ראשי ביקורות\סקירות 003 – ביקורת (התכשיט הנסתר של מנפרוטו)

003 – ביקורת (התכשיט הנסתר של מנפרוטו)

0
0

הערב אנו מפרסמים ביקורת על מוצר קטן ולכאורה לא סקסי במיוחד אבל כפי שנראה מייד מאד שימושי ולדעתנו אחד העזרים הכי פחות מוערכים שנתקלנו בהם עד כה בעולם הצילום.

עמודי תאורה זה לא משהו שזוכה ליותר מידי ביקורות ברשת (למרות שאנחנו מאד משתדלים לשנות את העניין) – אונליין תוכלו למצוא הרבה ביקורות על מצלמות ועדשות, פה ושם ביקורות על חצובות, אבל עמודי תאורה? לא ממש. למעשה המצב כה קשה עד שלא הצלחנו למצוא ביקורות ממשית אחת על המוצר אותו אנו סוקרים היום ביוטיוב (באנגלית לפחות) וזאת למרות שממש לא מדובר במוצר חדש…

אז מה המוצר המדובר? ובכן, יש לו שם משעמם מאד – 003 (אפילו לא חצי ג’יימס בונד), וגם המיתוג כמיני עמוד תאורה לא ממש הופך אותו למגנט לצלמים, אבל אם תדפדפו קצת בביקורות המשתמשים ברשת תגלו שכל מי שרכש אותו התאהב בו מיד – ויש לכך כפי שנראה סיבות טובות מאד.

לא מוערך מספיק – מנפרוטו 003

SNY01188-fixed

מבנה וחומרים

ה-003 הוא עמוד (או למעשה בסיס) תאורה קומפקטי אך חזק מאד. לפני שקיבלנו אותו לא ידענו למה לצפות בדיוק וחששנו מעט שהרגליים המרכיבות אותו יתעקמו אם נשים עליהן משקל כבד. אלא שברגע שפתחנו את חבילת הקרטון בה הוא הגיע (המשעממת כמעט כמו שמו של המוצר אגב) הבנו שה-003 לא יתעקם לכם בשום מצב (טוב לא ניסינו לעמוד עליו אבל בסרטון בהמשך תוכלו לראות מה כן הצלחנו לשים עליו ללא שום קושי).

שלושת הרגליים של ה-003 עשויות מתכת קשה, חזקה ועבה מאד. בקצוות יש כיסויי גומי עמידים שימנעו מה-003 לשרוט לכם את המשטח עליו הוא ניצב והקיפול של הרגליים מאפשר להקטין את ה-003 לגודל מאד מינימאלי (לפחות בהתחלה נדרשת הפעלה של מעט כוח אבל סביר שהדבר ישתחרר עם הזמן ויש בורג שניתן לחזק בתחתית).

הרגל הארוכה ביותר היא באורך 33 ס”מ (קחו בחשבון שהוא יתפוס מקום היכן שלא תציבו אותו כשהוא פתוח – זאת לא חצובת שולחן זעירה) ומשקלו עומד על כ-880 גרם פלוס (עדות לחומרים מהם הוא עשוי). אנחנו דווקא אוהבים את המשקל – עמוד תאורה אמור להיות יציב וה-003 גם נמוך מאד וגם כבד באופן יחסי מה שמקנה לו אקסטרה יציבות.

ה-003 הוא כאמור יותר בסיס תאורה מאשר עמוד – הוא מגיע עם מתאם מתכת (נקבה) לפין (מכונה בלעז Spigot) ועם הפין עצמו בצבע מוזהב. הפין כולל חיבור 1/4 אינצ’ ו-3/8 אינצ’ (אחד מכל צד) וכמובן מתאים לרוב התאורות הסטנדרטיות לסטילס או וידאו.

קומפקטי ונייד – מנפרוטו 003

SNY01189-fixed

שימושיות

אוקיי. בואו נדבר דוגרי – למה אנחנו כל כך מתלהבים משלוש חתיכות מתכת עם מתאם?

יש לכך שתי תשובות קשורות:

  1. ראשית מדובר במוצר קטן, קומפקטי ובעיקר חזק מאד שניתן פשוט לזרוק בתיק ולקחת לכל מקום בלי להרגיש בו יותר מידי.
  2. שנית מדובר במוצר סופר ורסאטילי שלו הרבה מאד שימושים (חלקם אגב כאלו שלא בטוח שהיצרנית העלתה על דעתה).

קצת רקע. הסיבה שביקשנו ממנפרוטו לשלוח לנו את ה-003 מלכתחילה נעוצה בביקורת אחרת שערכנו לאחרונה באתר הבת שלנו LensVid על תאורה של חברת LEDGO (מומלץ מאד לצפות למי שמתעניין – תאורת פרסנל מעניינת ביותר). הנקודה היא שכאשר רצינו להשתמש בתאורה מאחורי הטאלנטית שלנו גילינו שעמוד התאורה פשוט אינו נמוך מספיק – בסופו של דבר הגבהנו את הכיסא והעניינים הסתדרו אבל היה ברור לנו שאנו חייבים למצוא פיתרון טוב יותר להצבת התאורה קרוב לקרקע ולאחר חיפושים מצאנו את ה-003 כפיתרון האולטימטיבי למטרה זאת.

ה-003 מאפשר להציב את התאורה שלכם סנטימטרים בודדים מעל הקרקע (במקרה של ה-LEDGO שבדקנו יש לקחת בחשבון שהמעמד מוסיף עוד כמה סנטימטרים טובים אז התאורה איננה צמודת קרקע ממש אבל היא הרבה יותר קרובה לקרקע מכל עמוד תאורה רגיל). תאורה קרובה לקרקע יכולה להיות שימושית מאד למגוון מטרות – הראשונה היא הסתרת התאורה (כמו שאנחנו רצינו), למשל בשביל להאיר שיער – כשלא ניתן לעשות זאת מלמעלה מכל מיני סיבות, השנייה היא הארה של רקע – גם פה נוח לעיתים לעשות זאת מלמטה (למשל כשרוצים להוסיף צבעוניות רקע ואז מוסיפים ג’ל לתאורה בצבע הרצוי ויש לכם קיר או רקע בצבע בתוך כמה דקות). עוד אפשרות שפחות חושבים עליה – הצבת התאורה על שולחן למשל לצורך צילום מוצרים כשרוצים להתקרב למוצר מה שלא ניתן לעשות תמיד בקלות עם עמוד תאורה – בעיקר כשהשולחן גדול.

מעבר לכל השימושים הרגילים לתאורה אנחנו הגענו למסקנה כי במצבים מסויימים ניתן להשתמש ב-003 גם כסוג של חצובה שולחנית מסיבית. ניתן בקלות לחבר ל-Spigot ראש כדורי או ראש וידאו ולהנות מיציבות נאה בצילום מהקרקע או בצילום מוצרים על שולחן – פשוט ונוח. יש חיסרון אחד שבכל זאת גילינו – בעיקר כשאתם משתמשים בראש וידאו. אם אתם מבצעים הזזה של הידית לצורך סיבוב (panning) אתם עלולים לגרום לראש להתנתק מה-Spigot. אנחנו לא מצאנו לכך פיתרון טוב מלבד חיזוק של הראש ל-Spigot – אם יש לכם פתרונות אחרים נשמח לשמוע כי מדובר בכלי מאד שימושי לטעמנו במצבים מסויימים.

משהו נחמד שיכול מאד לשדרג את ה-003 הוא רכישה של עמודי תאורה (צינורות נפתחים עם חיבורים בשני הקצוות) תואמים. למנפרוטו יש שני דגמים כאלו – ה-Manfrotto 122B הקצר יותר בעל שני שלבים וה-Manfrotto 099B בעל שלושה שלבים ואורך ארוך במיוחד (53-83 ס”מ ו-89-233 ס”מ בהתאמה, המחירים שלהם עומדים על 28 ו-48 דולר). אנחנו לא ניסינו את הצינורות הללו בשילוב עם ה-003 ולא יודעים כמה הם יציבים יחד (בעיקר לא העמוד הגבוהה כשהוא פתוח) אבל אפילו אם הם מאפשרים רק הצבה של תאורה קלה (דוגמת התאורות הגמישות החדשות שמגיעות לשוק בתקופה האחרונה) הרי שמדובר בפתרון אפקטיבי וקומפקטי מאד למי שלא רוצה גודל או משקל גדול אך בכל זאת רוצה עמוד תאורה נייד.

חצובה שולחנית מסיבית לעת מצוא

SNY01178-fixed

סיכום

אז אם נסכם את הביקורות הקצרה הזאת – ה-003 הוא ממש “תכשיט” – מוצר קטן, פשוט ושימושי ביותר שלדעתנו כל צלם (סטילס או וידאו) צריך בארסנל וימצא סיטואציה כזו או אחרת לנצל.

למעשה זה אחד המוצרים היחידים אין פעם שאין לנו ממש שום דבר שלילי לומר עליהם (כן הוא טיפה כבד אבל זה משקל רצוי בכדי לייצב את הציוד שלכם וכשהוא מקופל הוא כל כך קומפקטי שזה ממש לא נורא).

כשקיבלנו אותו יחד עם ערמה עצומה של מוצרים נוספים ממנפרוטו (הרבה ביקורות בדרך – אז יש למה לצפות בהמשך השנה) לא ממש בדקנו מראש את המחיר שלו. מכיוון שלמנפרוטו יש מוצרים בכל מיני טווחי מחיר – חלקם מיועדים לשוק המקצועי הגבוהה (ראו למשל ביקורת על ראש הגיר של מנפרוטו – ה-405) והמחירים בהתאם. לכן במקרה הנוכחי שמחנו מאד לגלות כי ה-003 ממש לא יקר כשהוא נמכר ברשת תמורת פחות מ-28 דולר (הצינורות מעלים קצת את המחיר והופכים את השילוב למעט יקר יותר מעמוד תאורה סטנדרטי פשוט – מצד שני מדובר בקומבינציה מאד קומפקטית למי שזקוק לה).

מומלץ בחום רב – וכמו שאמרנו בסרטון – רוצו לקנות אחד (ואם כבר אחד אז אנו בטוחים שתמצאו מה לעשות גם עם שניים).

סרטון הביקורת שלנו על ה-003 של מנפרוטו

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *