ראשי ביקורות\סקירות Rycote HC15 ו-Rycote HC22: מיקרופונים מקצועיים בביקורת

Rycote HC15 ו-Rycote HC22: מיקרופונים מקצועיים בביקורת

0
0

היום אנו מפרסמים סקירה אודות שני מיקרופוני Shotgun מקצועיים של חברת Rycote: ה-HC22 וה-HC15 אשר הינם המיקרופונים הראשונים של החברה הוותיקה הפועלת בתעשיית האודיו מזה למעלה מחמישה עשורים.

סרטון הביקורת שלנו מאתר הבת בשפה האנגלית LensVid.com

ראיון עם חברת Rycote

במקביל לסקירה שלנו החלטנו לערוך ראיון קצר עם חברת Rycote בכדי להבין טוב יותר את הרקע לפיתוח המיקרופונים החדשים.

לפני שנגיע לראיון אותו קיימנו בסוף שנת 2021 כמה מילים על חברת Rycote. החברה האמריקנית (כיום חברת בת של הענקית Vitec – חברת האם של מנפרוטו ומספר רב של חברות נוספות) פעילה בתחום האודיו מזה כחמישה עשורים בעיקר בכל הקשור לייצור של אביזרים – מחזיקים למיקרופונים, blimps, בולמי זעזועים ועוד. הציוד של החברה משמש אנשי סאונד ווידאו מקצועיים בכל רחבי העולם ותמצאו אותו על כמעט כל סט של הפקה גדולה, סרט דוקומנטרי אבל גם אצל לא מעט צלמים ואנשי סאונד עצמאיים.

ה-HC22 וה-HC15 – מיקרופונים חדשים מבית Rycote

Rycote-HC22-HC15-mics

עד לשנה שעברה ל-Rycote לא הייתה דריסת רגל בשוק המיקרופונים. אבל אז לפתע השיקה זוג מיקרופונים שנועדו להתחרות בכמה מהשמות הגדולים בקטגוריית ה-Shotgun המקצועית (עד כ-1000 דולר לערך). מה הוביל לבחירה של החברה להיכנס לשוק ומה היו השיקולים להיכנס דווקא לתחום הגבוה תחילה? על שאלות אלו שוחחנו עם John House, מנהל השיווק של החברה בארה”ב.

על פי House מנכ”ל החברה Simon Davies רצה לקדם את רעיון פיתוח המיקרופון של Rycote מזה זמן אבל רק אם מבחינתו המיקרופון שיפותח יהיה ראוי לקבל את הלוגו של Rycote כמוצר פרימיום. 

מעבר לכך היו שתי סיבות מרכזיות על פי House שהמיקרופונים החדשים של החברה הגיעו לבשלות במחצית השנייה של 2021. ראשית, החברה קיבלה פידבק מלקוחותיה הקיימים כי הם זקוקים למיקרופונים איכותיים במחיר נגיש יותר ממה שקיים בשוק כיום ובכמות משמעותית עם קיטים שונים של משככי זעזועים ומגיני רוח. 

הסיבה השנייה הייתה פנימית. ב-Rycote הגדילו מאד בשנים האחרונות את צוות הפיתוח שעבד במחלקות הטכניות של החברה, בעיקר עבור פיתוח מגיני רוח חדשים ופרויקטים אחרים אבל היכולות החדשות אפשרו לחברה לנצל את הכישורים של המהנדסים גם לטובת פרויקט המיקרופונים של החברה.

מהשיחה שלנו, House נשמע מאד בטוח בעצמו ביחס לבחירה להיכנס לשוק דווקא בקטגוריה התובענית מאד של מיקרופונים מקצועיים עד כ-1000 דולרים (שם מתחרות יצרניות ידועות כזנהייזר, סנקן, אודיו טכניקה, Sure, Rode ואחרות). לדבריו המיקרופונים נועדו לשמש למגוון סוגי הקלטה החל מעבודה דוקומנטרית, ברודקסט, ENG וכן foley ו-Sound design.

לסיום היה לנו חשוב להבין אם הכניסה לתחום המיקרופונים עשויה לפגוע בשיתופי הפעולה הקיימים של Rycote עם יצרני מיקרופונים אחרים (אחרי הכל ב-Rycote עבדו במשך שנים בשיתוף פעולה עם החברות איתן הם מתחרים כיום בשוק המיקרופונים המקצועיים). לדברי House תחום האביזרים למיקרופונים צפוי להמשיך להיות העיסוק המרכזי של החברה בעתיד הנראה לעין ושיתופי הפעולה עם חברות אחרות צפויים להימשך.

נכנסה ישר לליגה של הגדולים

Rycote-HC22-HC15-mics-4

מיקרופוני – HC22 וה-HC15: מאפיינים טכניים

ב-Rycote השיקו כאמור ב-2021 שני מיקרופונים מקצועיים – ה-HC22 וה-HC15. המספרים מתייחסים לאורך המיקרופון – 22 ס”מ ו-15 ס”מ בהתאמה. 

לשני המיקרופונים ציפוי שחור עם טבעת אדומה (עם לוגו החברה) והם עשויים משילוב של אלומיניום בחלק אחד ופליז בשני בכדי ליצור איזון טוב יותר ולשמור על משקל עצמי נמוך (שניהם קלים למדי – 100 גרם ל-HC22 ו-90 גרם לדגם ה-HC15).

לשני המיקרופונים חיבור Neutrik XLR מקצועי מצופה זהב (הוא מתחבר מעולה בקליק לכבלי ה-Mogami בהם אנו משתמשים) ושניהם דורשים 48V phantom power ואינם כוללים סוללה מובנית.

חיבור Neutrik מוזהב

Rycote-HC22-HC15-mics-5

כל מיקרופון מגיע במארז מהודר המזכיר עט יוקרתית. טאצ’ נחמד מאד למיקרופון בסדר גודל כזה. מה שפחות אהבנו הוא שהספוג המולבש על המיקרופון לא מגיע כלול ויש צורך לרכוש אותו בנפרד (יכול להיות שהסיבה היא לא רק חיסכון, אלא פשוט משום שב-Rycote צופים רכישה משמעותית של המיקרופונים הללו בקיט עם משככי זעזועים ומוצרים אחרים של החברה שלא מצריכים ספוג פשוט).

נדרש לרכוש את הספוג בנפרד

Rycote-HC22-HC15-mics-3

ב-Rycote טוענים כי בחנו את המיקרופונים החדשים לעומק כנגד סוגים שונים של הפרעות רדיו – אנו נבחן בהמשך בעצמנו את הנושא הזה.

לשני המיקרופונים polar pattern עם טווח תדרים שנע בין 50 ל-20 אלף הרץ ו-SPL מקסימלי של 133 דציבל.

מתוך המפרט הרשמי של ה-HC15

HC-15 data-sheet

מתוך המפרט הרשמי של ה-HC22

HC22 data-sheet

בדיקות

אנו ערכנו מספר בדיקות אודיו עם המיקרופונים במשך החודשים האחרונים וגם עבדנו עם שניהם לא מעט. למעשה ה-HC22 הפך בתקופה האחרונה למיקרופון המרכזי שלנו להקלטות עבור סרטוני הביקורת שלנו באתר LensVid (עבור הפתיח/סגיר, אנו עדיין משתמשים ב-Electro-Voice RE20 הוותיק והמצויין להקלטות voice over). אנו מקווים לערוך בהמשך גם בדיקות בתנאי רוח/רעש בחוץ אם נקבל מחברת Rycote את ה- Nano Shield Windshield החדש שהושק יחד עם המיקרופונים של החברה.

  • בדיקת Sound rejection – אנו בדקנו את שני המיקרופונים מבחינת רגישות בכיוונים שונים. בשניהם ראינו הפרשים שבין 10-13 דציבל בין החלק הקדמי לאחורי ובין 8-10 דציבל בין החלק הקדמי לצידי המיקרופון.
  • בדיקת רעש עצמי – חברת Rycote מצהירה על רעש עצמי נמוך מאד של 8.5 דציבל עבור שני המיקרופונים (כל מספר מתחת ל-10 נחשב מצוין). אנו ערכנו בדיקה פרקטית (בדיקות רשמיות נערכות בתנאי מעבדה) במסגרתה הקלטנו סאונד וכן קטע שקט לתוך ה-MixPre 3 שלנו ונירמלנו את האות למינוס 23 דציבל ובדקנו את החלק השקט של ההקלטה. התוצאה שקילנו הגיעה לעד מינוס 62 דציבל. בהחלט לא רע אבל Curtis Judd (יוטיובר המתמחה בתחום הסאונד) ביצע בדיקה דומה (כנראה בסביבה שקטה יותר) והצליח להגיע למינוס 68 דציבל.

בדיקת רעש עצמי “פרקטית” עם ה-HC15

Our HC15 practical noise floor test

  • בדיקת הפרעות רדיו – ערכנו כאמור גם בדיקה להפרעות רדיו. אנו לא זהינו בבדיקה שלנו שום הפרעות רדיו ממקורות כמו פלפונים גם מטווח קרוב מאד וגם לא ממקורות HDMI אלחוטיים. בבדיקה שלו טען Curtis Judd כי משדרי אודיו אלחוטיים הפריעו ממרחק קרוב מאד ולכן רצוי להרחיק אותם מעט מהמיקרופון.
  • בדיקת רעש “תפעולי” (Handling noise) – רעש תפעולי כמו מגע במיקרופון עצמו או בכבל האודיו הוא עניין שכיח וקשור ישירות לעבודה נכונה עם המיקרופון שיכולה לצמצם או למנוע רעשים כאלו. בבדיקה שערכנו נראה כי המיקרופונים רגישים משמעותית מדגמים אחרים איתם אנו עובדים ולכן נדרשת זהירות בעבודה איתם.

דוגמאות סאונד

מלבד הבדיקות היה חשוב לנו להביא בפניכם מספר דוגמאות סאונד שונות בכדי שתוכלו לשפוט בעצמכם את איכות ההקלטה. כל ההקלטות שאנו מביאים בפניכם בוצעו באמצעות ה-HC15 וה-HC22 ללא כל עריכה או שינוי עם חיבור ישיר ל-MixPre 3 שברשותנו (קטע קצר מכל הקלטה ניתן לשמוע בסרטון בתחילת הכתבה).

קטע הקלטה – דיבור – HC22

קטע הקלטה אינסטרומנטלי (HC15) – גיטרה

קטע הקלטה Foley (אפקטים קוליים) עם HC22 – האם אתם יכולים לנחש מה מושמע בכל קטע?

סיכום

מנקודת המבט שלנו ה-HC22 וה-HC15 הן מיקרופונים מקצועיים מרשימים. אם להודות על האמת הם אולי מרשימים אפילו יותר ככאלו המגיעים מחברה שמעולם לא יצרה עד כה מיקרופון (אף על פי שעסקה בתחום האודיו שנים רבות).

שני המיקרופונים זהים במידה רבה וההבדל היחידי בינים הוא האורך וכנגזרת ממנו גם ה-polar pattern הצר מעט יותר של -ה-HC22. אם זה מה שאתם מחפשים הוא כנראה הבחירה העדיפה מבין השניים.

שני תאומים -HC22 ו-HC15

Rycote-HC22-HC15-mics-6

שני המיקרופונים קלים, בנויים מצויין, האיזון שלהם טוב (אם כי אנו עבדנו איתם בעיקר על זרוע ולא עם בום), יש להם התנגדות טובה להפרעות רדיו (אם כי אם אתם משתמשים במשדר אלחוטי כדי להציב אותו בערך 30 ס”מ מהמיקרופון בכדי להיות בטוחים ששום אות לא רצוי לא יעבור), ואולי החשוב ביותר – הסאונד המגיע מהם נקי ומאד מאד מפורט (בפעם הראשונה בהם חיברנו אותם הבחנו כי אנו שומעים לא מעט רעשים סביבתיים שלא שמענו עם המיקרופון הקודם שלנו – ה-Deity S-mic2 המצויין, שאמנם נמצא בקטגוריית מחיר נמוכה יותר, אבל נחשב מיקרופון מקצועי ואיכותי בהחלט).

הנקודה השלילית היחידה שיש לנו ביחס למיקרופונים החדשים נוגעת לרעש תפעולי (Handling noise בלעז). שני המיקרופונים מאד רגישים וכל נגיעה במיקרופון עצמו או בכבל המחובר אליו בהחלט נשמעת בהקלטה. זה כנראה המחיר שצריך לשלם על מיקרופונים כה רגישים וחשוב מאד לשמור על צורת עבודה נכונה בכדי לצמצם סוג זה של הפרעות (הדבר תלוי בעיקר במקצועיות של המקליט וישנן שיטות ידועות להפחתת רעשים כאלו בזמן עבודה).

בשורה התחתונה מדובר ברכישה שלא מתאימה לכל אחד אבל אם אתם בשוק בחיפוש אחר מיקרופון shotgun מקצועי בסכום של עד כ-1000 דולרים ה-HC22/HC15 הם בהחלט אופציה שראוי לשקול בחיוב.

מארז הנשיאה במיוחד של המיקרופונים החדשים

Rycote-HC22-HC15-mics-2

זמינות ומחירים

כאמור אחת המטרות העיקיות של Rycote הייתה לפתח מיקרופונים מקצועיים שיתחרו במוצרים בנישה הגבוהה אבל במחיר תחרותי. לא מדובר במוצרים זולים או במוצרים השווים לכל כיס, אבל ביחס למה שקיים בקטגוריה בהחלט מדובר במוצרים עם מחיר תחרותי. ה-HC15 נמכר בחו”ל תמורת 780 דולרים והאילו ה-HC22 נמכר תמורת כ-800 דולרים.

בארץ משווקים המוצרים על ידי חברת A.B.S הם זמינים ומחירם עומד על קצת פחות מ-3000 ש”ח לדגם ה-HC22 וקצת פחות מ-2900 ש”ח לדגם ה-HC15.

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *