ראשי ביקורות\סקירות Aurora HDR 2018 בביקורת – תוכנת ה-HDR האולטימטיבית?

Aurora HDR 2018 בביקורת – תוכנת ה-HDR האולטימטיבית?

2
0

עד עתה לא הזדמן לנו לפרסם כאן יותר מידי ביקורות תוכנה אבל לפני קצת יותר מחודש פנתה אלינו חברת Macphun האמריקנית ושאלה האם נרצה לבדוק את הגרסה החדשה של תוכנת ה-HDR שלה שזה עתה שוחררה לשוק – ה-Aurora HDR 2018 החלטנו להיעתר והתוצאות לפניכם.

חברת Macphun מוכרת ללא מעט משתמשי MAC בשל התוכנות ואפליקציות הרבות שהיא פיתחה לאורך השנים (החברה פועלת כבר כמעט עשור והוקמה על ידי שני סטודנטים). השנה החליטו ב-Macphun לעשות שינוי משמעותי ולהרחיב את בסיס המשתמשים בגרסאות התוכנה החדשות של החברה שמותאמות כיום גם למחשבי PC. גרסת 2018 של Aurora HDR ששוחררה מוקדם יותר השנה מותאמת גם היא לעבודה עם PC ואנו בדקנו אותה על מחשב העבודה הראשי שלנו (הכולל מעבד אינטל בעל 6 ליבות, לוח אם עם צ’יפסט X99 של חברת אסוס, 32GB זיכרון וכרטיס מסך GTX 970 של אסוס).

הביקורת הקצרה הנוכחית מבוססת על הביקורת המקיפה שערכנו באתר הבת שלנו (ראו סרטון וקישור בהמשך).

התמונה איתה עבדנו – לפני ואחרי – שדרוג משמעותי בקלות ובמהירות

Aurora-HDR-3

ממשק משתמש

ממשק המשתמש של ה-Aurora HDR 2018 פשוט ונוח וקל מאד ללימוד. למעשה לאחר צפיה בשניים או שלושה סרטונים של החברה (אם אתם שוקלים לרכוש או אפילו סתם להתנסות בתוכנה – אנו ממליצים לכם לצפות בערוץ הוידאו של החברה – הוא מצויין), לא היתה לנו כל בעיה להתחיל לעבוד עם התוכנה ואם יש לכם אפילו קצת ניסיון קודם בתוכנות דוגמת לייטרום סביר שתמצאו את עצמכם “שוחים” ב-Aurora HDR 2018 מהר מאד.

משהו חשוב להבין לגבי התוכנה. בשונה למשל מפוטושופ, ה-Aurora HDR 2018 מסוגלת לעבוד על תמונה אחת בכל פעם – כלומר אם צילמתם 5 תמונות שונות (ועבור כל אחת 3 חשיפות שונות) תוכלו לעבוד על התמונה הראשונה (חיבור של שלושת החשיפות) לסגור את התוכנה ואז לפתוח מחדש ולעבוד על התמונה הבאה וכן הלאה. אנו גילינו עד מהרה שאפשר לפתוח את ה-Aurora HDR 2018 יותר מפעם אחת – כלומר אפשר לעבוד על 2 או 3 תמונות במקביל, אבל לפחות מהנסיון שלנו אחרי שפתחנו 4 פעמים כבר התחלנו לראות התרסקויות של התוכנה (ולא, לא מדובר בבעיית זיכרון של המחשב שלנו), כך שיש כנראה גבול למספר התוכנות הפתוחות שניתן להרית במקביל באופן יציב. אנו הצענו ל-Macphun לאפשר פתיחה של מספר לשוניות בתוך התוכנה (כמו שאפשר בפוטושופ למשל) והם אמרו שיבדקו זאת. עוד נקודה קטנה שהעלנו בפני החברה – אין כפתור לסגירה של התמונה ויש צורך לסגור את התוכנה כולה לאחר סיום העבודה. מ-Macphun מסרו לנו כי בגרסת ה-MAC קיים כפתור ובעדכון הבא לגרסת ה-PC הוא אמור להתווסף גם כן.

הנקודה האחרונה מעלה עניין חשוב – למרות שב-Macphun מחוייבים לנושא ה-PC נראה שהתוכנה החדשה עדיין לא זהה לגמרי לגרסת ה-MAC. מהרבה שיחות איתם בשבועות האחרונים ברור לנו לגמרי שזה רק עניין של זמן בטרם שתי התוכנות יעבדו באופן זהה לגמרי.

נחזור לממשק. בחלק העליון של התוכנה יש את כל התפריטים הסטנדרטיים (קובץ, עריכה, שכבות, פילטרים וכו’). מתחת ישנן עוד שורה של אפשרויות כולל פתיחת קובת, הגדלה וזוג אפשרויות לצפיה בתמונה לפני ואחרי. אנו מעדיפים את האפשרות השנייה (לפני/אחרי) שמאפשרת לראות בצורה מאד יפה את המצב לביחס לתמונה המקורית). החיסרון המרכזי כאן הוא שאין דרך לראות באמצעות הכלי הנ”ל את המצב ביחס לשינוי האחרון שבוצע (יש דרכים אחרות לעשות זאת אבל היה נחמד אם גם הכלי הנ”ל היה עובד כך).

עוד כלים בשורה כוללים את “החזור” וההיסטוריה (אנו לא מתים על האופן בו עץ ההיסטוריה בנוי בתוכנה ולדעתנו אפשר לשפר אותו והעברנו את דעתנו לחברה), מעבר לכך יש אפשרויות קרופ שונות עם מגוון פריסטים מוכנים – חביב ושימושי. בגרסת ה-PC ניתן לקרופ בזווית של עד 45 מעלות בלבד (מגבלה תמוהה שעתידה להיעלם בעדכון הבא – במק אגב היא כנראה לא קיימת). האפשרות האחרונה היא כלי שמאפשר להעלות תמונות ישירות לרשת – ב-PC יש רק אפשרויות בסיסיות יחסית – פייסבוק, מייל וטוויטר – שוב גם כאן במק יש יותר אפשרויות והעניין ייפתר בקרוב.

מעבר לבר העליון עיקר “האקשן” מתבצע בשני האזורים המרכזיים של התוכנה – הבר התחתון ששייך למגוון הרחב של הפילטרים של התוכנה ולבר הימני בו מצויים לא פחות מ-15 כלים שונים שמשמשים לעריכת התמונה (ממש בדומה ללייטרום).

ניתן להתעלם מעצמים נעים בפריים בחיבור התמונות

Aurora-HDR-2

שימוש

אוקיי, אז יש לנו הבנה בסיסית של הממשק (הוא ממש לא מסובך כאמור), אז מה אפשר לעשות עם התוכנה ועד כמה היא נוחה לשימוש?

נתחיל אולי מהייעוד המרכזי של ה-Aurora HDR 2018 – התוכנה נועדה לאפשר למשתמשים לשלב מספר חשיפות שונות (מה שמכונה בלעז bracketing). המטרה: יצירת תמונה בעלת טווח דינאמי רחב יותר (למי שלא מכיר חשבו על תמונת נוף ביום קיץ שמשי בו נסיון לצלם את חוף הים בחשיפה נכונה יגרור שמים שרופים ונסיון לצלם את השמים בחשיפה נכונה יגרור חוף מוחשך – הפתרון – צילום מספר חשיפות – האחת של השמים בחשיפה נכונה והאחרת של החוף – אפשר כמובן לצלם יותר משתי חשיפות שונות לקבלת מדרג חשיפות רציף יותר). שילוב התמונות יכול להתבצע במצלמה (קיים במספר מצלמות לא רב) אבל לרוב מקובל לבצע את שילוב החשיפות השונות באמצעות תוכנה במחשב – דבר המאפשר גם שליטה רבה יותר – כאן בדיוק נכנסת ה-Aurora HDR 2018 לתמונה.

אז איך עובדים עם התוכנה? פשוט למדי – אחרי שמתקינים אותה (יש גם גרסת ניסיון בחינם), זורקים פנימה את החשיפות השונות (אנו השתמשנו ב-5 או 7 חשיפות ברוב המקרים אבל אפשר גם יותר או פחות ואם תתעקשו אפשר גם לעבד תמונה יחידה אם כי לא תקבלו שום יתרון בטווח הדינאמי אבל תוכלו להשתמש ב-Aurora HDR 2018 כתוכנת עיבוד תמונה לכל דבר). ממתינים לרוב דקה עד דקה וחצי תלוי בכמות החשיפות, בגודל הקבצים וכמובן במספר התמונות ומתחילים לעבוד.

השלב הראשון עליו אנו ממליצים הוא לשחק עם הפילטר הקבועים – יש המון פילטרים, מחולקים לפי קטגוריות (נוף, ארכיטקטורה ועוד ועוד ואפשר גם להוריד פילטרים וליצור משלכם). פילטר יכול לשמש נקודת התחלה מצויינת לעריכת תמונה אם כי אתם יכולים להתחיל מאפס ולערוך לגמרי לבד. מי שרוצה יכול ללמוד את ההגדרות של כל פילטר (פשוט התבוננו בישנויים בתפריטים מצד ימין וכך תוכלו להתאים פילטרים קיימים להעדפות שלכם וכאמור גם לשמור אותם לשימוש עתידי).

בסרטון הביקורת שלנו החלטנו להתחיל מאפס אחרי ששיחקנו קצת עם הפילטרים – רק לשם ההדגמה – ויצרנו תמונה של כנסיה מ-7 חשיפות שונות (ממינוס 3EV ועד 3EV). ל-Aurora HDR 2018 יש כאמור כ-15 כלים שונים בתפריט הימני שמאפשרים לשנות הרבה מאד תכונות. חלק מהכלים מוכרים מהרבה תוכנות אריכה כמות שינויי צבע, בהירות ועוד. כמה קצת פחות נפוצים כמו מגוון כלים למשחק עם אפקט ה-HDR (לפני כמה שנים הייתה נטיה של לא מעט צלמים לייצר תמונה עם “אפקט HDR” אגרסיבי מאד – יש מי שעדיין אוהבים זאת אבל אנחנו לרוב מעדיפים מראה ראליסטי יותר ובהחלט ניתן להשיג זאת באמצעות התוכנה).

לא נעבור כאן על כל הכלים (עשינו זאת בביקורת המלאה ובסרטון למטה) אבל כן נתייחס לכמה. אחד הכלים החביבים עלינו הוא הפילטר המקטב – הוא בעצם מדמה את פעילותו של הפילטר המקטב הפיזי שעל העדשה ועושה עבודה לא רעה (אנו לא מכירים כלי פשוט דומה בפוטושופ למשל – אם כי אפשר כמובן ליצור אפקט דומה בדרכים שונות) אבל ב-Aurora HDR 2018 העניין פשוט לחלוטין – מזיזים סליידר – בהחלט אפקטיבי. שימו לב שהדבר עשוי לגרום לאברציות כרומטיות שכבר נמצאות בתמונה להיות מעט יותר בולטות – בסרטון למטה לא זיהינו כלי שמתקן אברציות אלו (כמו שיש בפוטושופ ולייטרום) אבל מסתבר שהכלי דווקא קיים בתוך פונקציית תיקוני העדשה.

עוד כלי שימושי מאפשר לשנות הגדרות עבור חלקים שונים של התמונה (החלק הימני מול השמאלי או שימושי יותר העליון מול התחתון – במיוחד בתמונות נוף עם שמים). היה נחמד אם היה ניתן להכיל בקלות כל שינוי אחר באמצעות הכלי הזה אבל הדבר כנראה מעט מורכב מבחינת ההגדרות – בכל מקרה גם כך מדובר בכלי אפקטיבי.

כלי שימושי נוסף הוא ה-dodge and burn שקיים גם בפוטושופ למשל – די נוח לעבוד איתו אם כי תוך כדי עבודה גילינו שבגרסת ה-PC של התוכנה קיצורי הדרך לא עובדים (לא הרווח להזזה בתוך התמונה, לא כפתור ה-undo ולא הגדלה והקטנה של הסמן), מ-Macphun מסרו לנו שהעניין ידוע ויתוקן בקרוב.

ממשק פשוט וקל לתפעול גם ללא לימוד מעמיק

Aurora-HDR-1

סיכום

אף שניתן לבצע שילוב חשיפות בלא מעט תוכנות (אנו רגילים לעבוד בפוטושופ שם בהחלט ניתן ליצור תמונות HDR ולהנות גם מהיכולות המתקדמות והכלים רבי עוצמה של פוטושופ), בהרבה מקרים מדובר בעבודה קצת מציקה וממושכת. אנו גילינו שב-Aurora HDR 2018 התהליך הופך לרוב לקצר יותר אבל בעיקר לנעים ופשוט יותר, ולראיה – רבות מתמונות ה-HDR שצילמנו בברלין לפני כשנתיים ולא יצא לנו לעבד פשוט מסיבות של קוצר זמן (ועצלנות גרידא) זכו לעיבוד ברגע שקיבלנו לידינו את ה-Aurora HDR 2018 וזאת פשוט משום שהתהליך כולו היה זריז ומהיר יותר.

אנו מאד שמחים שב-Macphun הבינו שאסור לקפח את לקוחות ה-PC ולמרות שהגרסה הראשונה שמתאימה גם לחלונות עדיין חסרה כמה תכונות, נראה שהחברה עובדת לתקן את כל החוסרים הללו (עדכון גדול אחד כבר יצא לתווכנה בחודש השתמשנו בה אגב) ובקרוב היא תכיל את כל התכונות שגרסת המאק מכילה.

השאלה המרכזית היא למי לדעתנו מיועדת ה-Aurora HDR 2018? התשובה שלנו היא שכל מי שיש לו עניין כלשהו בתמונות HDR ובשילוב חשיפות – קרי צלמי נוף, ארכיטקטורה ועוד וכל מי שרוצה לשדרג את התמונות שלו בצורה קלה ומהירה יותר (בוודאי ביחס לפוטושופ ואפילו לייטרום) ימצא את התוכנה כשימושית מאד עבורו. מבחינת עלויות התוכנה הוצאה במחיר היכרות של 89 דולר כשהוכרזה אבל מחירה הרשמי עלה מאז ל-99 דולר (מחיר חד פעמי בניגוד לתוכנות אדובי הדורשות תשלום חודשי קבוע כיום). אנו שוחחנו עם Macphun והם הסכימו להשאיר את מחיר ההיכרות המקורי לגולשי LensVid ומגה פיקסל (השתמשו בקישור הבא ובקוד LENSVID בעת הרכישה).

הביקורת שלנו על ה-Aurora HDR 2018 מתוך אתר הבת שלנו בשפה האנגלית – LensVid

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

2 תגובות

  1. Avatar

    דן סבט

    24/11/2017 ב 8:47 PM

    מן הראוי לציין שזה קישור אפיליאט.

    השב

    • Avatar

      עידו גנוט

      25/11/2017 ב 12:58 AM

      זה אפילייט, מה שלא מעלה ולא מוריד מהכתבה או מהעובדה שמדובר בהנחה. אגב רוב הקישורים באתר כשיש אפשרות לרכישה הם אפילייט. מעולם לא מצאנו צורך לציין זאת. אנחנו אתר אובייקטיבי והגולשים יודעים זאת. בכדי שנוכל להמשיך לספק תוכן אנחנו משלבים פרסום עם אפילייט כמו רוב האתרים (חלק מציינים שזה אפילייט וחלק לא – לדעתי מיותר לגמרי לציין – ככה עובד היום עולם התוכן וכל מי שקצת מכיר את הנושא יודע זאת).

      השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *