ראשי ביקורות\סקירות ביקורות ביקורת: Aputure Gigtube Wireless

ביקורת: Aputure Gigtube Wireless

6
0

את ה-Gigtube Wireless של חברת Aputure מסין פגשנו לגמרי במקרה ביום האחרון של תערוכת פוטוקינה 2010 בעת שיטוט בין כמה מן הדוכנים הקטנים יותר בתערוכה. המכשיר מהווה שילוב בין מסך אלחוטי למצלמה ושלט המאפשר צילום מרחוק. צוות MegaPixel בשיתוף הצלם רפאל בן דור לקחו את ה-Gigtube לבדיקה והתוצאות לפניכם.

ה-Gigtube Wireless עם המשדר על המצלמה (צילום: רפאל בן דור)

Aputure Gigtube Wireless grey

במסגרת תערוכת פוטוקינה הזדמן לנו לנסות את המכשיר (הכנו גם סרטון קצר בנושא) ובעקבות התערוכה פנתה אלינו חברת Aputure וביררה האם נהיה מעוניינים לבחון אותו לעומק. את המוצר שקיבלנו החלטנו להעביר לצלם רפאל בן דור בכדי שיבחן אותו כחלק משגרת העבודה בסטודיו. רפאל בילה עם ה- Gigtube Wireless מספר שבועות והכין סרטון המתאר את התנסותו בעבודה עם המכשיר ובמקביל העביר לידינו את התרשמויותיו אותן נציג בביקורת הנוכחית. בטרם ניגש להתרשמויות ולסרטון ריכזנו עבורכם את התכונות המרכזיות של ה-Gigtube Wireless:

  • מסך 3.5 אינצ’ בעל רזולוציה של 230k פיקסלים (16 מליון צבעים) ומגן שמש מובנה.
  • זוג סוללות נטענות 1200mah.
  • תדר שידור – 2.4Ghz ו-433Mhz.
  • טווח פעולה – עד 100 מטרים.
  • יכולת עבודה עם מגוון רחב של דגמים של ניקון, קנון ואולימפוס (רשימת תאימות מלאה).

התקנה

התקנת ה-Gigtube Wireless עברה בקלות רבה הן על ה-5d MK II של קנון והן על ה-D90 של ניקון. התהליך פשוט למדי (וניתן לראותו גם בסרטון בהמשך הסקירה):

  • חיבור המשדר למצלמה (על מתאם הפלאש או בנפרד – אין תקשורת בין המצלמה למשדר דרך המתאם).
  • חיבור כבלי התקשורת מהמצלמה למשדר (כבל AV OUT וכבל הטריגר).
  • הפעלת המשדר.
  • הפעלת המסך.
  • צילום.

מה בקופסא? (צילום: רפאל בן דור)

Aputure Gigtube Wireless

הפעלה ושימוש

ההפעלה של ה-Gigtube Wireless כרוכה בהדלקת המכשיר ומעבר למצב LiveView במצלמה. מעניין לשים לב שב-D90 של ניקון התמונה הוצגה בו זמנית על מסך המצלמה והמסך החיצוני בעוד שבקנון 5d MK II התמונה הוצגה על המסך החיצוני בלבד. ישנן מספר מצומצם יחסית של אפשרויות אותן ניתן לשנות דוגמת בהירות המסך, ניגודיות, פעולת הכיבוי האוטומטי של המסך לאחר מספר שניות והודעות על המסך.

Gigtube Wireless – מותאם לדגמים שונים (צילום: רפאל בן דור)

Aputure Gigtube Wireless parts

טווח פעולה – ה-Gigtube Wireless מיועד גם לצלמי טבע המעוניינים להפעיל את המצלמה ממרחק בטוח. לצורך כך המכשיר חייב להיות מסוגל לפעול ממרחק משמעותי. חברת Aputure מצהירה כי המכשיר מסוגל לפעול עד לטווח של 100 מטרים (מרחק משמעותי מאד ללא ספק). בבדיקה אותה ערכנו הקליטה עד לטווח של כ-50 מטרים הייתה נקייה לחלוטין (גם דרך קירות ואפילו מבעד למקרר סגור). בטווחים של 50-60 מטרים היו רעשים והפרעות מסוימים (התמונה קפצה מפעם לפעם על המסך) אך ניתן היה לעשות שימוש במכשיר. עד ל-90 מטרים לערך ניתן היה לעבוד עם המכשיר עם הפרעות ברמה כזו או אחרת ובטווחים של 100-115 מטרים ההפרעות הפכו לבלתי נסבלות. מעבר ל-115 מטרים אבדה התמונה לחלוטין.

הערה בנוגע לרשתות אלחוטיות – כשקיבלנו לראשונה את המכשיר גילינו כי באחד התדרים שלו הוא מפריע לרשת ה-WIFI הביתית שלנו (הראוטר שלנו היה לינקסיס WRT54GL). החלפת תדר פתרה את הבעיה. מאוחר יותר ניסינו את המכשיר במגוון סביבות אחרות עם רשתות אלחוטיות שונות והבעיה לא חזרה על עצמה.

חיי סוללה – כאשר קיבלנו את המכשיר הטענו את הסוללות פרק זמן קצר והן נגמרו מהר. לאחר פעולת הטענה אחת מלאה (אשר נמשכה מספר שעות – אם כי אין אינדיקטור סיום הטענה) הופתענו לגלות כי הסוללות מספיקות לעבודה ממושכת ביותר. למעשה בעבודת סטודיו בה רק מפעם לפעם יש צורך להשתמש במסך בכדי לצלם תמונות, הסוללות החזיקו למעלה משלושה שבועות ועדיין לא ראינו סימן לסיום הסוללה. יש להניח כי בשימוש אינטנסיבי יותר בחוץ לצורך צילומי טבע הסוללות יחזיקו מעמד זמן קצר יותר אך עדיין מדובר בפרק זמן משמעותי. ראוי לציין כי על המסך החיצוני יש אייקון חיווי לסוללה אך אמינותו איננה ברורה (הוא ממשיך להציג סוללה טעונה באופן מלא גם לאחר שימוש ממושך).

איכות המסך – ל-Gigtube Wireless מסך 3.5 אינצ’ אשר בהשוואה למסך ה-3 אינצ’ הקיים במרבית מצלמות הרפלקס כיום הרגיש גדול בצורה משמעותית. איכות המסך בצילומי חוץ הייתה סבירה בהחלט ודומה לזו של הקנון EOS 5D MKII עימה עבדנו (אם כי רזולוציית המסך נמוכה משמעותית – 230k פיקסלים לעומת 920k פיקסלים בקנון). המסך מגיע עם מגן שמש נפתח מובנה אשר עזר במידה מסוימת, אך לא ביטל את ההשתקפויות שהיו דומיננטיות יותר מאלו שחשנו במסך המצלמה באותם תנאים. בכדי לקבל תמונה ברורה לגמרי בתנאי שמש ישירה יש צורך באמצעי משמעותי בהרבה ממגן השמש המובנה (למען ההגינות גם מסכי המצלמות הטובים ביותר בשוק מתקשים להתמודד עם השמש הישראלית האכזרית).

Gigtube Wireless – קומפקטי ופשוט לשימוש (צילום: רפאל בן דור)

Aputure Gigtube Wireless screen reciver

איכות בניה – הביקורת המרכזית שלנו בנוגע ל-Gigtube Wireless איננה נוגעת לתפקוד שלו אלא דווקא לאיכות הבנייה. אולי מוגזם לדרוש בימינו מוצרים עשויים מתכת (וודאי ברמת המחיר של ה-Gigtube Wireless) אך תחושה “מסיבית” יותר ולא “פלסטיקית” פשוטה למוצר אשר פונה לפחות באופן חלקי לקהל מקצועי הייתה ללא ספק גורמת לנו נחת.

סרטון

בכדי להציג את המכשיר ויכולותיו הכין עבורנו הצלם רפאל בן דור סרטון בן כ-6 דקות המתאר מספר מתארי שימוש אפשריים ב-Gigtube Wireless:

הערה: ההתייחסות לסוללות בסרטון נעשתה לפני תהליך ההטענה המלא (ראה סעיף “חיי סוללה”).

סיכום

ה-Gigtube Wireless הוא פיתרון מעניין מאד המאפשר צלום מרחוק מבלי לאבד קשר עין עם האובייקט המצולם. טווח העבודה שלו גדול במיוחד והפתיע אותנו לטובה, והוא נוח ופשוט להפעלה ובדרך כלל לא עשה בעיות מיוחדות. המגבלות העיקריות שלו לא קשורות אליו ישירות אלא דווקא למצלמה – בין השאר למהירות המיקוד של מערכת הפוקוס של המצלמה במצב LiveView וכן לכיבוי האוטומטי של המצב במצלמה אשר נועד לחסוך סוללה ולמנוע חימום יתר של החיישן.

מי קהל היעד של ה-Gigtube Wireless? אנו יכולים לראות שני קהלי יעד עיקריים. הראשון הוא חובבי צילום טבע אשר עשויים להשתמש בהתקן בכדי לצלם בעלי חיים בסביבתם הטבעית מבלי לעמוד בקרבתם ולהפחיד אותם. מרחק הפעולה של ה-Gigtube Wireless בהחלט מאפשר שיטת עבודה שכזו. הבעיה העיקרית היא הכיבוי האוטומטי של מצב ה-LiveView לאחר מספר דקות אך אפשר אולי להתגבר על כך בשיטות שונות (תלוי בדגם המצלמה וכמה רחוק תהיו מוכנים ללכת). קהל היעד השני הוא צלמי סטודיו העשויים להתעניין במכשיר אשר יכול לחסוך מהם צילום מזוויות קשות במיוחד (כפי שניתן לראות בסרטון). מלבד שני קהלים אלו אפשר לחשוב על לא מעט צלמים חובבים שימצאו את המכשיר שימושי לפרויקטים שונים הדורשים הצבה של המצלמה בנפרד מן הצלם.

אהבנו

  • התקנה והפעלה פשוטה.
  • תמיכה בדגמי מצלמות רבים.
  • חיי סוללה ארוכים.
  • טווח ארוך.

קצת פחות

  • גוף פלסטיק המספק תחושה זולה.
  • מצב ה-LiveView במרבית המצלמות נכבה לאחר מספר דקות באופן אוטומטי – דבר המגביל את השימושיות לצלמי טבע (אפשר וניתן לעקוף זאת בחלק מן המצלמות).

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לניוזלטר השבועי של MegaPixel ודרך עמוד הפייסבוק של MegaPixel ועמוד הפייסבוק של רפאל בן דור.

Avatarרפאל בן דור , צוות MegaPixel
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות

6 תגובות

  1. Avatar

    יוסי

    13/03/2011 ב 11:54 AM

    נשמע כמו אחלה מוצר, אבל מה המחיר?

    השב

  2. Avatar

    דויד מיכאלי

    21/03/2011 ב 1:51 AM

    אני בדיוק מתכנן משהו מאוד דומה. הכתבה והחברה הזאת קצת ביאסה אותי, אם כי היכולות של המוצר שלהם אפסיות יחסית ליכולות שאני מעוניין להכניס. בכל אופן מחיר המוצר (בדקתי) הינו כמה אלפי שקלים. המסך החיצוני לטעמי מיותר – לחברנו האייפד יש מסך הרבה יותר חד ומרשים שלא לדבר על האייפון החדש. בכל אופן, המוצר הזה נראה לי טיפה מיושן לעולם המתקדם.

    השב

  3. Avatar

    עידו גנוט

    21/03/2011 ב 10:21 AM

    המחיר רחוק מאד מאלפי ש”ח (ברבים). היכולות של המוצר הן למעשה יכולות של שלט רחוק + מסך עם טווח ארוך. למי שזה נחוץ זה עובד לא רע בכלל. אם יש לך יכולת לפתח מערכת חומרה/תוכנה עם טווח משמעותי ואיכות שידור טובה שתאפשר ביצוע פעולות מורכבות יותר של שליטה במצלמה (יש דברים מן הסתם שלא יתאפשרו לך בכל מקרה כמו שליטה בזום למשל) זה מעולה – השאלה היא מה תהיה העלות של מוצר כזה. יש חברות עם פתרונות לאייפד – בביקור שלנו בליף הציגו לנו יכולת כזאת אבל שם אין LiveView כך שזה לא ממש מאפשר לצלם מהאייפד אלא רק לראות את התוצאה שצילמת – זה נחמד אבל זה משהו אחר לגמרי. להעביר וידאו רציף לאייפד לדעתי יהיה סיפור הרבה יותר מורכב. לגבי יכולות שליטה מתקדמות במצלמה – אין לי מושג – אני יודע עקרונית שלרוב החברות יש תוכנה שמאפשרת לשלוט בתפריטים באופן חוטי דרך המחשב – האם הממשק הזה חופשי לשימוש או שיש לך דרך לעשות לו הנדסה הפוכה – אין לי מושג.

    השב

  4. Avatar

    קוסטה

    21/03/2011 ב 8:17 PM

    איפה אפשר לקנות את זה בארץ וכמה שווה הצעצוע ?

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    21/03/2011 ב 9:25 PM

    קרא את הודעה מספר 2 בתגובות.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *