ראשי חדשות ה-USB 3 יכפיל את מהירותו

ה-USB 3 יכפיל את מהירותו

1
0

הידיעה הבאה צפויה כנראה להשפיע עלינו רק בעוד כשנתיים אבל השלכותיה עשויות להעסיק אותנו עוד שנים רבות. במהלך תערוכת CES שהסתיימה בשבוע שעבר נודע כי בהמשך השנה הקרובה צפוי להסתיים תהליך אישור המפרט של תקן USB 3 משודרג אשר בו תוכפל מהירות העברת הנתונים לכדי 10GB/s.

תקן ה-USB  היה ונותר התקן הפופולארי ביותר לחיבור התקנים באופן חוטי, להעברת נתונים וכיום במידה רבה גם להטענת מכשירים אלקטרוניים ניידים (דוגמת סמרטפונים, טאבלטים וגם לא מעט מצלמות חדשות).

הלוגו של תקן ה-USB SuperSpeed (הכינוי הרשמי לתקן ה-USB 3.0)

USB superspeed

קצת היסטוריה בטרם נתמקד במשמעויות של התקן העתידי:

  • תקן ה-USB 1 הושק ב-1996 כסטנדרט לחיבור התקנים למחשב ולמוצרים אלקטרוניים (מאחורי התקן עמדו מספר רב של חברות ביניהן IBM, מיקרוסופט, אינטל, NEC, HP, פיליפס ורבות אחרות).
  • התקן המקורי שופר ושודרג לגרסת USB 1.1 בשנת 1998 אז גם החל התקן להפוך נפוץ יותר.
  • בשנת 2000 נחשף תקן ה-USB 2.0 אשר הקפיץ את מהירות העברת הנתונים של התקן המקורי באופן דרמטי (מ-12Mb/s בתקן ה-USB 1.0/1.1 לכדי 480Mb/s בתקן ה-USB 2.0).
  • שמונה שנים מאוחר יותר בנובמבר 2008 אושר תקן ה-USB 3 הביא שוב לקפיצה אדירה במהירות – פי 10 מן הדור הקודם (5Gb/s).

כעת כאמור ואם לא יחולו עיכובים בלוח הזמנים, אנו צפויים לראות באמצע השנה הנוכחית הסכמה לגבי תקן חדש (לא ברור בשלב זה מה יהיה שמו) אשר יביא עימו הכפלה של מהירות העברת הנתונים עד לכדי 10Gb/s (מהירות דומה לזו של תקן ה-Thunderbolt אשר נחשף לפני כשנתיים על ידי אינטל ואפל – כפי שדיווחנו בזמנו). לפי המידע אשר פורסם בהודעה הרשמית של ה-USB-IF (גוף התקינה של סטנדרט ה-USB) עולה כי התקן העתידי יהיה תואם לתקנים הקיימים (USB 2/3) מבחינת החיבורים, אם כי לא ברור האם כבלים של התקני USB 3.0 יאפשרו תמיכה במהירות ההעברה החדשה. התקן החדש צפוי גם לשפר את יעילות העברת הנתונים (דבר הצפוי להוביל לשיפורים ב-I/O ובהיבטים נוספים).

מה כל זה אומר עבורנו הצלמים? בטווח הקרוב, לא הרבה. מן הנסיון עם תקני ה-USB הקודמים אנו למדים כי מרגע אישור תקן חדש ועד הזמן שמוצרים המבוססים עליו הופכים לנפוצים בשוק (ובעיקר זולים יחסית), עוברות 2-3 שנים לערך. כלומר גם אם התקן יאושר באמצע השנה הנוכחית, סביר להניח כי נראה התקנים התומכים בו בהיקף נרחב רק סביב 2015 לכל המוקדם. ובכל זאת יש בבשורה הזאת חשיבות. אנו נמצאים בעידן בו הנפחים של תמונות ובמיוחד סרטונים הולכים ונעשים גדולים יותר. תהליכים של העברת נתונים מן המצלמה למחשב ומן המחשב להתקני גיבוי חיצוניים נעשים איטיים וארוכים יותר וגוזלים מאיתנו זמן יקר. כל מי שביצע כבר מעבר לאחסון או גיבוי המבוסס על תקן ה-USB 3 חש ללא ספק בהבדל אדיר במהירות העברת הנתונים (מספיק לקרוא את השוואת כרטיסי הזיכרון שלנו הכוללת גם בדיקה של קוראי כרטיסים בתקן USB 2.0 לעומת קוראים בתקן USB 3.0 בכדי להיווכח עד כמה גדול ההבדל). הכפלה נוספת במהירות ההעברה תגיע כנראה בנקודת זמן בה נזדקק לקפיצה נוספת במהירות ההעברה בעיקר לנוכח השיפורים הצפויים בטכנולוגיית התמונה בשנים הקרובות (חיישנים בני 50+ מגה פיקסל וצילום וידאו ב-4K – שניהם צפויים לתפוס נפחי אחסון גדולים מאד).

ועוד נקודה אחת לפני סיום. אינטל חשפה באמצע 2012 מיזם המכונה USB PD אשר נועד לשפר היבט אחר הקשור לתקן ה-USB – העברת חשמל אל מוצרים אלקטרוניים. כידוע USB משמש מאז ראשיתו גם להעברת חשמל לצורך הטענה (כך אנו מטעינים כיום מכשירים סלולאריים, טאבלטים ואין ספור גדג’טים נוספים). תקן ה-USB 2.0 מסוגל לספק 2.5 וואט חשמל בלבד (ראו תרשים). תקן ה-USB 3.0 כבר מסוגל לספק 4.5 וואט וגרסה פחות מוכרת המכונה USB BC מסוגלת להעביר עד 7.5 וואט. אלא שמכשירים גדולים יותר דוגמת  מחשבים ניידים ומסכים זקוקים להרבה יותר חשמל. תקן ה-USB PD מסוגל לספק עד 100 וואט חשמל למגוון עצום של מכשירים עתידיים  אשר יתמכו בו דבר אשר עשוי בשנים הקרובות לאפשר חיבור פשוט בהרבה של התקנים לחשמל ללא צורך בכבלים נפרדים ויעודיים עבור כל מוצר (one cable to rule them all – מי היה מאמין!). ניתן למצוא עוד מידע על ה-USB PD במצגת הבאה של ה-USB IF.

USB PD – התקן שיאפשר לכם להטעין את המחשב עם כבל USB

USB PD

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

תגובה אחת

  1. Avatar

    U

    23/01/2013 ב 12:06 PM

    מגניב..תודה על הידיעה!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *