מכירים את ההרגשה כשאתם נתקלים בתמונה מעניינת ואין לכם מושג איך יצרו אותה? האפקט אותו נלמד היום הוביל את כותב שורות אלו לצאת ולחפש כיצד הוא נוצר והוא מכונה נקרא אפקט דרוסטה (Droste effect). מדוע דרוסטה? מקורו של השם בחברת השוקולד והקקאו ההולנדית אשר עשתה בו שימוש אפילו מבלי לדעת זאת. אפקט דרוסטה נוצר כאשר תמונה מכילה העתק קטן של עצמה בתוכה.

Droste

בתמונה ניתן לראות אחות מחזיקה את אבקת הקקאו עליה מודפסת אותה האחות. תיאורטית חזרה מעין זו היא אינסופית – אחות המחזיקה קופסא שעליה מודפסת אחות שמחזיקה קופסא וחוזר חלילה. הסיבה שהאפקט אינו אינסופי במציאות נובעת מן הרזולוציה של התמונה המונעת מאיתנו לעשות “זום” אינסופי. אפקט זה משמש בהרבה מוצרי מזון למינהם, כשהסמל של החברה מחזיק מוצר שהוא מודפס עליו למשל במקרה של החטיף “שוגי”:

shogy

אפקט זה שימש גם באריזת האלבום ummagumma של להקת פינק פלויד.

pink umma

“אפקט דרוסטה הקלאסי” בא לידי ביטוי כאשר תמונה מופיעה בתוך עצמה פעם אחר פעם.

dan1

הגרסה אותה ניצור הפעם תכלול גדיל (strand), ומכאן שלמעשה לא כל התמונה מופיעה בתוך עצמה אלא שיש חלק משותף והוא זה שיוצר את “אפקט המערבולת”. הנה שוב אותה התמונה הפעם עם גדיל:

dan2

כעת נבחן זאת בדוגמא פשוטה יותר בכדי שנוכל להתחיל להבין כיצד ליצור את האפקט. בפוטושופ יצרנו את הצורה הבאה:

zura1

חשוב לציין שבקובץ הפוטושופ עצמו הצורה מופיעה בשכבה נפרדת ומתחתיה קיימת שכבה ריקה. התוסף לפוטושופ אותו נזכיר מייד פועל רק על השכבה עליה אנחנו עומדים כשאנו מפעילים אותו, והוא יודע לזהות קטע ריק (טיפ חשוב). כך נראית אותה הצורה על מסך הפוטושופ:

zura2

עכשיו אותה צורה לאחר “אפקט דרוסטה קלאסי”:

zura3

ניתן לראות בתמונה כי קיים עיגול בתוך עיגול וחוזר חלילה וכי גם הקווים הולכים ונעשים קטנים יותר ויותר. בתמונה הבאה ניתן לראות את אותה צורה באפקט דרוסטה עם גדיל 1, בו קו חיבור אחד החופף בין התמונות

zura4

שימו לב גם כי קטע כחול נמצא מול קטע כחול וקטע אדום נמצא מול קטע אדום, גם את זה ניתן לשנות, יש נתון שנקרא periodicity (חזרתיות). בכל המקרים עד כה נתון זה היה שווה ל-1 מה שיצר מצב בו הצבע בעיגול הגדול יהיה מול אותו צבע בעיגול הקטן. הנה פעם נוספת אותה הצורה הפעם עם נתון גבוה מ-1:

zura5 1

הנה אותה צורה עם periodicity במצב 1 אבל עם 2 גדילים -בהם שני קווים חופפים בין עיגול חיצוני לפנימי

zura6

ישנן שתי צורות לאפקט דרוסטה, “הצורה העגולה” כמו בתמונה למעלה וישנו אפקט מרובע, כמו בתמונה הבאה:

masah

כיצד יוצרים את אפקט דרוסטה

לחברת אדובי פרויקט מוכר המכונה adobe labs  במסגרתו משתמשים יכולים להשתתף בפיתוח מוצרים עתידיים של החברה. אחד המוצרים שפותחו הוא התוסף החינמי pixel bender. הוראות התקנה ניתן למצוא בקישור, (התוסף דורש הפעלה של ה-Adobe Extension Manager  – ואם יש ברשותכם תוכנת פוטושופ הוא אמור להיות מותקן). תחת מערכת ההפעלה חלונות 7 (וויסטה) יש צורך לבצע את ההתקנה כ-Administrator (על ידי לחיצה על ההתקנה עם הכפתור הימני של העכבר ובחירה ב-run as administrator).

לאחר התקנת ה-pixel bender יש צורך להוריד תוסף אשר ישמש אותנו ליצירת אפקט דרוסטה (מחייב רישום חינמי קצר באתר אדובי). ההורדה מכווצת בעזרת תוכנת ZIP ומכילה קובץ בעל סיומתPBK  אותו יש להעתיק לתיקיית ה-pixel bender (בתוך תיקיית הפוטושופ).

לאחר ההתקנה ניגש לתפריט ה-filter בפוטושופ עד לשורה בה מופיע pixel bender ובו נמצא את: Pixel bender gallery ונלחץ לפתיחת חלון. בשורת הבחירה בפילטר נציין Droste ויפתח התפריט הבא:

PHOTOSHOP 2

לשאלות ניתן לפנות לכותב שורות אלו במייל או בפורום MegaPixel ואשמח לעזור במה שאוכל.

הכותב: גיא וינר, צלם, בן 25 תושב כרמיאל. לבלוג של גיא.

טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב מאמרים

10 תגובות

  1. Avatar

    שי

    10/11/2011 ב 5:41 PM

    לא מצליח לי יש מדריך יותר טוב מזה?

    השב

  2. Avatar

    עידו גנוט

    10/11/2011 ב 7:05 PM

    לפני שאתה הולך לחפש מדריך יותר טוב אולי תיתן הזדמנות לכותב המאמר לעזור לך? אתה יכול להסביר מה הבעיה?

    השב

  3. Avatar

    djstalin

    10/11/2011 ב 7:12 PM

    קצת חוצפה לבקש מדריך יותר מזה בתגובה של המדריך הזה לא? בתור כותב המדריך אני יכול להגיד לך שזה המדריך היחיד לאפקט הזה בעברית. אם המתכון לא מצליח זה לא אומר שהוא שגוי… אולי לא הבנת נכון או פספסת משהו. אני יודע בוודאות מאנשים שזה הצליח להם. אז בוא תפרט במה אתה מתקשה וננסה לעזור לך…

    השב

  4. Avatar

    מעיין

    10/11/2011 ב 11:22 PM

    איזה כייף הצליח לי!!! 🙂
    תוצאות בקרוב בגלריה.

    השב

  5. Avatar

    עידו גנוט

    10/11/2011 ב 11:57 PM

    או יפה אז כנראה שהכל דווקא כן בסדר. נשמח לראות מה יצא.

    השב

  6. Avatar

    stranger12

    11/11/2011 ב 1:38 PM

    מדריך מעולה. בפעם הראשונה (טוב נו וגם השנייה) לא הצליח אבל בשלישית הצליח והתוצאה לא רעה בכלל!
    תודה!

    השב

  7. Avatar

    djstalin

    11/11/2011 ב 4:49 PM

    גם אני מחכה לראות תוצאות בקוצר רוח

    השב

  8. Avatar

    ד.

    13/11/2011 ב 11:27 AM

    djstalin, אני הייתי אומר שזו גסות רוח להגיב ככה, גם אם כתבת את המאמר.

    השב

  9. Avatar

    עידו גנוט

    13/11/2011 ב 11:56 AM

    סליחה? גיא הקדיש מזמנו ללא תמורה כלשהי בשביל לכתוב מאמר מקיף בעברית על נושא לא מוכר במיוחד. אנחנו טרחנו לעבד ולהכין אותו לפרסום. לבוא ולבקש מאמר אחר? זאת חוצפה ממדרגה ראשונה. אם גיא נעלב אפשר לחלוטין להבין אותו ואין בתגובתו משום גסות רוח בשום צורה ודרך. כל מטרתו היא לעזור אבל לבוא ולסטור לו בפרצוץ בדרך כזאת?

    השב

  10. Avatar

    aviv

    15/11/2011 ב 12:05 PM

    תודה רבה!
    המדריך עזר לי מאוד

    השב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *