ראשי ביקורות\סקירות צהוב עולה: Anthy 35mm f1.8 – עדשה בביקורת

צהוב עולה: Anthy 35mm f1.8 – עדשה בביקורת

0
0

אחרי שורה של הכרזות גדולות מצד קנון, ניקון וסוני אנו מתפנים לחזור לסדרת הביקורות על מוצרים שבדקנו בתקופה האחרונה והראשון שבהם הוא עדשת ה-Anthy 35mm f1.8 של היצרנית היפנית הזעירה Yasuhara. זאת איננה העדשה הראשונה של החברה שאנו בודקים כאן באתר והחברה בהחלט יודעת כיצד לייצר מוצרי נישה ייחודיים.

במאי 2014 פרסמנו את הביקורת על עדשת ה-Nanoha 5X של חברת Yasuhara (ביקורת משולבת מדריך לצילום סופר מאקרו שאנו ממליצים לכל מי שרוצה להיכנס לתחום גם כיום). מאז לא עשתה החברה היפנית הזעירה יותר מידי כותרות, אבל בסוף 2019 השיקה אחרי שנים של הפסקה מוצר חדש – Anthy 35mm f1.8 – עדשה ידנית קומפקטית למצלמות FF חסרות מראה (סוני, ניקון וקנון). לכאורה לא מדובר במוצר נישה ייחודי כמו ה-Nanoha 5X, עדשות 35 מ”מ מהירות הן בין המוצרים הנפוצים ביותר למצלמות FF של כל החברות. אלא שכפי שנראה בביקורת הנוכחית – החברה הצליחה להוציא תחת ידיה מוצר שאולי נראה על הנייר דומה לאי אלו עדשות אחרות אבל בפועל מתנהג בצורה שונה למדי ומתאים לקהל מאד מסוים.

A7R01469 fixed small

את ה-Anthy 35mm f1.8 קיבלנו ממש לפני פרוץ המגיפה כך שהיה לנו לא מעט זמן “להשתעשע” איתה. אנו נביא בפניכם כרגיל את הסקירה המקיפה שלנו שכוללת את ביצועי העדשה אבל כמו תמיד נפתח עם המבנה.

מבנה

  • מבנה אופטי – לעדשה מבנה אופטי פשוט למדי הכולל 9 אלמנטים ב-7 קבוצות.
  • חומרים – העדשה עשויה מתכת ומרגישה מעולה ממש בדומה לעדשות ידניות קלאסיות מלפי כמה עשורים. העדשה, הטבעת והתושבת עשויים מתכת ואפילו מגן השמש המובנה עשוי מתכת (עוד על כך מייד).
  • גודל ומשקל – העדשה קטנה וקומפקטית מאד. אורכה 8 ס”מ ומשקלה קצת יותר מ-400 גרם (אולי לא קל ביחס לעדשות הפלסטית החדשות של חלק מהיצרניות אבל בהחלט לא כבד ביחס לעדשה עשויה מתכת).
  • טבעות – לעדשה זוג טבעות (שתיהן בעלות עצירה מלאה בקצה התנועה בניגוד למרבית העדשות עם AF למצלמות חסרות מראה). הטבעת הקרובה למצלמה היא טבעת הצמצם הנעה בקליקים בין f/1.8-f/16 (לא מתאים במיוחד לצילום וידאו) והשנייה היא טבעת הפוקוס בעלת טווח סיבוב של כ-180 מעלות. הטבעת הראשונה דקה יחסית בעוד שטבעת הפוקוס רחבה מעט יותר.
  • כפתורים – העדשה ידנית לגמרי ואין לה כפתורים כלשהם וגם לא תקשורת עם המצלמה (ולכן גם אין EXIF).
  • אטימה – לעדשה אין למיטב ידיעתנו כל אטימה למים או אבק אז מומלץ להיזהר בעת צילום בגשם.
  • מגן שמש – העדשה הגיע עם מגן שמש מובנה עשוי מתכת. אולי אחד הדברים הנחמדים הוא שמדובר במגן שמש נשלף (שאינו ניתן להסרה). אנו מצאנו את עצמנו משחקים איתו לא מעט (כל אחד ודרכי ההתמודדות שלו עם מצבי לחץ מתמשכים בתקופת הקורונה כנראה). הדבר היחיד שהיינו משנים הוא הוספת חריצים שימנעו תזוזה לא אחידה שלו – אבל זאת באמת הערה שאין לה שום חשיבות תפעולית אלא אסתטית בלבד.
  • פילטר – לעדשה פילטר קדמי בן 52 מ”מ.
  • תושבת – העדשה מגיעה ב-3 גרסאות – עם תושבת E למצלמות סוני, תושבת RF למצלמות קנון ותושבת Z למצלמות ניקון (כולן כאמור חסרות מראה עם כיסוי FF). אנו בדקנו את גרסת ה-E על ה-A7R IV שלנו.

ביצועים

  • חדות – לצורך בדיקת החדות נעזרנו בתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק חדות מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם כאמור חדות). כפי שאתם יכולים לראות בתמונות במרכז הפריים העדשה חדה מאד גם בצמצם פתוח. הפינות לעומת זאת רכות מאד לפחות עד צמצם f/5.6.

חדות במרכז הפריים – למעלה משמאל f/1.8, למעלה מימין f/2.8, למטה משמאל f/4 למטה מימין f/5.6 (הגדלה 100%)

sharpness comper center

חדות בפינות הפריים – למעלה משמאל f/1.8, למעלה מימין f/2.8, למטה משמאל f/4 למטה מימין f/5.6 (הגדלה 100%)

sharpness comper corner

  • צילום תקריב – מרחק הפוקוס המינימאלי מקצה העדשה עומד על 22 ס”מ (ממישור החיישן סביב 30 ס”מ) והעדשה מעט רכה במרכז הפריים בצמצם פתוח ממרחק זה. אם תסגרו ל-f/2.8 החדות תשתפר משמעותית.

צילום תקריב – משמאל צמצם f/1.8 ומימין f/2.8

close focus comper

  • נשימה (Breathing) – כבר כתבנו קודם כי העדשה לא תוכננה עבור צלמי וידאו והדבר מורגש גם כאן עם שינוי מאד גדול בפריים במעבר בין מיקוד קרוב לאינסוף.
  • Flare – לעדשה יש flare מאד בולט אבל בניגוד להרבה עדשות אחרות בהן התחושה היא שמדובר בפגם המפריע לצילום כאן המראה של ה-flare מאד “קולנועי” וניתן בקלות להשתמש בו כתוספת יצירתית מול מקורות אור (ראו דוגמא בסרטון בהמשך).
  • האפלת פינות (Vignette) – האפלת פינות מאד בולטת בעדשה עד f/5.6 לפחות – אפשר כמובן לתקן אותה בעריכה (אין פרופיל אוטומטי של פוטושופ וגם אין כאמור מידע EXIF לשם כך). לדעתנו ההאפלה בעדשה נועדה בין היתר למקד את התמונה באובייקט במרכז הפריים.

האפלהלמעלה משמאל f/1.8, למעלה מימין f/2.8, למטה משמאל f/4 למטה מימין f/5.6

Vinette comper

  • עיוות צבע – (CA) – בצמצם פתוח לעדשה עיוות צבע עדין יחסית אשר נעלם לגמרי סביב f/2.8.

עיוות כרומטי – משמאל f/1.8 ומימין f/2.8

CA comper

  • עיוות חבית (Barrel distortion) – לעדשה אין עיוות חבית (או עיוות pincushion לצורך העניין) נראה לעין.

עיוות חבית – מינימאלי ביותר (שימו לב למקל הישר בחלק העליון של הפריים)

barrel

  • בוקה – אנחנו בהחלט התרשמנו מהבוקה של העדשה כפי שאתם יכולים לראות בתמונות למטה, הוא נקי והעיגולים עצמם ללא תוספות מפריעות – שימו לב אבל שהעיגולים הופכים לאליפסות מהר מאד כשמתרחקים ממרכז הפריים.

בוקה בצמצם פתוח

bokeh test

  • צבעים – תכונה אחת שאנו לרוב לא בודקים בעדשות היא צבעים. במקרה הנוכחי אי אפשר להתעלם מכך שה-Anthy 35mm f1.8 היא עדשה צהובה (בעלת yellow tint). עד כמה האפקט הזה בולט תוכלו לראות בהשוואה למטה לעדשת ה-20 מ”מ f1/.8 של סוני (ביקורת בקרוב). בגדול אבל נאמר כי לדעתנו לא מדובר בפגם, אלא בתכנון מכוון של היצרן שנועד לייצר תמונות “חמות” יותר. האם מדובר בבחירה שמתאימה לכם או לא זה כבר סיפור אחר וכל משתמש פוטנציאלי יצרך להחליט על כך בעצמו.

צהוב – משמאל ה-Anthy 35mm f1.8 ומימין סוני 20mm f/1.8

Side by side color test Anthy 35mm Sony 20mm

סיכום

אז מה אנו חושבים על הAnthy 35mm f1.8 אחרי מספר חודשי עבודה וניתוח מקיף של ביצועי העדשה? ובכן, וכאן אנחנו נשתמש בביטוי שאנו נמנעים ממנו לרוב אבל במקרה זה מדובר לטעמנו בתיאור הולם במיוחד – ה-Anthy 35mm f1.8 היא עדשה עם אופי, ובניגוד לרבים אחרים אשר זורקים את המונח הזה סתם כך באויר, לנו יש את הנתונים האובייקטיביים להוכיח זאת.

לא מדובר בעדשה החדה ביותר לכל רוחב הפריים, בטח לא בצמצם פתוח, הקונטרסט שלה לא מושלם ויש לה לא מעט פגמים אחרים כפי שראינו, אבל אולי דווקא בגלל כל אלו ובייחוד השילוב שלהם יחד בידיים הנכונות יכול להפיק תוצאות יוצאות מן הכלל עם בוקה ייחודי, flare “במראה קולנועי”, וחדות חזקה במרכז שהופכת לרכה וכהה יותר בפינות מה שמאפשר הדגשה של האובייקט המרכזי. יותר מכל אולי, לעדשה חמימות חזקה מאד שמתאימה כמה כפפה ליד לצילומים במראה רטרו.

A7R09191

האם כל אלו אומרים שה-Anthy 35mm f1.8 מתאימה לכל אחד – בוודאי שלא, מדובר בעדשה ידנית לגמרי (מה שאומר שפוקוס מדויק על אובייקט – במיוחד אובייקט בתנועה, הוא לא בהכרח עניין פשוט), ואם חשבתם לצלם איתה וידאו אולי שווה לשקול זאת שוב (טבעת צמצם עם קליקים והרבה מאד “נשימה” בזמן פוקוס לא בדיוק יהפכו אותה ללהיט בקרב צלמי וידאו). מעבר לכל אלו יהיו שיאמרו (בצדק אולי) שאת רוב “האופי” שמספקת העדשה אפשר לקבל באמצעות עריכה גם מעדשת 35 מ”מ סטנדרטית בלי כל הפגמים. מצד שני הדבר יחייב לא מעט עבודה ומי שמחפש להשקיע יותר בצילום ופחות בשעות של עריכה מול המחשב יעריך כנראה את העדשה הזאת במיוחד.

אנחנו בכל מקרה ממליצים עליה בחום (תרתי משמע), לפחות כל עוד אתם מבינים מראש מה אתם מקבלים תמורת 300 הדולרים שהיא עולה.

הביקורת שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com על ה-Yasuhara Anthy 35mm f1.8

תמונות לדוגמא (כולן לא עברו עיבוד רק קרופ) וצולמו עם מצלמת הסוני A7R IV:

A7R02447 A7R02451 A7R02797 A7R02882 A7R03034 A7R03394 A7R09061 A7R02023 A7R02030 A7R02050 A7R02119 A7R02127 A7R02191 A7R02213 A7R02404 A7R02408 A7R02411 A7R02437 A7R02441

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *