ראשי מגזין NASA תובעת אסטרונאוט על גניבת מצלמה מהירח

NASA תובעת אסטרונאוט על גניבת מצלמה מהירח

1
0

סוכנות החלל האמריקנית הגישה תביעה כנגד אחד מן האסטרונאוטים שלה באשמה שלקח ללא אישור מצלמה ששימשה אותו במהלך טיסה לירח והציע אותה למכירה תמורת 60-80 אלף דולר. האסטרונאוט “הגנב” טוען בתגובה כי המצלמה ניתנה לו במתנה לאחר ששב מטיסתו לירח.

ה-Data Acquisition Camera (קרידט: freerepublic.com)

Data Acquisition Camera

פרויקט אפולו של NASA אשר התנהל בין השנים 1969-1972 הותיר כזכור לא פחות מ-12 מצלמות הסלבלד על הירח. פחות ידועה היא העובדה שהיו גם מצלמות אחרות ולפחות אחת מהן החזירו האסטרונאוטים לכדור הארץ. המצלמה המדוברת מכונה Data Acquisition Camera (או DAC בקיצור) והיא נועדה דווקא לצילום וידאו ובמיוחד מידע טכני (ובכלל זה גם תמונות מקרקע הירח – דוגמת אלו שצולמו בזמן הנחיתה). פרופיל המשימה שנקבע במקור על ידי NASA קבע כי המצלמה יחד עם ציוד אחר יוותרו בחלקו השני של רכב החלל אשר אמור היה להתרסק על פני הירח.

אלא ש-Edgar Mitchell, האדם השישי אי פעם לצעוד על הירח כחלק ממשימת אפולו 14 בינואר 1971, חשב אחרת. הוא יחד עם מפקד המשימה האסטרונאוט Alan Shepard (אשר מספר שנים לפני כן היה לאמריקני הראשון להגיע לחלל) החליטו בניגוד להוראות להציל מספר מזכרות מהשמדה – בין המזכרות הללו הייתה גם ה-DAC. במעשה זה היה משום סיכון מסוים משום שמהנדסי NASA חישבו את כמות הדלק הדרושה לטיסה חזרה באופן מדויק בהתאם למשקל החללית (אפולו 11 כמעט סיימה את מכסת הדלק שלה במהלך המסע לירח). אלא שהמעשה של Mitchell ו-Shepard לא היה כנראה ייחודי ומרבית הצוותים אשר שוגרו לירח במשימות אפולו הצילו פריטים שונים מהשמדה.

לדברי Mitchell כששבו האסטרונאוטים לכדור הארץ הם ביקשו אישור ממנהלי NASA לשמור חפצים קטנים אותם הביאו עימם. אלא ששום אישור בכתב לא נתקבל, הכל נעשה בהסכמה שבעל פה ונועד לאפשר לאסטרונאוטים לשמור לעצמם חפצים אישיים קטנים למזכרת. איש לא חשב באותם הימים על ההיבט הכספי של המזכרות.

ארבעים שנה מאוחר יותר הדברים נראים מעט אחרת. לאחר שהסתיימו הטיסות לירח הפכו המזכרות למצטרך נדיר ומבוקש ביותר על ידי אספנים ברחבי העולם. שוויה של המצלמה אותה הציע Mitchell למכירה בבית המכירות הפומביות Bonhams שבניו יורק נאמד ב-60 עד 80 אלף דולר. Mitchell לא היה האסטרונאוט הראשון למכור את מזכרות החלל שלו ואסטרונאוטים אחרים עושים זאת כבר כמעט שני עשורים. Mitchell עצמו מכר דגל אמריקני שהגיע עימו לירח תמורת 20 אלף דולר באותה המכירה בה הייתה גם המצלמה אמורה להימכר. בעקבות התביעה שהגישה NASA החליט בית המכירות להסיר את המצלמה מרשימת הפריטים למכירה עד לבירור העניין.

Edgar Mitchell – לא מחזיר (קרידט: NASA)

Edgar Mitchell

Mitchell עצמו אינו מבין מדוע בחרו ב-NASA להיטפל דווקא למצלמה, אך למרות גילו המתקדם (80) הוא אינו מתכוון לוותר. ב-NASA מצידם מחריפים אף הם את הטונים והודיעו כי הם דורשים לא רק את המצלמה אלא גם את החזר הוצאות התביעה.

כמו תמיד, למי שמתעניין בהיסטוריה של הצילום בחלל אנו ממליצים בחום לקרוא את המאמר “מצלמות בחלל” הסוקר בהרחבה את ההיסטוריה של צילום סטילס בחלל מן הטיסה הראשונה של האסטרונאוט יורי גגרין ועד לימינו אנו ולצילום בתחנת החלל הבינלאומית העמוסה בציוד צילום.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מגזין

תגובה אחת

  1. Avatar

    odedi

    06/07/2011 ב 5:59 PM

    מעניין… טוב שלא נזכרו בעוד עשרים שנה.

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *