ראשי מאמרים סיכום פוטוקינה 2016 חלק ב’ – רשמים ראשונים

סיכום פוטוקינה 2016 חלק ב’ – רשמים ראשונים

0
0

תערוכת פוטוקינה 2016 הסתיימה לפני מספר שעות בקלן ואנו כבר הספקנו (גם אם לאחר לא מעט מהמורות) לשוב ארצה. הידיעה הנוכחית תהיה מעין תקציר של התרשמותינו מן התערוכה – והיא יותר נקודת פתיחה מסיכום כאשר בימים הקרובים נחל בהדרגה לפרסם (לאחר עריכה כמובן) חומרים שצילמנו במסגרת התערוכה.

כמי שלו זו התערוכה השלישית שהוא מסקר, פוטוקינה 2016 הייתה ללא ספק מעט עצובה. ראו זאת על פניהם של חלק מן המשתתפים (כמה מהם גם הודו בכך בפה מלא), אבל במיוחד ראו זאת בהיקף התערוכה שהיה קטן באופן משמעותי מהתערוכות של ראשית העשור (וכנראה קטן אפילו יותר מהתערוכות של העשור שעבר).

למרות התחושה החמוצה משהו בשל מצבו הכללי של שוק הצילום שנמצא בשנים האחרונות בירידה משמעותית (אחד מבכירי התעשיה עימם שוחחנו – השם המדויק יפורסם כשנפרסם את הראיון עימו בהמשך) העריך באוזננו כי אם המגמה שראינו השנה תימשך אזי שוק הצילום כולו ייחתך ב-40% לערך מאז 2012 – כלומר קצת פחות ממחצית השוק פשוט נעלמה – עצוב ללא ספק. היה עדיין הרבה מה לראות בפוטוקינה השנה. למעשה עד כמה שזה ישמע מפתיע ישנה רשימה ארוכה של מוצרים שלא יצא לנו לראות כלל (בעיקר של החברות הקטנות דווקא, אשר לעיתים קרובות הן המעניינות יותר – במיוחד כשהגדולות לא מספקות את הסחורה – כפי שקרה הפעם).

אז מה כן ראינו בכל זאת? קנון וניקון כאמור אשר עדיין שולטות מספרית בשוק הצילום הציגו גם הפעם ביתנים גדולים ומושקעים אבל לפחות בחלק מימי התערוכה דווקא הביתן של חברת פוג’י היה עמוס הרבה יותר (עוד נחזור לפוג’יפילם בהמשך). ניקון חשפה רק סדרת מוצרים אחת של מצלמות אקשן (לא הוצגו עדשות או מצלמות רפלקס או חסרות מראה בתערוכה). לנו יצא לנסות כמה מן העדשות החדשות יחסית של ניקון כולל ה-105 מ”מ f/1.4 החדשה – מפלצת עבה במיוחד (אם כי לא ארוכה) וכבדה למדי. לעדשה הפרדה מדהימה מהרקע ואנו שמנו לב כי מהירות הפוקוס שלה איטית באופן יחסי (לא מפתיע אולי בשל האלמנטים הכבדים המשולבים בה). ניסינו גם את ה-300 מ”מ f/4 (שאיננה חדשה מאד כבר אבל היא מעניינת במיוחד לטעמנו במיוחד בשל גודלה ומשקלה) והתרשמנו לטובה ממהירות הפוקוס שלה.

עדשת ה-105 מ”מ f/1.4 החדשה של ניקון – מפלצת פורטרטים

p9190125-edit-105mm-nikon-f-1-4

בקנון יצא לנו לשחק מעט (מידי) עם ה-5D MKIV החדשה – קשה להתרשם עמוקות מהמצלמה בהתנסות כה קצרה אבל היא מן הסתם מאד מזכירה חיצונית את שאר הסדרה (למעשה זאת היא בדיוק אחת הנקודות שעלו בראיון שקיימנו עם אחד מנציגי חברת קנון). גם ההתנסות עם ה-EOS M5 הייתה קצרה ולא ראינו שהיא משכה יותר מידי תשומת לב מצד המבקרים בתערוכה – בכל מקרה מהירות הפוקוס שלה אפילו בתאורה הנמוכה של הביתן של קנון הייתה לא רעה בכלל (אבל זה כמובן איננו מבחן מסודר, אלא התרשמות סוביקטיבית).

החברה שעושה חייל (באופן יחסי כמובן) בתקופה האחרונה ביחס לניקון/קנון היא סוני. נציג החברה מסר לנו מספרים מעניינים מאד על ההצלחה של סוני באירופה בתחום מצלמות ה-Full Frame וגם אם סוני מגזימים קצת – הנתונים באמת מרשימים. הזדמן לנו לשחק מעט עם ה-A99 MKII החדשה של סוני – מה שמצאנו מעניין במיוחד הוא גודלה של המצלמה – סוני הצליחה לדחוס את כל הטכנולוגיה של הדגם החדש (מיד נגיע לכך), לתוך גוף בגודל של A77 MKII לערך (אם כי במשקל גבוה יותר), קרי מצלמת Full Frame מתקדמת במיוחד בגודל של ניקון D7200 או קנון 80D פחות או יותר. בכל הנוגע לנתונים המצלמה בעלת חיישן FF בן 42 מגה פיקסל וקצב צילום שלא נראה כמותו עד כה בעולם ה-FF ברזולוציות כאלו (או קרובות) – לא פחות מ-12 פריימים לשנייה (נתון פשוט פנומנאלי שמקביל למצלמות העל של קנון וניקון בעלות רזולוציה נמוכה בחצי ויותר הודות למעבדים רבי עוצמה ביותר ששולבו במצלמה). למעשה מדובר בפעם הראשונה בשילוב של מצלמה שמסוגלת לבצע צילומי ספורט או אקשן עם חיישן ברזולוציה גבוהה ובעל רגישות גבוהה. לא זו בלבד אלא שגם החוצץ עצום – עם לא פחות מ-54 תמונות RAW ברצף (זיכרו את גודל הקבצים ברזולוציה המדוברת). מערכת הפוקוס של המצלמה היא אחת המתקדמות בשוק עם 79 נקודות מבוססות פאזה + כמעט 400 על החיישן ואפשרויות שליטה מאד מתקדמות (כולל כיסוי מאד נרחב יחסית של הפריים – מעבר לכל מצלמת FF של קנון/ניקון). המחיר אגב למתעניינים קרוב לקנון 5D MK IV החדשה (וכמובן שתמצאו בה מגוון רחב של תכונות וידאו, 4K, מסך בר הטיה מתקדם וכו’, רק מסך מגע עדיין חסר לסוני).

הסוני A99 MKII – הראשונה שמשלבת וידאו מתקדם עם רזולוציה גבוהה ומהירות צילום לספורט

p9220887-sony-a99mkii

מעבר לשלוש הגדולות גם בגזרת המיקרו 4/3 היו חדשות מעניינות – ראינו (מעבר לזכוכית אמנם) את אב-הטיפוס המוקדם של ה-GH5 – מעט מאד מידע יש על המצלמה הזאת אבל פנסוניק הדגימו עבורנו כמה מהמצלמות החדשות שכן הוכרזו בתערוכה עם כמה תכונות די מסקרנות ואנו נביא לכם את הסרטון בימים הקרובים. גם אולימפוס הכריזה על ה-EM-1 MKII החדשה עם מפרט מאד מרשים אבל גם היא לא הייתה ממש זמינה לנו בתערוכה (אם כי היו מספר עיתונאים שכן קיבלו גישה אליה מסתבר). הפתעה מעניינת במיקרו 4/3 מגיעה מכיוון לא צפוי – החברה הסינית Xiaomi המוכרת מעולם הסלולאר והאביזרים השיקה מצלמה (ועדשות) עם חיישן מיקרו 4/3 וצילום 4K בשם Yi M1 – אתם יכולים לראות סרטון “ביקורת” סיני למטה. לצערנו החברה מוקמה באחד הביתנים המרוחקים ביותר בתערוכה ולא הזדמן לנו להתרשם ממנה – בכל מקרה סביב 400 דולר אנו לא בטוחים שהיא תזכה להצלחה רחבה.

ה- Yi M1 – מצלמה סינית

ממיקרו 4/3 אנו עוברים לעסוק בפוג’י. החברה השיקה בתערוכה את ה-GFX 50S – מצלמת פורמט בינוני חסרת מראה (קונספט דומה עקרונית ל-XD1 של האסלבלד עם שינויים מסוימים כמו עינית מפרקית נפרדת ועוד). החיישן הוא אותו חיישן סוני 50 מגה פיקסל שקיים בחלק ניכר ממצלמות הפורמט הבינוני של היצרניות בשנה פלוס האחרונות. לנו יצא בעיקר לראות את המצלמה מאחורי זכוכית (גם פה היו ברי מזל מאיתנו) אבל שוחחנו עם לא מעט גורמים בתערוכה וההסכמה הכללית היא שמדובר במוצר הבולט שהוצג השנה בפוטוקינה (יחד עם זאת במחיר של כ-10 אלפים דולר כולל עדשה – מדובר במוצר שלא יהיה נגיש באמת למרבית הצלמים).

בביתן של טמרון (שהיה גדול אולי אפילו יותר מבשנים עברו) הזדמן לנו לשחק מעט עם ה-150-600 מ”מ בגרסתה החדשה ואנו בהחלט התרשמנו לטובה – אם אתם שוקלים האם להמתין לדגם החדש – אנו נוטים להמליץ על כך (העדגשה מפקסת מהר יותר ומערכת הייצוב נראית טובה יותר – על ניקון לפחות – אנו ניסינו אותה על ה-D500). גם המבנה נאה יותר ולמרות שלא צילמנו side-by-side התחושה הסוביקטיבית שלנו הייתה שגם איכות התמונה מעט טובה יותר.

הטמרון 150-600 מ”מ בגרסה II – שיפורים חשובים

p9220858-150mm-600mm-mkii

גם לסיגמא היה ביתן גדול בתערוכה (אנו עוד נחזור לסיגמא בהרחבה בימים הבאים), והיא הציגה בו מגוון רחב מאד של עדשות – אנו הספקנו לשחק (מעט מאד אמנם) עם 3 העדשות החדשות עליהן הכריזה החברה לתערוכה (ה-85 מ”מ f/1.4 מסדרת ה-ART – שהייתה גדולה מאד באופן יחסי, ה-12-24 מ”מ F4 וה-500 מ”מ F4 החדשה והגדולה מאד מן הסתם) כמו גם עם כל ליין ה-CINE של החברה שהוכרז זמן קצר לפני התערוכה ומכניס את סיגמא לתחום חדש לגמרי.

נסיים את הסקירונת (שכבר הפכה ארוכה משהו) הנוכחית עם לייקה – אחת החברות הסימפטיות ביותר בתערוכה (נדיר שניתן לנהל שיחות כה פתוחות עם נציגים בכירים של חברות יפניות למשל – אם כי כפי שנראה בימים הקרובים גם זה אפשרי במקרים מסוימים). החברה הציגה בתערוכה את הלייקה SL שנחשפה למעשה לפני כשנה אבל קיבלה בתערוכה כמה שיפורים משמעותיים כשאחד המרכזיים שבהם (מלבד עדשת 50 מ”מ חדשה f/1.4 וליין עדשות רחב שצפוי בשנה הבאה) הוא מתאם של חברת נובופלקס שיאפשר להתאים כל עדשת של ניקון או קנון לממצלמה כולל פוקוס אוטומטי (!) – יהיה מעניין לנסות את השילוב. המצלמה עצמה – למרות הגוף המוזר משהו (מדובר במצלמה חסרת מראה עם חיישן FF בגודל פיזי די גדול) מפקסת מהר מאד עם העדשות המקוריות שלה והיא מנפקת תמונות שנראות חדות באופן מרשים ביותר (לפחות על המסך). למצלמה אגב העינית הדיגיטלית הטובה בעולם – למעלה מ-4 מליון נקודות – כמעט פי 2 מהמצלמות הטובות ביותר שאחריה (והעינית עצמה אגב עצומה ומרגישה נהדר).

הלייקה SL עם עדשת הזום 90-280 מ”מ – איכות תמונה פנטסטית

p9220947-leica-sl-90-280mm

היו עוד לא מעט דברים מהם התרשמנו בתערוכה במיוחד בתחום הציוד הנלווה – חברת מנפרוטו (נותנת החסות של אתר הבת שלנו LensVid) הכריזה על ליין מוצרים חדשים נרחב (נביא פרטים בהמשך), לא מעט חברות אחרות הציגו חצובות (שצצו ממש בכל פינה בתערוכה), תיקים סליידרים ומגוון עצום של מוצרים נוספים – חלק מהם יזכו לסרטונים נפרדים בתקופה הקרובה.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *