ראשי מגזין יפן מציגה: הדור הבא של הצילום: 8K

יפן מציגה: הדור הבא של הצילום: 8K

11
0

בעוד מרביתנו רק מתחילים להתרגל לצילום וידאו ברזולוציה גבוהה אשר חדר לשוק המצלמות באופן נרחב בחמשת השנים האחרונות, ביפן נמצאים כבר כמה צעדים קדימה ומציגים את הטכנולוגיות אשר ישמשו אותנו במצלמות העתיד בעוד 5 או אולי 10 שנים. מוקדם יותר היום התפרסם סרטון המתעד מצלמת וידאו "קומפקטית" ראשונה מסוגה המסוגלת לצלם ברזולוציה של 8K (למעלה מ-30 מגה פיקסל).

ה-NHK היפני הציג לאחרונה מצלמת וידאו קטנה יחסית המסוגלת לצלם באיכות חסרת תקדים כחלק מפרויקט ארוך טווח שנועד להציב את יפן בראש בכל הקשור לצילום ושידור ברזולוציה סופר גבוהה.

וידאו ב-31 מגה פיקסל – אב הטיפוס שהציג ה-NHK (קרדיט: diginfo.tv)

8K Ultra HD compact camera 1

אנו כבר עסקנו בעבר ב-NHK ובחשיבותו לפיתוח הטכנולוגי בתחום הצילום, השידור וההפצה  – הינה תזכורת מן הידיעה הבאה מאפריל 2012:

ה-NHK אשר הוקם באמצע שנות ה-20 של המאה הקודמת הוא תאגיד השידור היפני המקביל ל-BBC הבריטי ול-PBS האמריקני (אם תתעקשו ממש אז מדובר במקבילה היפנית לרשות השידור שלנו, אם כי כל דמיון במקרה זה מקרי בהחלט). בניגוד לגופים מקבילים אחרים בעולם הנחשבים לעיתים מיושנים ואנכרוניסטיים, ה-NHK נתפס תמיד כמצוי בקצה החנית של הפיתוח הטכנולוגי. ה-NHK אימץ במהלך השנים את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום השידור (בראשית שנות ה-80 למשל היה הראשון בעולם לשדר טלויזיה באמצעות לווין וב-1988 שידר ה-NHK לראשונה את האולימפיאדה בסיאול ב-HD – זמן רב לפני שבשאר העולם ידעו בכלל על מה מדובר).

אלא שה-NHK לא רק עוסק באימוץ טכנולוגיות מתקדמות הרבה לפני כל אחד אחר בעולם, אלא גם פעיל בעצמו בפיתוחן. למעשה עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת היה ה-NHK מעורב באופן ישיר בפיתוח טכנולוגיית ה-High-Definition אותה התרגלנו להכיר רק לפני שנים ספורות, ובשנים האחרונות הוא עובד במרץ יחד עם שורה של חברות יפניות גדולות דוגמת פנסוניק ושארפ על דור הטכנולוגיות הבא אשר יאפשר הצגה של סרטים (ותמונות) ברזולוציות חסרות תקדים באמת (אפשר למצוא רשימה של השגי ה-NHK לאורך השנים בעמוד הבא).

אב הטיפוס של מצלמת ה-8K "הקטנה" של ה- NHK ושלל הפתעות נוספות

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XhLLjrkSroQ[/youtube]

עד כאן על מה שעשה ה-NHK בעבר. כעת כאמור הציג הארגון אבטיפוס של מצלמת וידאו חדשה (וקומפקטית באופן יחסי) המסוגלת להקליט שידורים ברזולוציה בלתי נתפסת כמעט של 8K (או 7680על 4320 פיקסלים שהם 33.1 מגה פיקסל). לטכנולוגיה המכונה על ידי ה-NHK בשם Super Hi-vision יש הפרדה כה גבוהה (פי 4 מזו של סרטוני 4K שגם הם עושים כעת את צעדיהם הראשונים בשוק ופי 16 מסרטוני Full HD), עד כי לדברי מפתחיה אם תוצג באופן מתאים (על מסכי ענק המשתלבים באופן טבעי בסביבתם) הצופים בה יתקשו להבחין בין התמונה המוצגת למציאות שסביבה.

טכנולוגיית ה-8K נמצאת בפיתוח מזה מספר שנים (ומרכיבים שונים הנוגעים אליה כגון מסך 8K, ומצלמת שידור גדולה) כבר הוצגו על ידי ה-NHK בעבר. והחידוש הפעם הוא בגודלה של המצלמה אשר משקלה הכולל עומד על 2 ק"ג בלבד (לשם השוואה משקלה של מצלמת ה-4K המתקדמת של קנון – ה-C500 עומד על 1.8 ק"ג). היכולת לדחוס את הרכיבים המרכזיים של המצלמה לנפח ומשקל כה קטנים מצביעים על כך כי בעוד ממספר שנים כשהטכנולוגיה כולה תבשיל לא מן הנמנע שנמצא חיישנים המסוגלים לצלם ברזולוציה שכזו גם במצלמות צרכניות.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

11 תגובות

  1. אדי

    31/05/2013 ב 7:35 PM

    צריך יהיה לפתח במקביל התקני איחסון עם נפחים אסטרונומיים ומהירות מסחררת כדי לרשום ולאחזר קבצים ברזולוציה כזו

    השב

  2. אדי

    31/05/2013 ב 7:53 PM

    בחישוב גס, השאלה כרגע היא איך ועל מה יאחסנו קבצי וידאו ששוקלים יותר מ 240 גיגה-בייט לכל דקת וידאו, ונדרש עבורם התקן איחסון נייד שיודע לרשום אותם במהירות של יותר מ 20 גיגה-ביט לשניה

    השב

  3. עידו גנוט

    31/05/2013 ב 8:14 PM

    בהחלט מדובר בטכנולוגיה הדורשת הרבה משאבים מסביב.
    שים לב שהם מדברים גם על תקן כיווץ חדש בסרטון – H265. הוא יהיה כנראה חיוני לרזולוציות הללו.

    השב

  4. אדי

    31/05/2013 ב 8:58 PM

    הנתונים שהם הזכירו (אם הבנתי נכון) הוא לגבי כיווץ של תעבורת נתונים בשידור. אני בכל אופן, ניסיתי להתייחס למשאבים האסטרונומיים שידרשו לצורך הקלטה – בעיקר להקלטה ניידת, כי באולפן כל התמיכה הלוגיסטית היא הרבה יותר נדיבה מטבע הדברים

    השב

  5. עידו גנוט

    01/06/2013 ב 5:25 AM

    יכול להיות שכרגע זה רק מצלמה אולפנית – הוא אמר שם שלא הכל מוכן ונדמה לי שגם משהו על זה שזה מצלם ב-8K אבל בפועל זה רק 4K – די ברור שכל העניין עוד בחיתוליו – אחרי הכל 4K עצמו עוד בחיתוליו בכל העולם.

    השב

  6. אדי

    01/06/2013 ב 5:49 AM

    הדוברת היפנית ציינה שכרגע אין להם מוניטור זמין של 8K ולכן הם משתמשים לצורך התצוגה במוניטור קיים של 4K.

    אבל אין מה לומר: ההישג הזה סומר את שערותי. כאשר הם יישווקו מסכי 8K, החוויה לראות סרט או שידור עיתונאי ברזולוצית-מסגרת של 30 מגה-פיקסל תשנה לגמרי את חויית הצפיה.

    אני רק מדמיין לעצמי שידור של אירוע עיתונאי ב 30 מגה-פיקסל, וחושב על כל הצופים שייתקשרו לאולפן המשדר כדי לדווח על אלף ואחד דברים קטנים (ואולי חשובים מאד) שהם שהם הבחינו בהם תוך כדי ההתרחשות וקרו בשולי התמונה או נושא הצילום העיקרי…

    זה לא פחות ממדהים

    השב

  7. עידו גנוט

    01/06/2013 ב 4:04 PM

    🙂 הם יכולים להשתמש במסך ה-8K העצום שהם הציגו בעבר כמוניטור (קצת יקר אבל איכשהו נראה לי שהתקציב שלהם קצת יותר גדול משל רשות השידור שלנו…).

    השב

  8. אורן

    02/06/2013 ב 8:16 AM

    ובינתיים בארץ.. הערוץ הראשון משדר בהפרדה גבוהה ושני הערוצים המסחריים אפילו לא הגיעו ל-720P

    השב

  9. עידו גנוט

    02/06/2013 ב 9:00 AM

    כשמבינים שה-NHK שידר את האולימפיאדה בסאול ב-1988 ב-HD מקבלים פרספקטיבה על איפה אנחנו (ולמעשה גם שאר העולם) ואיפה יפן בתחום השידור.
    תכלס אני לא בטוח כמה שנים לפני זה לנו הייתה עוד טלויזיה בשחור לבן – שלא לדבר על זה שלא היה לנו צל של מושג מזה HD באותו הזמן (וגם די הרבה שנים אחרי זה).

    השב

  10. אורן

    02/06/2013 ב 9:49 AM

    שידורי טלוויזיה בצבע החלו בארץ (ובערוץ הראשון) ב-1983
    ובמהלך 2012 הערוץ הראשון הפך לערוץ הישראלי הראשון שמשדר בהפרדה גבוהה במהלך שהסתיים רק בינואר 2013

    השב

  11. עידו גנוט

    02/06/2013 ב 2:21 PM

    נו אז ממש לא טעיתי בהרבה – מה גם שבאותה התקופה אנשים לא עברו מיד לטכנולוגיה הכי חדשה (אני לא זוכר – האם הטלויזיות שנמכרו אז בארץ היו צבעוניות והשידורים בשחור לבן או שהיו כאלו בצבע והיו בשחור לבן?).

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *