ראשי מגזין טכנולוגיות צילום הצילום הגדול בעולם – 70 ג’יגהפיקסל

הצילום הגדול בעולם – 70 ג’יגהפיקסל

0
0

קבוצת צילום הונגרית בחסות שורה של ענקיות תעשיה בניהן מיקרוסופט, סוני ואפסון, צילמו את תמונת הסופר פנוראמה הגדולה בעולם המכילה לא פחות מ-70 מיליארד פיקסלים.

תמונות פנוראמה הן תחום וותיק בעולם הצילום. בעידן הצילום האנלוגי צלמים היו מצלמים, מדפיסים, גוזרים ומדביקים תמונות זו לזו בעבודת יד. עם הגיע העידן הדיגיטלי הפך חיבור התמונות למלאכה פשוטה מעט יותר ואפליקציות שונות (בניהן גם פוטושופ) פותחו בכדי ליצור תמונות פנוראמיות בקלות ובמהירות.

המהפכה הדיגיטלית הביאה עימה בנוסף גם מצלמות עתירות מגה פיקסלים ובמקביל רוחב הפס הנגיש לגולשי האינטרנט הולך ועולה משנה לשנה. כל ההתקדמויות הטכנולוגיות הללו הובילו בשנים האחרונות להתפתחותו של תחום חדש בצילום אותו ניתן לכנות סופר פנוראמה או כפי שהוא מכונה בלעז – GigaPan. אם בתמונת פנוראמה רגילה נהוג לחבר מספר תמונות בודדות הרי שתמונות סופר פנוראמה מחברות מאות ואלפי תמונות יחדיו בכדי ליצור תמונת ענק ברזולוציה של אלפי מגה פיקסל.

בשנים האחרונות צולמו מספר רב של ערים ברחבי העולם במסגרת פרויקטים רחבי היקף לצילום פנוראמי – בין הערים שזכו לתמונות ניתן למנות את דרזדן שבגרמניה (26 ג’יגהפיקסל), פריס (26 ג’יגהפיקסל), ודובאי (45 ג’יגהפיקסל).

הקבוצה ההונגרית החליטה לקחת את צילום הסופר פנוראמה לרמה חדשה וצילמה תמונה בת 71 ג’יגהפיקסל המורכבת מלא פחות מ-6000 תמונות נפרדות. התמונות צולמו על ידי שתי מצלמות A900 של סוני (בעלות רזולוציה של קרוב ל-25 מגה פיקסל) עליהן הולבשו עדשות AF 400mm f/4.5 Apo G של מינולטה ומכפיל (X1.4) והן הותאמו לרובוט צילום פנוראמי בעל ראש כפול אשר נבנה במיוחד לטובת הפרויקט. את הציוד כולו העלו לראש מגדל עתיק באזור בודפסט ולאחר כמעט ארבעה ימים של ניסיונות כושלים (מסיבות של מזג אויר וקשיים טכניים) הצליח הצוות לצלם את כל התמונות במשך סשן צילום אחד אשר נמשך ברצף מספר שעות כאשר הרובוט עובר מתמונה לתמונה בכל ארבע שניות.

הצילום הפנוראמי היה רק השלב הראשון בפרויקט השאפתני. לאחר שהתסיים היה צורך לעבד את התמונות בכדי לחברן יחד. פעולה זו בוצעה בסיוע שרת מחשב רב עוצמה (שרת  Dell Precision T7500 בעל 24 ג’יגה זיכרון ו-6TB דיסק קשיח ביצע את המלאכה). התוצר לאחר יומיים של עיבוד באמצעות תוכנת ה-Autopano Giga היה קובץ פנוראמי בן לא פחות מ-200 ג’יגה המכיל את התמונות כולן. אלא שכאן לא הסתיימה העבודה. התמונה העצומה הייתה צריכה לעבור עיבוד וטיפול בפוטושופ – משימה לא פשוטה לקובץ ענק שכזה. הצוות היה צריך לפתח פתרונות יצירתיים ולחלק את התמונה למקטעים עליהם עבדו בנפרד כאשר כל מקטע ומקטע דרש לא פחות משעה לפתיחה וכ-3 שעות לשמירה. הגודל הסופי של התמונה הינו 590508  על 120750  פיקסלים או 71.3 ג’יגהפיקסל. מעניין לציין כי במסגרת הפרויקט המקביל (והקטן יותר) אשר בוצע בפריז עמלו אנשי צוות העיבוד להסתיר מכל תמונה פנים ומספרי רישוי לרכב אשר היו גלויים בעצת עורך הדין של הקבוצה (המציצנים שבנינו ישמחו וודאי לשמוע כי בפרויקט ההונגרי לא טרחו להסתיר פרטים אלו מן התמונה).

השלב הבא היה בניית הקובץ להצגה באתר האינטרנט – כאן נבנו לא פחות מ-21 שכבות כאשר בכל שכבה 254 על 254 תמונות JPEG (למעלה מ-64 אלף תמונות) המסודרות וכמעין פירמידה הכוללת בסך הכל קרוב למיליון וחצי תמונות JPEG.

בשלב האחרון בחר הצוות להדפיס את התמונה בסיוע חברת אפסון. הדפסת התמונה המלאה ב-300 DPI הייתה דורשת פוסטר ענק שאורכו לא פחות מ-156 מטרים וגובהו 31 מטרים. הפעם החליט הצוות על גרסה צנועה יחסית של התמונה באורך 15 מטרים בלבד ובגובה 1.5 מטר אשר הודפסה על מדפסת פורמט גדול של החברה (Epson Stylus Pro 11880).

סרטון המתעד את הפרויקט:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NJ_TgiStmVc[/youtube]

אתם מוזמנים להתרשם מהפרויקט עצמו בקישור הבא.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב טכנולוגיות צילום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *