ראשי ביקורות\סקירות ראש גיר קומפקטי בסקירה: Sunwayfoto GH-PROII Plus

ראש גיר קומפקטי בסקירה: Sunwayfoto GH-PROII Plus

0
0

אנו גאים להביא בפניכם היום את אחת הסקירות הראשונות בעולם של ראש הגיר החדש של חברת Sunwayfoto הסינית. זהו ראש הגיר השני שאנו סוקרים כאן והביקורת שלנו כוללת גם השוואה אשר תאפשר לכם להבין את היתרונות והחסרונות שלו ביחס לדגמים אחרים בשוק.

רקע קצר לפני שנתחיל. Sunwayfoto הוקמה ב-2008 ומתמחה מאז במגוון ראשים ואביזרים נלווים בדגש על שוק הפוטו. דגם ה-Sunwayfoto GH-PROII Plus שאנו בוחנים הפעם הוא השני מסוגו עבור החברה ומהווה מעין שדרוג לגרסת ה-Sunwayfoto GH-PROII הקיימת המוסיף יכולות pan לא רק בבסיס הראש אלא גם בחלקו העליון (דבר המאפשר תנועה בארבעה צירים עם גיר עבור שלושה מאלו).

ראש ה-GH-PROII Plus של Sunwayfoto 

GH-PROII Plus

ראש גיר – מלך הדיוק

בעולם ראשי הצילום קיימים לא מעט סוגי ראשים. הפופולארי ביותר הוא ללא ספק הראש הכדורי אשר פתיחתו יוצרת תנועה חופשית בכל שלושת הצירים בו זמנית דבר המספק מהירות וגמישות עבודה רבה אבל לא מאפשר דיוק ושינויי זווית עדינים. אם תרצו דיוק רב יותר תוכלו לעבור לראש תלת כיווני (Three-way) המאפשר שליטה נפרדת בכל אחת משלושת הצירים, ולרמת הדיוק הגבוהה ביותר נגיע עם ראש גיר (Geared head) המאפשר לא רק שליטה בנפרד על כל ציר אלא גם שינויי תנועה עדינים במיוחד באמצעות מנגנון גיר מיוחד.

בסקירה שפרסמנו ב-2017 על ראש הגיר המתקדם של חברת מנפרוטו מדגם 405 פרטנו יותר על היכולות של כל אחת מסוגי הראשים (ומומלץ בכל מקרה לקרוא את הכתבה אם הנושא מעניין אתכם), אבל חשוב להדגיש כי על אף היתרונות שלהם מבחינת רמת הדיוק שהם מסוגלים לספק, לראשי גיר יש גם לרוב חסרונות מסורתיים – רובם גדולים וכבדים למדי והם כוללים מנגנון מורכב שהינו יקר לייצור.

ראש הגיר שאנו נבחן היום פונה לקהל שונה מזה של המנפרוטו 405 שבחנו כאן לפני כחמש שנים וכפי שתראו מיד יש לכך יתרונות אבל גם מספר חסרונות שחשוב לעמוד עליהם.

סרטון הביקורת שלנו מאתר הביקורת בשפה האנגלית LensVid.com אודות ה-Sunwayfoto GH-PROII Plus

עיצוב ותכונות מרכזיות

הדבר הראשון שראינו כאשר קיבלנו את הראש החדש הוא כמה קומפקטי הוא ביחס לדגם ה-405 של מנפרוטו. גובהו 13 ס”מ בלבד ורוחבו עם הכפתורים כ-13 ס”מ בקירוב. למרות שהראש עשוי כולו ממתכת ואיכות הבנייה שלו מעולה משקלו 780 גרם בלבד (פחות מחצי מדגם ה-405) והוא מסוגל לשאת עד 4 ק”ג באופן רשמי (לנו לא הייתה שום בעיה עם אף מצלמה/עדשה איתה עבדנו, מצד שני לא ניסינו קומבינציות הכבדות מ-2.5 ק”ג).

נתבונן תחילה בצירים/כפתורים השונים שעל הראש:

  • ציר 360 מעלות בסיס – מאפשר סיבוב ידני עם נעילה בבסיס הראש (pan).
  • ציר הטיה קדימה ואחורה – 180 מעלות – מאפשר הטיה קדימה ואחורה של הראש בזווית של כ-180 באמצעות כפתור מתכת (גיר) עם גלגלת נשלפת.
  • ציר הטיה צידי – 80 מעלות – מאפשר הטיה ימינה ושמאלה בזווית של עד 80 מעלות באמצעות כפתור מתכת (גיר) עם גלגלת נשלפת.
  • ציר 360 מעלות בראש – מאפשר סיבוב ידני עם נעילה (pan) בחלק העליון של הראש או עם פין סיבוב גיר מדויק.

ל-GH-PROII Plus יש מערכת Quick Release מבוססת Arca עם פלטה באורך 6 ס”מ עם מעצורים (הניתנים להסרה). הראש עצמו אגב מגיע עם מארז נשיאה רך וזוג מפתחות Allan.

ארבעה צירים בראש אחד

Sunwayfoto geared head

מספר נקודות

לאחר שהשתמשנו ב-GH-PROII Plus במשך מספר חודשים הינה כמה נקודות שחשוב לנו להבהיר:

  • הידיות עם הגלגלת על הראש מעולות. הן מדויקות, חלקות ונוחות מאד לשימוש והגלגלת מאפשרת תזוזה מעט מהירה יותר.
  • הראש עצמו מאפשר הרבה מאד גמישות והיכולת לסובב את הראש ב-360 מעלות (pan) גם בחלק העליון וגם בחלק התחתון של הראש מאד שימושית (עוד על כך מייד) והנעילה בצירים אלו מאפשרת למנוע הזזה לא מכוונת של הראש.
  • לא בכל הצירים יש סימון ברור של המיקום מבחינת הזווית – הדבר מקשה על ביצוע תנועה חוזרת מדויקת בכל אחד מהצירים (הסימון על אחד הצירים גם קשה לצפיה).
  • בניגוד לראש ה-405 של מנפרוטו אין אפשרות להטות (קדימה/אחורה, למטה/למעלה) את הראש במהירות. שימוש בגלגלות עוזר מעט אבל ה-405 הרבה יותר מהיר לעבודה.
  • בנוסף, בניגוד ל-405 ל-GH-PROII Plus יש רק פלס יחיד ולא 3 (אחד עבור כל ציר) וגם פלס זה מצוי מתחת לפלטה מה שהופך אותו ללא שימושי בהרבה מקרים ובמיוחד בעת צילום במצב אנכי.
  • במצבים מסויימים הידיות יכולות לגעת (או כמעט לגעת) זו בזו והן עשויות להפריע לתפעול זו של זו.
  • מעבר למצב צילום עילי (Top down) איננו מהיר וקל כמו ב-405 (מצריך הטיה של שני צירים). בצד החיובי ציר ההטיה הנוסף בחלק העליון מאפשר לשנות זווית גם בעת צילום במצב אנכי (מעלה ומטה) מה שאינו אפשרי ב-405.

סימוני זווית על ה-GH-PROII Plus 

GH-PROII Plus

ההתנסות שלנו בשימוש ב-GH-PROII Plus

אנו כאמור עבדנו עם הראש במשך מספר חודשים על שורה של פרויקטים בסטודיו ומחוצה לו. לדעתנו לראש יש פוטנציאל רב בתחום צילום הארכיטקטורה אבל טרם יצא לנו לעבוד איתו מספיק בתחום זה בכדי לחוות דעה באופן מלא.

בסטודיו עבדנו עם הראש לצורך צילום מספר פרויקטים (הן עבור LensVid והן עבור גורמים מסחריים עימם אנו עובדים בחברת ההפקה שלנו). אף שמצאנו את הראש נוח לעבודה בסך הכל, במיוחד כשהיינו צריכים לצלם תמונות אנכיות של מזון או מוצרים, לשימושים שלנו הכוללים הרבה מאד מעברים לצילום עילי של מזון/מוצרים, ה-405 פשוט מרגיש הרבה יותר זריז (מה גם שבעבודה בסטודיו אין ממש משמעות לגודל ולמשקל של הראש).

בעבודה מחוץ לסטודיו ל-GH-PROII Plus יתרון עצום בכך שהוא הרבה יותר קומפקטי ונכנס בקלות לתיק צילום (גודלו כגודל עדשה בינונית). זאת בניגוד ל-405 שתופס הרבה מאד מקום וצורתו מקשה מאד לקחת אותו לעבודות חוץ.

לנו יש גם שימוש הרבה פחות קונבנציונאלי לראש כחלק מפלטפורמה ממונעת מסתובבת אותה בנינו בשנה האחרונה לצילום מוצרים עבורה אנו נדרשים לראש מדוייק מאד בכדי לצמצם למינימום תנודות בזמן הצילום (ראו הדגמה בסרטון למעלה).

ה-GH-PROII Plus בעת שימוש בסטודיו שלנו

Sunwayfoto geared studio

סיכום

תמיד הייתה לנו תחושה שראשי גיר לא זוכים לכבוד המגיע להם בתעשיית הצילום, בוודאי ביחס לפופולאריות העצומה של ראשים כדוריים. נכון, הם אינם מתאימים לעבודה הדורשת מעקב מהיר אחר עצמים זזים, אבל עבור צילום סטטי של מוצרים, מזון, ארכיטקטורה נוף ועוד מדובר בפתרון שאין שני לו ברמת הדיוק שהוא מאפשר ואנו גם עושים בו שימוש בצילום וידאו כאשר אנו זקוקים לצילום מזווית קבועה עם רמת דיוק גבוהה בתפעול הראש.

ה-GH-PROII Plus הוא מוצר מרשים מאד מבחינה הנדסית וחברת Sunwayfoto הצליחה לדחוס הרבה מאד מנגנונים עדינים לתוך ראש קומפקטי מאד מבלי להקריב את איכות הבניה. לעיצוב הקומפקטי יש כמובן מחיר וזה בא לידי ביטוי במספר מגבלות אותן הזכרנו במהלך הסקירה ובאופן כללי אנו מאמינים כי כראש גיר הוא מתאים יותר למי שמהירות עבודה היא משנית עבורו ביחס לקומפקטיות ודיוק גבוה.

בסך הכל אבל אנו מרוצים מאד ממה שחברת Sunwayfoto הצליחה להשיג עם ה-GH-PROII Plus והוא לדעתנו תמורה מעולה למי שמחפש ראש קומפקטי ומדויק בעלות סבירה.

מחיר

אם הזכרנו עלות אז תשמחו בוודאי לשמוע של-GH-PROII Plus מחיר מאד אטרקטיבי ביחס לראשים דומים אחרים בתעשיה והוא נמכר כיום באמצעות אתר החברה תמורת 280 דולרים – פחות ממחצית מחירו של ראש 405 חדש (שאגב עלה משמעותית במחיר מאז שסקרנו אותו לפני כחמש שנים).

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *