנו במפעל לא נדרשנו לציוד מגן כלשהו ולא הרגשנו בריחות של חומרים נדיפים. המפעל מאוורר למשעי וההרגשה היא שסיגמא דואגת ככל האפשר לבריאות ונוחות העובדים.

P1076069

במיתולוגיה הנורדית לוחמים הולכים לאחר מותם ל”ולהאלה”, ציידים ממשיכים אל שדות הצייד הנצחיים. מהנדסים, מכונאים ואמנים מסויימים לא צריכים למות על מנת להגיע לגן העדן, הם יכולים במקום למצוא עבודה במפעל כמו זה של סיגמא.

אני מקדים קמעה את המאוחר אבל כולנו יודעים שבסוף תהליך הייצור נמצא עדשות מורכבות ופועלות למשעי, זה החלק הקל, אני רוצה ללוות אתכם בשלבים השונים של תהליך הייצור וההרכבה כפי שזה הוסבר לי.

ממה מורכבת עדשה? מתכת, זכוכית, פלסטיק ורכיבים אלקטרוניים. אל המפעל מגיעים זכוכית (הרוב מחברת Hoya), פלסטיק, אלומיניום, פליז ומנועים אולטרא סוניים. מרגע זה ואילך, הכל עד לבורג הקטן ביותר מיוצר במפעל.

P1076075

זכוכית: חומר הגלם המרכזי מגיע בצורת עדשה עבה וגסה ועובר שלושה שלבים של כרסום, חיתוך וליטוש על מנת להפוך לאחת מאין ספור סוגי העדשות (אלמנטים האופטיים המרכיבים את העדשה השלמה) אותן מייצרת סיגמא. בכל שלב ושלב בתהליך הייצור העדשה נבדקת באופן יסודי. העדשה המוגמרת עוברת לאחר מכן לציפוי ועדשות מסויימות מצוותות לאחרות באמצעות דבק מיוחד העובר ייבוש באור אולטרא סגול. השלב האחרון מתרחש בחדר נקי (כמו אלו הקיימים למשל בחברות ייצור מעבדים), אליו לא יכולנו להכנס אך יכולנו לצפות אל המתרחש בו דרך חלונות גדולים.

P1076065

פליז: המתכת מגיעה בגלילים שמוזנים למכבשי חיתוך מתכת. השבלונות לחיתוך מיוצרות על ידי סיגמא וחלקי הפליז המוגמרים עוברים הלאה לציפוי ניקל שיאריך את חייהם.

20180410 114403

אלומיניום: חלקי האלומיניום המגיעים למפעל עוברים כמעט כל תהליך אפשרי, קדיחה, חיתוך, כרסום, עיבוד שבבי, כל צעד הנדרש על מנת להפוך גליל אלומיניום לרכיב בעדשה. החלק המוגמר עובר בדיקות מקיפות באמצעות מכשירים למדידה תלת מימדית ומועברים הלאה לאלגון, צביעה ולעתים הדפסת משי בנוסף.

P1076076

פלסטיק: כדוריות פלסטיק מוזנות למכונות יציקה רובוטיות. גם כאן השבלונות מיוצרות במפעל עצמו.

P1076037

כשיצירת כל החלקים הסתיימה וכל חלק נבדק ביסודיות בכל שלב, החלקים נשלחים לחדר נקי המשמש להרכב ההסופית של העדשה. גם כאן שוב, כל חלק וחלק נבדק ונבחן ביסודיות בכל שלב של הייצור. הבטחת איכות נלקחת במלוא הרצינות במפעל.

P1076062

גם אחרי ההרכבה תהליך הייצור עדיין לא הסתיים, נותרה עדיין תחנה אחרונה, חדרי העינויים. סיגמא מעבירה את העדשות סדרת הישרדות בתנאים קיצוניים של חום, קור, לחות ורעידות בכדי לוודא שגם כאשר הגורם האנושי נכשל, הציוד לא.

20180410 123032

סיימנו את הביקור בארוחת צהריים בחדר האוכל של המפעל. חדר האוכל מכיל 600 עובדים ולכן ארוחת הצהריים מוגשת בשלוש משמרות. האוכל המוגש חם, טעים וזול להפליא, מה שגורם לרבים מן העובדים לוותר על קופסאות הבנטו המסורתיות מהבית.

20180410 164555

אנחנו רוצים להודות למנכ”ל סיגמא, מר קזוטו ימאקי על הזמנתו, הגב’ קיה טאנגו מהחטיבה הבינ”ל של סיגמא על ארגון הביקור ועל כך שהגיעה מהמטה בקוואסקי על מנת להצטרף אלינו ולעזור בהתגברות על קשיי השפה, מנהל החטיבה הכללית, מר קושיקו ווטנאבה שארגן את המשך הביקור שלנו ושימש כנהג שלנו בזמן השהות שלנו באזור ומנהל השירות והתמיכה, מר מנאבו סאטו על החופש לצלם סטילס, וידאו ולשאול המון שאלות במהלך הביקור, חלקן אף דרש פניה למהנדסים אחרים לקבלת פרטים מדוייקים.

P1076172

מילה אחרונה לגבי אייזווואקאמאטסו, לא ראינו הרבה תיירים באזור וחבל שכך, יש כל כך הרבה לראות שם. אם אתם מתכננים ביקור ביפן, עשו לעצמכם טובה ותסעו לבקר בעיר הסמוראים.

P1076127

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
  • לצלם בקרני X – לגלות את העולם שבפנים

    עולם הצילום אינו מוגבל לתחום האור הנראה ובמאמר הנוכחי נבחן ג’אנר צילומי אשר בודדים ב…
  • הפולארויד (לא) מת!

    ככל שהמודרניזציה משתלטת על אספקטים נוספים של חיינו כך גם התשוקה לדברים ישנים, לקסם, לפשטות…
  • מצלמות בחלל

    מצלמים בין כוכבים בראשית אפריל 2010 שוגרה מעבורת החלל דיסקברי ממרכז החלל על שם קנדי שבפלור…
טען עוד ב היסטוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *