ראשי חדשות בעיית האבק ב-D600 – ניקון מוציאה הודעה רשמית

בעיית האבק ב-D600 – ניקון מוציאה הודעה רשמית

25
0

במהלך סוף השבוע פרסמה חברת ניקון הודעה רשמית המתייחסת לבעיה אשר זכתה לדיווח נרחב ברשת (וגם כאן אצלנו) הנוגעת לאבק/לכלוך על החיישן של חלק ממצלמות ה-D600.

אנו עסקנו כאן לא אחת ובהרחבה בנושא הלכלוך המצטבר על החיישן במצלמות ה-D600. עד כה סירבה ניקון להגיב באופן רשמי על הנושא (אם כי משתמשים זכו במקרים מסוימים לתגובות מנציגי החברה) לא מעט גורמים (ואנחנו ביניהם) פנו לניקון בעניין זה אך שום תגובה לא התקבלה בנושא – עד עכשיו.

D600 – מה עם הלכלוך ניקון?

D600 ambience 2.high

לפני שנעבור להודעה הרשמית של ניקון ולמשמעויותיה – תזכורת. זמן לא ארוך אחרי הכרזתה של ה-D600 החלו להצטבר עדויות של משתמשים ברחבי הרשת כי למצלמת הניקון D600 החדשה יש נטיה להצטברות לכלוך על החיישן. אף שלא ברור האם הדבר פוגע בכל המצלמות מן הדגם הנ”ל או רק בחלק או מה הגורם לכך, ישנן עדויות ברורות כי לפחות חלק מן המצלמות אכן סובלות מן הבעיה. אף שכל מצלמת רפלקס בה מוחלפות עדשות נוטה מפעם לפעם להיווצרות לכלוך, ב-D600 התופעה הזאת נראית חמורה יותר ובאופן מוזר גם משתמשים אשר לא החליפו כלל עדשות דיווחו על הצטברות לכלוך (דבר המעיד כנראה כי מקור הפנימי הוא פנימי למצלמה ולא נובע ממקור חיצוני). ברשת יש דיונים ערים בשאלה עד כמה בעיית הלכלוך על החיישן ב-D600 משמעותית – יש הטוענים כי מדובר בניפוח של תופעה שולית ואחרים טוענים כי מדובר בבעיה של ממש.

שילוב של 20 תמונות מ-20 מצלמות D600 שונות המראות את אזורי הצטברות האבק על החיישן – שימו לב לצד השמאלי (מקור: lensrentals)

D600 Dust 1

ועכשיו להודעה הרשמית הראשונה של ניקון בעניין:

Some users have indicated the appearance of multiple granular dust spots in images captured with the Nikon D600 digital-SLR camera. These granular dust spots are reflections of internal dust generated with camera operation, or external dust particles that have found their way into the camera, either, or both of which, have adhered to the camera’s low-pass filter.

While the structure and concept of digital-SLR cameras makes the complete elimination of these dust spots very difficult, it has come to our attention that, in some rare cases, they may be reflected noticeably in images. Therefore, Nikon is informing users of a service to reduce this issue.

כפי שאתם יכולים לקרוא ניקון נזהרת מאד שלא להודות בקיומה של בעיה אלא מציינת כי ישנם משתמשים המדווחים על המצאות גרגרי אבק על החלק הקדמי של החיישן במצלמת ה-D600. לא פחות מעניינת היא העובדה שניקון איננה מציינת כי קיים לכלוך על החיישן אלא מדברת על “אבק” (חלק מן המשתמשים דיווחו על לכלוך שמנוני ולא גרגרי אבק אותם ניתן להסיר לעיתים בקלות רבה יותר וללא ניקוי רטוב).

Resolution
As a first step, please follow the guidance from the User’s Manual (pages 301-305) related to the “Clean Image Sensor” function and manual cleaning using a blower. If these measures do not remove all dust particles and you are still experiencing problems, then please consult your nearest Nikon service center. They will keep your camera, examine it thoroughly, and service it as needed.

Requesting service
Please direct inquiries regarding this matter to your nearest Nikon service center.

“הפתרון” של ניקון על פי ההודעה הנוכחית מורכב משני שלבים – בשלב הראשון מציעה ניקון לנקות את החיישן על פי ההנחיות המופיעות במדריך השימוש של המצלמה (עמודים 301-305) באמצעות blower. אם הדבר לא פתר את הבעיה משתמשים אשר הדבר מפריע להם מוזמנים לפנות למוקד השירות הרשמי של ניקון (בישראל – נציגות חברת הדר).

בעקבות הפרסום התלהט עוד יותר הדיון – רבים רואים בהודעה של ניקון התחמקות, אחרים טוענים כי שלחו את המצלמה לתיקון במוקד השירות, היא חזרה נקיה אך עד מהרה התלכלכה שוב באותו חומר לא ידוע. הבעיה הגדולה ביותר נוגעת כמובן לעובדה שניקון לא מתייחסת לטיב הבעיה או לפיתרון עקרוני אשר ימנע ממצלמות חדשות היוצאות מפס הייצור לסבול מאותה בעיה. אנו נמשיך לעקוב – אם גם לכם יש D600 נשמח לשמוע בתגובות כיצד היא מתפקדת והאם נדרשתם לניקוי חיישן תדיר מהרגיל.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

25 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    24/02/2013 ב 5:41 AM

    כל מצלמה עם עדשות מתחלפות סובלת מהצטברות לכלוך בתא החשיפה, גם מצלמות שבהן מורכבת אותה עדשה באופן קבוע.

    למעט עדשות פריים עם פוקוס פנימי, העדשה פועלת באופן מכאני כמו בוכנה, ועצם התפעול שלה עשוי לשאוב לכלוך לתוך תא החשיפה.

    בנוסף, במצלמות רפלקס, הקפיצה של הראי ופעולת התריס מייצרות לכלוך, גם אם לא היה שם מלכתחילה, כתוצאה משחיקה מכאנית.

    זה חלק מכללי המשחק, ואין ברירה אלא להסתגל לזה, לפחות עד שיווצר שינוי דראסטי בטכנולוגיה הזו, אשר ימנע לחלוטין את התופעה.

    השב

  2. Avatar

    דודי

    24/02/2013 ב 5:57 AM

    כבעלים של המצלמה הנל ,וגם סובל מהופעת אבק באופן די תדיר ,אני מחכה ומצפה מניקון לפחות לתת ערכות ניקיון רטובות ללא עלות ו/או להאריך את משך האחריות של ניקיונות החיישן לפחות ל 5 שנים.
    כלקוח ניקון כבר כמה שנים מאוד מאכזבת ההתנהגות של החברה וההתחמקות מאחריות.
    ואשקול בעתיד מעבר למתחרות.

    השב

  3. Avatar

    אדי

    24/02/2013 ב 10:20 AM

    1. הסיפור של טורובסקי מעיד חד-משמעית: מדובר בדליפת שמן מהצירים של הראי או התריס, ולא בכניסה של אבק.

    2. לא מאוחר מדי לניקון לשקם את התדמית, וייתכן שהסירוב שלהם להודות בבעיה, הוא בגלל שבינתיים הם תיקנו אותה, וכעת הם מחכים שסדרות הייצור הבאות יישפרו את הרושם.

    3. לגבי בעיית הפוקוס, של הדגם הזה, לא מדובר בבעיה מכאנית אלא באלגוריתמים של המעבד, ואפשר יהיה לפתור אותם בגירסאות הקושחה הבאות

    השב

  4. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    24/02/2013 ב 3:27 PM

    רכשתי לפני כחודשיים ,אני נוהג להחליף עדשות בתדירות גבוהה ,עדיין לא ניתקלתי בבעיה ,

    השב

    • Avatar

      דודי

      24/02/2013 ב 7:12 PM

      אין שום משמעות להחלפת העדשות, הבעיה היא פנימית. יתכן ובפס ייצור מאוחר יותר ניקון פתרו את העניין. תנסה לצלם קיר לבן על חצובה בצמצם סגור ל22 לפחות ותסתכל בפינות עליונות.

      השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    24/02/2013 ב 4:31 PM

    האם צילמת קיר לבן בצמצם סגור ובדקת האם לא נראים כתמים?

    השב

  6. Avatar

    אדי

    26/02/2013 ב 9:35 PM

    אני משתמש כבר זמן רב בשואב-אבק ביתי רגיל לניקוי של תא החשיפה, והתוצאה היא תמיד, אבל תמיד, ללא רבב, וללא כל נזק לרמת הדיוק של הפוקוס האוטומטי.

    ראשית אני מנקה בשאיבה את תא החשיפה עם ראי מורד (מצב פתוח רגיל להחלפת עדשה), ושנית אני מרים את הראי ופותח את התריס (באמצעות פקודה לניקוי-ידני מתוך תפריט) ומבצע שאיבה שניה.

    למעט מקרים נדירים מאד (אחת לכמה שנים) של רסיסי שמן מהמנגנון של התריס או של הראי, שאותם אני לא מעז לנקות בעצמי ולכן מצריכים ניקוי רטוב במעבדה, הרי שניקוי שגרתי רגיל של אבק, לא באמת מצרך היסטריה שכזו.

    השיטה הנפוצה של ניקוי אבק באמצעות נשיפה של בלון גומי עם מברשת, מוסיפה לא-אחת יותר אבק מאשר היה שם מלכתחילה, ומהשיטה הזו התייאשתי כבר לפני כשלושים שנה.

    אשמח לחלוק את הנסיון שלי בנידון, בתוספת תמונות-ביקורת שביצעתי לאחר כל ניקוי בשאיבה, הן בצמצם פתוח והן בבצמצם סגור, להוכחת האפקטיביות של ניקוי זהיר בשאיבת אבק, עד לרמה של ניקיון מוחלט.

    השב

  7. Avatar

    עידו גנוט

    26/02/2013 ב 10:47 PM

    זה מעניין אדי – השאלה אם שואב לא מכניס בעצמו גם לכלוך?

    השב

  8. Avatar

    אדי

    26/02/2013 ב 11:52 PM

    להיפך, הרי זה כל העניין

    השב

  9. Avatar

    אדי

    27/02/2013 ב 12:19 AM

    ראשית, חשוב להבחין בצילומי הביקורת, בין אבק המונח על החיישן שאותו מצלמים עם צמצם הכי פתוח, לבין אבק היושב על העצמית האחורית של העדשה, ואותו ניתן לקלוט באמצעות הצילום עם צמצם הכי סגור – גם אם העדשה רחוקה מאד מנקודת הפוקוס המרחבי שלה, כלומר אינה מפוקסת כלל.
    .
    האבק על החיישן הוא רק צללית החוסמת אור מלהגיע לחיישן, ובצמצם הכי פתוח נקבל רק רקע-אור אחיד ככל האפשר, כאשר האבק על החיישן יחסום אותו בצורה המוכרת של כתמים אפורים חצי-שקופים, אך עם גבולות “חדים” יחסית.
    .
    האבק על העצמית האחורית של העדשה מתקבל בצורה של גרגרים וזרדים חדים יחסית וקטנים מאד, ומיקומם יהיה שונה ממיקום האבק היושב על החיישן. – את זה ניתן לראות באמצעות השוואה בין צילומי הצמצם הכי פתוח, לבין צילומי הצמצם הכי סגור.
    .
    אבק על החיישן ואבק על העצמית האחורית נראים שונה מאד אחד מהשני באופן טיפוסי שחוזר על עצמו בכל סדרות הניקוי, והם גם נמצאים במיקום שונה בתוך המסגרת.

    השב

  10. Avatar

    עידו גנוט

    27/02/2013 ב 12:21 AM

    ברור ששואב שואב – השאלה אם הוא לא מערבל את האויר באופן שגם מכניס פנימה לכלוך (אני יכול לומר שהשואב שלי איכשו תמיד גם מצליח ללכך קצת (והוא דייסון איכותי ויקר).

    השב

  11. Avatar

    אדי

    27/02/2013 ב 12:47 AM

    הטכניקה שלי לגבי תא החשיפה היא לחבר זביל של גליל נייר טואלט אל לוע הוואקום – יש מרווח של כמה מילימטר בין הזביל לבין פתח תא החשיפה, ולבצע פעולת שאיבה של כחמש עד עשר שניות לכל היותר תוכ כדי הכנסה והוצאה של הזביל אל פתח תא החשיפה כמה פעמים, ולהרכיב מיד ככל האפשר את מכסה הפתח או את העדשה, כדי למנוע מאבק שמרחף בסביבה לחדור שוב אל המנגנון.
    .
    לגבי העצמית האחורית של העדשה, אני לעולם לא מקרב-מדי או מצמיד חס וחלילה את לוע הזביל את משטח העדשה, כי הדבקת הלוע אל העדשה עשויה ליצור חס-וחלילה וואקום-פנימי בתוך מנגנון העדשה – דבר מסוכן והרסני. מה שאני עודה הוא מקרב את לוע הזביל למרחק של סנטימטר בערך מהמשטח האחורי של העדשה, ומניח לוואקום לשאוב אויר כחמש שניות לכל היותר.
    .
    האויר הנכנס מהצדדים ויוצר כך סירקולציה, מעורר פעולת ונטורי ששואבת את האבק בזרם מוגבר מהמשטח האחורי של העדשה, מבלי לשאוב אויר מתוך פנים המנגנון של העדשה.

    השב

  12. Avatar

    אדי

    27/02/2013 ב 12:58 AM

    בזמן ההכנסה וההוצאה של הזביל מפתח תא החשיפה תוך-כדי פעולת השאיבה, רצוי מאד להימנע מלנגוע עם הזביל בראי.
    .
    זה מתאפשר הודות למרווח בין קוטר הזביל הקטן יותר מקוטר הפתח של תא החשיפה, מה שמגביל את עוצמת ה”הדבקה” של לוע הזביל, ובעזרת קצת נסיון ו”זכרון” של הידיים, אפשר ללמוד להקפיד ולעשות את זה נכון.
    .
    אם בכל זאת זה קורה, וכבר קרה לי פעם פעמיים, הקרטון של הזביל הוא דק מספיק ורך מספיק, כדי למנוע הזזה של מנגנון הראי במצב הנפול – ובמצב המורם (בפקודה מתפריט), חשוב לא להתקרב כלל עם הזביל אל איזור התריס.
    .
    מספיק שהזביל “מציץ” קצת פנימה אל תוך תא החשיפה, כדי לבצע את עבודת הניקוי ביעילות, ואין שום צורך “לדחוף” אותו פנימה, מעבר למינימום הנדרש על-מנת לעורר זרימה ונטורית, המתאפשרת הודות למרווח בין קוטר הזביל לקוטר הפתח של תא החשיפה.

    השב

  13. Avatar

    עידו גנוט

    27/02/2013 ב 2:12 AM

    זאת טכניקה מעניינת. מה שכן הייתי נזהר מאד מלהמליץ עליה ברבים – אנשים יכולים די בקלות לגרום נזק רציני למצלמה שלהם.

    השב

  14. Avatar

    אדי

    27/02/2013 ב 9:43 AM

    אכן, לא מומלץ למי שאינו מכיר את המנגנון הפנימי של מצלמת הרפלקס ואת הרגישויות של המנגנון, לעשות בעצמו ניקוי כזה, הן באמצעות שאיבה, והן באמצעות נשיפה, קיט של ניקוי רטוב או אחר.

    ממילא, ניקוי מזדמן בלשכת שירות הוא די זול לצרכן, והוא אורך כשעתיים אם יש תור, וכחמש דקות אם אין תור.

    השב

  15. Avatar

    ארבלי ששון

    23/03/2013 ב 7:31 AM

    גם אני רכשתי מצלמה כזאת לפני כשלושה חודשים.סובל כמובן מאותה בעיה. כמשתמש במצלמות אחרות של ניקון D70 ו-D300, לתופעה הזאת אין כל קשר להחלפת העדשות או המכניזם שלהן.קיים כשל כלשהו במצלמה שניקון מתכחשת לו, כמו גם נותני השרות שלהם בארץ.כבר אחרי כ-400 תמונות החיישן היה מלא בזיהום שחלקו הוסר ע”י מפוח ידני, וחלקו יושב על החיישן. זה מעולם לא קרה לי קודם, גם אחרי צילום של עשרות אלפי תמונות, והחלפה מרובה של עדשות.לאור התנהגות החברה, אני איבדתי בהם את האמון.

    השב

  16. Avatar

    ברוך

    01/04/2013 ב 12:23 AM

    יכול לדווח כאן שאני נמנה עם המאושרים שהבעיה לא קימת במצלמותיהם.
    רכשתי את ה-D600 לפני כחדשיים. צילמתי כבר למעלה מאלף תמונות תוך החלפת עדשות והיו לי פעמיים 2 נקודות אבק, על החישן, שהוסרו עם החדרת לחץ אויר באמצעות החוקן.
    אני מניח שהמצלמה שלי הגיעה במשלוח של מצלמות שיוצרו לאחר פתרון הבעיה ע”י ניקון.
    דרך אגב, אני מאד מרוצה מהמצלמה ונהנה להשתמש בה.

    השב

  17. Avatar

    עידו גנוט

    01/04/2013 ב 1:03 AM

    האם צילמת תמונות של רקע לבן בצמצמים סגורים (f/16) בכדי לבדוק שאכן אין לכלוך?
    מה המספר הסידורי של המצלמה?

    השב

  18. Avatar

    ברוך

    01/04/2013 ב 10:14 AM

    עידו, בתשובה לשאלתך: הבדיקות אכן מבוצעות בצמצם 16 ומעלה.
    המספר הסידורי – 6060XXX.

    השב

  19. Avatar

    עידו גנוט

    01/04/2013 ב 12:16 PM

    מידע מעניין מאד – אני אנסה לברר עם המקורות שלי האם ידוע על תיקון הבעיה מסדרת הייצור שאתה מזכיר.

    השב

  20. Avatar

    בן

    02/04/2013 ב 5:01 PM

    היי ברוך ,עידו אני מעוניין לרכוש מצלמת nikon d600 כרגע יש לי nikon d700 אני מאוד מעוניין לרכוש מצלמה זו קראתי עלייה ביקורות אבל הפחד שלי מהרגישות שלה ללכלוך אבק ואולי כניראה לחות לעומת הd700 היא סוס עבודה אני ישמח אם ברוך או עחדו אני יקבל ממכם תשובה מספקת ומאיפה יהיה כדאי לרכוש תודה רבה בן

    השב

  21. Avatar

    עידו גנוט

    02/04/2013 ב 6:19 PM

    ה-D600 היא לא תחליף ל-D700 ולא נועדה לאותו קהל יעד. ה-D700 קרובה הרבה יותר ל-D800 ושתיהן מצלמות מקצועיות בעוד שה-D600 היא מצלמת חובבים עם חיישן FX.

    בשלב זה אין לנו מה להוסיף על סוגיית הלכלוך – צריך להבין שלא מדובר על לכלוך הנובע ממקור חיצוני אלא על פגם ייצור המופיע בחלק מן המצלמות היוצאות מהמפעל ויוצר לכלוך גם אם המצלמה נשארת עם עדשה אחת בלבד.

    כרגע רכישת D600 היא סוג של רולטה רוסית – אם יש לך מזל תקבל אחת תקינה אם לא תקבל פגומה. לנו לא ידוע לפחות כרגע על דרך לדעת בוודאות בלי לבדוק את המצלמה – אתה כמובן מוזמן לעשות זאת בחנות (המצלמה קיימת כיום ברוב החנויות בארץ).

    השב

  22. Avatar

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    28/12/2013 ב 4:45 PM

    עכשיו, אחרי שיצאה ה- D610 שאמורה להתגבר על בעיית המכניקה של התריס הגורמת ללכלוך שמנוני על החיישן, האם יצא איזשהו הסדר רשמי מול “הדר” לכל בעלי ה- D600?

    השב

  23. Avatar

    אופניק

    28/12/2013 ב 5:01 PM

    בהחלט, פשוט תפנה אליהם והם יחליפו לך את המצלמה ב-D610 חדשה + עדשה לפי בחירתך.

    השב

  24. Avatar

    עידו גנוט

    28/12/2013 ב 6:22 PM

    בלי ציניות. לא ידוע לי על שום הסדר אבל אתה באמת מוזמן לפנות להדר אם המצלמה שלך באחריות רשמית ולברר איתם אם יש משהו שהם יכולים לעשות בשבילך (החלפת מצלמה ל-D610 לא עומדת לדעתי על הפרק).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *