ראשי ביקורות\סקירות עדשה בביקורת: Sigma 85mm f/1.4 DG DN (והשוואה לסוני FE 85mm f/1.8)

עדשה בביקורת: Sigma 85mm f/1.4 DG DN (והשוואה לסוני FE 85mm f/1.8)

0
0

לקראת סוף שנת 2020 קיבלנו לידינו את עדשת ה-85mm f/1.4 DG DN מסדרת ה-Art של חברת סיגמא היפנית. מדובר בעדשה ייעודית למצלמות חסרות מראה (תושבת E או L), קומפקטית ובעלת פי’צרים מתקדמים רבים – יצאנו לבדוק ועל הדרך גם ערכנו השוואה לסוני FE 85mm f/1.8 שלנו.

כבר כתבנו כמה פעמים על כך שסיגמא עשתה כברת דרך משמעותית מאד בעשור האחרון עם השקת ליין ה-Art ולאחרונה יחסית סדרת עדשות ה-DN הייעודיות למצלמות FF חסרות המראה, אליה משתייכת גם ה-85mm f/1.4 DG DN אותה אנו בודקים היום. בשוק יש לעדשה זאת מספר מתחרות כשהמתחרה הישירה אולי היא הסוני FE 85mm f/1.4 GM היקרה. יש לא מעט השוואות ברשת בין שתי העדשות הללו ומכיוון שאנו עבדנו בשנים האחרונות דווקא עם הסוני FE 85mm f/1.8 הזולה והפופולארית יותר, בחרנו להשוות בין השתיים ולראות את ההבדלים.

כמו תמיד אנו נחלק את הביקורת למבנה/חומרים ולביצועים בטרם נגיש לכם את המסקנות שלנו וגם כמה תמונות לדוגמא.

סרטון הביקורת (והשוואה) שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com – סיגמא 85 מ”מ f/1.4 מול הסוני 85 מ”מ f/1.8

מבנה וחומרים

מבנה אופטי

לעדשת הסיגמא מבנה אופטי מורכב הכולל 15 אלמנטים ב-11 קבוצות ומשלב 5 אלמנטים מסוג SLD (או Special Low Dispersion) ואלמנט אספרי יחיד.

חומרים

עדשת ה-85 מ”מ של סיגמא עשויה מתכת (עם גימור גומי על טבעת הפוקוס) ומרגישה פשוט נהדר ביד. כשמשתמשים בה יודעים שמחזיקים מוצר איכותי מאד שנבנה בסטנדרטים (עדשות סיגמא מיוצרות כולן ביפן, לא עניין של מה בכך בעולם של חברות שמחפשות כל העת הוזלת עלויות). גם הסוני 85 מ”מ f/1.8 בנויה הייטב אבל אחרי שאוחזים בשתיהן מרגישים שהסיגמא בכל זאת בנויה ברמה גבוה יותר (אולי גם משום שהיא מעט גדולה יותר ובעיקר עבה יותר – בכל זאת צמצם f/1.4 לעומת f/1.8 בסוני.

גודל ומשקל

הסיגמא כבדה באופן די משמעותי ביחס לסוני – 750 גרם לעומת 450 גרם בלבד (דגם ה-GM של סוני אגב שוקל 820 גרם כך שהסיגמא איננה כבדה באופן מיוחד לעדשה מסוגה). מה שכן סיגמא הצליחה יפה לדחוס את העדשה ואורכה בסך הכל 11 ס”מ ללא מגן השמש לעומת 9.5 ס”מ של הסוני (מה שכן מגן השמש עמוק יותר באופן משמעותי מזה של הסוני אבל כמובן אפשר להסיר או להפוך אותו בתיק).

הסיגמא 85 מ”מ מימין להסוני 85 מ”מ משמאל

85mm side by side

טבעות

לסיגמא זוג עדשות (צמצם ופוקוס). טבעת הצמצם קרובה יותר למצלמה והיא בעלת מצב A (אוטומטי לשליטה מהמצלמה) ונעה בקליקים או בצורה חלקה (עוד על כך מייד) מ-f/1.4 ועד f/16. הטבעת מרגישה מעולה ביד ואיננה דקה מידי (לסוני f/1.8 אין טבעת צמצם כלל אם כי בדגם ה-f/1.4 היקר יותר של הסוני קיימת טבעת כזאת).

טבעת הפוקוס רחוקה יותר מהמצלמה ועבה יותר וגימור הגומי מרגיש נעים יותר ביד מזה של טבעת המתכת בסוני. מדובר בטבעת fly by wire ללא Hard stops כמקובל ברוב העדשות למצלמות חסרות מראה עם AF.

כפתורים ומתגים

לסיגמא הרבה מאד כפתורים באופן יחסי לעדשת פריים-טלפוטו מסוגה. בדומא לסוני יש לה כפתור AF/MF לשינוי מצב הפוקוס וכפתור AEL בר תכנות (שוב בדומה לסוני). אבל בנוסף היא כוללת גם כפתור מיוחד לשינוי מצב טבעת הפוקוס (שינוי צמצם עם קליקים או תנועה חלקה לצילום וידאו) וכפתור נעילה מיוחד למצב A של טבעת הצמצם (תוספת מאד נחמדה ושימושית אם אתם רוצים לשלוט בצמצם מהמצלמה ולא רוצים שבטעות הצמצם יעבור למצב ידני כלשהו).

מצב A בטבעת הצמצם של הסיגמא לשליטה בצמצם מהמצלמה (יש גם אפשרות נעילה)

85mm close up 1

מייצב

לסוני ולסיגמא אין מייצב ותצטרכו להסתמך על המייצב במצלמה.

אטימה

לסיגמא יש אטימות למים/אבק ברמה מסויימת באמצעות אטם גומי בחיבור למצלמה (לסוני f/1.8 אין אטימה כלל).

תושבת

הסיגמא מגיעה בתושבת סוני E (כיסוי FF) ויש גם גרסה לתושבת L (של סיגמא/לייקה/פנסוניק). אנו בדקנו את העדשה על מצלמות ה-A7R IV וה-A6500.

מגן שמש

לסיגמא מגן שמש פלסטי עמוק יחסית עם כפתור שחרור (מגן השמש עמוק יותר ואיכותי יותר מזה של הסוני שבדקנו).

הסיגמא עם מגן השמש העמוק

85mm colors

צמצם

לסיגמא לא פחות מ-11 להבי צמצם לעומת 9 להבי צמצם לסוני FE 85mm f/1.8.

פילטר

לסיגמא פילטר בקוטר 77 מ”מ (אלמנט קדמי גדול למדי) לעומת 67 מ”מ בסוני FE 85mm f/1.8.

ביצועים

מהירות פוקוס

בהתבסס על הבדיקות שלנו אנו יכולים לומר שלא ראינו יתרון משמעותי לסוני על פני הסיגמא בנושא הפוקוס (הישג יפה מאד מבחינת עדשת צד שלישי) וזאת הן בפוקוס בוידאו והן בסטילס גם מבחינת מהירות הפוקוס וגם מבחינת הדיוק (עם ה-A7R IV שלנו). עוד נוסיף כי בחודשים האחרונים כל סרטוני הביקורת שלנו עושים שימוש בסיגמא 85 מ”מ (בצמצם f/1.4 אגב) לצורך צילום קטעי הפתיחה והסיום.

חדות

כמו בכל הסקירות הקודמות שלנו נקדים ונאמר כי גם בביקורת זו אנו עושים שימוש בבדיקות החדות בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק פוקוס מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות). את הבדיקה ערכנו ממרחק של יותר מ-3 מטרים (המצלמה איתה בדקנו היא הסוני A7R IV עם 60+ מגה פיקסל – בזמן כתיבת שורות אלו המצלמה בעלת דרישות החדות הגבוהות ביותר מכל מצלמות סוני והמאתגרת ביותר מבחינת בדיקות חדות לעדשה).

אנו חייבים להודות (ואפשר לראות זאת גם בתוצאות בתמונות בהמשך) שהיינו מופתעים במידת מה מהתוצאות שקיבלנו עם שתי העדשות ולכן גם חזרנו על הבדיקות לא פחות מ-5 פעמים רק בכדי לוודא שהתוצאות לא נובעות מכשל טכני כלשהו בבדיקה עצמה (שימו לב שיש קושי מובנה בבדיקות חדות בעדשות טלפוטו מהירות בגלל מישור הפוקוס הדק במיוחד שלהן), כל הבדיקות בוצעו על חצובה יציבה עם שלט ומייצב כבוי עם פוקוס ידני.

במרכז הפריים בצמצם פתוח (f/1.4) הסיגמא מפגינה ביצועי חדות טובים מאד וללא ספק טובים משל הסוני ב-f/1.8. גם הסיגמא וגם הסוני זוכות לשיפור מה כאשר סוגרים מעט את הצמצם (הסוני משתפרת יותר משום שנקודת ההתחלה שלה טובה פחות – באופן כללי היינו נמנעים מלצלם עם הסוני בצמצם פתוח יותר מ-f/2 אם החדות במרכז הפריים חשובה).

חדות במרכז הפריים – סיגמא 85 מ”מ – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה – f/1.8, שמאל למטה, f/2.8, ימין למטה – f/4

Sigma Sharpness comper center2

חדות במרכז הפריים – סוני 85 מ”מ – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה – f/2.8, שמאל למטה, f/4, ימין למטה – f/8

Sony Sharpness comper center2

הפינות הן סיפור אחר לגמרי וכאמור מאד הפתיעו אותנו. שתי העדשות רכות מאד בפינות בצמצם פתוח ולא זו בלבד אלא שהן רכות עד צמצם f/4 (בסיגמא) ובסוני אפילו עד צמצם f/8 – לא בדיוק מה שציפינו למצוא.

חדות בצידי הפריים – סיגמא 85 מ”מ – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה – f/1.8, שמאל למטה, f/2.8, ימין למטה – f/4

Sigma Sharpness comper corner2

חדות בצידי הפריים – סוני 85 מ”מ – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה – f/2.8, שמאל למטה, f/4, ימין למטה – f/8

Sony Sharpness comper corner2

אם אתם רוצים את המנצחת מבין השתיים, הסיגמא בהחלט חדה יותר, בהירה יותר וקונטרסטית יותר ב-f/8 על פני כל הפריים אם כי שתיהן חדות למדי במרכז.

עוד נקודה אחת. מבין שתי העדשות אחת איננה באמת עדשת 85 מ”מ. למסקנה הזאת הגענו מהשוואה ישירה ביניהן כאשר הסיגמא יותר ארוכה (עצמים גדולים יותר בפריים מאותו מרחק). אין זה טוב או רע בהכרח אבל זה עוד משהו ששווה לקחת בחשבון.

מרחק פוקוס (וחדות בתקריב)

מרחק הפוקוס הרשמי של הסיגמא עומד על 85 ס”מ אם כי הצלחנו למקד אפילו ב-78 ס”מ ממישור החיישן של המצלמה. במקרה של הסוני המרחק הוא 80 ס”מ וזה גם המרחק שמצאנו בבדיקה שלנו. יחס ההגדלה של הסיגמא במאקרו עומד על 1:8.4 לעומת 1:7.6 בסוני אבל בגלל שלסיגמא יש אורך מוקד ארוך יותר (כפי שציינו בסעיף הקודם), בפועל נראה כאילו ההגדלה שלה גדולה יותר.

מבחינת איכות התמונה בתקריב – שתי העדשות רכות עד צמצם f/2.8 במרכז ואם אתם מחפשים חדות טובה בתקריב היינו שוקלים לסגור גם לצמצם f/4 או יותר.

חדות בתקריב – סיגמא – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה – f/1.8, שמאל למטה, f/2.8, ימין למטה – f/4

Sigma close up comper

חדות בתקריב – סוני – שמאל f/1.8, מרכז – f/2.8, ימין f/4

Sony Close up comper

נשימה (Breathing)

לשתי העדשות נשימה מאד בולטת (עוד על נשימה בביקורת הקודמת שלנו) וזאת בניגוד לסוני 35 מ”מ f/1.8 למשל, שלא מפגינה שום נשימה. למי שהדבר חשוב בוידאו, כדאי לקחת זאת בחשבון (ניתן לראות הדגמה בסרטון הביקורת שלנו בראשית הכתבה).

עיוות צבע (CA)

נקודת החולשה העיקרית של הסוני היא עיוות כרומטי. זה משהו ששמנו לב אליו כבר לפני שנים כשרכשנו את העדשה וללא ספק אחד הנקודות הכי בולטות בעדשה מבחינה אופטית. אנו כאמור לא ממליצים לצלם עם הסוני מתחת לצמצם f/2 כמעט בשום מצב (ובשביל ניקיון מושלם – f/2.8) בין השאר מהסיבה הזאת. הסיגמא לעומת זאת נקיה לחלוטין גם בצמצם f/1.4 – יתרון משמעותי.

סיגמא מול סוני – עיוות צבע. תמונות עליונות סיגמא בצמצם f/1.4 (שמאל) ו-f/1.8 (ימין); למטה, סוני בצמצם f/1.8 (שמאל) ו-f/2.8 (ימין).

Sony vs sigma CA

החזרים (Flare)

שתי העדשות מצליחות להתמודד טוב למדי עם flare. נראה כי לסיגמא יש יתרון קל בתחום זה (ראו בסרטון הביקורת שלנו הדגמה).

האפלת פינות (Vignette)

לשתי העדשות האפלת פינות די משמעותית בצמצם פתוח. לסיגמא יתרון מסוים והיא מתבהרת סביב f/2.8 לסוני זה ייקח בערך עד f/4.

האפלת פינות – סיגמא 85 מ”מ בצמצמים שונים – שמאל למעלה – f/1.4, ימין למעלה – f/1.8, שמאל למטה, f/2.8, ימין למטה – f/4

Sigma vin compere

האפלת פינות – סוני 85 מ”מ בצמצמים שונים – שמאל למעלה – f/1.8, ימין למעלה – f/2.8, שמאל למטה, f/4, ימין למטה – f/5.6

Sony vin compere

עיוות חבית (Barrel Distortion)

כאן נכונה לנו הפתעה כפולה. ראשית מסתבר שלסיגא בניגוד לסוני יש עיוות pincushion (חבית הפוך) מאד משמעותי כמו שאתם יכולים לראות אם תסתכלו היטב בתמונה למטה מימין (הסתכלו על המסגרת השחורה של התרשים). מה שאפילו יותר הפתיע אותנו הוא שה-A7R IV תיקנה את העיוות הזה אוטומטית כשהיא הוגדרה לתקן עיוותים למרות שהעדשה חדשה יותר מן המצלמה בשנה ויותר ולא זכור לנו שעודכנה לתמוך בכך בקושחה (אם כי אפשר ולא שמנו לב). בכל מקרה אנו ממליצים להפעיל את תיקון העיוותים במצלמה וכמובן שתוכנות כמו פוטושופ תומכות בתיקון לתמונות (בוידאו זה כבר סיפור אחר).

מימין – סיגמא 85 מ”מ (שימו לב לעיוות בקו השחור מסביב לתמונה); משמאל הסוני 85 מ”מ

barrel no correction

בוקה

השוונו את הבוקה של הסיגמא ב-f1/.4 ל-f1/.8 ואפשר לראות בקלות את השינוי של עיגולי האור בפינות מעיגולים פחוסים (בסגנון “עיני חתול”), לעיגולים כמעט מושלמים (עיגול מושלם יגיע כנראה סביב f/2.8 גם בפינות). אם משווים לסוני רואים שהסוני ב-f/1.8 מזכירה את הסיגמא ב-f/1.4 אם כי אנו מעדיפים את הסיגמא בין השאר בשל גודל העיגולים בפריים (כבר אמרנו שאחת משתי העדשות איננה 85 מ”מ).

מימין סיגמא 85 מ”מ בצמצם f/1.4, משמאל סיגמא 85 מ”מ בצמצם f/1.8, במרכז – סוני 85 מ”מ בצמצם f/1.8

Bokeh comper1

תמונות לדוגמא

כל התמונות צולמו עם מצלמת ה-A7R IV של סוני ולא עברו עריכה כלשהי מלבד קרופ/הקטנה.

A7R00271

A7R08467 A7R01580 A7R01601 A7R01621 A7R01693 A7R01697 A7R01702 A7R07599 A7R07604 A7R07625 A7R07681 A7R07951 A7R08001 A7R08023 A7R08460 A7R08465

סיכום ומחירים

עם ה-85mm f/1.4 DG DN Art סיגמא הצליחה להביא לשוק עדשת פורטרטים מהירה, קומפקטית, עם אופטיקה איכותית ושורה ארוכה של תכונות שימושיות במבנה מהטובים שראינו מעדשה מודרנית מהשנים האחרונות.

הסיגמא 85 מ”מ – מהירה, קומפקטית עם תכונות מתקדמות

85mm blue

ההשוואה שערכנו לסוני מורכבת למדי משום שאין מנצחת ברורה בוודאי אם לוקחים בחשבון את ההבדלים המשמעותיים במחיר בין השתיים (יותר מכפול לטובת הסוני). מצד שני הסיגמא חדה יותר (אם כי גם היא לא הרשימה אותנו בביצועים בפינות הפריים), יש לה איכות בניה טובה יותר, מגוון תכונות מתקדמות (כולל טבעת צמצם עם מצב חלק לוידאו ואפשרות אוטומטית עם נעילה) ובעיקר איכות תמונה משופרת כולל אפס עיוות כרומטי שהוא אולי הבעיה המרכזית של הסוני בצמצם פתוח.

בכל הנוגע למחיר, הסוני FE 85mm f/1.8 נמכרת בחו”ל תמורת כ-550 דולר (סביב 2000-2100 ש”ח בארץ) והסיגמא 85mm f/1.4 DG DN Art תמורת כ-1200 דולר (3850 מחיר יבואן רשמי בארץ). למי שרוצה לדעת, הסוני המקבילה – FE 85mm f/1.4 GM – תדרוש מכם להיפרד מעוד כ-600-700 דולר.

אנו רוצים להודות לחברת שפע ספוט יבואנית סיגמא לישראל, על אספקת עדשת הסיגמא לביקורת.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *