ראשי ביקורות\סקירות מתאם צילום אנכי לאופקי: ATOLL מול SmallRig

מתאם צילום אנכי לאופקי: ATOLL מול SmallRig

2
0

היכולת לעבור ממצב צילום אנכי לאופקי הופכת להיות בשנים האחרונות קריטית לא רק לצלמי סטילס אלא יותר ויותר גם לצלמי וידאו. סדרת מתאמים חדשה שהושקה בחודשים האחרונים על ידי מספר גדל והולך של חברות מאפשרת להביא את “הקולר” שהיה לרוב נחלתם הבלעדית של עדשות טלפוטו כבדות וארוכות לכלל העדשות בשוק ולאפשר לשנות צילום ממצב אופקי לאנכי בקלות אפילו עם יד אחת.

סרטון מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

רקע

רגליות לעדשות עם קולר בעלות יכולת להסתובב ממצב אנכי לאופקי הן לא דבר חדש. למעשה הן מלוות את שוק הצילום מזה עשורים. הבעיה היא שלרוב העדשות בשוק אין קולר או רגלית או אפשרות פשוטה לחבר אחת כזאת (עניין שהיינו שמחים לראות משתנה בעתיד אבל זה כבר סיפור אחר). לפני כשנה יצאה חברת Silence Corner בקמפיין קיקסטרטר למוצר חדש בשם ATOLL אשר נועד להיות קולר עם רגלית המתחבר למצלמה במקום לעדשה (אנו רכשנו את המוצר אותו בדקנו במסגרת הקמפיין וקיבלנו אותו לפני מספר חודשים). על הרעיון הזה בנו עד כה לא פחות מארבע חברות אחרות דגמים עם עיקרון דומה אבל תכונות שונות יותר או פחות (אנו לא עורכי דין מתחום הפטנטים אבל למרות שנראה כאילו הרעיון המקורי היה של חברת Silence Corner בפועל הקונספט היה קיים במידה רבה בשוק ומוצרים דומים אבל בעלי שימוש מוגבל יותר היו קיימים בשוק עוד קודם).

אנו נבחן היום כאמור את ה-ATOLL המקורי ואת הדגם הראשון שהשיקה חברת SmallRig לקולר אנכי-אופקי ונעמוד על הדמיון וההבדלים בין שני המוצרים.

מעבר בקלות ממצב אנכי לאופקי – SmallRig

מעבר ממצב אנכי לאופקי - SmallRig

מבנה

שני האביזרים מאפשרים החלפה מהירה בין מצב אנכי לאופקי מבלי לשחרר את המצלמה מהחצובה (או כל התקן אחר) ומבלי צורך בפלטת L. לשתי היחידות קולר עם בורג נעילה המאפשר לעצור את המצלמה בכל זווית.

ה-A-TOLL מספקת את הערכה עם מפתח אלן וברגים נוספים להתאמה מלאה של הפלטה למצלמה. הפלטה של SmallRig מגיעה עם מגנט מובנה וכלי אותו ניתן לשמור מתחת לפלטה.

ה-A-toll מאפשר שינוי מסויים בגובה בכדי להתאים ליותר גופים של חברות שונות (באופן כללי לחברה יש כרגע 3 גרסאות שונות למצלמות שונות עם עוד מספר בפיתוח עם התאמה למגוון מצלמות בגדלים שונים ועדשות בעלות בסיס אחורי עבה יותר). המוצר של SmallRig מותאם לדגמים ספציפיים של סוני (בעיקר FF אם כי מבדיקה שערכנו גם ה-FX30 למשל התאימה).

ל-A-TOLL טבעת המסתובבת ב-360 מעלות המוגבלת בעצם רק על ידי המצלמה המחוברת אליה (לרוב המצלמות יש גריפ שלא יאפשר לסובב את המצלמה מעבר לזווית מסויימת). הדבר מאפשר לה יותר גמישות מל-SmallRig אשר מסוגלת לנוע ב-90 מעלות בלבד (אם תרצו למשל לחבר את המצלמה מתחת לעמוד המרכזי של החצובה לצילום נמוך במיוחד מבלי להפוך את המצלמה – לא בטוח שתוכלו לעשות זאת עם ה-SmallRig).

מצד שני ל-SmallRig יש נקודה לבנה שמראה היכן יש לחבר את העדשה וגם כפתור שליפה של העדשה שמקל על הפירוק שלה (ב-ATOLL העניין טיפה פחות נוח כי הכפתור מעט מוסתר על ידי הטבעת).

שינוי גובה בפלטה של ATOLL

שינוי גובה בפלטה של ATOLL

דמיון

בסך הכל יש יותר קווי דמיון בין היחידות מהבדלים. שתיהן מבצעות כמעט בדיוק את אותה הפעולה ועושות זאת היטב ושתיהן מוגבלות לעדשות בקוטר אחורי של 63 מ”מ (אם כי כאמור ל-A-TOLL דגמים אחרים שיכולים לעבוד גם עם עדשות גדולות יותר עד 95 מ”מ). אנו אגב לא נתקלנו בבעיה עם אף אחת מהעדשות שניסינו עם שני הדגמים אבל שמענו כי ישנן מספר עדשות טמרון שעלולות להיות בעיתיות.

קווי דמיון – ATOLL מול SmallRig פלטות מסתובבות

קווי דמיון - ATOLL מול SmallRig פלטות מסתובבות

הבדלים

מעבר להבדלים שכבר ציינו, ה-A-toll הוא מוצר יותר קומפקטי אם כי בפועל אנו לא בטוחים שההבדל ישנה לרוב המשתמשים ויש אולי שיעדיפו את הגרסה של SmallRig שמשלבת פלטה על כל החלק התחתון של המצלמה כולל אזור הסוללה בדומה לחלק מהפלטות לכלובים של החברה (הדבר מאפשר אחיזה נוחה יותר לבעלי ידיים גדולות). כמו שזכרנו ל-SmallRig יש אפשרות לסיבוב של 90 מעלות ולמרות שרצוי לנעול את המצלמה במצב מסוים זה הרבה פחות קריטי מאשר ב-A-toll. מצד שני ב-A-toll יש קליקים כל 90 מעלות – תוספת נחמדה.

כלי ממוגנט מתחת לפלטה של SmallRig

כלי ממוגנט מתחת לפלטה של SmallRig

נקודות נוספות

כאמור לשני הדגמים יש גם חסרונות כלליים יותר. אם אתם עובדים עם מצלמה עם מסך מתהפך החצובה יכולה להסתיר את המסך במצב אנכי – אין הרבה מה לעשות בעניין (פרט אולי לשימוש באפליקציה), עוד בעיה כללית היא בעת שימוש בגימבלים. לכאורה מדובר במוצר אידאלי לעבודה עם גימבלים ושינוי זווית מאנכית לאופקית בלי לפרק את המצלמה מהגימבל.

בפועל מהתנסות שלנו עם 4 גיבלים שונים של מספר חברות התוצאות לא בדיוק מלהיבות. אף שהמנועים של הגימבלים החדשים אמורים להיות חזקים מספיק בשביל לשרוד את השינוי ממצב אחד לשני מבלי צורך לבצע כיול או ייצוב מחדש, מהבדיקות שערכנו התגלו לא מעט בעיות, אם בשל מרווח קטן מידי בחלק האחורי של הגימבל, בשל קושי לייצב במצב אנכי או בעיות אחרות.

למי שעובד הרבה עם כלובים יכולה להיות גם כן בעיה שכן הדור הנוכחי של הקולרים לא בהכרח מותאם לעבוד איתם (והסרה והרכבה לוקחות זמן). אנו היינו שמחים לראות בהמשך גם גרסאות שיעבדו עם כלובים וכאן ל-SmallRig יתרון משמעותי כיצרנית מובילה של כלובים למגוון רחב של מצלמות.

חיבור מתחת לחצובה – ATOLL

חיבור מתחת לחצובה - ATOLL

סיכום

אם נסכם את הסקירה הקצרה שלנו, הקולרים האוניברסאליים החדשים הם ללא ספק מוצרים שימושיים מאד הן לצלמי סטילס והן לצלמי וידאו הזקוקים לאפשרות לצלם בצורה אנכית ואופקית. אין ספק שמדובר בדור ראשון של מוצרים ואנו צפויים לראות בהמשך שידרוגים ושיפורים שיעשו את החיים קצת יותר נוחים. למרות הדמיון בין שני הדגמים שבדקנו יש גם הבדלים חשובים ביניהם בתפעול, במגבלות ובמספר תכונות אחרות אחרות וכל משתמש צריך לבחור את הדגם שמתאים יותר לצרכיו.

מחיר

מלבד ההבדלים האחרים שהזכרנו יש גם הבדל במחיר בין שני המוצרים. ההתקן של חברת SmallRig נמכר באמזון תמורת כ-80 דולרים לעומת כ-110 דולרים להתקן של Atoll (שימו לב שאתם בוחרים את הדגם המתאים למצלמה שלכם).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    יואב

    27/07/2023 ב 8:02 AM

    האם במקרה במקרה בדקתם את ה-SmallRig עם המתאם של סיגמה ועדשת קנון TS-E 24mm?
    רכשתי את ה-ATOLL וזה לא מתאים לשילוב הזה כך שהוא יושב אצלי במגרה מאז….

    השב

  2. עידו גנוט

    עידו גנוט

    08/08/2023 ב 1:46 AM

    צר לי. אין לנו עדשות קנון. אני מניח שיש כל מיני שילובים מוזרים שזה לא יעבוד איתם. קנית את המתאם ספציפית לשילוב המשונה הזה? נשמע כמו בחירה מאד מוזרה. אנחנו עובדים עם עדשות E וכל העדשות שבדקנו עד כה עבדו ללא שום בעיה (יש לי אני חושב במגירה כמה עדשות וינטג’ עם מתאמים אני די בספק אם למשהו מהם תהיה בעיה). עדשות TS-E הן חיות מאד מוזרות עם כל הכפתורים ככה שאם קנית את המתאם ספציפית לשימוש הזה היית צריך לעשות קצת שיעורי בית לפני.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *