ראשי חדשות פוטוקינה 2012: ראיון עם חברת ניקון

פוטוקינה 2012: ראיון עם חברת ניקון

אנו גאים לפרסם היום ראיון אותו קיימנו לפני מספר שבועות עם נציג חברת ניקון במסגרת סדרת הראיונות המקיפים שלנו בתערוכת פוטוקינה 2012.

במסגרת תערוכת פוטוקינה 2012 אשר הסתיימה לפני מספר שבועות קיימנו ראיון מקיף עם נציג חברת ניקון – דירק ג’ספר (Dirk Jasper) – מנהל תחום המוצרים המקצועיים בחברת ניקון (אירופה). אף שהראיון נמשך למעלה מרבע שעה הרבה מן השאלות החשובות לא הספקנו לשאול בשיחה פנים אל פנים. בניקון הבטיחו לנו כי יענו על שאלותינו בכתב ואכן מספר שבועות לאחר סיום התערוכה קיבלנו תשובות כתובות נוספות מניקון (אם כי תשובה רשמית בנוגע לבעיית האבק ב-D600 לא קיבלנו לצערנו עד לרגע זה).

חלק מן הראיון (וגם מהשיחה המקדימה שלנו עם מר ג’ספר) עסקה כמובן ב-D600 החדשה אשר הוכרזה ימים ספורים לפני תערוכת פוטוקינה 2012 (ועימה כזכור גם התנסנו בתערוכה), אך בנוסף הזדמן לנו גם לקבל הצצה נדירה ביותר לאבטיפוס של עדשת ה-800 מ”מ אותה מפתחת ניקון (ונחשפה חלקית במהלך המשחקים האולימפיים בלונדון השנה). סקופ מעניין הנוגע לעדשה קשור לגודלה – העדשה צפויה להיות קטנה משמעותית מן הדגם המקביל של קנון ולמעשה הפתיעה אותנו מאד בגודלה גם ביחס לכל שאר עדשות הטלפוטו הארוכות של ניקון. לא זו בלבד, אלא שנציג ניקון אשר שלף את העדשה לבקשתנו ממארז הנשיאה שלה והרשה לנו לצלמה ואף ידע לומר כי בניקון עובדים לצמצם עוד יותר את גודלה של העדשה הסופית אשר תגיע כנראה לשוק במהלך שנת 2013.

תמונה בלעדית – אבטיפוס של עדשת ה-800 מ”מ החדשה של ניקון (צילום: אופיר אילוז)

nikon 300m lens

ראיון עם דירק ג’ספר מחברת ניקון בתערוכת פוטוקינה 2012

כמה נקודות עלו מתוך הראיון:

  • ההבדל העיקרי בין הניקון D600 ל-D800 הוא בגישה. בעוד ה-D800 מיועדת לצלמים מקצועיים, ה-D600 מתוכננת לחובבים ולאנשים הנכנסים כעת לתחום הצילום אך מעוניינים במצלמה איכותית אך עם זאת לא מורכבת מידי לשימוש וידידותית.
  • יש קושי טכני בחלוקת נקודות הפוקוס במצלמות Full Frame על פני כל החיישן וזאת לדברי ג’ספר בשל הירידה בכמות האור ככל שמתרחקים ממרכז החיישן. מכיוון שיש צורך ביחס קונטרסט מסוים בכדי להשתמש בנקודות הפוקוס לא ניתן טכנית להטמיע נקודות פוקוס יעילות בחלקים מרוחקים (מידי) ממרכז החיישן.
  • למרות שה-D600 זולה ממרבית מצלמות ה-Full Frame האחרות בשוק היא עדיין יקרה משמעותית ממצלמות קרופ איכותיות – לדברי ג’ספר ההבדל לא נעוץ רק במחירו של החיישן אלא בשילוב של תכונות הדרוש למצלמת FX איכותית – ובכלל זה המראה והמערכת המכאנית המסיבית יותר התומכת בה, העינית הגדולה יותר ועוד (מה גם שב-D600 יש לא מעט טכנולוגיה המגיעה מה-D800 היקרה יותר).
  • הבחירה של ניקון שלא לשלב GPS בתוך המצלמה נובעת לדברי ג’ספר מן העובדה שצלמים רבים אינם זקוקים (או לא מוכנים לשלם תוספת) עבור GPS המשולב במצלמה ומסיבה זו החברה מעדיפה למכור את המוצר כתוספת נפרדת עבור מי שבאמת זקוק לו (קנון וסוני כידוע הלכו על גישה שונה למדי בחלק מן הדגמים האחרונים שלהן).
  • ניקון איננה מאמינה כי אין מקום למסכים מפרקיים במצלמות מקצועיות (וכנראה גם לא במצלמות מקצועיות למחצה).
  • המתאם האלחוטי של ה-D600 (ה-WU-1b הניתן לרכישה בנפרד) לא נועד להעביר תמונות למחשב אלא להתקנים ניידים (פלפונים חכמים וטאבלטים) – לדברי ג’ספר קהל היעד מתעניין בעיקר להעלות באמצעות ההתקן תמונות לרשת ופחות לשבת ליד המחשב ולהעביר תמונות באופן אלחוטי (אנו לא ממש מקבלים קביעה זו ואפשר לקוות כי ימצאו דרכים לעקוף מגבלה זו בעתיד).
  • במצב הנוכחי ניקון מאמינה כי עבור מצלמות מקצועיות אין טכנולוגיה דיגיטלית המסוגלת להחליף את העינית האופטית (סוני מן הסתם חושבת אחרת ויישמה זאת ב-A99 כידוע).
  • שילוב מערכת תריס ב-D600 אשר תאפשר צילום ב-1/8000 (במקום 1/4000 כפי שהמערכת הקיימת בה מאפשרת) היה מייקר באופן משמעותי את המצלמה.
  • מבחינת ג’ספר המהפכה הגדולה של השנתיים האחרונות בעולם הצילום הייתה הניקון 1 (הפורמט חסר המראה של ניקון) – ג’ספר מזכיר צלם ספורט מוטורי אשר עשה הסבה מצילום עם מצלמות רפלקס של ניקון לצילום עם V1 ועדיין מצליח לצלם תמונות מעולות גם בתנאים מאתגרים מאד.
  • בכל הנוגע לעתיד ג’ספר מאמין כי מערכות הפעלה פתוחות (כמו גוגל אנדרואיד) צפויות להיכנס יותר ויותר לחלקים מסוימים של שוק הצילום וכי העתיד צפוי להיות אלחוטי ולאפשר שיתוף של תמונות מן המצלמה באיכות גבוהה ובאופן מיידי.

ה-D600 של ניקון – מבט מקדימה (צילום: אופיר אילוז)

D600 1

בנוסף כאמור קיבלנו ממר ג’ספר תשובות כתובות על מספר שאלות אותן לא הספקנו לשאול במסגרת הראיון בפוטוקינה – להלן התרגום:

ש: בראיון אחר ציינת כי ישנו הבדל בין מערכת הפוקוס של ה-D600 לבי זו של ה-D7000 (אף כי לשתיהן לכאורה 39 נקודות פוקוס) – האם תוכל להרחיב על כך?

ת: עם ה-D600 אנו יכולים להציע מערכת פוקוס התומכת בצמצמים פתוחים שעד f/8 (בעוד שב-D7000 המערכת תמכה בצמצם פתוח שעד f/5.6).

ש: נראה כי יש בלבול מסוים באופן שבו חברות בוחרות לציין את הרגישות של מערכת הפוקוס – חלק משתמשות בציון EV (לדוגמא EV -1, EV -2 וכו’) בעוד שאחרות מדברות על נתונים צמצמים (f/2.8, f/5.6, f/8 וכו’) האם תוכל להבהיר את הנושא?

ת: אנו צריכים להבחין בין כמות האור בחוץ המסומנת על ידי EV (לדוגמא מינוס 2 EV שווה ערך לתאורת ירח מלא) ומספרי ה-f הקובעים עם איזה כמות אור מערכת הפוקוס תמשיך לתפקד. מדידת האור מתבצעת תמיד עם הצמצם פתוח לרווחה. אם אנו אומרים כי ה-D600 (או ה-D800/D4) מסוגלות להתמקד עד צמצם f/8 הכוונה היא שניתן להמשיך ולמקד אוטומטית בהצלחה גם כאשר משתמשים בעדשת טלפוטו ארוכה למשל עם מכפיל כאשר השילוב ביניהם יותר “עדשה” בעלת צמצם מקסימאלי של f/8 (כמובן שהדבר נכון רק לחלקיק השנייה הדרוש למדידת האור – בזמן הצילום עצמו הצמצם יכול להיסגר עוד – למשל ל-f/16).

ש: האם פעלתם לשפר בדגמים החדשים את איכות הגומי במצלמות שלכם (משתמשים רבים מדווחים על פיסות גומי בידית האחיזה ולעיתים בחלק האחורי של המצלמה אשר מתנתקות עם הזמן)?

ת: ניקון פועלת באופן קבוע לשפר את איכות הייצור של כל רכיביה והדבר כולל גם את איכות הייצור של הגומי המשמש במצלמות.

ש: האם אתם מקבלים פידבק מן המשתמשים שלכם שיש צורך במצלמת DX בעלת גוף מקצועי (מקצועי יותר מן ה-D7000 לדוגמא)?

ת: כן. אנו בהחלט מקבלים אינדיקציות כאלו ואנו עוקבים אחר הדרישות הללו ומעריכים את הנושא כל העת.

ש: האם לדעתך בטווח הרחוק מעט יותר (5-10 שנים) מצלמות חסרות מראה הן שישלטו בשוק – לא רק עבור צלמים חובבים ומתקדמים אלא גם עבור צלמים מקצועיים?

ת: מצלמות חסרות מראה כמו הניקון 1 הכניסו הרבה טכנולוגיות חדשות לשוק והרחיבו מאד את מעגל הצלמים העושים שימוש במצלמות מתקדמות. יחד עם זאת קשה להעריך כרגע מה יקרה בעולם הצילום בעוד 5 או 10 שנים.

ש: בפוטוקינה 2010 שאלנו את רוברט קריסטינה מניקון במסגרת הראיון שלנו על אפשרות הוספת מגביל פוקוס במצלמה – מאז החליטה סוני לשלב מגביל כזה ב-A99 – האם ניקון יכולה למשל להוסיף תכונה זו באמצעות עדכון קושחה למצלמות קיימות?

ת: כל תוספת כזאת מרחיבה את התפריט והופכת אותו עמוס יותר – עלינו לקחת את זה בחשבון אל מול התועלת והמגבלות של התכונה הזו (לא מדובר בתוספת אשר תהיה שימושית לדוגמא עבור כל עדשה אלא רק עדשות מסויימות).

ש: במבט לאחור כשאתה מסתכל על ליין ה-1 ועל הבחירה ללכת על חיישן קטן יחסית במקום חיישן גדול יותר (APS-C או מיקרו 4/3 כמו המתחרים הישירים שלכם) ובמיוחד כשלוקחים בחשבון את היכולת כיום להקטין עדשות באמצעות power zoom (כפי שעושות סוני ופנסוניק), האם לא הייתה זאת טעות לבחור בפורמט חיישן זה?

ת: לניקון יש גישה שונה וומטרות שונות עם הניקון 1. המטרה העיקרית הייתה לפתח מצלמה מהירה ופשוטה לשימוש אשר מסוגלת לספק חופש יצירתי אפילו לצלמים שאינם מקצועיים. גם לעיצוב ולגודל המערכת יש כמובן תפקיד כאן. למרות שנכנסו למשחק מאוחר סדרת ה-1 שלנו הפכה עד מהרה למובילת מכירות באירופה ולכן כנראה שעשינו משהו נכון בכדי לזכות לקבלת קהל שכזו.

ש: לא מעט צלמים מקצועיים ומקצועיים למחצה היו רוצים לראות עדשות טלפוטו ארוכות קלות, קצרות ובעיקר זולות יותר גם אם הדבר יבוא במידה מסויימת על חשבון הצמצם (למשל גרסאות f/5.6 לעדשות 400 מ”מ ו-500 מ”מ) – איך אתה רואה את העניין?

ת: אנשים נוטים לשכוח כי הצמצמים האלו חשובים מאד, למעשה מרבית התנאים בהם מצלמים צלמים ספורט מקצועיים וצלמי טבע הם פחות מאידאליים ולכן חיוני להיות מסוגלים לאסוף כמה שיותר אור. תנאי התאורה באצטדיון כדורגל לדוגמא גרועים בדרך כלל בהרבה ממה שרואים בטלויזיה.

ש: האם בכוונתכם לעודד פיתוח אפליקציות עבור מצלמת ה-COOLPIX S800C (מבוססת מערכת ההפעלה אנדרואיד) שלכם?

ת: ניקון לא הכריזה על תוכניות כאלו בנקודת הזמן הנוכחית.

ש: האם אתה חושב שמערכת ההפעלה אנדרואיד מתאימה לשימוש גם במצלמות חסרות מראה ובעתיד אולי אפילו גם במצלמות רפלקסיות?

ת: מערכת ההפעלה אנדרואיד מציעה אפשרויות מעניינות ואנו בוחנים את היתרונות והחסרונות שלה לגבי העתיד.

ש: אם בוחנים את הסמסונג גלקסי Camera – היא מציעה יכולות טובות ומתקדמות יותר מה-COOLPIX S800C כמעט בכל המאפיינים – האם חברה כמו ניקון באמת יכולה להתחרות בסמסונג בתחום המצלמות “המחוברות” שם לסמסונג יתרון משמעותי המתבסס על חטיבת המכשירים הסלולאריים החזקה שלה והאם לא עדיף לכם לפתח מצלמות מחוברות מתקדמות יותר?

ש: המוצר שלנו בנישה הזאת מציעים חיבוריות רשת בשילוב עם גודל זעיר, איכות תמונה גבוהה ומערכת הפעלה פתוחה ונוחה לשימוש. הגודל הוא פקטור חשוב מאד ופה יש לנו ללא ספק ייתרון על המתחרים ובשילוב עם הנסיון רב השנים שלנו בתחום הצילום אנו מציעים פתרון תחרותי ביותר.

D600 של ניקון – מבט אחורי (צילום: אופיר אילוז)

D600 2

בימים הקרובים אנו צפויים לפרסם עוד מספר ראיונות מעמיקים מתערוכת פוטוקינה 2012 – את כולם תוכלו למצוא בעמוד המרוכז של ראיונות פוטוקינה 2012.

 צוות מגה פיקסל היה אורח חברת לייקה בתערוכת פוטוקינה
Avatarעידו גנוט , צילום: אופיר אילוז
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב חדשות

3 תגובות

  1. Avatar

    אדי

    08/12/2012 ב 10:41 PM

    “…ניקון איננה מאמינה כי אין מקום למסכים מפרקיים במצלמות מקצועיות (וכנראה גם לא במצלמות מקצועיות למחצה)…”

    אני כל הזמן חוזר ואומר: GPS, תקשורת אלחוטית, ומסך מפרקי יחלחלו למעלה לדגמים היקרים ביותר, וזה בלתי נמנע כי אלה לא גימיקיפ – הם כלי עבודה לגיטימיים שהשימוש שלהם רק יגבר

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    08/12/2012 ב 10:49 PM

    לגבי שני הראשונים כנראה שכן (כרגע ניקון פשוט נהנית לגבות עליהם יותר כמוצרים נפרדים) לגבי מסכים מפרקיים – לא בטוח בכלל.

    השב

  3. Avatar

    שרון

    09/12/2012 ב 12:12 PM

    ראיון מקצועי ומעניין. שמחתי לקבל תשובה לשאלתי!
    תודה רבה!!

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *