ראשי ביקורות\סקירות עדשה בביקורת: Irix 45mm T1.5 Cine

עדשה בביקורת: Irix 45mm T1.5 Cine

0
0

לפני מספר שבועות (ממש לפני תחילת משבר הקורונה) קיבלנו לידינו עדשת וידאו של חברת Irix הפולנית-שוויצרית המהווה חלק מליין חדש שהחברה השיקה לצלמי וידאו וקולנוע במחירים נגישים במיוחד.

זאת היא עדשת הוידאו/קולנוע (Cine) השנייה שאנו בוחנים והראשונה למצלמות עם חיישן FF ואנו בדקנו אותה על מצלמת הסוני A7R IV שלנו. ליין עדשות הוידאו החדש של Irix מבוסס על קו עדשות הסטילס של החברה וכולל 3 עדשות בשלב זה – 11mm T4.3, עדשת 150mm T3 מאקרו והעדשה אותה אנו בדקנו – ה-45mm T1.5. חשוב לציין כי אף ש-Irix הציגה בתערוכת פוטוקינה 2016 עדשת 45 מ”מ f/1.4 (לסטילס) היא מעולם לא שוחררה ולאחרונה הודיעה החברה כי היא ערכה שינויים בגרסה שהוצגה אז ומייעדת להשיק אותה במהלך השנה הקרובה (מה שכמובן עשוי להידחות בשל בהמצב כרגע).

עדשת ה-Irix 45mm T1.5 Cine

A7R01405 fixed

כעת אפשר לתת מבט טוב יותר אל ה-Irix 45mm T1.5 Cine ונתחיל עם איכות הבניה לפני שנעבור להתייחס לביצועים של העדשה.

איכות בנייה:

  • חומרים – העדשה עשויה ממתכת ומרגישה מאד מסיבית ביד. היא מגיעה עם רגלית קטנה מאד אותה ניתן לחבר לחלק התחתון (או העליון באופן מוזר) של העדשה. אנו קיבלנו את הרגלית אך בחברה שכחו לשלוח לנו ברגים (הדגם שבדקנו היה אב-טיפוס) אז לא יכולנו לבחון את תפקודה.
  • גודל ומשקל – העדשה לא רק מרגישה מסיבית, היא באמת כזאת. אנו כאמור קיבלנו את גרסת ה-E-mount ואורכה לא פחות מ-14 ס”מ והקוטר של החלק הקדמי 9 ס”מ. המשמעות היא שאם תחברו אותה למצלמה דוגמת הסוני A7R IV כפי שאנו עשינו היא תהיה גבוה יותר מהעדשה בכס”מ לערך (כלומר לא ניתן להציבה על השולחן ובאופן כללי כנראה שעדיף לחבר אותה לחצובה באמצעות רגלית). מבחינת משקל מדובר בעדשה לא קלה במיוחד – בטח ביחס לעדשת 45 מ”מ והיא הראתה על המשקל שלנו סביב 1.2 ק”ג.
  • טבעות – לעדשה שתי טבעות – הרחוקה מהמצלמה לפוקוס והקרובה לצמצם. שתי הטבעות מצוידות בגיר 0.8 סטנדרטי (מותאם לעבודה עם follow focus – ניסינו). מה שפחות אהבנו בעיצוב טבעות הגיר הוא העובדה שמדובר בטבעות צרות מאד – לדעתנו במיוחד בעדשה כה ארוכה אין סיבה לשלב טבעות כה דקות – בטח אם לפחות אחת מהן עשויה לשמש לעבודה ידנית ללא follow focus. טבעת הפוקוס מסתובבת בכ-180 מעלות והיא כוללת רישום מרחקים מסודר (במטרים במקרה של העדשה שקיבלנו – מ-3 מטר עד 0.3 מטר), מה שבחרו לא לשלב בעדשה הוא רישום מרחקים בצבע הנראה בחושך בניגוד לעדשות אחרות של החברה – מוזר ולא ממש מוסבר. לטבעת הפוקוס יש התנגדות טובה והיא מרגישה טוב ביד וגם בעבודה עם follow focus (עשינו שימוש בשני אמצעי follow focus של חברת Tilta אחד ידני ואחד חשמלי – סקירות בהמשך). טבעת הצמצם פחות הרשימה אותנו אבל אפשר ומדובר בעדשת הבדיקה שלנו (כך לפחו תעל פי החברה) והיא לא הייתה חלקה לגמרי לכל האורך.
  • כפתורים – ה-Irix 45mm T1.5 Cine היא עדשה ידנית לגמרי ואיננה כוללת כפתורים כלשהם (והיא גם לא מעבירה מידע כלשהו למצלמה).

על מצלמת הסוני A7R IV עם follow focus

A6505978

  • אטימה – על פי נתוני היצרנית לעדשה יש 5 אטמים במקומות שונים (4 בגרסת ה-PL).
  • מגן שמש – העדשה הגיע עם מגן שמש עשוי פלסטיק. מסיבה לא ברורה החליטו בחברה על מגן עם חיבור מגנטי. אנחנו לא ממש התלהבנו מהפתרון הזה (אל תנסו להרים את העדשה מהמגן – זה מתכון לעדשה מרוסקת על הרצפה).
  • פילטר – לעדשה פילטר קדמי של 86 מ”מ ואלמנט קדמי גדול של 95 מ”מ – ההגיון היחיד הוא כנראה לשמור על תאימות בליין ולאפשר חיבור אביזרים (matte box) תואמים בכל ליין העדשות של החברה.
  • תושבת – העדשה מגיעה במספר תושבות אפשרויות – PL, Canon EF, Micro 4/3  ו-E-mount אותה כאמור אנו בדקנו (יש הבדלים במחיר בין חלק מן הגרסאות).

ביצועים:

  • חדות – אנו בדקנו את החדות של העדשה כאמור על מצלמת הסוני A7R IV (בסטילס ובוידאו) ובתרשים המקצועי של חברת Imatest (מדובר בתרשים דיוק חדות מודפס ברמת דיוק גבוהה, יקר מאד, שנועד לבחון היבטים אופטיים שונים ובראשם חדות באמצעות התוכנה המיוחדת של חברת imatest – אנו טרם התחלנו להשתמש בתוכנה – עניין שיגיע כנראה בהמשך, אבל ניתן לבחון חדות באמצעות התרשים גם באופן ישיר באמצעות השוואה של עדשות זו לזו או של העדשה לעצמה בצמצמים שונים). את הבדיקה ערכנו ממרחק של 2.5 מטרים (המרחק הרלוונטי להצבת המצלמה בכדי למלא את הפריים עם התרשים הענק (1.5 מ’ רוחב) באמצעות עדשת 45 מ”מ.הבדיקה הראשונה הייתה של העדשה בצמצמים שונים במרכז הפריימים ובצידי הפריים. התוצאה מובהקת ביותר – במרכז הפריים (וגם בצידי הפריים) בצמצם פתוח (T1.5) העדשה הפגינה רכות מסויימת וקונטרסט נמוך יחסית. כאשר סגרנו את הצמצם ל-T2.8 התוצאה השתפרה מאד גם מבחינת חדות וגם מבחינת ניגודיות. ב-T4 ראינו עוד שיפור קל לתוצאה איכותית מאד.

חדות בצמצם T1.5 מרכז הפריים

Irix 45 t 1 5 at t1 5 center 200 percent

חדות בצמצם T1.5 צידי הפריים

Irix 45 t 1 5 at t1 5 center 200 corner

 

חדות בצמצם T2.8 מרכז הפריים

Irix 45 t 1 5 at t2 8 center 200 percent

חדות בצמצם T2.8 צידי הפריים

Irix 45 t 1 5 at t2 8 center 200 corner

חדות בצמצם T4 מרכז הפריים

Irix 45 t 1 5 at t4 center 200 percent

חדות בצמצם T4 צידי הפריים

Irix 45 t 1 5 at 4 center 200 corner

“בשביל הכיף” החלטנו להשוות את התוצאות שקיבלנו לאלו של הסאמיאנג 45 מ”מ f/1.8 אותה בדקנו כאן לפני מספר שבועות (אגב אז בדקנו אותה על הסוני A6500 וזה סוג של “תיקון” עם ה-A7R IV לכל מי שרצה לדעת, בצדק, כיצד העדשה מתפקדת על מצלמת FF ברזולוציה גבוהה מבחינת חדות). כמובן שהסאמיאנג איננה מתחרה של ה-Irix בשום צורה (הסאמיאנג היא עדשת סטילס קומפקטית בעוד ה-Irix היא עדשת Cine מסיבית למדי ומהירה יותר – אנו מדברים על T1.5 לעומת f/1.8 בסאמיאנג). כפי שניתן לראות הסאמיאנג חדה יותר (אם כי כמובן שיש הבדל מסוים בצמצם כך שלא מדובר בהשוואה מדויקת בצמצם פתוח, ביצענו גם השוואה ב-F/T 2.8 והתוצאות כפי שאתם רואים לפניכם הן שהסאמיאנג חדה משמעותית בצמצם פתוח ובעלת קונטרסט עדיף גם בצמצם סגור יותר אבל ה-Irix מכניסה ללא ספק הרבה יותר אור.

השוואת חדות – משמאל Irix מימין Samyang בצמצם T1.5/f/1.8 מרכז הפריים

Irix vs samyang T1 5 VS F 1 8 at T1 5 and F1 8

השוואת חדות – משמאל Irix מימין Samyang בצמצם T1.5/f/1.8 צידי הפריים

Irix vs samyang T1 5 VS F 1 8 at T1 5 and F1 8 corner

השוואת חדות – משמאל Irix מימין Samyang בצמצם T2.8/f/2.8 מרכז הפריים

Irix vs samyang T1 5 VS F 1 8 at T F 2 8 center

השוואת חדות – משמאל Irix מימין Samyang בצמצם T2.8/f/2.8 צידי הפריים

Irix vs samyang T1 5 VS F 1 8 at T f 2 8 corner

  • מרחק פוקוס מינימאלי (וחדות בתקריב) – מרחק הפוקוס המינימאלי של העדשה עומד על 24 ס”מ מהחלק הקדמי של העדשה או 40 ס”מ מהחיישן. העדשה חדה למדי בתקריב אם כי יש בהחלט שיפור ב-T2.8 ועוד שיפור קל כפי שראינו גם בבדיקה הקודמת ב-T4 (בכל מקרה לא מדובר בעדשת מאקרו אם תהיתם).

חדות בתקריב ממרחק מינימאלי (משמאל לימין T1.5 / T2.8 / T4), מרכז הפריים

Irix close up comper

  • “נשימה” (breathing) – אחת הבדיקות החשובות לצלמי וידאו וקולנוע בעיקר נוגעת לשינויהפריים במהלך מיקוד העדשה או “נשימה” כפי שמקובל לכנות אותה. מורכב למדי לתקן נשימה (בפועל יש צורך בסוג של זום קטן שיבצע תיקון נגדי מדויק וזה יקר ומורכב לביצוע, יש כיום חברות שהלכו בכיוון אחר ומבצעות את התיקון במצלמה בתוכנה – כמו למשל ניקון במצלמות ה-Z6/Z7 באופן מוצלח למדי – אבל מדובר בתיקון רק עם עדשות של ניקון עצמה מהדור החדש ובכל מקרה לא עם עדשות Cine). ל-Irix בהחלט יש נשימה אבל כפי שתוכלו לראות בסרטון הביקורת שלנו למטה, היא יחסית לא מאד משמעותית (אם תרצו עדשת Cine ללא נשימה כלל או עם נשימה ממש מינימאלית – כנראה שתאלצו להיפרד מהרבה יותר כסף).
  • עיוות כרומטי – לעדשה לא היה כמעט שום עיוות צבע (longitudinal chromatic aberration) ניכר אפילו בצמצם פתוח וב-T2.8 התמונה הייתה נקיה לגמרי – בהחלט עבודה יפה של Irix ולא עניין מובן מאליו.

עיוות כרומטי ב-T1.5

CA Irix 45 T1 5 at 1 5

עיוות כרומטי ב-T2.8

CA Irix 45 T1 5 at 2 8

  • האפלת פינות – בצמצם פתוח בהחלט יש האפלת פינות מובהקת והולכת ויורדת עד שנעלמת במידה מסוימת בצמצם T4.

האפלת פינות ב-T1.5

Vignette Irix 45 T1 5 at 1 5

האפלת פינות ב-T2.8

Vignette Irix 45 T1 5 at 2 8

האפלת פינות ב-T4

Vignette Irix 45 T1 5 at 4

  • Flare – תוכלו לראות בסרטון הביקורת שלנו את תוצאות העבודה מול תאורה (עם ובלי מגן שמש) ולשפוט בעצמכם.
  • עיוות חבית – כפי שאפשר לצפות מעדשת 45 מ”מ, אין לעדשה עיוות חבית (או עיוות pincushion נגדי לצורך העניין).

אין עיוות חבית

Irix 45 t 1 5 barrel

  • בוקה – במרכז הפריים בצמצם פתוח עיגולי האור עגולים אבל הופכים לאליפסות בצידי הפריים.

בוקה

Irix 45 mm t 1 5 bokeh

סיכום

ה-Irix 45mm T1.5 Cine מהווה מוצר מעניין בשוק עדשות הוידאו. עם מבנה מתכת מלא, מידה נמוכה (יחסית) של נשימה ועיוות כרומטי זניח וללא עיוות חבית ועם חדות טובה מאד ב-T2.8 ומעלה יש ל-Irix לא מעט מה להציע.

מצד שני, כמו שקורה כמעט עם כל מוצר גם ל-Irix 45mm T1.5 Cine יש חסרונות. ראשית, מדובר על עדשה גדולה וכבדה באופן יחסי (אם כי במונחים של עדשות Cine למצלמות FF לא באופן מוגזם), ביצועי החדות בצמצם פתוח אינם מאד מרשימים אם כי הם בהחלט משתפרים עם סגירה ל-T2.8, ולעדשה האפלת פינות מאד ברורה.

יתרונות וחסרונות – Irix 45mm T1.5 Cine

A7R01388

כשבוחנים את העדשה בזווית רחבה יותר אל מול המחיר שלה בשוק מקבלים קצת יותר פרספקטיבה – ביחס למרבית המתחרות בקטגוריה מדובר בעדשה זולה מאד הנמכרת (בימים רגילים) סביב כ-1200 דולר בלבד (גרסת ה-PL יקרה יותר).

סרטון הביקורת אודות העדשה מאתר הבת שלנו בשפה האנגלית LensVid.com

עידו גנוטעידו גנוט
עידו גנוט הוא עורך ומייסד אתר הצילום מגה פיקסל. הוא מסקר חדשות טכנולוגיה מאז סוף שנות ה-90 וכתב וערך עבור שורה של מגזינים בינלאומיים מובילים. הוא עוסק בתחום הצילום מאז שנת 2009. עידו הוא גם מייסד שותף בחברת ההפקה Shooteat.co.il העוסקת ביצירת תוכן ויזואלי עבור חברות מסחריות.
טען עוד כתבות קשורות
טען עוד ב ביקורות\סקירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *